Advertisement

Smart 451 Fortwo 181Ps

Smart 451 Fortwo 181Ps
Τα smart είναι μικρά, χαριτωμένα αυτοκινητάκια, κατασκευασμένα για να μεταφέρουν δυο επιβάτες με αποσκευές, με βασικό τους πλεονέκτημα τη εύκολη, οικονομική και άνετη μετακίνηση στην πόλη. Ωραία, και τι δουλεία έχει αυτό εδώ, σε μια πίστα dragster? 

">

Μέχρι σήμερα και εγώ αυτό πίστευα, έχοντας μάλιστα ιδία εμπειρία από την οικογένεια, αλλά και από τρεις τουλάχιστον φίλους μου. Στον τελευταίο, όμως, αγώνα, που έγινε στις 30-31 Ιουλίου στη Θήβα, τα δεδομένα άλλαξαν. Ο Χρήστος Χαριλάου έκανε 13,4sec με Smart. Ναι, καλά διαβάστε. Ένα Smart έκανε 13,4sec στα 400 μέτρα. Και όχι δεν φοράει μοτέρ από supersport μοτοσικλέτα. Πρόκειτε για το απλό και ταπεινό εργοστασιακό 100αράκι με το γνωστό αυτόματο κιβώτιο που αλλάζει σχέση όσο γρήγορα άλλαζαν τα κανάλια οι τηλεοράσεις των 90’s. Δηλαδή μαμά μοτέρ και μαμά σασμάν… που κάνει 13,4sec στα 400 μέτρα. Αν δεν το έχετε καταλάβει, μιλάμε για το γρηγορότερο Smart με stock μπλοκ παγκοσμίως! Και όταν λέμε στοκ μπλοκ, εννοούμε ότι δεν έχει πειραχθεί ούτε μία βίδα από αυτό. Έχει εντελώς μαμά μπιέλες και πιστόνια, μαμά στρόφαλο, μαμά μέταλλα, τελείως εργοστασιακή κυλινδροκεφαλή και οι μόνες αλλαγές είναι στα περιφερειακά του!

 

Be smart!

Ο Χρήστος Χαριλάου ασχολείται με την εμπορία ανταλλακτικών και διαφόρων αξεσουάρ για Smart, καθώς επίσης και με τη βελτίωσή τους, ως ιδιοκτήτης της X-Motors στη Λυκόβρυση. Όπως ήταν επόμενο, ήθελε να φτιάξει ένα Smart μέσω του οποίου θα προβαλλόταν η δουλειά του. Βασικά ήθελε να ασχοληθεί και να δει μέχρι που μπορεί να φτάσει η δύναμη του εργοστασιακού κινητήρα. Το αποτέλεσμα είναι κάτι παραπάνω από εκπληκτικό, μιας και τα 13,452sec με τα πρώτα 18 μέτρα να καλύπτονται σε 1,883sec, ενώ η ταχύτητα εξόδου από το 400άρι φτάνει τα 160,78km/hπου είναι φυσικά τρομερή επίδοση! Ο Χρήστος αγόρασε το Smart του από τη Γερμανία, αφού πρώτα έψαξε ένα μήνα για να βρει αυτό ακριβώς που ήθελε. Με το που το πήρε στα χέρια του, έβαλε ένα ελεύθερο φίλτρο και αναπρογραμμάτισε την εργοστασιακή ECU. Αυτό βέβαια ήταν μόνο η αρχή, μιας και το Smart έχει φάει πάρα πολλές ώρες δουλειάς και προσεκτικής μελέτης, προκειμένου να δουλέψουν όλα σωστά. Το εγχείρημα δεν ήταν καθόλου εύκολο, αφού τα aftermarket, που υπάρχουν για τα Smart, είναι ελάχιστα. Ειδικά για τη δεύτερη γενιά με κωδικό 451. Για να γίνω πιο σαφής, είναι ελάχιστα για κάποιον, που θέλει να πιέσει τον κινητήρα στο όριό του.

 

The hard way

Το δυσκολότερο σημείο της βελτίωσης στο Smart ήταν ο προγραμματισμός της εργοστασιακής ECU, τόσο του κινητήρα, όσο και του κιβωτίου ταχυτήτων. Ο άνθρωπος πίσω από το laptop και την OBD είναι ο γνωστός Άγγελος Παπαηλίας, της AP + Power. Το όλο εγχείρημα ήταν τρομερά δύσκολο, μιας και τόσο ο Άγγελος, όσο και ο Χρήστος ήθελαν ο κινητήρας να λειτουργεί στην εντέλεια, σαν εργοστασιακός. Αν σκεφτείτε ότι πλέον έχει άλλα 100 άλογα, μπορείτε να καταλάβετε το τι πέρασαν για να λειτουργήσει άψογα. Η εργοστασιακή ECU δίνει αρκετά περιθώρια στον ψαγμένο προγραμματιστή για να «παίξει». Κάθε αλλαγή, που έκανε ο Άγγελος, συνεπαγόταν σε άπειρες δοκιμές στο δρόμο για το πώς θα ανταποκρίνεται και πώς ακριβώς θα λειτουργεί ο κινητήρας. Για να φτάσουν στο επίπεδο που βρίσκετε σήμερα το Smart, χρειάστηκαν δοκιμές σχεδόν σε καθημερινή βάση για έναν ολόκληρο χρόνο! Συνολικά ο Άγγελος έχει αλλάξει το 70% των εργοστασιακών ρυθμίσεων και χαρτών ανάφλεξης-καυσίμου της ECU με άψογο αποτέλεσμα. Το επόμενο δύσκολο στάδιο ήταν ο αναπρογραμματισμός της ECU του κιβωτίου ταχυτήτων. Τα κιβώτια των Smart έχουν χαρακτηριστικά αργές αλλαγές σχέσεων, το συγκεκριμένο όμως -χάρη στην επέμβαση του Άγγελου- είναι σε πάρα πολύ καλό επίπεδο, αλλά σύμφωνα με τον ίδιο υπάρχουν ακόμα περιθώρια βελτίωσης.

 

Και πάμε στον κινητήρα!

Ο τρικύλινδρος κινητήρας, με κωδικό 3B21, κατασκευάζεται από την Mitsubishi. Έχει μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, μικρό βάρος, που φτάνει τα 67kg, σχέση συμπίεσης 10,2:1, διάμετρο 72mm και διαδρομή 81,8mm, με τον κυβισμό να φτάνει τα 999cc. Το να βάλεις γενικά χέρι στον συγκεκριμένο κινητήρα δεν είναι εύκολο. Η πρόσβαση είναι περιορισμένη και θα πρέπει να είσαι λίγο ζογκλέρ για να δουλέψεις σωστά. Ο Χρήστος πάντως τα κατάφερε μια χαρά, όπως θα δείτε και στις φωτογραφίες. Το εργοστασιακό turbo τροποποιήθηκε διατηρώντας το εργοστασιακό κέλυφος, απέκτησε, όμως, μεγαλύτερες φτερωτές και custom άξονα. Το υβριδικό πλέον turbo πατάει πάνω σε μια πολλαπλή εξαγωγής κατασκευασμένη από την X-Motors, ενώ η υπόλοιπη εξάτμιση, από το downpipe και πίσω, αποτελείται από ένα καζανάκι και έχει κατασκευαστεί από την SkrivanosExhaust. Ο Χρήστος έχει κατασκευάσει ένα ενισχυμένο wastegate actuator, που αντικατέστησε το εργοστασιακό, καθώς επίσης και τα τρία μπεκ καυσίμου, που έχουν παροχή στα 490cc/min. Η αντλία καυσίμου παρέμεινε η εργοστασιακή, μιας και καλύπτει -μέχρι στιγμής- τις απαιτήσεις σε καύσιμο. Ο κινητήρας χρησιμοποιεί ψεκασμό μεθανόλης/νερού της AEM, βοηθώντας την ψύξη του εισερχόμενου αέρα, ο οποίος ψύχεται από το εργοστασιακό intercooler. Η σωστή ψύξη των Smart είναι λίγο πονοκέφαλος, μιας και το intercooler είναι δύσκολο να μεγαλώσει, αφού και βρίσκεται στο κάτω μέρος του αμαξώματος και, αν θελήσει κανείς να βάλει μεγαλύτερο, αναγκαστικά θα το βάλει εμπρός, με αποτέλεσμα να υπάρχει σημαντικό turbo lag. Στην άκρη της custom εισαγωγής αέρα βρίσκεται μία ελεύθερη φιλτροχοάνη της ΑΕΜ, στερεωμένη με κολάρα σιλικόνης της Forge. Τα εργοστασιακά μπουζί ιριδίου τροφοδοτούνται με ενισχυμένο ρεύμα από τους πολλαπλασιαστές της DTM, EVO, που παρέχουν 35.000V (stock 20.000V) και βοηθάνε τα μέγιστα στη σωστή καύση του μείγματος. Η μπαταρία του αυτοκινήτου είναι ιόντων λιθίου και προέρχεται από την Skyrich και βρίσκεται τοποθετημένη στο σημείο, που θα βρίσκονταν τα πόδια του συνοδηγού, αν υπήρχε δεξί κάθισμα. Η διαχείριση της πίεσης γίνεται από το boost controller Profec της GReddy και με σταθερή πίεση στο 1,35bar μέχρι τον κόφτη το Smart απέδωσε 181,6Ps στις 5.850rpm και τραπεζοειδή ροπή, που φτάνει τα 22,5kgm στις 4.800rpm.

 

Mini drag-car!

Η μετάδοση ενισχύθηκε με έναν custom συμπλέκτη και ένα ενισχυμένο βολάν αλουμινίου, που κατασκεύασε η X-Motors. Η ανάρτηση αλλάχθηκε με Bilstein από τη σειρά PSS και από το εσωτερικό αφαιρέθηκαν αρκετά περιττά πράγματα. Πρώτα και καλύτερα τα καθίσματα, με ένα Sparco bucket να παίρνει τη θέση του πίσω από το τιμόνι της Sparco, το οποίο συνδυάζεται με ζώνες τεσσάρων σημείων της TRS. Στο ταμπλό τοποθετήθηκε η μονάδα διαχείρισης του water/methanol,  η μονάδα ελέγχου του boost controller, ένα A/Fmeter της ΑΕΜ, καθώς και ένα μπαρόμετρο της APEXi.

 

Μετρώντας το διάολο!

Ψάξτε λίγο στο αρχείο σας και βρείτε πόσα αυτοκίνητα χρειάζονται 6sec για τα πρώτα 100km/h. Οκ, τα βρήκατε? Ωραία. Όλα αυτά τα περνάει το Smart από πάνω, καθώς για τα πρώτα 100km/h χρειάζεται 5,69sec, έχοντας κάνει στο δρόμο 2,2sec για τα πρώτα 18 μέτρα! Βρείτε τώρα και τα αυτοκίνητα, που θέλουν 13,8sec για τα 400 μέτρα, γιατί και αυτά πίσω μένουν, αφού στο δρόμο ο Χρήστος χρειάστηκε 13,71sec με 163,58km/h ταχύτητα εξόδου. Ναι, με Smart, που έχει stock κινητήρα σε δρόμο χωρίς κόλα. Το πραγματάκι είναι παλαβό και τρομερά γρήγορο. Ο Χρήστος είναι απόλυτα ικανοποιημένος για το μέχρι τώρα αποτέλεσμα -και ποιος δεν θα ήταν άλλωστε- και πραγματικά χαίρεται κάθε φορά, που κάνει κάτι στο αυτοκίνητο και αυτό δουλεύει στην εντέλεια. Η εξέλιξη δεν σταματάει ποτέ και επόμενο στάδιο θα είναι να βελτιωθούν οι χρόνοι στις αλλαγές σχέσεων με αποτελέσματα, που θα τα βλέπουμε και θα τρίβουμε τα μάτια μας… Λες και το 13,4sec που έγραψε στον αγώνα της Θήβας δεν είναι αρκετό… 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Κυβισμός: 999cc
Διάμετρος x Διαδρομή:  72mm x 81,8mm

Σχέση Συμπίεσης: 10,2:1

Tuned by

Χ-Motors

Σοφοκλή Βενιζέλου 66,

Λυκόβρυση Αττικής

Τηλ: 210 28 49 064

 

AP + Power

Λ. Αθηνών Σουνίου 14,

Κουβαράς

Τηλ: 210 99 62 010

TUNING SPECS

  • GReddy Boost controller Profec
  • AEM water/methanol injection
  • Samco Sport κολάρα σιλικόνης
  • Forge κολάρα σιλικόνης
  • DTM EVO πολλαπλασιαστές 35.000V
  • AEM A/F meter
  • A’PEXi μπαρόμετρο
  • Skyrich μπαταρία λιθίου
  • ΑΡ + Power ECU remapping
  • ΑΡ + Power ECU κιβωτίου ταχυτήτων
  • Skrivanos Exhaust σύστημα εξαγωγής
  • AEM φιλτροχοάνη
  • Χ-Motors πολλαπλή εξαγωγής
  • Custom εισαγωγή αέρα
  • X-Motors wastegate
  • Χ-Motors μπεκ καυσίμου 490cc/min
  • Stock turbo με custom φτερωτή και άξονα

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

  • Bilstein PSS coilover kit

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

  • X-Motors Δισκόπλατο
  • X-Motors βολάν

ΑΜΑΞΩΜΑ

  • Sparco τιμόνι
  • Sparco κάθισμα bucket
  • TRS ζώνες τεσσάρων σημείων

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός και πίσω εργοστασιακά

 

ΤΡΟΧΟΙ

Εργοστασιακές 4,5Jx15in ζάντες
Maxxis Vectra 510 155/60 R15 ελαστικά

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗΣ

Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο της Powerlogic

Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm) 181,6/5.850

Μέγιστη ροπή (kgm/rpm) 22,5/4.800

 

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η             SEC   

0-60                 3,02

0-80                 3,89

0-100               5,69

0-120               7,14    

0-140               9,78

0-160               12,08

 

ΡΕΠΡΙΖ

ΚΜ/Η             SEC   

50-80               1,86

80-110             1,72

 

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ        SEC    @        ΚΜ/Η

18        2,20     @        49,64

60        4,44     @        84,10

100      5,99     @        103,97

200      8,96     @        132,65

400      13,71   @        163,58

 

Πληρωμή με Κάρτα