Volvo V40 T4 R-Design Polestar

Volvo V40 T4 R-Design Polestar

Προβληματιστήκαμε αρκετά για το αν η συγκεκριμένη δοκιμή του Volvo V40 T4 έπρεπε να χαρακτηριστεί σαν «Test», δηλαδή δοκιμή αυτοκινήτου όπως έχει βγει από το εργοστάσιο ή σαν «Power Test», δηλαδή δοκιμή βελτιωμένου. Αντικειμενικά η έκδοση «Polestar» του V40 πρόκειται σαφώς για βελτίωση και θα έπρεπε κατευθείαν να στρογγυλοκαθίσει στο τμήμα του περιοδικού με τα Power Test, λίγες σελίδες νωρίτερα, αλλά καθώς η συγκεκριμένη βελτίωση γίνεται με τις ευλογίες της αντιπροσωπείας, το αυτοκίνητο έχει κυκλοφορήσει σαν δημοσιογραφικό και θα το δείτε σε αρκετά άλλα περιοδικά και sites, φωτογραφημένο δίπλα στα κότερα και με αναλυτικές κριτικές για το πόσο καίει ή αν παίρνει παιδικό κάθισμα στις πίσω θέσεις, οπότε για να μην το μπερδέψουμε, αποφασίσαμε να το χαρακτηρίσουμε «Test» και ας μην είναι…

Τι έχουμε λοιπόν μπροστά μας, εκτός από ένα καλογυαλισμένο V40 T4 με το πακέτο R-Design? Έχουμε έναν κινητήρα που αποδίδει πλέον +20PS και +4,5kgm χάρις στον επαναπρογραμματισμό της ECU με το «original» πρόγραμμα της Polestar. To «original» κολλάει στο ότι η Polestar δεν είναι άλλος ένα third party βελτιωτής, αλλά ο επίσημος βελτιωτής της Volvo που τρέχει και την επίσημη αγωνιστική ομάδα της Σουηδικής εταιρείας στα πρωταθλήματα STCC, BTCC και WTCC. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα στην προκειμένη περίπτωση είναι το ότι η μετατροπή δεν επηρεάζει την εγγύηση, κάτι το οποίο δεν ισχύει με τα προγράμματα άλλων εταιρειών για τον ίδιο κινητήρα, όπως η ΜΤΕ, η Rica Tuning και η Heico Sportiv.

Βελτίωση, η σωστή

Ο Β416Τ4 GDTi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) κινητήρας, γνωστός και σαν 1.6 Ecoboost όταν βρίσκεται τοποθετημένος κάτω από κάποιο καπό με το σήμα της Ford, είναι παιδί της νέας downsizing φιλοσοφίας, αποδίδοντας ισχύ δίλιτρου ατμοσφαιρικού κινητήρα από 1.596cc. Σύμφωνα με την σύγχρονη τάση για χαμηλή κατανάλωση και εκπομπές CO2 έχει στάνταρ σύστημα Start-Stop και τροφοδοσία με άμεσο ψεκασμό, που ψεκάζει με πίεση 100bar μέσω μπεκ έξι οπών. Φυσικά είναι υπερτροφοδοτούμενος, με τουρμπίνα σταθερής γεωμετρίας της Borg Warner, ενώ υπάρχει σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων και στους δύο εκκεντροφόρους.

Ο 1.6 GTDi κινητήρας στην νορμάλ του μορφή διατίθεται σε δύο εκδόσεις ιπποδύναμης: Τ3 με 150PS και 24,5kgm χωρίς overboost και Τ4 με 180PS και την ίδια ροπή, η οποία όμως ανεβαίνει στα 27,5kgm με overboost. Εδώ έχουμε την δυνατή έκδοση Τ4, η απόδοση της οποίας με την επέμβαση της Polestar ανεβαίνει στα 200PS και 29,1kgm. Οι προδιαγραφές του προγράμματος είναι επτασφράγιστο μυστικό, η Polestar δεν ανακοινώνει το παραμικρό πέρα από το ότι δεν επηρεάζεται η κατανάλωση και οι εκπομπές ρύπων, οπότε δεν γνωρίζουμε αν η λειτουργία overboost διατηρείται. Για να προλάβουμε τους πιο διαβασμένους, να πούμε ότι μπορεί η αναβάθμιση της Polestar να μην δίνει τόση αύξηση στην ροπή, όση δίνουν οι υπόλοιποι βελτιωτές (Rica Tuning: 200PS/30,6kgm, MTE: 200PS/34,7kgm), αλλά υπάρχει λόγος γι’ αυτό και δεν είναι άλλος από την προαναφερόμενη διατήρηση της εργοστασιακής κατανάλωσης και εκπομπών CO2, αλλά και η αξιοπιστία. Η Polestar ανακοινώνει ακριβώς τις ίδιες τιμές με το stock T4 (μέση κατανάλωση 5,5lt/100km και 129g/km CO2, άρα κυκλοφορείτε στον Πράσινο Δακτύλιο), ενώ είναι γνωστό ότι στα 30+kgm ο συμπλέκτης τα βρίσκει σκούρα. Άρα better safe than sorry…

R-Design, όπως Belucci

Το συγκεκριμένο V40 της δοκιμής με το πακέτο R-Design μόνο διακριτικό δεν χαρακτηρίζεται. Η ελληνική αντιπροσωπεία σοφά επέλεξε να κουμπώσει το πρόγραμμα της Polestar στο V40 T4 R-Design με το χαρακτηριστικό 619 Rebel Blue χρώμα, το οποίο είναι και το επίσημο χρώμα των αγωνιστικών Volvo Polestar στους αγώνες TCC και τραβά τα βλέμματα στο δρόμο όπως η Monica Belucci στην Malena. Το πακέτο R-Design περιλαμβάνει ζάντες 18 ιντσών Ixion Diamond Cut, ανάγλυφα spoiler στον εμπρός προφυλακτήρα, φώτα ημέρας LED, διαχύτη στον πίσω προφυλακτήρα, δύο ανοξείδωτες απολήξεις εξάτμισης, ηλεκτρικά αναδιπλούμενους καθρέφτες με μεταλλικό φινίρισμα, δερμάτινο τιμόνι τριών ακτίνων, καθίσματα από ύφασμα και δέρμα Nubuck, πίνακα οργάνων σε μπλε απόχρωση, εσωτερικό αποκλειστικά σε μαύρο χρώμα με αρκετές μεταλλικές λεπτομέρειες, φωτιζόμενο λεβιέ ταχυτήτων και πλήθος διακριτικά «R-Design» σε τιμόνι, καθίσματα, πατάκια κλπ. Στο εξωτερικό συναντάμε ένα λογότυπο R-Design στην εμπρός μάσκα και δύο διακριτικά τετράγωνα σήματα της Polestar που δηλώνουν την βελτίωση. Για την έκδοση R-Design υπάρχει η επιλογή του Sport Chassis, το οποίο έχει χαμηλωμένη ανάρτηση κατά 10mm και σκληρότερα ελατήρια, κάνοντας το V40 ακόμη πιο επιθετικό σε εμφάνιση, αλλά και στιβαρό στον δρόμο.

Στην ευθεία (τα φαινόμενα απατούν)

Όπως καταλαβαίνουμε, η προδιάθεση που δημιουργείται πριν κάτσεις στην θέση οδήγησης μόνο σε πεντάθυρο οικογενειακό δεν παραπέμπει. Η αίσθηση του «όπλου» συνεχίζεται και αφού κάτσεις στην θέση του οδηγού, με το εξαιρετικό bucket να σε αγκαλιάζει, το τριάκτινο τιμόνι στα χέρια σου και την θέση οδήγησης σχετικά χαμηλά, σε σημείο που δύσκολα έχεις άποψη για το που βρίσκεται ο εμπρός προφυλακτήρας. Εδώ μου έλλειψαν αρκετές φορές οι εμπρός parking sensors. Μπροστά σου έχεις ένα μεγάλο, στρογγυλό και «αναλογικό» όργανο, το οποίο… μπορεί να είναι ταχύμετρο ή στροφόμετρο. Εξηγώ: δεν υπάρχει πουθενά στρογγυλό όργανο, αφού όλος ο πίνακας οργάνων είναι μια οθόνη TFT υψηλής ανάλυσης. Οι ενδείξεις εναλλάσσονται ανάλογα με το «θέμα» που θα επιλέξεις: Στο Elegance έχεις μπροστά σου ένα μεγάλο στρογγυλό ταχύμετρο, στροφόμετρο δεξιά και δείκτη θερμοκρασίας αριστερά. Στο Eco ο δείκτης θερμοκρασίας γίνεται ένα πραγματικά χρήσιμο Eco Guide και στο Performace το κεντρικό όργανο γίνεται ένα μεγάλο «αναλογικό» στροφόμετρο, με ψηφιακές ενδείξεις ταχύτητας στο κέντρο.

Πατάς το κουμπί «Power» και ο κινητήρας παίρνει αμέσως μπροστά, αρκετά πολιτισμένα, πιο πολιτισμένα από ότι περιμένεις σε ένα «βελτιωμένο» αυτοκίνητο. Ξεκινάς και φυσικά το πρώτο πράγμα που θα κάνεις είναι να πατήσεις βαθιά το γκάζι για να δεις πως πάει αυτό το μπλε αγριεμένο αυτοκίνητο. Οι στροφές ανεβαίνουν γρήγορα μεν, πολιτισμένα δε, με λίγα λόγια δεν εντυπωσιάζεσαι… Δεν μπορώ να αποφασίσω αν είναι η εμφάνιση ή το σηματάκι της Polestar που έχει δημιουργήσει υψηλές προσδοκίες, αλλά στις πρώτες δυνατές επιταχύνσεις περιμένεις κάτι πιο άμεσο σε επιτάχυνση. Πρέπει να παραδεχτώ ότι είχα εντυπωσιαστεί περισσότερο από το δίλιτρο S60 T5 των 240PS που είχαμε δοκιμάσει πριν μερικούς μήνες (τ.162) και κάπου εδώ τα φαινόμενα… απατούν, καθώς το όργανο της αλήθειας (VBOX III) έχει πολύ διαφορετική άποψη. Σε επιτάχυνση από στάση το V40 Polestar είναι όντως πιο αργό από το S60 T5, αλλά εκεί που το V40 κάνει το hat trick είναι στις ρεπρίζ. Με μια γρήγορη σύγκριση βλέπουμε ότι είναι παντού πιο γρήγορο, τόσο από το S60 T5 των +40PS, όσο και από το Toyota GT86 (σελ. ###) το οποίο έχει την ίδια ιπποδύναμη, αλλά είναι σαφώς ελαφρύτερο (-210kg!). Προσέξτε τι λένε τα νούμερα, παίρνοντας για παράδειγμα την ρεπρίζ για τα 80-110km/h με 3η¨: V40 3,83sec, S60 4,17sec, GT86 4,0sec. Η ίδια ρεπρίζ, αλλά με 4η έχει ως εξής: V40 3,69sec, S60 5,18sec, GT86 5,40sec. Πάμε και μια 5η για τα 100-140km/h: V40 9,17sec, S60 9,65sec, GT86 10,08sec! H κατάσταση αναστρέφεται μόνο μετά τα 140km/h, όπου η ρεπρίζ για τα 140-180km/h γίνεται: V40 13,77sec, S60 12,93sec, GT86 11,64sec. Είναι φανερό ότι οι επιδόσεις του V40 με το πρόγραμμα της Polestar είναι πολύ πιο γρήγορες σε χρόνους από ότι σε αίσθηση. Μια ματιά στο διάγραμμα ιπποδύναμης που δίνει η Polestar εξηγεί και το γιατί: η ροπή είναι στην μέγιστη τιμή της σε όλο το φάσμα από 2.000rpm έως 4.500rpm και μετά πέφτει δραστικά, παρά το γεγονός ότι η μέγιστη ιπποδύναμη αποδίδεται στις 5.750rpm. Έτσι, όχι μόνο δεν υπάρχει ξέσπασμα, το οποίο δίνει την αίσθηση «δύναμης», αλλά παρότι ο κινητήρας έχει δύναμη να επιταχύνει δυνατά, ο ρυθμός επιτάχυνσης μειώνεται καθώς οι στροφές ανεβαίνουν. Αυτό είναι προφανές και από τα παραπάνω νούμερα των ρεπρίζ, όπου βλέπουμε ότι η ρεπρίζ 4ης (3,69sec) είναι γρηγορότερη από της 3ης (3,83sec), καθώς ο κινητήρας βρίσκεται σε πιο ωφέλιμο φάσμα στροφών. Μοιραία, η επιτάχυνση από στάση δεν είναι αντάξια των ρεπρίζ: 0-100km/h σε 8,51sec και 0-400m σε 16,32sec είναι απλά καλές επιδόσεις και μακριά από τα 7,4sec για το 0-100 που ανακοινώνει η Polestar, κάτι που είχαμε διαπιστώσει και στην περίπτωση του S60.

Όταν η ευθεία τελειώσει

Είναι φανερό ότι η Polestar βελτίωσε το V40 με γνώμονα την πραγματική χρήση και όχι τις επιδόσεις στην ευθεία. Οι γεμάτες μεσαίες στροφές του κινητήρα σε βοηθούν να κινηθείς πολύ γρήγορα, αλλά ξεκούραστα, σε επαρχιακό δρόμο με μεσαίες και ανοιχτές καμπές, όπου οι απαιτούμενες αλλαγές ταχυτήτων είναι λιγότερες σε σχέση με κάποιο υψηλόροπο μοτέρ και τα λάθη στις αλλαγές ή τις γραμμές αποκτούν μικρή σημασία. Εδώ το V40 R-Design θα δείξει ότι ανταποκρίνεται άψογα, όντας στιβαρό, με σίγουρο πάτημα, σχετικά μικρές κλίσεις του αμαξώματος και υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Μόνο στις κλειστές φουρκέτες θα δείξει το βάρος του και εδώ θα ήθελες λίγο καλύτερη πληροφόρηση από το τιμόνι ώστε να ελέγξεις την υποστροφή. Τα φρένα είναι απλά κορυφαία, αν και ταλαιπωρημένα αρκετά στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας. Αρκεί ένα δυνατό πάτημα για να βιδωθεί κάτω το V40 των 1.474 κιλών από οποιαδήποτε ταχύτητα και με διακριτική επέμβαση του ABS. Μια ματιά στις μετρήσεις είναι και εδώ αποκαλυπτική, καθώς χρειάζεται μόλις 2,63sec για ακινητοποίηση από τα 100km/h, ενώ αναπτύσσει μέχρι και 1,063G!

Οδηγήσαμε για αρκετά χιλιόμετρα το αυτοκίνητο και σε κάθε είδους χρήση, από επαναλαμβανόμενες εκκινήσεις στις μετρήσεις, μέχρι cruising με 120km/h στην εθνική και από λιώσιμο σε φουρκέτες, μέχρι μποτιλιάρισμα με full A/C στο κέντρο. Το Eco guide του V40 είναι από τα λίγα χρήσιμα και αξιοποιήσιμα εργαλεία οικονομίας που έχουμε συναντήσει. Το μόνο που κάνεις είναι να κρατήσεις την βελόνα στην μπλε ζώνη και θα δεις την μέση κατανάλωση να μειώνεται, ενώ η επιβράβευση «eco!» είναι εύκολα επιτεύξιμη και όχι πρακτικά ανέφικτη για οδηγούς χωρίς μερική παράλυση στο δεξί πόδι, όπως σε άλλα αντίστοιχα συστήματα. Βέβαια το V40 δεν αποδείχθηκε και τόσο οικονομικό. Η καλύτερη επίδοση (εισπράττοντας ένα μεγαλοπρεπέστατο eco!) ήταν 9,2lt/100km, αρκετά υψηλότερα από το ανακοινώσιμο 5,5lt/100km της Polestar, αλλά πρέπει να αναφέρουμε ότι η δοκιμή έγινε με μέση θερμοκρασία περιβάλλοντος 34οC, και το A/C να δουλεύει υπερωρίες, σε σημείο που αναρωτηθήκαμε αν όντως έχει Start-Stop. Έχει, αλλά για να ενεργοποιηθεί θα πρέπει να έρθει το βραδάκι και να δροσίσει.

Συνοπτικά, έχουμε ένα ευρύχωρο GT, με εμφάνιση που σκοτώνει, ποιοτικό και πολύ γρήγορο σε πραγματικές συνθήκες, με κορυφαία φρένα και οικονομικό στο περίπου. Η έκπληξη έρχεται με τον λογαριασμό, όπου στα 26.500€ (με απόσυρση) δύσκολα βρίσκει αντίπαλο. Όπως λένε και οι Άγγλοι: highly recommended!

 

Αρθρογράφος

 

Ασφαλτοστρώνεται το Nurburgring

Ασφαλτοστρώνεται το Nurburgring

Τόσο το Nordschleife όσο και η πίστα του GP θα στρωθούν με 2,5 χιλιόμετρα νέας ασφάλτου, που θα κοστίσει 2,5 εκατομμύρια ευρώ.