Peugeot 208 GTI

Peugeot 208 GTI

Όπως πρέπει
Έχει εντυπωσιακές ζάντες, φουσκώματα στα φτερά, αεροτομή, χαμηλωμένο αμάξωμα και πάνω απ’ όλα, το “ένδοξο” λογότυπο GTi. Μετά τα χλιαρά 206 GTi και 207 GT, η Peugeot επανήλθε δυναμικά στο χώρο των hot hatches με το 208 GTi. Το γεγονός ότι το logo GTi έχει τοποθετηθεί στο ίδιο σημείο με τον original πρόγονό του, το 205 GTi, σημαίνει πολλά. Δείχνει ότι η Peugeot αυτήν τη φορά, έβαλε τα δυνατά της για να μεταφέρει το δυναμικό πνεύμα του 205 GTi, στη σύγχρονη εποχή. Δηλαδή ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα.

Peugeot 205 GTi
Τα sport αυτοκίνητα δεν είναι όπως παλιά. Είναι μια φράση που διαβάζετε από εμάς τους δημοσιογράφους δεκάδες φορές. Κάποιες φορές ίσως είναι υπερβολή. Στην περίπτωση του Peugeot 205 GTi, όμως, είναι ακριβώς έτσι. Τότε που δεν υπήρχαν περιορισμοί σε ρύπους, το NCAP και τα πέντε αστέρια του, δεν ήταν αυτό που κυνηγούσαν οι εταιρείες και τότε τα σωστά hot-hatches ζύγιζαν 900kg πάνω-κάτω. Τότε ήταν που αυτά τα αυτοκίνητα προσέφεραν στον οδηγό τρομερή αίσθηση πίσω από το τιμόνι τους. Το Peugeot 205 παρουσιάστηκε το 1983, αφού έσκασε μύτη ως ο αντικαταστάτης του Peugeot 104. Η Peugeot δεν άργησε να καταλάβει τις sport δυνατότητές του και έτσι τον Απρίλιο του 1984 παρουσίασε το θρυλικό Peugeot 205 GTi. Με έναν κινητήρα που απέδιδε 105 άλογα από 1,6lt και βάρος αμαξώματος 900kg, κατάφερνε να γράφει 0-100km/h σε μόλις 8,7sec και τελική ταχύτητα λίγο κάτω από 190km/h. Το εντυπωσιακό (και σημαντικά) πιο γρήγορο 205 GTi 1.9 παρουσιάστηκε το 1986. Με κινητήρα που απέδιδε 130 ίππους και γαλλικό στήσιμο, πραγματικά δεν είχε αντίπαλο. Το ’86 ήταν που ανανεώθηκε και το GTi 1.6, αφού «τσίμπησε» άλλα 10 αλογάκια, φτάνοντας έτσι στα 115. Έχει τύχει να οδηγήσω και τις δύο εκδόσεις, 1.6 και 1.9, και η αλήθεια είναι ότι δεν κατάφερα να διαλέξω ποιο μου αρέσει καλύτερα. Η 1.6 ας πούμε, σε πώρωνε με τη μία, λόγω του ότι έπρεπε να οδηγείς με τη δύναμη του κινητήρα, άρα υψηλές στροφές, πράγμα που σημαίνει ήχος που σε φτιάχνει. Με την 1.9, όμως, οδηγούσες εύκολα με «μία πάνω», αφού τα εντυπωσιακά αποθέματα ροπής σε ένα τόσο ελαφρύ αμάξωμα έκαναν τη δουλειά πιο εύκολη. Και τα δύο πάντως ήταν γνήσια GTi και δικαίως έφεραν αυτό το σήμα πάνω τους.

Πίσω από τις εντυπωσιακές 17άρες κρύβονται αεριζόμενοι δίσκοι διαμέτρου 302mmΠάμε στο σήμερα
Αν τα βάλετε κάτω ρεαλιστικά, είναι πολύ δύσκολο για μια αυτοκινητοβιομηχανία να καταφέρει να λανσάρει αυτό που πραγματικά θέλει στην αγορά. Νομίζετε ότι έχουν όρεξη να δαπανούν δισεκατομμύρια στα τμήματα R&D σχεδιάζοντας χιλιόμετρα από καλώδια, σένσορες, και κουμπάκια? Φυσικά και θέλουν να κατασκευάσουν ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο που στην περίπτωση των GTI, να σε μεταφέρει γρήγορα και με ασφάλεια χωρίς να είναι αδιάφορο και ανιαρό οδηγικά. Όμως, κάπου εκεί μπαίνουν οι παράγοντες της σημερινής εποχής και φρενάρουν ένα “καθαρόαιμο” project GTi. Πρέπει να έχει χαμηλούς ρύπους, πρέπει να έχει έναν σκασμό αερόσακους, πρέπει να μην καίει πολύ, πρέπει να έχει συστήματα ευστάθειας, πρέπει να έχει τρομερή ηχομόνωση… πρέπει, πρέπει, πρέπει! Αυτά τα «πρέπει», λοιπόν, χαλάνε τη γνήσια αίσθηση που είχαν τα GTi της δεκαετίας του ’80 και του ‘90. Αυτά ξεχάστε τα. Δεν θα έρθουν ξανά. Οπότε ας ζήσουμε στο σήμερα.

Σοβαρή προσπάθεια
Ο γνωστός από το RCZ 1,6 THP με τους 200 ίππους έχει ψυχή και ταιριάζει γάντι στο 208 GTiΗ Peugeot, οφείλουμε να ομολογήσουμε, ότι έχει κάνει μια πολύ σοβαρή προσπάθεια να μεταφέρει τον θρύλο του Peugeot 205 GTi, στο σήμερα. Και να σας πω κάτι? Το έχει καταφέρει μια χαρά. Αν αναλογιστούμε όλα τα «πρέπει» που ανέφερα πριν, τότε έχει λανσάρει στην αγορά ένα γνήσιο GTi με πολλά άλογα, ροπή, χειροκίνητο κιβώτιο και γαλλικό παιχνιδιάρικο στρίψιμο. Κάτω από το αγριεμένο αμάξωμα, κρύβεται ένα γνώριμο σύνολο. Ο κινητήρας κοινοπραξίας BMW-PSA Group των 1.600 κυβικών εκατοστών, απόδοσης 200 ίππων, όπως ακριβώς και στο Peugeot RCZ. Μπλοκέ διαφορικό δεν διαθέτει και η αλήθεια είναι ότι ορισμένες φορές τα 28kgm ροπής προσδίδουν μπόλικες δόσεις υποστροφής ισχύος. Βέβαια κάτι τέτοιο, σε Torsen μάλιστα, θα βρείτε μόνο στην επετειακή έκδοση Peugeot 208 GTi 30th Anniversary. Χαρήκαμε που υπάρχει μονάχα η επιλογή χειροκίνητου κιβωτίου έξι σχέσεων. Μακριές, αλλά χειροκίνητες. Η ανάρτηση έχει ανασχεδιαστεί με σκληρότερα κατά 20% ελατήρια, πιο σφιχτά αμορτισέρ καθώς και νέα, ελαφρώς παχύτερη αντιστρεπτική ράβδο. Το αμάξωμα έχει χαμηλώσει 8mm συνολικά και οι ζάντες των 17in ταιριάζουν μια χαρά στους μεγάλους θόλους του. Ευτυχώς, δεν έχει 18άρες. Το γνωστό ηλεκτρικό set κρεμαγιέρας του 208 υπάρχει και εδώ στο GTi, με την ECU του όμως να διατηρεί μια πιο βαριά αίσθηση. Οι εμπρός αεριζόμενοι δίσκοι έχουν διάμετρο 302mm και συνδυάζονται με κόκκινες δαγκάνες εμπρός και πίσω. Η Peugeot ισχυρίζεται ότι με το 208 GTi, ναι μεν θέλησε να «ξυπνήσει» τον θρύλο του 205 GTi, όμως διατηρώντας μια άκρως φιλική συμπεριφορά προς τον χρήστη, ώστε να μην κουράζει στην καθημερινότητα. Οι άνθρωποι της Peugeot θεωρούν πως ένα αυτοκίνητο ιδανικό για πίστες «δεν κάνει» για καθημερινή μετακίνηση. Ορθώς!

Τιμονάκι!
Ο γνωστός από το RCZ 1,6 THP με τους 200 ίππους έχει ψυχή και ταιριάζει γάντι στο 208 GTi
Το εσωτερικό είναι λίγο φλύαρο για τα γούστα μου. Κάτι τα μπλε led φωτάκια στον ουρανό, κάτι τα ντεγκραντέ μαύρα-σε-κόκκινα χερούλια στις πόρτες, εμένα δεν μου κάθισαν καλά όταν άνοιξα την πόρτα. Τα καθίσματα, ακόμα κι εμένα τον αδύνατο, δείχνουν ότι θα με κρατήσουν. Το τιμόνι… Ωχ! Μα πόσο μικρό είναι? Θα βολέψει άραγε? Τι περίεργη αίσθηση! Πριν πούμε δυο λόγια για τη συμπεριφορά του στο δρόμο, να τονίσουμε πως παραλάβαμε το αυτοκίνητο δοκιμής με υπερβολικά ταλαιπωρημένα εμπρός ελαστικά, διότι «δεν υπήρχαν ελαστικά σε αυτήν τη διάσταση» και «μην το πιέσετε πολύ», όπως μας είπε ο υπεύθυνος. Για την ιστορία, φοράει Michelin Pilot Exalto PE2 205/45 R17. Ας τα αφήσουμε αυτά κι ας το δούμε στην πράξη. Κατ’ αρχάς, ο κινητήρας δεν ακούγεται όσο θα θέλαμε. Το RCZ, ας πούμε, τα φώναζε τα άλογά του. Το σασί του μοιάζει έτοιμο να αντιδράσει όπως του πεις και ακολουθεί εύκολα την πίεση στις στροφές. Η ανάρτηση όντως φαίνεται να έχει ταιριάξει στη φιλοσοφία της Peugeot που θέλει το 208 GTi να είναι ένα everyday car με sport καταβολές. Δεν είναι σκληρό αλλά δείχνει ότι θα σε ακολουθήσει. Ένας χτύπος που ακούγεται κάθε τόσο μέσα στην καμπίνα, προέρχεται από το συρόμενο κάλυμμα της πανοραμικής οροφής! Εντάξει ξέρετε εσείς κανένα Γαλλικό που να μην έχει έστω ένα κουσούρι?

Αφού φτάνουμε σε διαδρομή που έχει σχετικά καλή πρόσφυση μπας και καταφέρουν τα εμπρός ελαστικά να αποδώσουν, ορμάμε. Το μικρό τιμόνι γρήγορα το συνηθίζεις. Κρύβει βέβαια λιγάκι τα όργανα, αλλά εμένα προσωπικά δεν με ενοχλεί. Ο κινητήρας είναι ψυχωμένος και έχει μπόλικη δύναμη, όμως το μακρύ κιβώτιο δεν βοηθάει πολύ. Η 2α ξεπερνάει τα 100km/h στο VBOX. Όσο πιο ψηλά τον διατηρείς όμως, τόσο σε αποζημιώνει. Ωραία λειτουργία και μπόλικη ροπή από χαμηλά. Προσοχή στο γκάζι γιατί χωρίς μπλοκέ, τα 28 κιλά ροπής θέλουν να καταστρέψουν εντελώς τα εμπρός ελαστικά. Το εξάρι σασμάν έχει σαφές κούμπωμα και κακό σίγουρα δεν το λες. Μόλις του πάρεις τον αέρα, αρχίζεις να διασκεδάζεις. Καταφέρνει να σου ξυπνήσει τον GTi χαρακτήρα και να νιώσεις ότι οδηγείς ένα γαλλικό σε στροφές. Η ηλεκτρική κρεμαγιέρα φιλτράρει δυστυχώς πολλές πληροφορίες και τελικά σε εσένα δεν φτάνουν όσες θα ήθελες. Το turn-in μάλλον είναι καλό αλλά με αυτά τα λάστιχα, απλώς μαντεύουμε. Το καλό είναι ότι χωρίς ESP, «ακούει» στο άφημα του γκαζιού και η ουρά γυρίζει, βοηθώντας σε να το τοποθετήσεις από πριν. Γενικώς, είναι σίγουρο πως εύκολα θα κατατρόπωνε το 205 GTi -ακόμα και το 1.9- στην ίδια διαδρομή και μάλιστα, χωρίς να σε κάνει να ιδρώσεις. Ναι, έχει 90 άλογα πάνω, όμως έχει και 260 κιλά περισσότερα. Το 205 GTi, αν γυρίσει, απαιτεί γρήγορα χέρια για να το επαναφέρεις στην τάξη, σε αντίθεση με το 208 GTi που θα σε βοηθήσει πολύ. Κι αφού κάνεις το πάνω-κάτω της διαδρομής δυο φορές, χαλαρώνεις ρυθμούς και χωρίς να το καταλάβεις, σκας ένα χαμόγελο. Αυτό μετράει τελικά, γιατί όπως φάνηκε, το 208 GTi το οδηγείς και σε προκαλεί να το ζορίσεις, κάτι που όσο πάει, δεν συναντάμε στα νέα μοντέλα. Και τελικά, μια χαρά έχει μεταφέρει τον θρύλο του 205 GTi στην εποχή μας! Δεν θα σταθούμε στις επιδόσεις καθώς τα εμπρός ελαστικά, όπως είπαμε, ήταν ταλαιπωρημένα. Υποθέτουμε ότι με φρέσκα λάστιχα θα βλέπαμε πιο κάτω από τα 6,8 που ανακοινώνει η Peugeot. Τα φρένα δεν κουράστηκαν σε γρήγορες διαδρομές και θα λέγαμε ότι έχουν αρκετά καλό bite.

Εξοπλισμένο
Με bonus και όφελος απόσυρσης, η τιμή του ξεκινά κάτω από τα 20.000 ευρώ και συγκεκριμένα στα 19.770 ευρώ, τιμή που σε συνδυασμό με τα 1.600cc δεν είναι απαγορευτική. Πολύ κοντά και λίγο φθηνότερα κινείται το Ford Fiesta ST και αρκετά πιο ακριβά, το Renault Clio RS. Μια χαρά είναι τοποθετημένο. Από εξοπλισμό? Δεν θα σας λείψει τίποτα. Η χρήσιμη οθόνη αφής 7in είναι στον βασικό εξοπλισμό, μπόλικοι αερόσακοι, 17άρες ζάντες, τρομερά bucket καθίσματα. Super κατάσταση. Δυστυχώς δεν έχουμε οδηγήσει ακόμη τα πολλά υποσχόμενα Ford Fiesta ST και Renault Clio RS, αλλά είμαστε σίγουροι ότι το Peugeot 208 GTi είναι σοβαρός αντίπαλός τους και κουβαλώντας παράλληλα και τη βαριά ιστορία του 205 GTi, έχει τη δύναμη να βγει μπροστά. Οι άνθρωποι της Peugeot πέτυχαν το στόχο τους, να φτιάξουν ένα GTi δηλαδή, το οποίο να μπορεί να είναι το καθημερινό σας αυτοκίνητο χωρίς ουσιαστικές θυσίες στη σπορ οδήγηση και από την άλλη, ο οδηγός του 208 GTi να περνάει καλά στο τερέν που ταιριάζει στο γαλλικό hot hatch: στην αγαπημένη σας διαδρομή με εκείνες τις ζόρικες στροφές… 

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

  • Κυβισμός: 1.598cc
  • Διάμετρος x Διαδρομή: 77mm x 85,8mm
  • Σχέση Συμπίεσης: 10,5:1
  • Τροφοδοσία: Ηλεκτρονικός άμεσος ψεκασμός, turbo μεταβλητής γεωμετρίας
  • Βάρος (kg): 1.160

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

  • Εμπρός: Ανεξάρτητοι τροχοί. Σύστημα ανάρτησης τύπου McPherson με τριγωνικά ψαλίδια, ελικοειδή ελατήρια, υδραυλικά τηλεσκοπικά αμορτισέρ και αντιστρεπτική ράβδο
  • Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας, ελικοειδή ελατήρια, υδραυλικά τηλεσκοπικά αμορτισέρ και αντιστρεπτική ράβδος

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ KATAΣΚΕΥΑΣΤΗ

  • Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm): 200/ 6.800
  • Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) 28/ 1.700
  • 0-100km/h (sec): 6,8sec
  • Τελική Ταχύτητα (km/h): 182
  • ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2 (gr/km):      139

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

  • Ονομαστική(Μικτή) (lt/100km):  5,9
  • Δοκιμής (lt/100km):    9,1

ΦΡΕΝΑ

  • Αεριζόμενοι δίσκοι 302mm
  • Πίσω: Δίσκοι 249mm

ΤΡΟΧΟΙ

  • Ζάντες: 7Jx17in
  • Ελαστικά: 205/45

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

  • Κίνηση: Εμπρός
  • Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η             SEC   

0-60                 3,54

0-80                 5,15

0-100               7,07

0-120               9,76

0-140               13,07
0-160               17,86  

ΡΕΠΡΙΖ

ΚΜ/Η             SEC   

50-80               2,73

80-110             2,80

4ης
ΚΜ/Η SEC
50-80            3,79

80-110          3,79

100-140        5,76

5ης
ΚΜ/Η          SEC
80-110          4,77

100-140        7,28
140-180        9,35

 

             ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ        SEC    @        ΚΜ/Η

18        2,65     @        49,10

60        5,01     @        78,31

100      6,66@        96,28

200      9,96   @        121,36

400      15,23   @        149,05

ROLL με 2α
ΚΜ/Η SEC
60-120         6,25
60-160         12,10

 

Αρθρογράφος

 

Ξεκινάει το πρωτάθλημα F4 Championship powered by Abarth

Ξεκινάει το πρωτάθλημα F4 Championship powered by Abarth

Σε Ιταλία και Γερμανία, στα Πρωταθλήματα της Formula 4 που εφοδιάζονται με τους κινητήρες της Abarth, στη σειρά εκκίνησης θα βρεθούν οδηγοί με ονόματα...