VW e-Golf & e-Up!

VW e-Golf & e-Up!

Ας ξεκινήσουμε από το VW e-Golf, το οποίο, όπως και το μικρό το αδερφάκι, είναι ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο. Ανοίγοντας το καπό, θα συναντήσουμε έναν μικρό σχετικά σε μέγεθος ηλεκτρικό κινητήρα μόνιμου μαγνήτη, που αποδίδει 115Ps και 27,5kgm ροπής, καθώς και ένα κιβώτιο ταχυτήτων μιας σχέσης. Η μπαταρία έχει χωρητικότητα 24,2kWh, καταλαμβάνει το χώρο κάτω από τα καθίσματα των επιβατών και ζυγίζει 318kg. Ο κινητήρας έχει τρεις τρόπους λειτουργίας, το Comfort, το Eco, κατά το οποίο μειώνεται η ισχύς του για εξοικονόμηση ενέργειας και το Eco+, στο οποίο απενεργοποιείται και ο κλιματισμός και βελτιώνεται η αυτονομία του αυτοκινήτου. Παράλληλα, ο επιλογέας ταχυτήτων, εκτός από τα τρία προγράμματα κίνησης της θέσης D (D1, D2 και D3), διαθέτει και ένα επιπλέον πρόγραμμα στη θέση B, στο οποίο ο κινητήρας συσσωρεύει τη μέγιστη ενέργεια κατά την κίνηση χωρίς γκάζι και κατά το φρενάρισμα, ώστε να φορτίσει τη μπαταρία. Η πέδηση, που προκαλείται από την επιλογή Β, είναι τόσο ισχυρή, που αρκεί για να σταματήσει σχεδόν το αυτοκίνητο.

Η VW, λοιπόν, ισχυρίζεται ότι με γεμάτη μπαταρία το e-Golf μπορεί να διανύσει μέχρι 200km. Αυτό ισχύει, αρκεί να οδηγείς το αυτοκίνητο στο πρόγραμμα Eco+, το οποίο περιορίζει σημαντικά την ισχύ του κινητήρα και την απόκριση στο γκάζι. Στο απλό Eco, η αυτονομία κυμαίνεται περίπου στα 160km, ενώ στο Comfort γύρω στα 130km. Και κάπου εδώ αρχίζουν τα δύσκολα, μιας και, αν ανοίξουμε τον κλιματισμό, η αυτονομία θα μειωθεί, ομοίως και αν έχουμε ανοιχτό το ηχοσύστημα και γενικά όποια πηγή καταναλώνει ρεύμα.

 

Φόρτιση υπό προϋποθέσεις

Αν στο σπίτι σας έχετε τριφασικό ρεύμα, θα χρειαστείτε περίπου 10 ώρες για να φορτίσει πλήρως η μπαταρία σας, αν όχι, δηλαδή έχετε απλό μονοφασικό, θα πρέπει να υπολογίσετε περίπου 13. Αρκεί να μην ανοίξετε το θερμοσίφωνα, γιατί είναι πολύ πιθανό να σας ρίξει την ασφάλεια, όπως μου έτυχε εμένα αρκετές φορές. Γενικά, όση ώρα φορτίζετε το e-Golf καλό θα είναι να μην χρησιμοποιείτε συσκευές, που καταναλώνουν αρκετό ρεύμα, αφού εγώ είχα μπόλικες πτώσεις του γενικού κατά τη φόρτισή του. Στην περίπτωση σύνδεσης με τον ταχυφορτιστή της VW, το e-Golf μπορεί να φορτίσει πλήρως μέσα σε 55 λεπτά. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι στην Αθήνα υπάρχει μόνο ένας τέτοιος ταχυφορτιστής και βρίσκεται στο πάρκινγκ δίπλα από το Πολεμικό Μουσείο. Όσο καιρό είχα στα χέρια μου το e-Golf είχα προσαρμόσει το πρόγραμμά μου με τέτοιο τρόπο, έτσι ώστε να μπορώ να φορτίζω το αυτοκίνητο για μία ώρα την ημέρα. Συνήθως αγοράζει κανείς ένα αυτοκίνητο προσαρμοσμένο στις ανάγκες που έχει, με άλλα λόγια το αυτοκίνητο εξυπηρετεί τον οδηγό και όχι το αντίθετο, όπως γίνεται εδώ. Αν το δίκτυο φορτιστών στην Ελλάδα ήταν καλύτερο, σίγουρα θα ήταν μια καλή περίπτωση το e-Golf, όμως κάτι τέτοιο δεν ισχύει τουλάχιστον για την ώρα. Στην Ολλανδία, για παράδειγμα, αν αγοράσει κανείς ένα οποιοδήποτε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, την επόμενη μέρα, ο δήμος της πόλης έρχεται και εγκαθιστά φορτιστή στη θέση πάρκινγκ, που ανήκει στον οδηγό και παράλληλα σου δίνει μία κάρτα, με την οποία ξεκλειδώνεις το φορτιστή και χρεώνεται αυτόματα ο λογαριασμός του ρεύματος. Μέχρι όμως να φτάσουμε και εμείς σε αυτό το σημείο, έχουμε μέλλον…

Η συντήρηση του e-Golf, πάντως, είναι μηδενική. Ο ηλεκτροκινητήρας δεν έχει απαιτήσεις και έτσι το μόνο που χρειάζεται στο service το αυτοκίνητο είναι υγρά φρένων, τακάκια και νερό για τους υαλοκαθαριστήρες.

 

Ηλεκτρο-κίνηση

Στο δρόμο, πάντως, κινείται με αρκετή άνεση, αφού η ροπή του κινητήρα είναι διαθέσιμη από τις 0 στροφές. Με κλειστά παράθυρα δεν ακούγεται τίποτα, μιας και η ποιότητα κατασκευής είναι στα γνωστά επίπεδα της εταιρείας. Όταν αυξηθούν τα χιλιόμετρα, ακούγεται ένα αεροδυναμικό βουητό, το οποίο όμως δεν θα κουράσει. Η περιορισμένη αυτονομία του e-Golf το καθιστά πρακτικά αυτοκίνητο για κίνηση αποκλειστικά εντός πόλης. Τα 200km, που υπόσχεται η εταιρεία, είναι εφικτά μόνο με κίνηση στο πρόγραμμα Eco+ και με τον κλιματισμό κλειστό, με το σενάριο αυτό -κατά τους Ελληνικούς καλοκαιρινούς μήνες- να θυμίζει κινέζικο βασανιστήριο. Οπότε γυρνάμε το πρόγραμμα στο Eco και, με ανοιχτό τον κλιματισμό, η αυτονομία θα πέσει περίπου στα 140km. Ταξιδάκι είπατε? Όχι δα…

Το κόστος απόκτησης του e-Golf φτάνει τα €38.500 και φυσικά αποτελεί ένα σοβαρό ποσό και θα χρειαστεί αρκετή σκέψη για να πάρει κάποιος την απόφαση και να το αποκτήσει. Ναι, είναι ένα Golf με ό,τι θετικό αυτό συνεπάγεται, όπως χώρους, ποιότητα, άνεση και ασφάλεια, ενώ επιπλέον προστίθεται και η οικονομική καθημερινή μετακίνηση, αλλά η τιμή του το καθιστά απαγορευτικό για το μέσο Έλληνα.

 

Το μικρό του αδερφάκι

Αν εξαιρέσεις τα μηχανικά του μέρη, το e-up! δεν έχει ουσιαστικές διαφορές από το συμβατικό μοντέλο. Το ηλεκτρικό μοτέρ των 82Psκαι 21,5kgm βρίσκεται στη θέση του απλού θερμικού και η μπαταρία ιόντων λιθίου των 18,7 kWh είναι τοποθετημένη κάτω από το πάτωμα. Το πλεονέκτημα αυτής της θέσης για την μπαταρία είναι ότι, ενώ ζυγίζει 230kg και προσθέτει βάρος στο σύνολο της κατασκευής ανεβάζοντας τη ζυγαριά στα 1.139kg, τουλάχιστον αυτό το βάρος βρίσκεται στο χαμηλότερο δυνατό σημείο. Επίσης, με αυτήν τη διάταξη, οι χώροι στο εσωτερικό του αυτοκινήτου και στο πορτ μπαγκάζ μένουν ίδιοι, κάτι πολύ σημαντικό ιδίως σε αυτήν την κατηγορία

Όπως όλα τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα έτσι και αυτό ουσιαστικά προορίζεται κυρίως για χρήση εντός πόλης, με τυπική εμβέλεια τα 140km, αναλόγως τη χρήση και τις συνθήκες, που όμως για τους περισσότερους σίγουρα επαρκεί και με το παραπάνω για τις καθημερινές μετακινήσεις μέσα στην πόλη. Υπάρχουν τρία προγράμματα οδήγησης, Normal, Eco και Eco plus, μετα δύο τελευταία να μειώνουν την απόδοση και τη λειτουργία διαφόρων ηλεκτρικών συστημάτων ανάλογα με το πόσο οικονομικά θέλεις να οδηγήσεις ή με το πόση ενέργεια έχεις ακόμα διαθέσιμη.

Επίσης, αφήνοντας το γκάζι μπορείς να ρυθμίσεις την ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση σε 4 διαβαθμίσεις (θέσεις D1, D2, D3 και Β) και να φορτίζεις εν κινήσει μερικώς τη μπαταρία. Μάλιστα, στη θέση Β, η επιβράδυνση είναι τόσο έντονη που συνηθίζεις να ρυθμίζεις την κίνηση του αυτοκινήτου πατώντας ή αφήνοντας το γκάζι και το φρένο το χρησιμοποιείς μόνο για να σταματήσεις. Είναι το πιο γρήγορο σε επιτάχυνση Up, αλλά οι αριθμοί από μόνοι τους δεν λένε όλη την αλήθεια. Είναι πολύ πιο γρήγορο και άμεσο σε κάθε επιτάχυνση και από οποιαδήποτε ταχύτητα από όσο υποδηλώνει η διαφορά του 12,4sec με το 14,3sec (στα πρώτα 100km) του Up ASG για παράδειγμα. H τελική ταχύτητα μπορεί να περιορίζεται στα 130km/h, αλλά μέχρι τότε το E-Up επιταχύνει -από οποιοδήποτε σημείο- ακαριαία, κάτι που το καθιστά απείρως πρακτικότερο στην κίνηση εντός πόλης, όχι μόνο από τα άλλα Up, αλλά από οτιδήποτε καίει ορυκτά καύσιμα. Η απόκριση του ηλεκτροκινητήρα είναι άμεση παντού και πάντα, κάνοντας την κίνηση μέσα στα στενά και τις διασταυρώσεις πολύ πιο εύκολη από τα νωχελικά ηλεκτρόγκαζα μικρού κυβισμού και ιπποδύναμης. Μία πλήρης φόρτισή του σε συμβατική πρίζα διαρκεί εννιά ώρες, ενώ σε ταχυφορτιστές μπορείς να φορτίσεις σε μισή ώρα το 80%, πράγμα που σημαίνει ότι μπορείς να το χρησιμοποιείς σε καθημερινή βάση. Πάντως, χωρίς να καταλάβουμε ποτέ γιατί, σε μερικά σπίτια φόρτιζε, ενώ σε άλλα όχι. Λες και είχε προτίμηση στους συντάκτες. Όπως είναι φυσικά γνωστό, η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον και καλά κάνει. Ειδικά σε αυτήν την κατηγορία αυτοκινήτων είναι μακράν ανώτερο από οτιδήποτε καίει βενζίνη ή πετρέλαιο. Φυσικά, η τιμή του e-up!, στα 27.900 ευρώ, είναι πρακτικά απαγορευτική για την κατηγορία και είναι πολύ σπάνιες οι περιπτώσεις που κάποιος θα μπορέσει να το κάνει απόσβεση, αλλά σαν ένα από τα πρώτα δείγματα γραφής, είναι εξαιρετικό. 

Ηλεκτροκίνηση εν Ελλάδι

Οι αναλυτές ισχυρίζονται ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα καταλαμβάνουν περισσότερο από το 25% των συνολικών πωλήσεων το 2030, τη στιγμή που σήμερα βρίσκονται στο 1,4%. Βέβαια, τα νούμερα αυτά αφορούν κυρίως την Ευρωπαϊκή αγορά, αφού προς το παρόν και μιλώντας συγκεκριμένα για τη χώρα μας δεν αποτελούν μία πρακτική επιλογή, ειδικά αν πρόκειται για το μοναδικό αυτοκίνητο της οικογένειας, με το κράτος να μην δημιουργεί αρκετούς σταθμούς φόρτισης, οι οποίοι στο εξωτερικό βρίσκονται σε αφθονία. Αν και υποδεχόμαστε θετικά τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η νομοθεσία της χώρα μας και η υψηλή -για την ώρα- τιμή κτήσης, τα καθιστά επιλογή υπό προϋποθέσεις και για λίγους.

 

Αρθρογράφος

 

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: Ο Αγώνας… πάτησε χώμα

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: Ο Αγώνας… πάτησε χώμα

Οι πρώτες χωμάτινες ειδικές διαδρομές του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις ξεκίνησαν με τους Neuville, Ogier και Tanak να «μάχονται»