Advertisement

Power Classic: Volvo 122S Amazon 115Ps

Power Classic: Volvo 122S Amazon 115Ps
Φέτος συμπληρώθηκαν εξήντα ένα χρόνια από την ημέρα, που κυκλοφόρησε το πρώτο Volvo 122S ή αλλιώς Amazon. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο αυτοκίνητο, που γνώρισε μέρες δόξας στο 13ο Ράλι Ακρόπολις, ενώ παράλληλα είχε σχεδίαση νέου τύπου στο αμάξωμα και ήταν το πρώτο αυτοκίνητο, που χρησιμοποίησε ζώνες ασφαλείας για τους μπροστά επιβάτες στο βασικό του εξοπλισμό. 

">

Το συγκεκριμένο, όμως, VolvoAmazon ξεχωρίζει, γιατί έχει κατακτήσει μερικές δεκάδες έπαθλα και διάφορες πρώτες θέσεις σε αγώνες ιστορικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Οδηγός και ιδιοκτήτης του είναι ο κ. Γιώργος Λ., ένας άνθρωπος με ιδιαίτερη αγάπη για το αυτοκίνητο και το μηχανοκίνητο αθλητισμό, αλλά παράλληλα και με εξαιρετικές οδηγικές ικανότητες. Μαζί με τη συνοδηγό του, κα Ελένη Μ., κατέκτησαν την πρώτη θέση οδηγών και συνοδηγών στο πρωτάθλημα της ΦΙΛΠΑ, καθώς και την τέταρτη και δεύτερη θέση στο πανελλήνιο πρωτάθληματης ΕΟ ΦΙΛΠΑ για οδηγούς και συνοδηγούς αντίστοιχα, το 2015. Από εκεί και πέρα, το αυτοκίνητο με το παραπάνω πλήρωμα συμμετέχει ανελλιπώς σε αγώνες regularity ιστορικών αυτοκινήτων και γεμίζει με κύπελλα και πρωτιές τα ράφια του γκαράζ, στο οποίο φυλάσσεται.

 

Ο εθνικός μας αγώνας

Πριν από περίπου 50 χρόνια και συγκεκριμένα το Μάιο του 1965, στο 13ο Ράλι Ακρόπολις, που περιελάμβανε 2.500km σκληρών και δύσκολων ειδικών διαδρομών, η εργοστασιακή ομάδα της Volvo κατέκτησε την πρώτη θέση με το σουηδικό πλήρωμα Carl-MagnusSkogh και LennartBerggren στη θέση του οδηγού και συνοδηγού αντίστοιχα. Ήδη το Ράλι Ακρόπολις είχε αποκτήσει από τότε τη φήμη ως ένας από τους σκληρότερους και δυσκολότερους αγώνες και είχε μπει στο πρόγραμμα του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Από τα 87 αυτοκίνητα, που πήραν εκκίνηση, μόλις τα 15 κατάφεραν να περάσουν τον τερματισμό και ανάμεσα στους άτυχους ήταν και οι Timo Makinen, Roger Clark και ο Έλληνας Γιώργης  Ραπτόπουλος.

 

Οι Αμαζόνες…

Οι Αμαζόνες ήταν μία μυθική φυλή της ελληνικής μυθολογίας, κόρες του Άρη και της Αρμονίας, πολεμίστριες και κυνηγοί και από εκεί εμπνεύστηκε η Volvo, όταν παρουσίασε το 1956 το πρώτο Volvo Amazon, το οποίο γραφόταν ως Amason. Επειδή, όμως, η ονομασία αυτή χρησιμοποιούταν από την Kreidler, μία εταιρεία κατασκευής μοτοσικλετών, έπειτα από συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών, η ονομασία αυτή χρησιμοποιήθηκε μόνο εντός Σουηδίας, ενώ στον υπόλοιπο κόσμο εξάχθηκε ως 121 και 122 για την απλή και τη σπορ έκδοση, ενώ ως  221 και 222 για τις αντίστοιχες εκδόσεις station wagon. Η παραγωγή του ξεκίνησε το 1956 και τερματίστηκε το 1970. Χρησιμοποιούσε το ίδιο μετατρόχιο, το ψηλό προφίλ του αμαξώματος και τα άνετα καθίσματα του PV, που ήταν το μοντέλο, το οποίο αντικατέστησε και παραγόταν ως δίθυρο και τετράθυρο σεντάν, καθώς και σε station wagon. Το 1959 ήταν το πρώτο μοντέλο παγκοσμίως, το οποίο είχε στο βασικό του εξοπλισμό ζώνες ασφαλείας και αργότερα ήταν και το πρώτο μοντέλο, που παρουσίασε και εξοπλίστηκε με ζώνες τριών σημείων, πάντα στο βασικό εξοπλισμό. Συνολικά κατασκευάστηκαν σχεδόν 670.000 μονάδες όλων των εκδόσεων και το 60% αυτών εξάχθηκε σε όλο τον κόσμο.

 

Τα Amazon γενικά

Τα Volvo γενικότερα φημίζονται για τα ιδιαιτέρως ανθεκτικά τους αμαξώματα. Φυσικά τα Amazon δεν αποτελούν εξαίρεση, παρά το γεγονός, όμως, αυτό, αν και χρησιμοποιούν υψηλής ποιότητας ατσάλι, εμφανίζουν σκουριές, αν τα αφήσει κανείς στη μοίρα τους. Ορισμένα τους μέρη έχουν υποστεί γαλβανοποίηση, αλλά σε σημεία, όπως τα εμπρός φτερά και πιο συγκεκριμένα γύρω από τους προβολείς, όπου συσσωρεύεται λάσπη, εμφανίζεται σκουριά. Ένα άλλο σημείο εντοπίζεται στις κάτω γωνίες του παρμπρίζ, επειδή η τσιμούχα του εμφανίζει φθορά και περνάει νερό εκεί μέσα. Το κάτω μέρος του αμαξώματος πάντως σε γενικές γραμμές έχει πάρα πολύ καλή μόνωση από το εργοστάσιο και σπάνια θα εμφανίσει σκουριά, εκτός και αν έχει φθαρεί η μόνωση. Ευτυχώς, ο κ. Γιώργος ήταν τυχερός, μιας και ο προηγούμενος ιδιοκτήτης του το πρόσεχε και το είχε διατηρήσει σε αρκετά καλή κατάσταση και έτσι απαιτήθηκαν σε ελάχιστα σημεία περιορισμένες επισκευές λόγω σκουριάς. Οι κινητήρες τους έχουν εξαιρετική αντοχή, αφού ήταν κατασκευασμένοι από πολύ ανθεκτικά υλικά και αντέχουν για αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα, με τη στοιχειώδη φυσικά συντήρηση. Το μόνο αδύναμο σημείο τους είναι τα γρανάζια χρονισμού, τα οποία εμφανίζουν φθορά και παράγουν ένα κροτάλισμα, αλλά πλέον έχουν βγει ατσάλινα ανταλλακτικά, τα οποία μπορεί να μεγαλώνουν το θόρυβο του κινητήρα, έχουν, όμως, απαράμιλλη αντοχή. Οι κινητήρες των 1.6lt είναι οι πιο σπάνιοι, μιας και τους χρησιμοποιούσαν τα παλιότερα μοντέλα και το να βρει κάποιος ανταλλακτικά γι’ αυτούς δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο. Αντίθετα, για τους κινητήρες των 1.8lt και των 2.0lt υπάρχουν εκτός από τα εργοστασιακά ανταλλακτικά και αρκετά aftermarket, που στόχο έχουν τις καλύτερες επιδόσεις. Μάλιστα, για τον Β20 έχει βγει και kit μετατροπής σε injection! Αντίστοιχης αντοχής είναι και η μετάδοση, η οποία  δεν πρόκειται να παρουσιάσει το παραμικρό πρόβλημα, ενώ ο επιλογέας του κιβωτίου -παρά τα χρόνια του- έχει πάρα πολύ καλή αίσθηση.

 

Και το «δικό μας» παράδειγμα.

Όπως έγραψα και παραπάνω, το συγκεκριμένο Amazon ήταν σε πάρα πολύ καλή κατάσταση και οι επισκευές στο αμάξωμα λόγω σκουριάς ήταν πολύ περιορισμένες. Παρά το γεγονός αυτό, ελέγχθηκε σχολαστικά και στη συνέχεια βάφτηκε με μία κρεμ απόχρωση, που ταιριάζει γάντι σε αυτοκίνητο εκείνης της εποχής. Η ποιότητα της βαφής και το τελικό φινίρισμα του αυτοκινήτου είναι εξαιρετικής ποιότητας και δεν υπάρχει ούτε ένα σημείο, στο οποίο θα συναντήσουμε το φαινόμενο του «orange peel», δηλαδή αυτό που το στρώμα του χρώματος θυμίζει φλοιό πορτοκαλιού. Αυτό συμβαίνει, γιατί είτε ψεκάζεται το χρώμα σε μεγάλη ποσότητα, είτε με υπερβολική πίεση από το πιστόλι βαφής. Σε αντίστοιχη κατάσταση είναι και το εσωτερικό του οχήματος, όπου θα συναντήσουμε δερμάτινα καθίσματα και δερμάτινες επενδύσεις στις πόρτες, καθώς και ζώνες τριών σημείων της Sabelt, ξύλινο τιμόνι της Moto Italia, ένα στροφόμετρο της Smiths, καθώς και ένα ψηφιακό οδόμετρο της Brantz. Το τελευταίο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο αξεσουάρ στους αγώνες regularity, αφού ο  συνοδηγός μπορεί να υπολογίσει με ακρίβεια τα μέτρα, που διανύει κάθε φορά το αυτοκίνητο και να στρίβει στα σημεία, που υποδεικνύονται στο road book του αγώνα.

 

Tuneitup!

Ο κινητήρας δέχθηκε τις επεμβάσεις του Αργύρη Στριγγάρη, που είναι ιδιοκτήτης και μηχανικός του Σκαραβαίου, που παρουσιάσαμε δύο μήνες πριν. Στην κυλινδροκεφαλή έγινε ροϊκή εξέλιξη στους αυλούς εισαγωγής και εξαγωγής, τοποθετήθηκε ένας εκκεντροφόρος της Σουηδικής εταιρείας Enem, που έχει διάρκεια 248ο, κατασκευάστηκε μία custom πολλαπλή εξαγωγής 4-2-1, που καταλήγει σε μία custom εξάτμιση αποτελούμενη από ένα τελικό καζανάκι. Δύο αντλίες βενζίνης της Mitsuba έχουν αναλάβει την παροχή σε καύσιμο στα δύο διπλά καρμπυρατέρ της Dellorto των 40mm. Τέλος, τοποθετήθηκε ένα ψυγείο λαδιού για την καλύτερη ψύξη του κινητήρα. Από εκεί και πέρα, στο αυτοκίνητο τοποθετήθηκαν τρυπητοί δίσκοι στα εμπρός φρένα, Koni ρυθμιζόμενα αμορτισέρ και ελατήρια της VVPerformance. Το αποτέλεσμα είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό και το Volvo Amazon, παρά τα χρόνια του, είναι πολύ γρήγορο και κινείται στα έμπειρα χέρια του κ. Γιώργου, αν μη τι άλλο, εντυπωσιακά.

 

Για πάντα νέος!

Ο κ. Γιώργος απέκτησε το δικό του Amazon το 2002 και από τότε έχει διανύσει πάρα πολλά χιλιόμετρα σε αγώνες, που τα περισσότερα από αυτά είναι με το δεξί πόδι κολλημένο στο τέρμα της διαδρομής του αντίστοιχου πεταλιού. Πίσω από το τιμόνι μεταμορφώνεται ξανά σε 20άρη και κινείται σε ρυθμούς, που σε κάνουν να ιδρώσεις για να τον προλάβεις! Είναι ένας πραγματικά ενδιαφέρον και αξιόλογος άνθρωπος, που έχει πολλές εμπειρίες και τα αντίστοιχα κύπελλα, που κοσμούν το γκαράζ του. Μάλιστα, στο γκαράζ του εντοπίσαμε ένα ακόμα διαμάντι, το οποίο θα  δείτε σύντομα στις σελίδες μας, σε κάποιο από τα επόμενά μας τεύχη!

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Κυβισμός: 1.986cc
Διάμετρος x Διαδρομή:  88,9mm x 80mm

Σχέση Συμπίεσης: 8,7:1

Tuned by

Στριγγάρης Service

Λαγκαδίων 6 και Ανθέων

Άγιος Δημήτριος

Τηλ: 210 97 00 678

TUNING SPECS

  • Ροϊκή εξέλιξη κυλινδροκεφαλής
  • Enem εκκεντροφόρος
  • Delorto 40mm καρμπυρατέρ x2
  • Custom πολλαπλή εξαγωγής 4-2-1
  • Custom ανοξείδωτη εξάτμιση
  • Ψυγείο λαδιού
  • Mitsuba αντλίες καυσίμου x2

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

  • Koni ρυθμιζόμενα αμορτισέρ
  • VV Performance ελατήρια
  • Αντιστρεπτικές ράβδοι εμπρός και πίσω

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

  • Εργοστασιακή

ΑΜΑΞΩΜΑ

  • Ανακατασκευή αμαξώματος
  • Βαφή αμαξώματος
  • Moto Italia δερμάτινο τιμόνι
  • Smiths στροφόμετρο
  • Brantz Int. Pro 2 ψηφιακό οδόμετρο
  • Sabelt ζώνες τριών σημείων
  • Προβολείς ομίχλης

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός τρυπητοί δίσκοι

Πίσω εργοστασιακά

ΤΡΟΧΟΙ

Minilight 5,5Jx15in ζάντες
Pirelli P Zero Nero 195/65 R15 ελαστικά

Πληρωμή με Κάρτα