FIAT GRANDE PUNTO T-JET 200PS

FIAT GRANDE PUNTO T-JET 200PS

To Fiat Grande Punto είναι ένα αυτοκίνητο που, παρά την ιστορία που σέρνει στις πλάτες του λόγω του προκατόχου του, δεν γνώρισε τόσο μεγάλη απήχηση στους κύκλους της βελτίωσης, όσο το Punto GT. Ένας λόγος μπορεί να είναι ότι υπάρχει η Abarth, η οποία αναλαμβάνει να βελτιώσει «επίσημα» τα αθώα Punto, δίνοντας παράλληλα μία πιο πολλά υποσχόμενη βάση για να ασχοληθεί κανείς μαζί τους. Ο Ανδρέας Μ. όμως, αποφάσισε να δώσει την ευκαιρία στο δικό του Fiat Grande Punto T-Jet και να ανεβάσει ιπποδύναμη κατά 80Ps, με αντίστοιχο κέρδος φυσικά σε επιδόσεις.

Ο Ανδρέας είναι φανατικός αναγνώστης του POWER. Θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι σε κάθε event του περιοδικού, αλλά σχεδόν και σε κάθε αγώνα dragster, τον έβλεπα στους θεατές και πάντα πιάναμε την κουβέντα με οτιδήποτε είχε να κάνει με την βελτίωση και τα γρήγορα αυτοκίνητα. Έχοντας ξεκινήσει από τον δίκυκλο κόσμο, μεταπήδησε στα αυτοκίνητα και παράλληλα με τον παράνομο κόσμο της κόντρας, ξεκίνησε να συμμετέχει εδώ και αρκετό καιρό στα διάφορα Drag Battles. Στο πιο πρόσφατο μάλιστα, στην Λαμία, έκανε 15,115sec για τα 400 μέτρα οπότε μας κίνησε το ενδιαφέρον!

Το πειραματόζωο!

Ο ιδιοκτήτης έχει κάνει αρκετές βελτιώσεις στο Grande Punto του, ξεκινώντας από την εξάτμιση, στην συνέχεια με φίλτρο και πρόγραμμα, μετά άλλαξε το turbo και έβαλε ένα IHI VL36 από το Abarth, μετά άλλη εξάτμιση, intercooler και πάει λέγοντας. Εδώ και 20.000km πάντως φοράει μία TD06 20G από Subaru Impreza WRX STi και έχει στην διάθεσή του περίπου 200Ps. Αν σκεφτείτε πως ξεκίνησε με έναν κινητήρα που βγάζει 120Ps, δεν τα πήγε καθόλου άσχημα! Λύσεις δεν υπάρχουν πολλές για Grande Punto και χρειάζεται να ψαχτείς αρκετά, έχοντας σαν δότη κυρίως το μεγάλο αδερφάκι της Abarth.

Από τα 120, στα 200!

Το turbo που φοράνε τα T-Jet από την μαμά FIAT, είναι της IHI και έχει κωδικό VL37, η παροχή του όμως φτάνει οριακά για τα 150Ps, έχοντας περιποιηθεί παράλληλα και τα περιφερειακά, δηλαδή εισαγωγή, εξάτμιση και φυσικά πρόγραμμα. Από εκεί και πέρα την λύση μπορεί να την δώσει η Abarth που στο Grande Punto Abarth έχει την ΙΗΙ VL36, με μέγιστη παροχή για 180 Ps. Ο Ανδρέας λοιπόν, έχοντας δοκιμάσει και την 36άρα, έκανε ένα βήμα παραπάνω και έβαλε την TD0620G, που προορίζεται για Subaru Impreza WRX STi. Η TD06, έχει παροχή που φτάνει στα 650cfm και μπορεί να αποδώσει μέχρι και 440-450Ps, σε δίλιτρο μοτέρ. Στην περίπτωση του Grande Punto που υπολείπεται κατά 600cc, είναι κάτι παραπάνω από αρκετή για τα 200Ps, έστω και με λίγο lag στις χαμηλές στροφές. Η μηχανική πίεση του turbo είναι στα 0,35bar, ενώ φτάνει στο 1,1bar overboost στις 4.100rpm και στα 0,9bar ct, μέχρι τον κόφτη που βρίσκεται στις 6.550rpm. Την πίεση την διαχειρίζεται, μέσω της εργοστασιακής Ν75 βαλβίδας, η εργοστασιακή ECU, αναπρογραμματισμένη από την Overload.

Βέβαια δεν αρκεί μόνο η TD06, θέλουμε και άλλα πράγματα! Για παράδειγμα τα μπεκ. Τα «μαμά» έχουν παροχή στα 185cc/min και σε πλήρη κύκλο λειτουργίας φτάνουν οριακά τα 195cc/min, με τον ρυθμιστή πίεσης βενζίνης ρυθμισμένο στα 3,5bar. Εδώ την λύση έδωσαν μπεκ από Opel Corsa OPC, τα οποία έχουν την ίδια ωμική αντίσταση με αυτά του Punto και η παροχή τους φτάνει στα 240cc/min. Βέβαια υπάρχουν και στην γκάμα της Bosch μπεκ για Grande Punto T-Jet, όμως έρχονται μόνο κατά παραγγελία και με παραπάνω κόστος από τα μπεκ του OPC.

Οι εκκεντροφόροι προέρχονται από το μεγάλο αδερφάκι, το Abarth Grande Punto, οι οποίοι, μαζί με το turbo, την εξαγωγή και το πρόγραμμα, είναι οι σημαντικότερες διαφορές ανάμεσα στο απλό Fiat και το Abarth Grande Punto, όσον αφορά τον κινητήρα.

Η Exhaust Center ανέλαβε το σύστημα εξαγωγής και τοποθέτησε ένα πλακάκι για να βιδώσει το νέο turbo πάνω στην πολλαπλή εξαγωγής, από όπου ξεκινάει ένα downpipe με εσωτερική διάμετρο στα 63,5mm, που καταλήγει σε έναν καταλύτη της HJS των 200cpsi και ένα τελικό καζανάκι με 60mm εσωτερική διάμετρο. Στη συνέχεια τοποθετήθηκε ένα μεγαλύτερο intercooler της Forge, το οποίο χώρεσε οριακά πίσω από την εργοστασιακή μάσκα του αυτοκινήτου.

Τέλος, μία ελεύθερη φιλτροχοάνη της Pipercross ανέλαβε την παροχή αέρα.

Tobecontinued!

Από εκεί και πέρα όλα τα υπόλοιπα είναι stock, οι σωληνώσεις, τα φρένα, οι αναρτήσεις, η μετάδοση, όλα! Η αλήθεια είναι πως ένα καλό σετ coilover θα βελτίωνε αρκετά την εκκίνηση, χωρίς απαραίτητα να γινόταν κούτσουρο το αυτοκίνητο. Τα εργοστασιακά φρένα έχουν πάρα πολύ καλή απόδοση και μπορούν να ακινητοποιήσουν με άνεση το αυτοκίνητο από οποιαδήποτε ταχύτητα, βέβαια, κανείς δεν είπε όχι στην βελτίωση! Εξωτερικά ο ιδιοκτήτης δεν έχει αλλάξει απολύτως τίποτα και πέρα από το τελικό καζανάκι της εξάτμισης που προδίδει την βελτίωση, το αυτοκίνητο διατηρεί ένα εντελώς undercover look.

Με το παιδικό καθισματάκι!

Μιας και στην πίστα ξέραμε τι χρόνους κάνει, θέλαμε να δούμε τι θα κάνει και στην ευθεία των μετρήσεων. Στις ρεπρίζ ο κινητήρας είναι λίγο τεμπέλης στις χαμηλές στροφές και ξυπνάει στις 3.600-3.700rpm. Το lag-άρισμα στις χαμηλές στροφές φάνηκε από τα 3,6sec που χρειαστήκαμε από τα 50 στα 80km/h, ενώ από τα 80km/h στα 110km/h, που πλέον έχει ξυπνήσει το turbo, χρειαστήκαμε 2,98sec.

Στην εκκίνηση σπίναρε αρκετά, με τα 18 πρώτα και κρίσιμα μέτρα, να έρχονται σε 3,06sec, την στιγμή που στο πέρασμά του στην Λαμία, είχε κάνει 2,594sec. Βέβαια, στην Λαμία δεν κουβαλούσε τα 83 κιλά μου, ούτε το παιδικό καθισματάκι του νεογέννητου γιού του, ούτε και τα υπόλοιπα καθίσματα! Τα 200 μέτρα τα περάσαμε μετά από 10,44sec, την ώρα που στην Λαμία έκανε 9,968sec, ενώ τα 400 μέτρα σε 15,58sec με ταχύτητα εξόδου στα 154,52km/h, με τις αντίστοιχες επιδόσεις στην Λαμία να είναι στα 15,115sec και στα 153,32km/h. Η διαφορά οφείλεται τόσο στο επιπλέον βάρος, όσο και στα 33cm ανάμεσα στη δέσμη των φωτοκύτταρων του stage και του guard που ενεργοποιεί τα χρονόμετρα. Μην ξεχνάτε πως η χρονομέτρηση στους αγώνες dragster ξεκινάει μετά από αυτά τα 33cm, ενώ το V-BOX μετράει από την στιγμή που θα ξεκινήσει να κινείται το όχημα.

Μικρή βολίδα!

Ακόμη και αν αφήσουμε στην άκρη τα νούμερα και τις επιδόσεις, το Fiat Grande Punto του Ανδρέα είναι ένα πολύ ευχάριστο αυτοκίνητο. Βγάζει ωραίο ήχο, κάνει σκασίματα στην εκκίνηση, σε μεταφέρει με άνεση και γρήγορα, χωρίς να έχει χάσει καθόλου τον αρχικό του προσανατολισμό. Πρόσφατα ο Ανδρέας έγινε μπαμπάς και θα ήθελε να ευχαριστήσει ιδιαίτερα την γυναίκα του Νατάσα τόσο για τον γιό, όσο φυσικά και για την στήριξη που το δίνει σε κάθε αγώνα στην πίστα!

Αρθρογράφος

 

Test: Citroen C4 X 1.2T 130PS EAT8

Test: Citroen C4 X 1.2T 130PS EAT8

Το C4 Χ βασίζεται στο C4, είναι όμως μεγαλύτερο από αυτό και μέσω του ιδιαίτερου χαρακτήρα του, «αυτονομείται» μέσα στην γκάμα της Citroen.