OPEL ZAFIRA TOURER 1.4T

OPEL ZAFIRA TOURER 1.4T

Family ties

Το γενεαλογικό δέντρο του Zafira είναι μια περίεργη ιστορία. Η πρώτη γενιά, το 1999, αποτέλεσε μία καινοτόμα πρόταση στην κατηγορία των πολυμορφικών με άπλετους χώρους, ευέλικτο εσωτερικό (με το σύστημα αναδίπλωσης καθισμάτων Flex7) και μέτρια οδική συμπεριφορά. Η επόμενη προσπάθεια της Γερμανικής εταιρίας, το 2005, ήταν ένα έξυπνο MPV με περισσότερη βάση όμως στην -αδικαιολόγητη- τόνωση του  σπορ χαρακτήρα. Συνεπώς, ήταν υπερβολικά χαμηλό για την κατηγορία, ενώ η σκληρότητα της ανάρτησης πήγε την άνεση περίπατο. Η τρίτη γενιά του δημοφιλούς MPV όμως, είναι πλέον μαζί μας και σηματοδοτεί μια νέα εποχή.

Πετυχημένη συνταγή

Οι σχεδιαστικές γραμμές του νέου Zafira Tourer ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα πρότυπα των MPV. Τα φώτα τύπου boomerang, με εμφανείς επιρροές από το Ampera, η λεπίδα -ala Insignia- που διατρέχει το κάτω μέρος των θυρών, αλλά και η κλίση της κολόνας της οροφής, συνθέτουν ένα φουτουριστικό και αρμονικό σχήμα. Το αποτέλεσμα είναι όχι μόνο καλαίσθητο, αλλά πετυχαίνει το Zafira Tourer να μην περνάει πουθενά απαρατήρητο, αποτελώντας μια από τις πιο ενδιαφέρουσες, σχεδιαστικά, προτάσεις της κατηγορίας. Παράλληλα, τα σχεδιαστικά τεχνάσματα προσπαθούν -μάταια- να κρύψουν τις σημαντικά αυξημένες διαστάσεις του Zafira. Το μήκος έχει φτάσει αισίως τα 4.658mm ( 191mm σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο), το πλάτος τα 1.884mm ( 83mm) και το ύψος τα 1.685mm ( 50mm). Το μεταξόνιο είναι αυξημένο κατά 57mm (2.760mm), σε σχέση με το Zafira δεύτερης γενιάς και μαρτυράει ότι το νέο Zafira Tourer βασίζεται στην νέα και μεγαλύτερη πλατφόρμα Delta II της GM, την οποία μοιράζεται με τα Chevrolet Volt, Opel Ampera και το νέο Astra J.

Ακόμα πιο spacious

Η αύξηση των διαστάσεων μόνο θετικό αντίκτυπο μπορεί να έχει στους παρεχόμενους χώρους και εδώ το Zafira Tourer διαπρέπει. Το αναβαθμισμένο σύστημα διαμόρφωσης εσωτερικού Flex7 διαθέτει διαιρούμενα καθίσματα, τα οποία μετακινούνται ανεξάρτητα μπροστά και πίσω, δημιουργώντας επιπλέον χώρο εκεί που τον χρειάζεστε, ενώ στην ειδική διαμόρφωση «Lounge Seating» το μεσαίο κάθισμα της 2ης σειράς, μετά την αναδίπλωση της πλάτης του, χωρίζεται σε 3 μέρη, δημιουργώντας ένα γενναιόδωρο υποβραχιόνιο. Παράλληλα, τα δύο καθίσματα συγκλίνουν προς αυτό, απελευθερώνοντας περισσότερο χώρο για τα πόδια και γύρω από τους ώμους και πλέον η αίσθηση για τους δυο επιβάτες είναι επιπέδου λιμουζίνας. Σε κάθε περίπτωση, οι χώροι για όλους τους επιβάτες είναι εξαιρετικοί, εκτός από τους ενήλικες που έχετε σκοπό να βάζετε τιμωρία στην 3η σειρά καθισμάτων, η οποία είναι σχεδιασμένη καθαρά για παιδιά. Εδώ, αξίζει να αναφέρουμε ότι στην βασική του έκδοση το Zafira Tourer διατίθεται με 5 «μόλις» καθίσματα, ενώ η επιπλέον σειρά καθισμάτων έχει επιβάρυνση €700. Στην πλούσια έκδοση της δοκιμής (Cosmo) φυσικά αποτελεί μέρος του βασικού εξοπλισμού.

Ο χώρος αποσκευών, ανάλογα με τις απαιτήσεις, ξεκινάει από τα 152lt στην πενταθέσια διάταξη, 710lt στην επταθέσια και εκτοξεύεται στα 1.860lt με την πλήρη αναδίπλωση των καθισμάτων. Σύμφωνα την εταιρία, ο αριθμός των αποθηκευτικών χώρων φτάνει τους 28, αν και ειλικρινά δεν έψαξα τόσο πολύ να διαπιστώσω αν αυτό αληθεύει. Το μόνο σίγουρο είναι ότι έχει κυριολεκτικά παντού χώρους για μικροαντικείμενα. Επιπλέον το -Flex Rail- μετακινούμενο υποβραχιόνιο εναλλάσσει τις παρεχόμενες θήκες σε τρία επίπεδα, απαιτώντας λίγο χρόνο εξοικείωσης, ενώ ο συνοδηγός έχει στην διάθεση του δύο ντουλαπάκια!

Technologic

Η σχεδίαση του εσωτερικού, παρότι είναι εντυπωσιακή και μοντέρνα, δεν δείχνει φρέσκια, αφού νομίζεις ότι είσαι μέσα σε υπερυψωμένο Insignia με πολλές ποτηροθήκες. Βέβαια, αν αναλογιστούμε ότι το μεγάλο Opel, όταν παρουσιάστηκε πριν 3 χρόνια, είχε με διαφορά το καλύτερα σχεδιασμένο εσωτερικό της εταιρίας, δεν είναι απαραίτητα κακό αυτό. Ok, πάω πάσο, αφού «ομάδα που κερδίζει, δεν την αλλάζεις». Η ποιότητα κατασκευής είναι πολύ καλή, με μαλακά «αφρώδη» πλαστικά να καλύπτουν τις περισσότερες επιφάνειες, αλλά και τη συναρμογή τους να κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα.

Ο πίνακας οργάνων ενσωματώνει, όπως και στο νέο Astra, την οθόνη του συστήματος Ιnfotainment με ενδείξεις για τα άπειρα τεχνολογικά gadget με τα οποία μπορεί να εξοπλιστεί το Zafira Tourer, εκ των οποίων τα περισσότερα αποτελούν μέρος του προαιρετικού εξοπλισμού. Βέβαια, όσο και techno-freak και να είσαι, όσες ώρες και να έχεις φάει μπροστά σε PC, PS3 ή XBOX 360, το μόνο σίγουρο είναι ότι θα χάσεις την μπάλα με τα άπειρα πλήκτρα σε τιμόνι και κονσόλα. Προκειμένου να μάθεις την κάθε λειτουργία, την ενεργοποίηση και την απενεργοποίηση του κάθε συστήματος ασφαλείας, αλλά και την διαχείριση των πολλαπλών λειτουργιών, απαιτείται σημαντικός χρόνος εξοικείωσης.

Ως επιστέγασμα της φουτουριστικής και τεχνολογικής νοοτροπίας, το Zafira Tourer είναι κυριολεκτικά «πρησμένο» με hi-tech συστήματα ασφαλείας όπως: Forward Collision Alert, Collision Imminent Braking, Adaptive Cruise Control, Side Blind Spot Alert, Side Blind Spot Alert και πολλά άλλα, τα οποία δεν αναλύω, αφού θα χρειαστώ σχεδόν ένα ολόκληρο άρθρο μόνο για αυτά. Στην ουσία είναι πρακτικά αδύνατον να έχεις ατύχημα με το νέο Zafira Tourer, εκτός και αν το παίξεις Chuck Norris, απενεργοποιώντας τα όλα...

Turbotec

Ως γνήσιο παιδί της παγκοσμιοποίησης, ο κινητήρας που εξοπλίζει το Zafira Tourer είναι ο γνωστός Ecotec που πλέον -ελέω downsizing- έγινε turbo. Διατηρεί φυσικά την ίδια αρχιτεκτονική με τους Z14XER/XEP, με μαντεμένιο μπλοκ και αλουμινένια κεφαλή, όμως έχει μειωμένη συμπίεση 9,5:1, από 10,5:1. Προκειμένου να ανταπεξέλθουν στο «τούρμπισμα» οι Ecotec Turbo έχουν νέο στρόφαλο, μπιέλες και έμβολα σχεδιασμένα για μεγαλύτερη αντοχή και μηχανική καταπόνηση. Οι εκκεντροφόροι είναι κούφιοι, για μείωση του βάρους και της αδράνειας, ενώ υπάρχει και μεταβλητός χρονισμός δύο σταδίων (Double Continuously Variable Cam Phasing) για την βελτιστοποίηση της καμπύλης ροπής, η οποία διατηρείται σταθερή στα 20,4kgm από τις 1.850-4.900rpm. Η τουρμπίνα Borg Warner K03 έχει το κέλυφος του στροβίλου και την πολλαπλή εξαγωγής ως ένα ενιαίο χυτό, με αποτέλεσμα τη μείωση του βάρους του κινητήρα, αλλά και του turbo lag.

Το βανάκι του δρόμου...

Πίσω από το τιμόνι του νέου Zafira νιώθεις άνετα και βρίσκεις αμέσως την ιδανική θέση οδήγησης χάρη στις πολλαπλές ρυθμίσεις από κάθισμα και κολώνα τιμονιού. Παρά το γεγονός ότι κάθεσαι ψηλότερα από ένα «απλό» επιβατικό, σε καμία περίπτωση αυτό δεν σε ξενίζει.

Τα ονομαστικά 140Ps που αποδίδει ο κινητήρας, παρότι δεν είναι λίγα σαν απόλυτη τιμή, δυστυχώς έρχονται αντιμέτωπα με τα 1.600 kg που ζυγίζει το «ευτραφές» MPV.

Το turbo lag είναι αισθητό ιδιαίτερα κάτω από τις 2.000rpm, κάτι που οφείλεται εν μέρει και στην σχετικά μακριά κλιμάκωση του εξατάχυτου κιβωτίου. Βέβαια, το Zafira Tourer σε καμία περίπτωση δεν είναι αργό (γράφοντας 10,83sec για τα 0-100km/h και 400άρι σε 17,59sec με εξωτερική θερμοκρασία 39ο C!), απλά δεν σου δίνει την αίσθηση ότι οδηγάς «τουρμπάτο» αυτοκίνητο. Αν επιλέξεις να κινηθείς σβέλτα με το Zafira, αυτό θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην κατανάλωση που σε μέσο κύκλο κυμαίνεται γύρω στα 9lt/100km (αρκετά αυξημένη από τα 6,7lt που ανακοινώνει η εταιρία).

Το τιμόνι με την ηλεκτρική υποβοήθηση δίνει μπόλικες πληροφορίες για την θέση των τροχών, έχει καλή επαναφορά και σωστό βάρος. Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα MacPherson με ψαλίδια βάσης μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα με σύνδεσμο Watt (όπως και το Astra J) και λειτουργεί αποτελεσματικά ως προς τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος, παρέχοντας πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι σχετικά σφιχτή και δεν επιτρέπει μεγάλες κλίσεις από το αμάξωμα του Zafira στις στροφές. Τα περιθώρια πρόσφυσης από τα ελαστικά 225/50, με τις ζάντες των 17in, είναι σίγουρα πολύ υψηλότερα από αυτό που θα επιζητήσει ο μέσος αγοραστής ενός τέτοιου μοντέλου, που ακόμα και στο όριο διακρίνεται για την φιλικότητα του.

Συνολικά, το Zafira Tourer 1.4Τ αποτελεί μια εξαιρετική πρόταση στην κατηγορία των premium MPV, με όπλα του την δυναμική σχεδίαση, τον ικανό κινητήρα, τους άπλετους χώρους, το ευέλικτο και ποιοτικό εσωτερικό του και το πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού με τα άφθονα gadget. Με άλλα λόγια, είναι «όπως πρέπει να είναι» ένα σύγχρονο και ολοκληρωμένο MPV για πολυμελείς οικογένειες! Αν το προτιμήσετε, μην ξεχάσετε το εξαιρετικό σύστημα FlexFix που επιτρέπει την μεταφορά μέχρι και 4 ποδηλάτων. ..

 

Αρθρογράφος

 

Ηλεκτρικό Ροκ από την Abarth

Ηλεκτρικό Ροκ από την Abarth

Ο ήχος αποτελεί ένα από τα πιο ξεχωριστά χαρακτηριστικά των μοντέλων της Abarth. Με το “Abarth Performance Creator”, οι φίλοι του «Σκορπιού» μαζί με τ...