Πρόσωπα Power: PROM Racing Team

Πρόσωπα Power: PROM Racing Team

Έδρα της ομάδας είναι τα εργαστήρια του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ένας χώρος στον οποίο σχεδίασαν και κατασκεύασαν το μονοθέσιο Ρ17, με το οποίο θα λάβουν μέρος στον απαιτητικό αγώνα για την Formula Student, που θα γίνει στην Αυστρία, από τις 31 Ιουλίου μέχρι και τις 3 Αυγούστου, στην πίστα Red Bull Ring. Ένα μήνα πριν την αποστολή και με την ομάδα να δουλεύει σε εντατικούς ρυθμούς πάνω στο μονοθέσιο, βρήκαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε μαζί τους, να τους γνωρίσουμε καλύτερα και να σας μεταφέρουμε όσα αποκομίσαμε από την συνέντευξη αυτή. Καλύτερα όμως να δώσουμε το λόγο στους ίδιους, που θα μας τα εξηγήσουν όλα αναλυτικά.

Power Automotive Magazine: Πότε συστάθηκε η ομάδα?

PROM Racing Team: Η ομάδα συστάθηκε για πρώτη φορά το 2008 και συμμετείχε στην κατηγορία Class 3, στην οποία συμμετέχεις μόνο με σχέδια, χωρίς να έχεις έτοιμο κάποιο πρωτότυπο. Στην κατηγορία αυτή πήραμε την πρώτη θέση στο διαγωνισμό της Ιταλίας.

P.: Από εκεί και ύστερα τι έγινε?

PRT: Μετά το 2008 υπήρξε μία ανασυγκρότηση μελών, αφού κάποια μέλη της ομάδας αποφοίτησαν, ωστόσο το 2011 κατασκευάστηκε το πρώτο αυτοκίνητο, ο σχεδιασμός του οποίου είχε αρχίσει το 2008. Αυτό ήταν το πρώτο μονοθέσιο της PROM Racing, με το οποίο συμμετείχαμε στο διαγωνισμό της Ιταλίας και της Ουγγαρίας, λαμβάνοντας αρκετά ενθαρρυντικά σχόλια τότε, αφού το concept μας -για εκείνη τη χρονιά- ήταν ιδιαίτερα ανταγωνιστικό σε σχέση με των υπολοίπων, ειδικά αν αναλογιστούμε το budget και την εμπειρία των υπόλοιπων ομάδων. Διακριθήκαμε μάλιστα παίρνοντας την πρώτη θέση στο αγώνισμα της κοστολόγησης και της κατασκευασιμότητας, το οποίο ουσιαστικά έχει να κάνει με το διαθέσιμο budget, που έχει η εκάστοτε ομάδα και το αποτέλεσμα που προβάλει με τα μέσα που διαθέτει. Το δικό μας budget εκείνη την εποχή ήταν γύρω στα €15.000. Καταφέραμε να επιτύχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα που μπορούσαμε. Για το 2012 είχαμε ως στόχο να συμμετάσχουμε σε αγώνες, αλλά δυστυχώς δεν το καταφέραμε, ενώ το 2013 πήραμε την απόφαση να κατασκευάσουμε ένα καινούργιο μονοθέσιο. Τα σχέδια ολοκληρώθηκαν, αλλά δυστυχώς -για άλλη μία φορά- δεν βρέθηκε το απαραίτητο budget για να κατασκευαστεί αυτό. Μετά από αυτές τις δύο χρονιές, που ουσιαστικά η ομάδα δεν είχε κάποια ενεργό δράση, συστάθηκε καινούργιο team, το 2014, με ένα διετές πλάνο και πάλι, το οποίο την πρώτη χρονιά ασχολήθηκε με τη σχεδίαση του μονοθέσιου και τη δεύτερη με την κατασκευή του, με στόχο το 2016 να συμμετάσχουμε σε αγώνες. Αυτή τη φορά το καταφέραμε και συμμετείχαμε στο διαγωνισμό της Τσεχίας, κάτι που αποτέλεσε μεγάλο άλμα, αφού άλλαξε τελείως φιλοσοφία το αγωνιστικό μας. Από σωληνωτό πλαίσιο πήγαμε σε υβριδικό, μιας και το μπροστά τμήμα είναι αλουμινένιο monocoque, με τροχούς των 10” και σε πλήρως αεροδυναμικό πακέτο, κάτι που το κάναμε για πρώτη φορά. Μάλιστα, ένας κριτής, ο οποίος είναι μηχανικός της Porsche σε πρωτότυπα αγωνιστικά, είδε το μονοθέσιό μας και όταν κατάλαβε ότι το αυτοκίνητο που βλέπει μπροστά του είναι κατασκευασμένο από μία πρωτοεμφανιζόμενη ομάδα, είπε ότι ή ήταν πολύ γενναίοι για κάτι τέτοιο ή είχαν πολλή έπαρση. Η αλήθεια είναι ότι από τα σχόλιά του στη συνέχεια καταλήξαμε στην πρώτη του άποψη! Το όλο concept ήταν κάτι πολύ θαρραλέο, μιας και δεν είχαμε τον απαραίτητο χρόνο να κάνουμε όσες δοκιμές θέλαμε στην πίστα. Μετά από αυτήν την εμπειρία αποφασίσαμε ότι ένα recruitment ήταν απαραίτητο, προκειμένου να μεγαλώσει η ομάδα και να μπει νέο αίμα. Φτάσαμε πλέον στο σημείο, όπου από περίπου 10 άτομα που ήμασταν αρχικά, να αριθμούμε τώρα 30 μέλη, το μονοθέσιο να είναι εδώ και αρκετούς μήνες λειτουργικό και να κάνουμε δοκιμές, προκειμένου να καταφέρουμε να πάρουμε μία καλή θέση. Έχουμε πλέον μεγαλύτερη ευχέρεια στο να δοκιμάζουμε τόσο τις δυνατότητες του μονοθέσιου, όσο και τις δικές μας. Μάλιστα, ήμασταν και αρκετά τυχεροί και περάσαμε στο διαγωνισμό της Αυστρίας, ο οποίος έχει μία αρκετά δύσκολη διαδικασία για να δηλώσεις συμμετοχή. Όλες οι ομάδες μπαίνουν online σε έναν server, γίνονται κάποιες ερωτήσεις, οι οποίες απαιτούν άριστη γνώση των κανονισμών, αλλά και της μηχανολογίας, όπως και γενικής μηχανολογικής αντίληψης και όποιος απαντήσει γρηγορότερα και φυσικά σωστά, καταφέρνει να περάσει και να γίνει δεκτή η συμμετοχή του στον αγώνα.

P.: Ποια είναι η σύνθεση της ομάδας?

PRT: Θα έλεγα ότι ακολουθούμε ένα τυπικό οργανόγραμμα μιας οποιασδήποτε ομάδας motorsport, υπάρχουν ορισμένες τεχνικές υποομάδες, όπως αεροδυναμικής, κινητήρα, αμαξώματος, vehicle dynamics κτλ, με την κάθε υποομάδα να έχει έναν επικεφαλή, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη λήψη ορισμένων αποφάσεων, αλλά και για να οργανώνει τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας του. Μετά, ανεβαίνοντας ιεραρχικά, έχουμε ένα γενικό επικεφαλή, έναν τεχνικό διευθυντή, ενώ παράλληλα έχουμε τμήμα management, PR κτλ. Παράλληλα, μέσω του αρμοδίου τμήματος, έχουμε φτιάξει έναν cloud server, στον οποίο έχει συγκεντρωθεί όλη η γνώση που έχουμε αποκομίσει όλα αυτά τα χρόνια, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί από μελλοντικά μέλη, όταν εμείς θα έχουμε αποφοιτήσει.

P.: Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να ξεκινήσετε πάλι τη δραστηριότητα της ομάδας?

PRT: Ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες ήταν το γεγονός ότι αρκετοί από εμάς περάσαμε στο τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών, προκειμένου να ασχοληθούμε με το θεσμό του Formula Student. Η αλήθεια είναι ότι μας οδήγησε το πάθος και το γεγονός ότι θέλαμε να κάνουμε κάτι πολύ καλό. Δεν μας πτόησαν οι δυσκολίες, που είχε αντιμετωπίσει η προηγούμενη ομάδα ή το γεγονός ότι δεν είχε πετύχει τους στόχους της. Συγκεντρωθήκαμε, λοιπόν, κάποια άτομα, που είχαμε έναν κοινό στόχο και ξεκινήσαμε την προσπάθειά μας.

P.: Πόσο εύκολο ή μάλλον δύσκολο ήταν το να βρείτε τους απαραίτητους χορηγούς?

PRT: Η αλήθεια είναι ότι στην αρχή φάνταζε βουνό η όλη διαδικασία και, αν και εξ’ αρχής γνωρίζαμε ότι η δυσκολία δεν ήταν στη σχεδίαση του αυτοκινήτου, αλλά στην εύρεση χρημάτων για την ολοκλήρωση του project μας, τελικά το καταφέραμε. Το είχαμε πάρει απόφαση και ενώ είχε ξεκινήσει ο σχεδιασμός του μονοθέσιου, είδαμε ότι δεν υπήρχε η αντίστοιχη πρόοδος με τους χορηγούς. Το budget, που θα βρεις στην αρχή, είναι αυτό που θα σου δώσει μία εικόνα για το τι ακριβώς θα μπορέσεις να υλοποιήσεις πάνω στο αυτοκίνητο που σχεδιάζεις. Δεν θα μπορούσαμε να σκεφτούμε ένα τόσο περίπλοκο concept, χωρίς να έχουμε βρει το απαραίτητο budget, το οποίο θα μπορέσει να το υποστηρίξει. Αποφασίσαμε, λοιπόν, να σταματήσουμε προσωρινά όλες τις εργασίες και όλα τα τμήματα να ασχοληθούν με την εύρεση χορηγών κι έτσι ξεκίνησαν αποστολές e-mail, επικοινωνίες με μηχανουργία, γνωστούς και φίλους, με στόχο να βρεθεί το απαραίτητο χρηματικό ποσό. Ένα θέμα ακόμα, που είχαμε να αντιμετωπίσουμε, ήταν τα capital controls, χρειάστηκε να αγοράσουμε πράγματα από το εξωτερικό και να περάσουν από τελωνείο, αλλά τελικά τα καταφέραμε.

P.: Τι κοινά ή τι διαφορές έχετε με μία αντίστοιχη ομάδα του εξωτερικού?

PRT: Πλέον και μέσω της εμπειρίας μας και των γνωριμιών, που έχουμε κάνει στο χώρο του Formula Student, μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι δεν μας λείπει ούτε το πάθος ούτε η όρεξη. Ίσα-ίσα θα έλεγα ότι είμαστε περισσότερο παθιασμένοι από διάφορους συναδέλφους μας στο εξωτερικό. Το πλεονέκτημα, που έχει μια αντίστοιχη ομάδα του εξωτερικού, είναι ότι η ενασχόλησή της με τον θεσμό Formula Student θα έχει κάποιο άμεσο αντίκτυπο στις σπουδές των μελών της. Έχουν επίσης τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν κάποιους freelancers, εκτός ομάδας, στους οποίους μπορεί να ανατεθεί ο σχεδιασμός και η κατασκευή ενός εξαρτήματος, γνωρίζοντας ότι θα πάρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα στο χρονικό περιθώριο, που έχουν ορίσει. Εδώ αυτό δεν γίνεται, επίσης εδώ δεν υπάρχει αναγνώριση από το Πολυτεχνείο για το έργο που κάνουμε, δεν μετρούν ούτε οι ώρες, ούτε το αποτέλεσμα πέρα από το γεγονός ότι κάποιος από εμάς μπορεί να χρησιμοποιήσει το έργο του πάνω στο μονοθέσιο ως την πτυχιακή του εργασία. Ένας άλλος τομέας, που έχει ένα σοβαρό πλεονέκτημα μία ομάδα του εξωτερικού, είναι η αυτοκινητοβιομηχανία. Στο εξωτερικό είναι πλέον προαπαιτούμενο -για οποιαδήποτε θέση στο χώρο- να έχεις περάσει από την Formula Student, μιας και αποτελεί το καλύτερο δυνατό σχολείο για ένα φοιτητή. Επιπλέον, οι εταιρείες, σαν την Mercedes-Benz, την ZF και την BMW βοηθούν και στηρίζουν τις αντίστοιχες ομάδες της χώρας τους, γιατί αντιλαμβάνονται ότι τα μέλη μιας ομάδας FS είναι τα μελλοντικά τους στελέχη. Πέρα από τη χρηματική ενίσχυση, οι ομάδες του εξωτερικού έχουν τη δυνατότητα να κλείσουν, για παράδειγμα, την αεροσήραγγα της Mercedes για δοκιμές. Παρά το γεγονός αυτό, οι ελληνικές ομάδες μπορούν να ανταγωνιστούν τις ομάδες του εξωτερικού, άλλωστε δεν είναι λίγες οι φορές, που, είτε η δική μας ομάδα είτε κάποια άλλη ελληνική, έχουμε κερδίσει το αγώνισμα του κόστους και κατασκευασιμότητας, αφού καταφέρνουμε να έχουμε ένα πολύ καλό αποτέλεσμα με αρκετά μικρότερο budget. Μάλιστα, αρκετές ομάδες, όπως της Πάτρας ή της Θεσσαλονίκης, βρίσκονται και αρκετά ψηλά στην κατάταξη του θεσμού, έχοντας μία πολύχρονη ιστορία, με ετήσια συμμετοχή στο Formula Student.

P.: Τι κόστος είχε το μονοθέσιο Ρ17?

PRT: Το budget μας για την κατασκευή του έφτασε τα €75.000, χωρίς φυσικά να υπολογίσουμε τις προσωπικές μας ώρες για όσο διάστημα εργαστήκαμε πάνω σε αυτό. Σκεφτείτε ότι το αντίστοιχο budget μιας ομάδας του εξωτερικού μπορεί να φτάσει και το €1.500.000, χωρίς να συνυπολογίσουμε ότι υπάρχει η δυνατότητα να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο σαν αυτό της BMW ένα εξάρτημα για το μονοθέσιό τους.

P.: Τι περιλαμβάνει ένας αγώνας?

PRT: Οι διαγωνισμοί Formula Student είναι στην ουσία διαγωνισμοί μηχανολογίας, πράγμα που σημαίνει ότι, εκτός από το οδηγικό κομμάτι, περιλαμβάνει και τα δυναμικά αγωνίσματα, δηλαδή της επιτάχυνσης από τα 0 στα 75 μέτρα, το autocross, που είναι ένας γύρος σε κανονική πίστα, το skid-pad και τέλος το διαγωνισμό του endurance, το οποίο έχει μήκος 22km με αλλαγή οδηγού στη μέση της διαδρομής. Το άλλο κομμάτι είναι των στατικών αγωνισμάτων, που περιλαμβάνει το design event, στο οποίο πρέπει να πείσεις ανθρώπους της αυτοκινητοβιομηχανίας και του motorsport για ποιό λόγο επέλεξες τις σχεδιαστικές λύσεις επάνω στο μονοθέσιο, να τους δείξεις τη δουλειά σου και να κριθείς βάσει αυτής. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι ότι με τα μέσα, που είχες, σχεδίασες το καλύτερο δυνατό, είτε χρησιμοποίησες monocoque σασί από ανθρακονήματα είτε από αλουμίνιο. Ένα άλλο αγώνισμα είναι η παρουσίαση του επιχειρηματικού πλάνου. Η λογική του αγωνίσματος αυτού είναι ότι η ομάδα είναι ουσιαστικά μία εταιρεία, που σκοπεύει να βγάλει στην παραγωγή το συγκεκριμένο μονοθέσιο σε περιορισμένες μονάδες και γίνεται μία παρουσίαση με target-group, διαγράμματα εσόδων-εξόδων, δημιουργείται ένα εικονικό εργοστάσιο και μία εικονική επιχείρηση, η οποία παρουσιάζεται και αυτή σε αντίστοιχους κριτές. Στη συνέχεια, ακολουθεί το διαγώνισμα της κοστολόγησης, που αναφέραμε παραπάνω, που πατροπαράδοτα οι ελληνικές ομάδες τα πάνε πάρα πολύ καλά σε αυτό.

P.: Τι πιστεύετε πως μπορεί να αποκομίσει ένας από τους συμμετέχοντες της ομάδας γενικά?

PRT: Δεν μπορώ να σκεφτώ κανένα άλλο project τόσο απαιτητικό όσο το Formula Student και θεωρώ αναγκαία υπόθεση την ενασχόληση με αυτό, αν κάποιος έχει στόχο στο μέλλον να ασχοληθεί με το automotive engineering ή το motorsport. Η πρακτική εξάσκηση σε βοηθάει να δεις στην πράξη αυτά που έμαθες στα αμφιθέατρα του Πανεπιστημίου. Εμπλουτίζεις τις γνώσεις σου, γιατί μπαίνεις στη διαδικασία να λύσεις ένα πραγματικό πρόβλημα και να βρεις λύση, που να δουλέψει. Και αυτό δεν είναι κάτι που θα το δεις σε ένα πρόγραμμα υπολογιστή, το εξάρτημα που θα σχεδιάσεις θα μπει σε ένα πραγματικό μονοθέσιο και μέσα σε αυτό θα μπει ένας άνθρωπος και θα το οδηγήσει. Μέσω αυτής της διαδικασίας όχι μόνο αποκτάς παραπάνω γνώσεις, αλλά μπορείς να δοκιμάσεις τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις, που έχεις, στην πράξη.

P.: Τι περιλαμβάνει ο διαθέσιμος εξοπλισμός σας?

PRT: Από το καλοκαίρι και μετά έχουμε πλέον αρκετές διευκολύνσεις από το Πολυτεχνείο και όσον αφορά χώρους, που μας παρείχαν, αλλά και εργαλεία, που χρησιμοποιούμε ελεύθερα, υπάρχει ακόμα και βοήθεια από τους καθηγητές, οι οποίοι θα ακούσουν τις απόψεις μας, θα μας πουν τη γνώμη τους ή θα μας φέρουν σε επαφή με κάποιον γνωστό τους, που θα μπορέσει να μας βρει λύση σε αυτό που κάνουμε.

P.: Ένα μονοθέσιο ξεκινάει από μία λευκή κόλλα χαρτί. Ποιά είναι η διαδικασία για να οδηγηθεί από το χαρτί στην πράξη και στο τέλος στην πίστα?

PRT:  Η πραγματικότητα είναι ότι, όταν σχεδιάσαμε το πρώτο μας μονοθέσιο, δεν είχαμε κάποιο έτοιμο, προκειμένου να μπορέσουμε να δούμε κάποια πράγματα που είχαμε σκεφτεί εφαρμοσμένα, αλλά, γενικά, ξεκινάμε μελετώντας εξονυχιστικά τους κανονισμούς, μιας και δεν έχει νόημα να σχεδιάσεις κάτι, το οποίο θα βγαίνει εκτός αυτών. Μόλις τους διαβάσουμε και τους καταλάβουμε καλά, ώστε να είμαστε 100% σίγουροι ότι δεν μας ξέφυγε κάτι, θα ψάξουμε μέσα σε αυτούς κενά και παραθυράκια, τα οποία θα μπορέσουμε να τα εκμεταλλευτούμε. Για παράδειγμα, ένα εξάρτημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί βοηθώντας και σε κάτι άλλο πάνω στο μονοθέσιο. Στη συνέχεια, πρέπει να μελετήσουμε τον ανταγωνισμό, είτε ομάδες με παρόμοιο budget με το δικό μας είτε τις κορυφαίες του χώρου. Σε αντίθεση με άλλα τμήματα του motorsport, το Formula Student είναι ανοιχτό και η γνώση υπάρχει εκεί έξω, δεν είναι κρυφή και μπορούμε να την μοιραστούμε. Κατόπιν, ακολουθούν δοκιμές σε διάφορα simulations, προκειμένου να βρούμε τη χρυσή τομή. Επόμενο στάδιο, όταν ξεκινάει πλέον ο σχεδιασμός, είναι η επιλογή της διάστασης, που θα έχουν οι ζάντες, εδώ οι επιλογές είναι δύο, είτε των 13” είτε των 10” και στη συνέχεια σχεδιάζουμε τους βασικούς όγκους και τις επιφάνειες του μονοθέσιου, σε αυτό το κομμάτι γίνεται συνδυασμός των τμημάτων σασί και ανάρτησης, ενώ παράλληλα θα βασιστούμε στο προηγούμενο αυτοκίνητο για να δούμε τι δούλεψε και τι όχι και όλα αυτά σε συνδυασμό με τους στόχους, που έχουμε θέσει, δηλαδή ότι το μονοθέσιο θέλουμε να ζυγίσει τόσα κιλά, να στρίβει με 2g κτλ. Και κάπως έτσι θα καταλήξουμε σε δύο με τρία αρχικά σχέδια και από εκεί και πέρα, πάντα σε συνεργασία όλων των τμημάτων, θα επιλεχθεί το σχέδιο πάνω στο οποίο θα ξεκινήσουμε την κατασκευή. Πρώτα θα σχεδιαστεί η γεωμετρία της ανάρτησης, στη συνέχεια θα συνδυαστεί με το σασί και κατόπιν με τα αεροδυναμικά βοηθήματα. Πλέον, με ολοκληρωμένο το αυτοκίνητο, ξεκινούν οι δοκιμές στην πίστα και αρχίζουν οι ρυθμίσεις πάνω σε αυτό, προκειμένου να πάρουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

P.: Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για το χρόνο σας και σας ευχόμαστε τα καλύτερα! Θα θέλαμε να κλείσουμε τη συνέντευξη με ένα μήνυμα. Ποιό θα ήταν αυτό?

PRT: Να είσαστε καλά, εμείς ευχαριστούμε. Θα κλείσω με ένα quote του Ross Brown, οποίος είχε πει ότι αυτήν τη στιγμή υπάρχουν δύο υψηλές μορφές του motorsport, η μία είναι η F1 και η άλλη είναι η Formula Student. Θέλω να πω και να τονίσω το πόσο σημαντικό είναι για ένα φοιτητή, που θέλει να ασχοληθεί με το motorsport γενικότερα, να ασχοληθεί πρώτα με το θεσμό του Formula Student.

 

Αρθρογράφος

 

Το VW Multivan T7 eHybrid στην Ελλάδα

Το VW Multivan T7 eHybrid στην Ελλάδα

Το νέο Volkswagen Multivan T7 eHybrid, με υψηλά πρότυπα ποιότητας και κορυφαίο σχεδιασμό, θέτει νέα στάνταρ στην κατηγορία.