FORD ESCORT MK2 TURBO 380PS

FORD ESCORT MK2 TURBO 380PS

Goodolddays...

Ήταν το 2001 όταν γνώρισα τον Στάθη Παπαργυρόπουλο. Δούλευε και εκείνος στο POWER Techniques, είχε ένα Fiat Coupe 20V τότε, αρκετά βελτιωμένο για την εποχή. Αργότερα πήρε ένα Starlet με το οποίο πάλευε να driftάρει, αργότερα το τούρμπισε και έβγαλε μπόλικα άλογα, το έτρεξε σε αγώνες Dragster, το γύρισε στο Drift... Τότε τρέχαμε μαζί σε δοκιμές και μετρήσεις για το περιοδικό. Τα χρόνια όμως πέρασαν και ο καθένας ακολούθησε άλλη πορεία, πάντοτε στον χώρο του αυτοκινήτου. Βλεπόμασταν κάθε τόσο, είτε σε κάποιον αγώνα, είτε σε βραδινά στέκια... Κοινές παρέες, κοινοί φίλοι... λογικό. Τις προάλλες όμως συναντηθήκαμε για άλλο σκοπό. Αυτή τη φορά δεν θα πηγαίναμε μαζί για δοκιμή ή φωτογράφηση αλλά θα πηγαίναμε να φωτογραφήσουμε το αυτοκίνητο που οδηγεί και να μιλήσουμε πολύ ώρα για την φάση του Driftστην Ελλάδα αλλά πάνω απ'όλα, για το πράσινο και περίεργο Escort. Το Escort αυτό δεν είναι δικό του. Ποιανού είναι όμως?

TountasGarage

Το βαμμένο στο πράσινο χρώμα του νέου Focus RS, Ford Escort MK2 ανήκει στον Σωτήρη Τούντα, άνθρωπο ιδιαίτερα γνωστό για τις δουλειές του πάνω στα Ford, ιδίως τα Cosworth. Και πως έμπλεξαν αυτοί οι δύο μαζί, θα αναρωτηθείτε όσοι δεν τους γνωρίζετε. Πριν 5-6 χρόνια, τότε που ο Σωτήρης είχε φάει κόλλημα με το Drift, έτρεχε με το Escort στους αγώνες. Ο Στάθης έτρεχε με την πάντοτε τρομερή Corollaτου, οπότε το κακό δεν άργησε να γίνει. Η Tountas Garage διαθέτει ένα άριστα εξοπλισμένο συνεργείο και φανοποιείο όπου ο Στάθης άρχισε να βάφει και να συντηρεί την Corolla του. Έγιναν κολλητοί. Σε κουβέντα που είχαμε με τον Σωτήρη μας είπε κάτι πολύ σωστό: δεν μπορεί κάποιος να είναι σε όλα τέλειος. Έρχεται κάποια στιγμή που πρέπει να διαλέξεις σε τι θες να είσαι τέλειος και σωστός. Δεν γίνεται να είσαι τέλειος οδηγός, μηχανικός, ηλεκτρολόγος, φανοποιός... Εγώ διάλεξα να είμαι καλός μηχανικός και να δίνω στον οδηγό μου ένα αυτοκίνητο το οποίο θα είναι όπως το ζητήσει. Το αυτοκίνητο ανέλαβε να οδηγεί ο Στάθης, χωρίς να έχει κανένα άγχος στο κεφάλι του για τα μηχανικά του Escort. Απλά οδηγεί σωστά. Το Escort αυτό έχει τρομερές δυνατότητες. Τα πάντα είναι ρυθμιζόμενα και έχουν εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό που αναρωτιέσαι αν γίνονται ακόμα καλύτερα...

5 χρόνια εξέλιξης

Περίπου τόσα χρόνια βελτιώνει το Escort του ο Σωτήρης. Ξεκίνησε αγοράζοντάς το με βελτιωμένο δίλιτρο ατμοσφαιρικό κινητήρα με 140 άλογα. Αργότερα το έκανε turbo με 3.5άρα τουρμπίνα και περίπου 280 άλογα. Ξεκίνησε τρέχοντάς το σε αγώνες χρονομετρημένους. Κέρδισε και κάποιο πρωτάθλημα. Το Drift όμως τον κέρδισε και έτσι, ξεκίνησε να παίζει με τις αναρτήσεις, την γεωμετρία, το βάρος... Το χαμηλό βάρος ήταν και ο στόχος για το αυτοκίνητο. Αυτή τη στιγμή παίζει στα 920kg περίπου. Ο ουρανός, οι πόρτες, το καπό και το πορτ μπαγκάζ είναι κατασκευασμένα από carbon! Βέβαια στο εσωτερικό υπάρχει ένα roll cage της OMP, μεταποιημένο με διάφορες extra ενισχύσεις, που ανεβάζει το βάρος. Το χαζεύεις απ'έξω, το χαζεύεις από μέσα... Έχει πολλά να πει το Escort. Ανοίγοντας το καπό, συναντάμε τον γνωστό 2lt Turbo Cosworth κινητήρα. Παίζει να είναι το μοτέρ για το οποίο έχουν κατασκευαστεί τα περισσότερα aftermarketπροϊόντα στον κόσμο, ακόμα και από τους 4G63 των EVO. Το μπλοκ είναι Cosworth 200άρι και έχει σύστημα λίπανσης ξηρού κάρτερ. Τα μπλοκ αυτά είχαν αρκετές διαφορές από τα απλά Cosworth, καθώς συνεργάζονταν με άλλες βάσεις κινητήρα, οι κύλινδροι είχαν επίστρωση nicasil κλπ. Το σύστημα του ξηρού κάρτερ είναι της αγγλικής Pace. Ο στρόφαλος είναι ο εργοστασιακός ο οποίος όμως έχει γυαλιστεί και ζυγοσταθμιστεί στη CNC Tuning. Από εκεί και πέρα, ανέλαβε η Supertech. Οι μπιέλες, τα πιστόνια standard διαμέτρου καθώς και οι oversize κατά 2mm βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής, είναι της Supertech. Η φλάντζα είναι WRC spec με ανθεκτικά o-rings και οι εκκεντροφόροι έχουν γίνει reprofile στην Boubis Cams και πλέον ο Cosworth παίζει μπάλα με 272 μοίρες διάρκεια και 9,3mm ανύψωση βαλβίδας. Η πολλαπλή εισαγωγής προέρχεται από Ford Sierra RS500 και χρησιμοποιείται κατά κόρων στα βελτιωμένα Ford. Εδώ λειτουργεί σαν τετράμπεκη και τα μπεκ είναι τα γνωστά Bosch παροχής 550cc/min. Απέναντι, βρίσκεται το χταπόδι της MetalTech που πάνω του φιλοξενεί μία Garrett GT2871R η οποία έχει επιλεχθεί από την Turbo Exelixis ώστε να είναι ικανή να αποδώσει μέχρι 450 άλογα στα 2 bar. Η 76άρα εξάτμιση έχει κατασκευαστεί στον Αντώνη Δρίτσα στο Μαρούσι και με αυτά, κλείνουμε με τον κινητήρα. Ο Σωτήρης εδώ και χρόνια συνεργάζεται με την Papas Dynograph στη Θεσσαλονίκη, μία εταιρία με ιστορία 15 ετών στον χώρο της βελτίωσης. Εκεί λοιπόν, προγραμματίστηκε η Magneti Marelli ECU και συγκεκριμένα πάνω στο SuperFlow τετρακίνητο δυναμόμετρο. Τα 380 άλογα με απλή 95άρα βενζίνη στο 1,5bar ίσως σας ακούγονται λίγα αλλά ένα σωστό αυτοκίνητο Drift δε χρειάζεται άπειρα άλογα για να είναι επιτυχημένο, αλλά περισσότερο γραμμική ροπή. Σε κουβέντα που είχαμε με τον Στάθη για αυτό το θέμα, μας είπε πως στο ΑΕ86 είχε ξεκινήσει με μεγάλο turbo και πολλά άλογα, όμως μπορούσε να χάσει από πιο αδύναμα αυτοκίνητα καθώς στις εξόδους των στροφών, η Corolla δε διαχειριζόταν ομαλά την πρόσφυση και η υστέρηση του turbo, κοινώς lag θα μπορούσε να είναι κρίσιμη για τα 20-30'' μιας μάχης.

Μπαίνουμε στο ζουμί!

Δεν θέλουμε να αναλωθούμε στον κινητήρα. Φοράει σωστά πράγματα, δεν είναι ιδιαίτερα ζορισμένος... όλα καλά. Το μεγάλο κόλπο σε αυτό το αυτοκίνητο παίζεται στη μετάδοση και κυρίως στο στήσιμό του. Μετάδοση? Ο συμπλέκτης είναι custom από τη Roder στη Χαλκίδα και είναι δίδισκος με πλατό αλουμινίου. Για την ώρα έχει αποδειχτεί ιδιαίτερα ανθεκτικός. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι μία περίεργη ιστορία. Προέρχεται από BMWΜ3 E30 και πάνω του έχει προσαρμοστεί η «χελώνα» από Cosworth! Υπάρχουν δύο σασμάν διαθέσιμα: ένα κοντό για κλειστές πίστες π.χ. Kartodromo και ένα πιο μακρύ για μεγάλες πίστες π.χ. Αυτοκινητοδρόμιο Σερρών. Ο κεντρικός άξονας είναι επίσης μία ιδιοκατασκευή αυτή τη φορά από την Axotechniki. Με μεσαία τριβή από κάποιο Jeep Cherokee, ο νέος ανθεκτικός και ζυγοσταθμισμένος κεντρικός, παλεύει να μεταδώσει την κίνηση στο διαφορικό. Αυτό είναι ένα 8'' από Ford Mustang του 1965, λύση γνωστή για δυνατά Escort MK2. Ας δούμε λίγο το Escort από κάτω.

Πεντακάθαρο!

Γενικότερα το αυτοκίνητο είναι ιδιαίτερα προσεγμένο και καθαρό, παντού. Ακόμα κι από κάτω όπου πραγματικά γίνεται χαμός. Μπάρες από δω, κόντρα μπάρες από κει, ball joints παντού! Εμπρός η διάταξη των ψαλιδιών και το μέγεθός τους έχουν αλλάξει τελείως! Γενικότερα όλη η ανάρτηση είναι διαφορετική. Τα εμπρός γόνατα προέρχονται από Ford Capri, έχουν κοπεί και μεταποιηθεί και οι μπουκάλες των αμορτισέρ προέρχονται από Ford Focus MK1. Τα αμορτισέρ κατόπιν τα ανέλαβε ο Απόστολος Μηναδάκης αλλάζοντάς τους τα πάντα στο εσωτερικό: νέες βαλβίδες, νέα λάδια. Τι? Ναι, τα πάντα είναι custom! Πίσω, η διάταξη του four link έχει αλλάξει αρκετές φορές. Ο Σωτήρης προσπαθεί κάθε φορά να χαμηλώσει το κέντρο βάρους και να καταφέρει να αυξήσει την πρόσφυση του Escort με τον δρόμο. Όλες αυτές οι κατασκευές με τα ρυθμιζόμενα ψαλίδια, τις ρυθμιζόμενες μπάρες και τα ball joints, είναι κατασκευής MetalTech και πραγματικά η δουλειά τους είναι άψογη!

Τιμόνι από OpelCorsa!

Όχι ακριβώς... Ο άξονας της κρεμαγιέρας προέρχεται από κάποιο Audi και έχει προσαρμοστεί στην κρεμαγιέρα του Escort MK2. Το ηλεκτρικό σύστημα του τιμονιού όμως προέρχεται από Opel Corsa D και αυτό για να ρυθμίζεται η σκληρότητά του. Στο εσωτερικό, υπάρχει τοποθετημένος ένας ροοστάτης ο οποίος φροντίζει να μαλακώνει ή να σκληραίνει το τιμόνι! Όπου και να πέσει το μάτι σου κοιτώντας αυτό το Escort από κάτω, παθαίνεις πλάκα. Είναι όλα χειροποίητα και μάλιστα φτιαγμένα με πολύ μεράκι. Τα φρένα δεν είναι «της σειράς». Εμπρός το Escort φοράει τετραπίστονες δαγκάνες της AP Racing με διαιρούμενους δίσκους με κέντρα μαγνησίου, διαμέτρου 315mm. Πίσω οι δαγκάνες είναι επίσης AP Racing, διπίστονες όμως και συνδυάζονται με δίσκους 280mm και αλουμινένιες διπίστονες δαγκάνες Brembo. Το χειρόφρενο είναι υδραυλικό.

Άλλη φάση

Αποφασίσαμε πως αυτό το αυτοκίνητο δεν είναι από εκείνα που εντυπωσιάζουν με τις μετρήσεις VBOX στο δρόμο ή με το πόσα άλογα απέδωσε στο δυναμόμετρο. Το POWER δεν είναι μονάχα αυτό. Το Escort αυτό είναι μοναδικό, ιδιαίτερο, περίεργο. Την ώρα της φωτογράφησης μιλώντας παράλληλα με τον Σωτήρη Τούντα, είπαμε πολλά ενδιαφέροντα πράγματα και μας άρεσε ιδιαίτερα η οπτική γωνία που βλέπει τα πράγματα. Δε μας έκρυψε τίποτα για το spec list του αυτοκινήτου. Αντιθέτως μας είπε χαρακτηριστικά: δεν θέλω να σας πω κάτι λάθος και να το μεταφέρετε στους αναγνώστες σας. Μισό λεπτό να φέρω τον φάκελο του Escort καθώς δεν είμαι αριθμομνήμων και δε θυμάμαι χαρακτηριστικά εκκεντροφόρων και διάφορες άλλες διαστάσεις. Μετά η κουβέντα πήγε στην περσινή ανάβαση Ριτσώνας, εκεί όπου το αυτοκίνητο έπαθε ζημιά. Για όσους δεν τα έχετε δει, ρίξτε μια ματιά στο YouTube και θα δείτε το Escortνα ανεβαίνει συνεχώς driftάρωντας, τους θεατές να είναι όλοι όρθιοι και να φωνάζουν δώσε, δώσε! Και το Escort πραγματικά να λυσσάει! Σε μία στροφή λοιπόν, το Escort άρχισε να ρετάρει, ο Στάθης το κατάλαβε αλλά δεν έκοψε και συνέχισε να driftάρει. Κάπου εκεί, ο κινητήρας παρέδωσε πνεύμα θεαματικά, κερνώντας το οδόστρωμα πιστόνια, μπιέλες και λάδια. Αυτό έγινε εντελώς τυχαία μπροστά σε κάμερα από κινητό τηλέφωνο θεατή και μπορείτε να δείτε το σπάσιμο του κινητήρα μέχρι και κομμάτι από την μπιέλα που πήρε στα χέρια του -και κάηκε!- φίλος του θεατή με το κινητό. Κουβεντιάζοντας λοιπόν για το σκηνικό αυτό, ο Σωτήρης μας είπε πως ενώ όλοι τότε του έλεγαν ότι ήταν κακό αυτό που έγινε, και τι θα λένε τώρα κλπ, εκείνος τους απάντησε: το Escort το φτιάξαμε για να το πιέζουμε. Αγωνιστικό αυτοκίνητο είναι και έσπασε. Έχει συμβεί σε όλους. Και τι έγινε? Την επόμενη φορά θα το φτιάξουμε καλύτερο... Έτσι κι έγινε λοιπόν και φτάσαμε στην φετινή ανάβαση Ριτσώνας. Εν τω μεταξύ, το αυτοκίνητο είναι ήδη ιδιαίτερα δημοφιλές λόγω των video και ο κόσμος το χειροκροτεί περισσότερο και από αγωνιστικά WRC που βγαίνουν πρώτα στην ανάβαση. Στη φετινή Ριτσώνα, το Escort ανέβηκε στο πρώτο σκέλος και ο κόσμος παραληρούσε. Τέτοιο πανικό δεν έχουμε ξαναδεί... Δυστυχώς έγινε κάποια ζημιά στη μετάδοση και ο χρόνος για την επισκευή της ήταν ελάχιστος, οπότε το Escort δε συμμετείχε στο δεύτερο σκέλος. Όμως στον κόσμο, ούτε από πέρυσι ούτε από φέτος, δεν έμεινε το σπάσιμο του κινητήρα ή η ζημιά στην μετάδοση, αλλά τους έμεινε ένα πράσινο Escort που οδηγά ο Στάθης και ανέβηκε όλη την Ριτσώνα driftάρωντας και καπνίζοντας τα πίσω λάστιχα. Φέτος θα έχουμε τη δυνατότητα να τους δουμε σε κάποιον από τους αγώνες των Drift Wars ή κάποιο WOT track day που συναντιούνται με άλλους «ομοιδεάτες» για fun to drift. Γνήσιοι άνθρωποι ο Σωτήρης Τούντας και ο Στάθης Παπαργυρόπουλος. Γουστάρουν full αυτό που κάνουν και πολεμάνε εδώ και χρόνια να πάνε τη φάση του Drift ψηλά, όπως λένε οι ίδιοι. Με τέτοιες προσπάθειες, η φάση σίγουρα πάει ψηλά!

 

Αρθρογράφος

 

Mitsubishi L200 2.2 150Ps Double Cab

Mitsubishi L200 2.2 150Ps Double Cab

Το Mitsubishi L200 είναι ένα άριστο παράδειγμα του πως ένα «εργαλείο» δουλειάς μπορεί να είναι παράλληλα και ένα άνετο όχημα.