Advertisement

 

Τα καλύτερα αυτοκίνητα ανά δεκαετία

Τα καλύτερα αυτοκίνητα ανά δεκαετία

Αλέξανδρος Βούρβαχης

60 Mini Cooper

Αν και παρουσιάστηκε στα τέλη των 50ies και η παραγωγή του ξεκίνησε το 1959, το αυτοκίνητο εδραιώθηκε στη δεκαετία του ‘60. Η μοναδική του σχεδίαση το έκανε το ιδανικό αυτοκίνητο πόλης και όχι μόνο, για τη νεολαία της γενιάς των λουλουδιών. Παράλληλα όμως, το πολύ καλό του στήσιμο και η αμεσότητα που είχε στην οδήγηση, το έκαναν ένα εξαιρετικό αγωνιστικό αυτοκίνητο και δεν άργησαν να γραφτούν οι χρυσές σελίδες στην αγωνιστική του ιστορία. Απαύγασμα της Βρετανικής βιομηχανίας, το Mini Cooper θεωρείται icon της αυτοκινητιστικής ιστορίας.

70 Lancia Stratos HF Tipo 829

Αλλάζουμε δεκαετία και -από τα παιδιά των λουλουδιών και τους γιεγιέδες- περνάμε στο σκληροπυρηνικό ροκ με συγκροτήματα, όπως οι Deep Purple, οι Led Zeppelin και οι Pink Floyd, να παίζουν σκληρή -για την εποχή- μουσική. Παράλληλα, οι Ιταλοί διατηρώντας τη φινέτσα, όπως μόνο οι ίδιοι ξέρουν να κάνουν, παρουσιάζουν το απόλυτο κτήνος, που μεσουρανούσε στους αγώνες, την Lancia Stratos HF. Κεντρομήχανο θηρίο, με κινητήρα δανεισμένο από την Ferrari Dino, με την κίνηση πίσω και με τον οδηγό να πρέπει να έχει big-balls για να την δαμάσει.

80 Ferrari F40

Δύσκολη δεκαετία με πάρα πολλές επιλογές, όπως Audi Quattro, Lancia Delta Integrale, Ferrari Testarossa και πολλά ακόμα, που σημάδεψαν για τα καλά τη δεκαετία αυτή. Προσωπική επιλογή, όμως, είναι η τελευταία original Ferrari, μιας και ήταν το τελευταίο μοντέλο, που βγήκε στην παραγωγή με τις ευλογίες του Enzo Ferrari και δεν είναι άλλη από την απόλυτη Ferrari F40. Ζόρικη, απότομη και εκρηκτική όσο και ανόθευτη, ξερή, αντρική και καθαρόαιμη. Κατασκευάστηκε μόνο για γρήγορη οδήγηση και για να προσφέρει απλόχερα τόνους αδρεναλίνης. Χωρίς καμία περιττή άνεση, χωρίς a/c, χωρίς ραδιοκασετόφωνο, χωρίς κεντρικό κλείδωμα.

90 Nissan Skyline R34 GT-R

Τα 90ies θα μπορούσε να τα χαρακτηρίσει κανείς ως τη δεκαετία της Ιαπωνίας. Ο δυτικός κόσμος δέχθηκε ένα βομβαρδισμό από JDM προϊόντα, όπως το Playstation, και τα dvd-players, ενώ οι σχιστομάτιδες μηχανικοί παρουσίαζαν εξαίρετα δείγματα αυτοκινήτων, φορτωμένα με τεχνολογία, όπως το Nissan Skyline R34. Αγαπήθηκε όσο κανένα, κυρίως λόγω των τρομακτικών -για την εποχή του- επιδόσεων, αλλά και για τον κινητήρα διαμάντι, που μπορούσε να δεχθεί αβίαστα ό,τι aftermarket υπήρχε και να αποδώσει παλαβά νούμερα ιπποδυνάμεων. Το Nissan Skyline R34 ανήκει στην κορωνίδα του ασιατικού και -όχι μόνο- tuning industry.

00 Porsche 911 997 GT3 RS

Μπορεί η σχεδίαση και η παρουσίαση του πρώτου μοντέλου της 911 να χάνεται κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 60, τώρα, όμως, έχει ωριμάσει τόσο και έχει βελτιωθεί σε τέτοιο βαθμό, που μπορεί να κρατήσει με άνεση τα σκήπτρα της γερμανικής βιομηχανίας ψηλά. Αγαπημένη μου version η «πολεμική», αντρική και ελαφρωμένη GT3 RS με τα 450 ατμοσφαιρικά άλογα από τον flat six των 3.8lt και φυσικά με χειροκίνητο εξάρι κιβώτιο και την κίνηση πίσω.


Γάκης Σταυριανός

60 FordGT 40 MK1 LeMans

Η προσπάθεια της Ford να αντιμετωπίσει τις Ferrari στους αγώνες αντοχής, στέφθηκε με επιτυχία. Το GT40 είναι το πρώτο αυτοκίνητο στην ιστορία, που κατάφερε να κερδίσει το Le Mans για δύο συνεχόμενες χρονιές, χρησιμοποιώντας το ίδιο σασί (#P-1075). Το όνομά του, GT40, το πήρε λόγω του ύψους, που είχε το αμάξωμά του: 40 ίντσες δηλαδή. Ο V8 κινητήρας των 4,7 λίτρων προερχόταν από τις Ford Mustang.

70 Lamborghini Countach LP400
Ήμουν μεταξύ της Countach και της Lancia Stratos για τη δεκαετία του 70. Όμως, πιτσιρικάς είχα την Countach σε αφίσα στο δωμάτιό μου, οπότε με έχει στοιχειώσει. Σχεδιασμένη από τον Marcello Gandini, ο οποίος είχε σχεδιάσει και τη Miura, η Countach βγήκε ως πρωτότυπο το 1971. Το ’74, όμως, παρουσιάστηκε επίσημα και η LP400. Ένα αυτοκίνητο-διαστημόπλοιο για την εποχή. Από το 1974 έως το 1977 κατασκευάστηκαν μόλις 158 αυτοκίνητα. Σπάνια, πρωτοποριακή, αξέχαστη! 

80 BMW M3 E30
Η δεκαετία των φουσκωμένων φτερών. Τότε που οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν αντιληφθεί πόσο σημαντική είναι η εμπλοκή τους με τους αγώνες. Ήθελαν να φαρδύνουν το μετατρόχιο και απλά… φούσκωναν τα φτερά με έναν άτσαλο, αλλά τόσο γοητευτικό τρόπο. Η BMW M3 E30 είναι ένα από τα αυτοκίνητα, που έχω σκοπό να βάλω στο garage μου κάποια στιγμή. Ελπίζω να προλάβω, βέβαια, καθώς οι τιμές κοντεύουν να φτάσουν εξαψήφια νούμερα.  

90 Renault Clio Williams

Ο μεγάλος μου έρωτας. Είχα ένα -σχεδόν- Williams και μου λείπει. Ένα μικρό, άγριο hot-hatch, που ακόμα και σήμερα κάνει τα κεφάλια να γυρίζουν από σεβασμό. Η Renault με το Clio Williams θέλησε να μπει στους αγώνες και έτσι το έβγαλε στην παραγωγή το 1993, σε εκείνο το όμορφο μπλε χρώμα και τις εκπληκτικές χρυσές 15άρες Speedline. 5.400 αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν για την Phase 1 έκδοση και αργότερα, με ένα μικρό facelift, άλλες 6.700 για τις γενιές 2 και 3. Αχ, αυτό το γαλλικό στήσιμο!

00 HondaS2000

Οριακά πρόλαβε τη δεκαετία. Το Honda S2000, όμως, είναι ένα αυτοκίνητο – σταθμός, καθώς είχε εκπληκτικό κινητήρα, ο οποίος απέδιδε 120 άλογα στο λίτρο, είχε τρομερό σασί και σχεδίαση, που ξεχώριζε από οποιοδήποτε άλλο. Φυσικά, η κίνηση στο σωστό άξονα και το μπλοκέ, το έκαναν ακόμη πιο ποθητό. Βάλε και την ανοιχτή κουκούλα… Και αυτός ο ήχος του V-TEC… άλλο πράγμα!

ΆγγελοςΚλιβανόπουλος

60 Jaguar E-TypeCoupe

Ξεκινάμε από τα 60’s, όπου είδαμε για πρώτη φορά τη ριζοσπαστική 911, το ορόσημο των Muscle Cars, Ford Mustang, το απόλυτο αγωνιστικό Ford GT40 και τη sexy Aston Martin DB5. Δεν υπάρχει κανένα όμως αυτοκίνητο, που να πλησιάζει σε ομορφιά και χαρακτήρα τη σαγηνευτική Jaguar E-Type. Είναι το μοναδικό αυτοκίνητο, που διάλεξα λόγω του σχεδιασμού του και αυτό γιατί όχι μόνο έχει μείνει αναλλοίωτο στο χρόνο, αλλά όσο περνάνε τα χρόνια, δείχνει ακόμα πιο όμορφο. Το αμάξωμα έχει αξεπέραστο design, με καθαρές γραμμές, χαρακτηριστικά μακρύ καπό και καταπληκτικές ακτινωτές ζάντες. Είτε μιλάμε για τις πρώτες εξακύλινδρες, είτε για την τελευταία με τον V12 των 5,3lt, αυτή η Jag θεωρώ ότι είναι ένα από τα καλύτερα αυτοκίνητα, που κατασκεύασαν ever οι Αγγλάρες. 

70 VW Golf GTI

Το αυτοκίνητο, που χαρακτήρισε μια ολόκληρη κατηγορία, που σήμερα εμείς απολαμβάνουμε, είναι φυσικά η κορυφαία επιλογή για τα 70’s. Σίγουρα υπήρχαν καλύτερα αυτοκίνητα, όπως η BMW 2002tii, η Lancia Stratos και οι καταπληκτικές Lamborghini Miura και Countach, όμως στο μικρό Golfάκι χρωστάμε πολλά. Χρωστάμε τη δημιουργία μιας «στόφας» γρήγορων hatchback, που μπορούσες να αγοράσεις χωρίς να έχεις από πίσω σου πετρελαιοπηγές και που μπορούσες να χρησιμοποιήσεις κάθε μέρα! Ένα μοτεράκι 1.600cc είχε, με K-Jetronic και μόλις 110 αλογάκια, το χαμηλό, όμως, βάρος των 810kg το έκανε φονέα γιγάντων μέχρι το super-market και πίσω!

80 BMWM3 E30

Δεκαετία σπαζοκεφαλιά, με εξαιρετικά αυτοκίνητα, πολλά εκ των οποίων βγήκαν στην παραγωγή για να πάρουν αγωνιστική ομολογκασιόν. Audi Quattro, Lancia HF Integrale, Mercedes-Benz 190 Evolution και Ford Sierra RS500 είναι μερικά από τα καλύτερα παραδείγματα, το αυτοκίνητο, όμως, που στιγμάτισε αυτήν τη δεκαετία είναι φυσικά η BMW M3 E30. Η «τουμπανιασμένη» αυτή 3άρα μπορεί να βασιζόταν στο πάτωμα της E30, όμως αναρτήσεις, φρένα, τροχοί και όλα τα μηχανικά μέρη εξελίχθηκαν από το αγωνιστικό τμήμα της BMW Motorsport. Ο τετρακύλινδρος S14, δίψαγε για να βουτάει στα κόκκινα του στροφόμετρου, ενώ το 5άρι της Getrag με τη χαρακτηριστική «πρώτη κάτω» συνδυαζόταν με διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης. Δεν την έχω οδηγήσει ποτέ και φυσικά θα ήθελα να είχα κάποια στιγμή αυτήν την ευκαιρία, όμως όλοι οι ειδικοί πίνουν νερό στο στήσιμο και το ανόθευτο οδηγικό της χαρακτήρα ακόμα και σήμερα.

90 Nissan Skyline R34 GT-R

Δυσκολεύτηκα να επιλέξω ανάμεσα στη McLaren F1 και το Skyline R34 GT-R. Από τη μία, έχουμε το απόλυτο supercar. Το αυτοκίνητο, που ξεφτίλιζε τα hypercar 10 χρόνια πριν ακόμα αυτά παρουσιαστούν. Οι επιδόσεις της, αφάνταστα εξωφρενικές, αφού εκεί, που όλα τα supercar χτύπαγαν με τα βίας τα 330km/h, η McLaren F1 κέρναγε τσάι μέχρι τα 390km/h! Κόστιζε, όμως, μια περιουσία, οπότε επιλέγω -εν τέλει- το γιαπωνέζο νίντζα. Το Skyline R34 θεωρώ ότι είναι το κορυφαίο αυτοκίνητο των 90’s, επειδή ήρθε από το πουθενά και κατατρόπωσε με τις επιδόσεις του και την οδική του συμπεριφορά τα κορυφαία sports-cars του πλανήτη! Αυτά σε εργοστασιακή μορφή, γιατί τα 280Ps, ήταν στο 0,5bar, αφού όπως όλοι ξέρουμε, ο RB26 ξεπερνάει εύκολα τα 1.000Ps! Τότε, ο Godzilla κατατροπώνει τους αντίπαλους του με atomic breath!

00 BMWM3 E46 CSL

Εδώ δεν θα μπορούσα να επιλέξω κάτι διαφορετικό από την personal favorite M3 όλων των εποχών. Φυσικά, την CSL! Η πιο extreme έκδοση της E46 Μ3, ήταν ελαφρύτερη κατά 130kg χάρη στην οροφή από carbon, το πορτμπαγκάζ από ενισχυμένο πλαστικό, τα παράθυρα από ειδικό γυαλί, αλλά και την απουσία εξοπλισμού στο εσωτερικό! Το μόνο, που έπαιρνες, ήταν δύο bucket καθίσματα, σειριακό κιβώτιο SMG II και ένα τέλειο τιμόνι με επένδυση alcantara. Η απουσία ηχομονωτικών ήταν ιδανική, προκειμένου να ακούς ανά πάσα στιγμή έναν από τους καλύτερους εξακύλινδρους κινητήρες παραγωγής, να ρουφάει ολόκληρα δέντρα από την εισαγωγή «σπήλαιο» με το carbon plenum! Ελπίζω, κάποια στιγμή, να με αξιώσει ο θεός να αγοράσω μια απλή M3 E46 και να την κάνω 100% replica CSL. Βρε, ας τρώει και μπανάνες, ενώ κοιμάται στο γκαράζ, δεν με νοιάζει!

Δημήτρης Καρταλαμάκης

60 Ford Mustang 289 V8

Πάει καιρός από την τελευταία φορά, που σκέφτηκα, ποιά αυτοκίνητα με έχουν στιγματίσει. Μπορώ να πω ότι είμαι από τους τυχερούς, βρέθηκα με δικό μου αυτοκίνητο λίγο μετά τα 17 μου. Έφυγα για σπουδές στον Καναδά, όπου έμπλεξα με τον ξάδερφο μου, που διάβαζε μανιωδώς ό,τι περιοδικό υπήρχε για «high performance»! Το περίεργο είναι ότι, αν και δεν με ενδιέφεραν ακόμα τα αυτοκίνητα, κόλλησα άσχημα και το αποτέλεσμα ήταν να πάρω το πρώτο μου εργαλείο, μια ’65 Mustang 289 V8. Πιστεύω ότι το αυτοκίνητο εκείνο, το πρώτο από τη λεγόμενη γενιά των ponycars, σημάδεψε τη δεκαετία του ’60 στην Αμερική. Ήταν το αυτοκίνητο, που έγινε η αιτία να αρχίσει μια ολόκληρη στρατιά από παρόμοια εργαλεία, όπως Camaro, GTO, Charger κλπ. Την ίδια δεκαετία, στην Ευρώπη, θα έλεγα ότι στην κορυφή βρέθηκαν η Alfa Romeo GT Veloce και η Porsche 911. Δύσκολο να ξεχωρίσω ποιό κόβει το νήμα, πάντως εγώ πήρα την Άλφα το ’75! Ιταλικό συναίσθημα vs Τευτονική αυστηρότητα. Πώς να το κάνουμε όμως, η οποιαδήποτε Ιταλίδα ήταν πάντα πιο ναζιάρα από την όποια …Frau Merkel!

70 Ford Escort MKII

Τέλος του ’60 και μπαίνοντας στο ’70, βλέπω κάποια Ford Escort MkII με κάτι …παϊδια ΝΑ! Εκείνα τα χρόνια, οι ανταγωνιστές έτρεχαν να κρυφτούν, γιατί η Ford είχε αρχίσει να κάνει συλλογή από …σώβρακα!

80 Lancia Delta Integrale

Προχωρώντας στο ’80, θα έβλεπα τη Lancia με στέμμα, κάτι που έτσι κι’ αλλιώς έγινε με μερικά Παγκόσμια Πρωταθλήματα. Μιλάω, βέβαια, για την Delta Integrale. Πολύ κοντά θα έβλεπα τα Ford Sierra, τα οποία, μάλιστα, με διάφορα τερτίπια στους κανονισμούς, προσπάθησαν να τα πετάξουν έξω από τα πρωταθλήματα.

90 BMW M3 E30

Η επόμενη δεκαετία (’90) σημαδεύτηκε μάλλον από τις BMW Μ3, των οποίων η εξέλιξη ακόμα δεν έχει τελειωμό! Θαυμάζω την τεχνολογία σ’ αυτά τα εργαλεία, από μία εταιρεία που σέβεται τον πελάτη και θέλει να του δίνει ό,τι καλύτερο εξελίσσει στις πίστες. Βλέπετε τελικά ότι οι αγώνες σίγουρα αποτελούν μέσο διαφήμισης πολλών αυτοκινήτων, κάτι που συνεχίζει να επιβεβαιώνεται πάρα πολλές φορές. 

00 Nissan Skyline R34 GT-R

Να πάμε στο 2000? Εδώ, μάλλον καβαλάρης είναι ο Ιάπωνας με το GTR. Δεν νομίζω να έχει κανείς αντίρρηση… Το εργαλείο έχει απλά και …gamo την τεχνολογία, ξεπερνώντας κατά πολύ τις ικανότητες των περισσότερων οδηγών, ακόμα και αυτών, που το παίζουν …γλήγοροι! Άσε, που μόνο το σασμάν του κάνει όσο κάποια γρήγορα Seat! Πλάι στο GTR, βάζω κάποια Subaru και Evo, αν και, για κανένα λόγο, δεν χρειάζεται σωματοφύλακες!

Κώστας Τσουρουλής

Ξέρω ότι οι περισσότεροι θα διαφωνήσετε με τις επιλογές μου, αλλά άκουσον μεν, πάταξον δε. Τα αυτοκίνητα, που θεωρώ εγώ τα πιο επιτυχημένα, δεν είναι αυτά, που είναι αντικειμενικά τα καλύτερα, αλλά αυτά, που υπήρξαν σημαντικά για τους περισσότερους ανθρώπους. Αυτά που χάρισαν τα περισσότερα χαμόγελα, αυτά που αγαπήθηκαν από τους πιο πολλούς και αυτά που με κόστος ενός αυτοκινήτου της σειράς, κατάφεραν να προσφέρουν πολλά παραπάνω. Συμφωνώ ότι η 911 είναι καταπληκτικό αυτοκίνητο, αλλά τι να λέει? Για 150.000 ευρώ αυτοκίνητα θα συζητάμε τώρα? Άσε μας κουκλίτσα μου. 

60 Mini Cooper S

Γι αυτήν τη δεκαετία δεν έχω να πω και πολλά, γιατί δεν την έζησα, όπως και την επόμενη, αλλά με βάση τα κριτήρια της επιλογής μου, το μικρό αυτό έπος της αυτοκίνησης σχεδιασμένο από Έλληνα και κατασκευασμένο από τότε μηχανικάρες Εγγλέζους, κερδίζει την πρωτιά. Δεν γνωρίζω και πολλά από τα αυτοκίνητα του τότε, αλλά απ’ όσα έχω μπει μέσα και έχω οδηγήσει, δύσκολα θα βρεθεί καλύτερο από το Mini.

70 VW Golf MK1 GTi

Τη δεκαετία, που παρουσιάστηκε ο αρχηγός και ιδρυτής της κατηγορίας των φτηνών διασκεδαστικών και με χαρακτήρα αυτοκινήτων, θα ήταν άδικο να επιλέξω κάποιο άλλο, ακόμα και αν ήταν καλύτερο από αυτό. Δεν μπαίνω στον κόπο να το ψάξω καν, όμως, από φιλότιμο,  ψηφίζω Golf GTi δαγκωτό. Να σημειώσω ότι το συγκεκριμένο αυτοκίνητο δεν μου αρέσει καν. Το ΜΚ2, που εμφανίστηκε την επόμενη δεκαετία, μου άρεσε, αλλά τότε δεν είχε πλέον τη σημαία την πρωτοτυπίας και ο αρχηγός είναι άλλος.

80 Renault 5 GTTurbo

Μετά από μεγάλη μάχη μέσα μου με το Uno Turbo, διαλέγω το 5αρι, γιατί πιστεύω ότι -εκτός του ήταν καλύτερο αυτοκίνητο- είχε και μεγαλύτερη απήχηση στον κόσμο. Υπάρχουν ολόκληρα περιοδικά για Renault 5 ακόμα και σήμερα. Το Uno ήταν λίγο πιο άγριο, αλλά το Renault, χωρίς να υστερεί σε γκάζι, είχε πολύ καλύτερο στήσιμο και ήταν και πιο όμορφο. Ένα αυτοκίνητο με πολύ φανατικό κοινό, που αγαπήθηκε πολύ από τον κόσμο και ξεκίνησε και το μικρόβιο του Tuning, μιας και ήταν Turbo και πολλοί ανακάλυψαν ότι λίγο πριν ανατιναχτεί πάει τάπα!

90 Fiat Punto GT

Το ξέρω ότι δεν είναι παγκόσμια επιτυχία, αλλά στο Ελλαδιστάν έγινε massive hit! Θεωρώ αυτό το αυτοκίνητο το πιο επιτυχημένο της δεκαετίας, και το πιο επιτυχημένο ever. Ακόμα και σήμερα συναντώ άτομα, που είχαν Punto GT και πλέον έχουν καλύτερα αυτοκίνητα, ακριβότερα και ταχύτερα και μόλις ακούσουν το όνομά του χαμογελούν, αναστενάζουν και μετά αρχίζουν, τι το πούλησα ο Μ@#@&@$... Ένας από αυτούς είμαι και εγώ φυσικά και αυτό το αυτοκίνητο δεν κατάφερε να το εκθρονίσει από την καρδιά μου κανένα. Να μην αδικήσω, βέβαια, και τα Saxoralla, κι αυτά είχαν την χάρη τους, αλλά εγώ, που τα είχα και τα δύο, μπορώ να σας πω με το χέρι στην καρδιά, σαν το Punto, δεν έχει. Και αυτό κυρίως λόγω δύναμης. Βλέπεις τότε τα αυτοκίνητα μικρά γερμανικά είχαν 75Ps στη βασική έκδοση και τα γιαπωνέζικα, βία 100Ps. Επίσης, τις παχιές αγελάδες δεν τις είχαμε αρμέξει ακόμα για να γεμίσουν οι δρόμοι Μ3 και EVO και, όπως καταλαβαίνετε, με ένα Puntaki, που έκανε όσο ένα Corolla, έβγαινες στο δρόμο και έδερνες το 99% του πληθυσμού.

00 Opel Corsa OPC

Για τη δεκαετία αυτή κανονικά θα επέλεγα το Civic Type-R, μιας και από το 2004 και μετά είχαν καταργηθεί τα τεκμήρια, αλλά τα 30.000 ευρώ, που κόστιζε, δεν μου το επιτρέπουν, αφού, ακόμα και τότε, ήταν σημαντικό ποσό. Το ίδιο ισχύει και για τα δίλιτρα Clio RS, που ήταν καλύτερα από το Corsa, αλλά τελικά πιστεύω ότι το μικρό αυτό πυραυλάκι, με την προσιτή τιμή και την εντυπωσιακή εμφάνιση κερδίζει τον τίτλο του Pocket Rocket της δεκαετίας, αλλά και την προτίμηση των πιτσιρικάδων. Αυτοί είναι κιόλας το σημαντικότερο κοινό για εμένα, γιατί, αν δεν περάσεις καλά και δεν ευχαριστηθείς τη ζωή σου από τα 18 ως τα 30, άστο. Τρένο ήταν και έφυγε. Είχα πάρει και εγώ ένα, νομίζοντας ότι θα ξανανέβω στο τρένο των 90’s, αλλά …it doesn’t work like that. Είμαι σίγουρος, όμως, ότι για πολλούς αποτέλεσε και μάλλον αποτελεί ακόμα, το εργαλείο τους.

Νίκος Βλάχος

«Πάμε Πακέτο» JDM Edition

Στο κέντρο του πλατό, το μικροκαμωμένο miata, δε «χαμογελάει» πια…Η γλυκιά, συγκαταβατική παρουσιάστρια, με δυσκολία συγκρατεί τα δάκρυά της, καθώς το καταρρακωμένο roadsterάκι ξετυλίγει τη δική του πονεμένη ιστορία ζωής… «Βρέθηκα σε ένα καράβι, σε ένα χώρο, που για μέρες ολόκληρες δεν έβλεπε το φως του ήλιου, να ταξιδεύω μακριά από το μεγάλο μου αδελφό, την οικογένειά μου, τους συγγενείς και τους φίλους μου…»! Παύση. Κοντινό πλάνο. Δραματική μουσική. Το miata δεν αντέχει άλλο, «σπάει» και με λυγμούς αναφωνεί: «δεν μπορώ άλλο, θέλω τον αδερφό μου, τον RX-7 FD3S Spirit R Type A! Ήταν δυνατός (280Ps), ελαφρύς και γρήγορος (1.270kg, 0 - 100km/h: 5,3sec), ήταν ξεχωριστός (1.500 αντίτυπα) και άρεσε σε όλους (17άρες BBS, κόκκινες δαγκάνες, μεγάλες δισκόπλακες, Bilstein ανάρτηση, Recaro buckets, Nardi τιμόνι και πανέμορφο body kit)! Ο RX-7 είχε δυνατούς φίλους που όμως, με έκαναν παρέα, γιατί ήμουν αδερφός του και είχα προοπτικές. Δεν μου έλειπε κάτι μου λέγανε, ένα turbo kit θέλεις και θα γίνεις δυνατός σαν και εμάς! Ήταν εκείνος ο Supra, με τη μοϊκάνα και την 2JZ καρδιά (320Ps, 0-100km/h: 5,3sec), ένα καλογυμνασμένο γομάρι (1.610kg), έμπαινε πάντα μπροστά να καθαρίσει! Οι δυο τους, αυτός και ο RX-7, παίρνανε και αναβολικά και, όταν ήτανε «φτιαγμένοι», ξυλοφορτώνανε για την πλάκα τους… Μετά ήταν και ο άλλος, ο NSX, σχιστομάτης και αυτός, αλλά λίγο απόμακρος και ψωνισμένος, επειδή έτυχε να γνωρίζει το Senna… Καλό παλικάρι (256Ps, 0-100km/h: 6,6sec, 1.365kg,), απλά το ψιλοέπαιζε ντίβα. Ήταν και κάτι μεγαλύτεροι σε ηλικία, αλλά αυτούς δεν τους θυμάμαι…Νομίζω τους έλεγαν Ζ και Skyline, εξακύλινδροι και οι δύο, κοντά στα 2lt, τσιλιβήθρες (1.044kg και 1.110kg) και πιο αδύναμοι (163Ps και 160Ps), όλο μας τα χώνανε να κόψουμε τις μαλακίες, λες και αυτοί στα νιάτα τους ήταν καλύτεροι! Τώρα έχουν σκουριάσει λίγο, την έχουν δει χαλαρά, πάνε σε κάτι συγκεντρώσεις με όσους έχουν απομείνει από δαύτους, το παίζουν μόστρα και ιστορία…Ήταν ωραία στην Ιαπωνία, αλλά όλοι αυτοί δεν έρχονται εδώ. Το ξέρω ότι είναι δύσκολο να τους βρείτε, αλλά, όπως και να έχει, ευχαριστώ για την προσπάθεια, ευχαριστώ που με ακούσατε…»     

Γιώργος Παύλου

60 Porsche 911

Σε οποιαδήποτε δεκαετία και αν είχε παρουσιαστεί η πρώτη 911, οποιαδήποτε αυτοκίνητα και αν ήταν ανταγωνιστές της, η 911 έπρεπε να κερδίσει. Τι και αν την σχεδίασε ο γιος «Butzi» Porsche στηριζόμενος στη βασική σχεδιαστική και μηχανολογική γραμμή της 356 του πατέρα του «Ferry» Porsche, τι και αν αυτός με τη σειρά του στηρίχτηκε στο Σκαραβαίο, που ήταν τέκνο του παππού «Butzi» Porsche, τι και αν ο τελευταίος έβγαλε το Σκαραβαίο αντιγράφοντας το Tatra V570, επειδή άρεσε στο φίλο του, τον Χίτλερ, η 911 έμελλε να αποδειχτεί το πιο επιτυχημένο σπορ αυτοκίνητο για αυτή και τις επόμενες πέντε δεκαετίες και ακόμα να δούμε πόσες. Μην ακούτε όσους αναμασάνε ότι «η 911, ως πισωμήχανη, είναι εκ σχεδιασμού ελαττωματική», η πρόσφυση από το βάρος πάνω από τον κινητήριο άξονα και η αεροδυναμική σταγόνας στο αμάξωμα, που η κατανομή αυτή επιβάλλει, δεν αντικαθίσταται με τίποτα. Απόδειξη ότι η 911 ξεκίνησε με 110 άλογα, έχει φτάσει τα 620 στην 997 και στο ενδιάμεσο τους έσκισε όλους σε ό,τι αγώνα έλαβε μέρος, από Le Mans μέχρι Βούτα.

70 LamborghiniCountach

Όταν ένα αυτοκίνητο νικάει με διαφορά στο κριτήριο «περισσότερες αφίσες σε παιδικό δωμάτιο», τότε όλα τα άλλα πάνε περίπατο. Το σχέδιο του Marcello Gandini έχει μείνει στην αυτοκινητιστική αιωνιότητα και μαζί με αυτό και οι γκόμενες, που το διάλεξαν στο πρώτο Cannonball. Πέρα από τις απίστευτες γωνίες και έδρες του αμαξώματος, το σουλούπι της Countach αποτελεί το απολύτως αρχέτυπο των supercars μέχρι σήμερα, αφού ήταν η πρώτη Λάμπο με τον V12 σε διαμήκη διάταξη, κάτι που καθιέρωσε το στυλ «κοντή μούρη-μακριά κωλάρα», αντίθετα με την προηγούμενη εγκάρσια Miura του στυλ «μακριά μούρη-κοντό κωλαράκι». Η αεροτομή-φετίχ από την LP400S και μετά έχει απλά στοιχειώσει τις ονειρώξεις κάθε πιτσιρικά και ας έκοβε 16km/h τελικής, ενώ τα έξι Weber εκτός Αμερικής παρέμειναν μέχρι το τέλος, 17 χρόνια μετά και το 1990, που ήρθε η σειρά της Diablo.

80 BMWM3 Ε30

«Και αμέσως μετά μπέεμβε εμ τρία, εμ τρία έψιλον τρίαντα, τοοοο ….φουσκωτό μοντέλο της μπεεμβέ μοτορσπόρτ…», που έλεγε ο και ο Πατσουρέας. H M3 E30 είναι το πιο αλήτικο και αντρικό μοντέλο ανάμεσα σε όλα τα BMW Μ, θέλετε και τίποτα άλλο ή μήπως διαφωνεί κανείς?! Μέχρι σήμερα, παραμένει το πιο ευέλικτο και «φόρα το σαν γάντι» Μ3 λόγω του βάρους όσο και του στησίματος, ενώ ο τετραπετάλουδος S14, με το άσπαστο M10 μπλοκ (που έφτασε τα 1.500 άλογα στα turbo F1 μοτέρ) και την «κομμένη» κατά δύο κυλίνδρους κεφαλή του Μ88 της Μ5 Ε28 αποτελεί ένα από τα δύο-τρία καλύτερα τετρακύλινδρα ατμοσφαιρικά μοτέρ όλων των εποχών. Στα Πρωταθλήματα Τουρισμού της εποχής πήρε σώβρακα ενώ αν κάποιος σήμερα θέλει να αγοράσει μία γνήσια M3 E30 σε καλή κατάσταση για την π.χ. τελευταία έκδοση Sport Evo ΙΙΙ με το 2,5άρι μοτέρ, χρειάζεται πάνω από 100.000 ευρώ, είναι ήδη all time classic κομμάτι. 

90 HondaNSX

Μπορούν τα Γιαπώνια να φτιάξουν πραγματικό supercar..? Και δεν λέμε για επιδόσεις και πίστα μόνο, μιλάμε για supercar εξωτικού παρουσιαστικού. Μέχρι το 1990 δεν μπορούσαν, μετά ήρθε το NSX, έμεινε για 15 χρόνια στη θέση του και αφού έστειλε πίσω στο σχεδιαστήριο Ferrari, Porsche, Lambo και λοιπούς, απέδειξε το αυτονόητο πλέον σήμερα, ότι δηλαδή ένα supercar μπορεί και πρέπει να είναι αξιόπιστο, να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καθημερινό αυτοκίνητο και να μην απαιτεί πρωταθλητή F1 για να μείνει στο δρόμο. Το τελευταίο είναι ειρωνεία δεδομένου ότι το NSX στήθηκε από τον Ayrton Senna. Το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με αυτοφερόμενο αλουμινένιο αμάξωμα, που σήμερα οι Γερμανοί του Group VW μας το παίζουν μάγκες, ενώ, όταν ο Σουλτάνος του Μπρουνέι το βλέπει και λέει «αγοράζω όλο το στοκ ΤΩΡΑ», καταλαβαίνει κανείς πολλά.

00 MitsubishiLancerEvoIX

Δεν έχουν όλοι 200 χιλιάρικα να αγοράσουν supercar, αλλά πρέπει να βρούμε ένα τρόπο να δώσουμε σε αυτούς κάτι, που με προσιτό budget και μεράκι μπορεί να ξεφτιλίσει τα supercar σε ευθεία και στροφές. Κάτι, που να αποτελεί το επιστέγασμα όλων των homologation specials, που παρέλασαν από τα χώματα και τις ασφάλτους των Ειδικών του Π.Π.Ρ. και το οποίο να κάνει ακόμα και το μέτριο οδηγό, ανίκητο. Πρέπει να τους δώσουμε ένα Evo, ιδανικά στην ένατη και τελευταία εκδοχή του 4G63 και με ένα πεντοχίλιαρο να ξεπεράσουν τα 400 άλογα, τα οποία στρίβουν όλα ένα προς ένα, είτε για χρόνο είτε για πάντες με τα τέσσερα. Και όταν λέμε πάντες, μιλάμε για το απόλυτο στην ιστορία της ανθρωπότητας διαφορικό, μιλάμε για το S-AYC: σας πουλάνε σήμερα φούμαρα ότι τάχα ανακάλυψαν τα torque vectoring και ότι δεν χάνουν δύναμη φρενάροντας επιλεκτικά τους τροχούς. Αυτά, κύριοι, τα έκανε η Mitsubishi ήδη πριν 20 χρόνια από το IV, προσκυνήστε.

Γιώργος Φονσό

60 BMW 2002

Δυσκολεύομαι να διαλέξω ανάμεσα σε BMW 2002 και Alfa GTV. Αν τα βάλεις κάτω, η Alfa είχε πιο σπορτίφ pedigree στη σχεδίασή της. Από το transaxle, με το μπλοκέ διαφορικό, μέχρι το twin cam μοτέρ, με τα ρυθμιζόμενα γρανάζια εκκεντροφόρων, την πίσω ανάρτηση De Dion και τα μπροστινά τριγωνικά ψαλίδια με τις αγαπημένες μου ράβδους στρέψης. Όμως... Το λανθάνον DNA του μπεμβεδάκια είναι σαν τα λυκίσια γονίδια του γερμανικού τσοπανόσκυλου. Η ομορφιά της 2002 είναι στο μπλοκ του μοτέρ της, αυτό το υπερτετράγωνο κτηνάρι, που ως «φοιτητής» στροφάριζα νυχθημερόν στις 9.000+ σε μια συνομήλική μου Ε21. Με νορμάλ μπιελοπίστονα! Αυτό το μπλοκ του M10 έφτασε στη Formula 1 και άφησε εποχή ως το δυνατότερο μοτέρ στην ιστορία του θεσμού και αποτέλεσε τη βάση για όλα τα επιτυχημένα αγωνιστικά μοτέρ της BMW μέχρι τα 90ies. Και όλα τα M, από την M1 μέχρι την M5 E34. Και για να μην ξεχνιόμαστε, το βλέπουμε, επίσης, αυτό το μήνα στο εξώφυλλο!

70 Volkswagen GolfGTI

Τι άλλο εκτός από το Golf GTi? Πέρα από το σπίτι μας, που θέλει παίνεμα, αν το καλοσκεφτείς, στο Golf I μπορείς να βιδώσεις το μισό Group VW, με λίγη τέχνη και κάμποση φαντασία. Ο «επίσημος» προπάτορας των Hot Hatch παίρνει «κουτί» ακόμη και πρώτης γενιάς 20VT, όρεξη να 'χεις. Σημειολογικά, αλλά και τεχνικά, ένα 100% Power αυτοκίνητο. Δεν κόστιζε μια περιουσία, ήταν καλή βάση για χοντρές βελτιώσεις, έβαλε στο χάρτη όλους τους VAGαίους βελτιωτές από το '70 και εντεύθεν. Και μιλάμε για χοντρές βελτιώσεις, όπως τα 16v καπάκια του Oettinger. Αν το καλοσκεφτείς, αυτό είναι το πρώτο hot hatch, αφού είχε και hatch, όχι όπως το (σεβάσμιο, δε λέω...) Mini.

80 Audi Quattro

Έλα, τώρα, που θέλει και σκέψη... Μιλάμε για το βασιλιά των Homologation Specials, το πρώτο Audi Quattro. Άλλαξε -μια και για πάντα- το τοπίο του WRC, υπήρξε ο λόγος, που αποκτήσαμε όλα τα τετρακίνητα τέρατα της σήμερον ημέρας και έμεινε στο προσκήνιο για τουλάχιστον 15 χρόνια ζώντας κάτω από «περίεργες» καρότσες, όπως τα μετέπειτα Audi 80 και 90, S2 και -φυσικά- RS2. Ο πεντακύλινδρος βρυχηθμός του αντηχεί ακόμα και σήμερα στα βουνά, σε αναβιώσεις ιστορικών αγώνων. Όσο για το μοτέρ? Πόσα άλογα θες στο λίτρο? 300? 400? Δώσε! Κάπου εδώ, βέβαια, θα έπρεπε να σκεφτώ σοβαρά και την Cosworth. Ίσως τα Sierra και Escort να έχουν σταθεί πιο «κοντά» στο Power κοινό. Αλλά να μην ξεχνάμε και από που ξεκίνησε όλο αυτό το νταβαντούρι, ε?

90 Honda CRX V-TEC

CRX V-TEC. Αυτό μόνο, τέλος! Μέχρι τότε οι Ευρωπαίοι που ήθελαν 90+ Ps/lt, ατμοσφαιρικά, έπαιρναν ή BMW M ή κάποιο Supercar. Μέχρι που ξεκίνησε να πουλάει η Honda στην Ευρώπη τον B-Series. Με τεχνολογία Formula 1, στην ουσία, σε τιμή γρήγορου Hatchback. Ποτέ δεν θα ξεχάσω, όταν το άκουσα να V-TECάζει για πρώτη φορά, σπάζοντας μια δευτέρα, ένα καλοκαιρινό βράδυ κάτω από το σπίτι μου. Ο Dr. Jekyll–Mr. Hyde χαρακτήρας του μοτέρ, σημάδεψε την εφηβεία μας και τις μετέπειτα automotive αναζητήσεις μας. Για τα τσάφα–τσούφα των Uno-Punto Turbo, ας γράψει ο Tsou. Ζήτω η ατ-ι-μόσφαιρα!

00

Mitsubishi Lancer Evolution VIII

Το όνομά μου είναι Evo, Mitsubishi Evo. Τώρα, κάντε χαρακίρι όλοι οι υπόλοιποι, όταν μιλάμε για τα απόλυτα νούμερα υπερτροφοδοτούμενης δύναμης, εγώ είμαι, που δεν σπάω και δεν χαλάω. Και τα Subaru Impreza? Αν είχαν την πολυτέλεια να διαθέτουν φαρδύτερα μέταλλα στροφάλου... Αλλά το Evo, πώς να το κάνουμε, είναι Power! Θες αγωνιστικό Group N, θες WRC, Time Attack, Drag Car, Street Warrior, «καθαρόαιμο» ξαντεριασμένο κοντράδικο? Τα κάνει όλα και (σε εργοστασιακή μορφή)... ψιλοσυμφέρει.

 

Αρθρογράφος