HONDA CIVIC FN2 SUPERCHARGER 413PS

HONDA CIVIC FN2 SUPERCHARGER 413PS

Το ασημί Civic έχει στηθεί και ενώ ο Αντώνης πυροβολεί με την Canon Eos 1D, εγώ βομβαρδίζω τον ιδιοκτήτη για λεπτομέρειες σχετικά με την εξέλιξη και βελτίωση που προέβη στο αυτοκίνητο του. Ο Αλέξανδρος είναι ένας άνθρωπος με φοβερές γνώσεις και ακόμα περισσότερο μεράκι για το αυτοκίνητο, όπως θα διαπιστώσετε και οι ίδιοι λίγο παρακάτω. Φανερά tech-freak, κάτι που σχετίζεται και με το αντικείμενο της εργασίας του, δεν με έκανε να απορήσω γιατί επέλεξε να αγοράσει Civic Type-R FN2, αφού ως γνωστόν το φουτουριστικό του σχήμα είναι κάτι σαν τον Justin Bieber. Είτε θα τον γουστάρεις με λατρεία -αν είσαι κοριτσάκι μέχρι 20 ετών -είτε που θα τον μισείς θανάσιμα -αν είσαι αγοράκι με iQ πάνω από 60.

-Πώς και έφτασες στην λύση του κομπρέσσορα και σε τόσο δυνατό set-up;

-Είχα ξεκινήσει με ένα τυπικό πρώτο στάδιο, το είχα κάνει και παρουσίαση στο POWER... (Flash-back δύο χρόνια πριν και συγκεκριμένα στο τεύχος 133, όπου το ασημί FN2 ήταν το πρώτο ολοκληρωμένο στάδιο που δοκιμάζαμε με το Dynomet να δείχνει 236Ps).

-Πως και δεν έμεινες στην ατμόσφαιρα, π.χ. με ένα δεύτερο στάδιο βελτίωσης;

-Θα στο πω απλά: Για ατμοσφαιρικό δεύτερο στάδιο, η αναλογία €/Ps σε αυτούς του κινητήρες κυμαίνεται στα 100-120 €/Ps, ενώ με τον κομπρέσσορα παίζει στο 30 €/Ps...

Πώς να αντικρούσεις τέτοιο επιχείρημα; «Power Approved» λοιπόν...

TTS Performance

Το supercharger kit προέρχεται από την Βρετανική TTS Performance, που αποτελεί έναν από τους κορυφαίους βελτιωτικούς οίκους στην εξέλιξη και διάθεση συστημάτων μηχανικής υπερτροφοδότησης για αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες στην Ευρώπη. Το kit της TTS επιλέχθηκε, καθώς είναι το μοναδικό πραγματικά bolt-on kit για το μηχανοστάσιο του FN2. Δεν χρειάζεται καμία τροποποίηση στις βάσεις του κομπρέσσορα και διατηρεί παράλληλα το σύστημα κλιματισμού. Καρδιά του συστήματος αποτελεί ο φυγοκεντρικός κομπρέσσορας C30-94 της Rotrex. Διακρίνεται για το περιορισμένο του μέγεθος, τον υψηλό βαθμό απόδοσης, ενώ η ταχύτητα του συμπιεστή φτάνει τις 100.000rpm. Η παροχή αέρος 0,37kg/sec επαρκεί για περίπου 400Ps. Στο kit επίσης περιλαμβάνονται: ξεχωριστό σύστημα λίπανσης για τον κομπρέσσορα, intercooler, σωληνώσεις, μπέκ 750cc/min της RC, αντλία Walbro 255lt/h, MAP sensor 4bar, ψυγείο λαδιού και μεγαλύτερο ψυγείο νερού.

Τα πρώτα αποτελέσματα δυναμομέτρησης με το kit της TTS ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, αφού η ισχύς με πίεση μόλις 0,8bar έφτασε τα 338Ps. Ο Αλέξανδρος όμως, δεν έμεινε ικανοποιημένος και προέβη σε αρκετές μετατροπές και βελτιώσεις πάνω στο kit της TTS.

Greek Patent

Το supercharger kit της TTS Performance, διαθέτει μία ιδιόμορφη πολλαπλή εισαγωγής, η οποία έχει επίπεδη σχεδίαση χωρίς αυλούς. Αυτό γίνεται προκειμένου να διατηρηθεί ο συμπιεστής του κλιματισμού, όμως το πολύ μικρό σε χωρητικότητα plenum περιορίζει την απόδοση σημαντικά ιδιαίτερα στις μεσαίες rpm. Ο Αλέξανδρος επενέβη στην πολλαπλή εισαγωγής της TTS προκειμένου να έχει μεγαλύτερη ροή αέρος. Παράλληλα, αλλάχθηκαν και όλες οι σωληνώσεις από και προς τον κομπρέσσορα, αλλά και το front mount intercooler -όλα από την Hercules Parts. Η πεταλούδα γκαζιού αντικαταστάθηκε με μία διαμέτρου 70mm της J'S Racing, ενώ άλλαξε και θέση.

Σας κούφανα λίγο; Βλέπετε η σχεδίαση της TTS έχει μία ατέλεια στην σχεδίαση ελέω κόστους: Για να αποφευχθεί η χρήση σκάστρας, η τοποθέτηση της πεταλούδας γίνεται πριν τον κομπρέσσορα. Όμως, αυτό έχει σαν αποτέλεσμα υπερβολικά μεγάλη διαδρομή του συμπιεσμένου αέρα στις σωληνώσεις, οπότε, μόλις ο Αλέξανδρος άφηνε γκάζι, αργούσαν πολύ να πέσουν οι στροφές του κινητήρα, λόγω του συμπιεσμένου αέρα που βρισκόταν εγκλωβισμένος μέχρι την εισαγωγή. Έτσι, οι νέες σωληνώσεις τοποθέτησαν την πεταλούδα πριν την πολλαπλή εισαγωγής, ενώ τοποθετήθηκε και μία σκάστρα 50mm V-band της Vulture Motorsport για την εκτόνωση του αέρος από το κύκλωμα. Οι βελτιώσεις όμως συνεχίστηκαν, αφού ο στόχος ήταν για απόδοση...

400 Ps

Η αντλία λαδιού αντικαταστάθηκε με την αντίστοιχη από JDM Civic Type-R FD2, που δεν διαθέτει αντικραδασμικό άξονα, όπως η εργοστασιακή, μειώνοντας έτσι τις παρασιτικές απώλειες ισχύος και αυξάνοντας την παροχή λιπαντικού. Οι εκκεντροφόροι προέρχονται από ιαπωνικό Civic Type-R FD2, ενώ αντικαταστάθηκε η καδένα εκκεντροφόρων με την αντίστοιχη της Toda Racing και ο τεντωτήρας της καδένας από την Hybrid Racing. Τα ενισχυμένα ελατήρια βαλβίδων και retainers τιτανίου, προέρχονται από την γκάμα της Supertech. Στην εξαγωγή, τη λύση έχει δώσει η Danelatos Exhaust Flow, με ένα ανοξείδωτο custom χταπόδι 4-2-1 που βασίζεται σε σχέδιο της Toda, με διάμετρο πρωτευόντων σωλήνων 48mm που καταλήγουν σε collector 70mm. Η διάμετρος του ανοξείδωτου σωλήνα που ακολουθεί είναι 76mm και έπειτα από το μεσαίο τμήμα φτάνουμε στο τελικό με τo μονό καζανάκι. Επόμενο πάτημα λοιπόν σε δυναμόμετρο και το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό: 385,4Ps. Όμως, ούτε εδώ σταμάτησαν οι βελτιωτικές ανησυχίες του Αλέξανδρου.

High expectations

Κατά την ρύθμιση του εγκέφαλου της Hondata στο δυναμόμετρο της Geartech Engineering, ο Γιώργος Ζόμπολας διαπίστωσε πως το duty cycle των μπεκ της RC έφτανε στο 95% και σε κάποιες φάσεις υψηλού φορτίου το μοτέρ στέγνωνε. Ευθύς αμέσως παραγγελία αντλίας Aeromotive 350lt/h και μπεκ Injector Dynamics, με παροχή 1000cc/min. Κάπου εδώ ο Αλέξανδρος αποφάσισε να ενισχύσει και το bottom end του κινητήρα.

Ξανά λοιπόν το Type-R στον Νέο Κόσμο και στην 10sec Garage του Γιάννη Δαλιανούδη, όπου το μοτέρ ανοίχτηκε για να δεχθεί το set σφυρήλατων εμβόλων της Wiseco, με βάρος 418gr στην εργοστασιακή διάμετρο των 86mm, με υψηλή όμως σχέση συμπίεσης 11,7:1 και τις μπιέλες H-beam της K1 Technologies και βάρος 516,5gr. Ο εργοστασιακός στρόφαλος ελαφρώθηκε και ζυγοσταθμίστηκε εκ νέου και κατά το μοντάρισμα το μοτέρ έκλεισε με βίδες της ARP. Όντας safe λοιπόν από τα κινούμενα μέρη, αλλά και την τροφοδοσία, παραγγελία στην Rotrex για τροχαλία κομπρέσσορα με μικρότερη διάμετρο και την πίεση πλέον να αγγίζει το 1bar. Στο δυναμόμετρο Maha LPS3000 της Unlimited Exelixis είδαμε 413Ps με 33,3kgm ροπής και εκπληκτικά διαγράμματα, χωρίς ξεσπάσματα και τρύπες, παρά μόνον συνεχώς αυξανόμενη δύναμη μέχρι τον κόφτη στις 8.700rpm.

Red thin line

Είναι πραγματικά λεπτή η γραμμή στην οποία ακροβατεί ένα μπροστοκίνητο με περισσότερα από 300Ps για να χαρακτηριστεί σπιναρίστρα. Όλα παίζουν ρόλο: Η ρύθμιση της ανάρτησης, η ροπή και η απόδοση της σε όλο το φάσμα στροφών, η ενδοτικότητα του πλαισίου και φυσικά τα ελαστικά. Στην δική μας περίπτωση, τα εργοστασιακά αμορτισέρ σε συνδυασμό με προοδευτικά ελατήρια χαμηλώματος της Eibach, αποτελούν ημίμετρο σε τόσο δυνατό μπροστοκίνητο. Οι ζάντες της BBS είναι πλέον 17in και αν σας θυμίζουν κάτι, είναι γιατί προέρχονται από Mitsubishi Lancer Evo IX. Γνώμονας για την επιλογή αυτή είναι το χαμηλό τους βάρος, αφού κάθε μια είναι κατά 3,8kg ελαφρύτερη σε σχέση με τις 18άρες του FN2. Το συγκεκριμένο FN2 φοράει επίσης μπλοκέ διαφορικό της Αμερικάνικης Wavetrac, ενώ η τελική σχέση μετάδοσης έχει μακρύνει με κορωνοπήνιο 4,7:1 από EP3, σε σχέση με το εργοστασιακό 5,1:1, το οποίο ήταν υπερβολικά κοντό για την δύναμη του K20.

Τα Civic Type-R είναι γνωστά για το σπιναριστό χοροπήδημα του μπροστινού μέρους κατά την εκκίνηση. Άρα, πως κάνεις καλή εκκίνηση με ένα FN2 που αποδίδει πάνω από 400Ps; Ξεκινάς με μπόλικες στροφές -περίπου 4.000rpm- και μετριάζεις λίγο το γκάζι αν δεις πως τα S002 της Bridgestone αρνούνται να πατήσουν. Ο εξάφτερος συμπλέκτης δεν προβληματίζεται από τις ταχύτατες αλλαγές, κάτι που δεν ισχύει όμως για το short-shifter της TWM που μας έκανε την ζωή δύσκολη, αφού στις 8.500rpm σκάλωνε και έπρεπε αναγκαστικά να πουλήσουμε λίγο τις αλλαγές. Όλα αυτά μεταφράζονται σε 0-100km/h σε 5,59sec, 0-160km/h σε 10,72sec και 0-402m σε 13,38sec, με ταχύτητα εξόδου 183,62km/h. Οι ρεπρίζ του FN2 είναι αντίστοιχα εκρηκτικές, αφού το 100-200km ολοκληρώνεται σε 10sec!

Καταλαβαίνεις τώρα λοιπόν, για ποιο λόγο έχει συγχαρεί προσωπικά τον ιδιοκτήτη η ίδια η TTS Performance, η οποία απόρησε πως κατάφερε να φτάσει την απόδοση στα 410 Ps την στιγμή που το kit αυτό είναι μέχρι 350Ps. Και για όσους δεν το έπιασαν, ακόμα μιλάμε για το δυνατότερο FN2 στην Ευρώπη με κομπρέσσορα C30-94. Δεν νομίζουμε να σταματήσει βέβαια εδώ η εξέλιξη του συγκεκριμένου Type-R...To be continued?

 

Αρθρογράφος

 

Η Alfa Romeo Giulia κατέκτησε τρεις πρώτες θέσεις στα βραβεία του περιοδικού Sport Auto

Η Alfa Romeo Giulia κατέκτησε τρεις πρώτες θέσεις στα βραβεία του περιοδικού Sport Auto

Τριπλό χτύπημα από την Alfa Romeo Giulia στα φετινά “SPORT AUTO AWARD”, όπου το Ιταλικό σπορ σεντάν επιβεβαίωσε την υψηλή αποδοχή που απολαμβάνει διαχ...