Alfa Romeo GTV 2.0

Alfa Romeo GTV 2.0

Η ανάβαση της Πάρνηθας με πάει αρκετά χρόνια πίσω, όταν σαν παιδί διάβαζα σε παλιά περιοδικά του χώρου για τα κατορθώματα των θεών του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όπως ο Wolfgang von Trips, αλλά και ο δικός μας Ιαβέρης, που σκίζανε το βουνό στα δύο πατώντας πότε στις τέσσερις και πότε στις δύο ρόδες των αγωνιστικών τους. Ποιος θα μου το έλεγε τότε ότι μερικά χρόνια αργότερα θα έκανα και εγώ την ίδια διαδρομή με μία Alfa Romeo GTV. Η GTV είναι ένα από τα αγαπημένα μου αυτοκίνητα και σκιζόταν η καρδιά μου όταν έβλεπα τον γείτονά μας στο εξοχικό να έχει μία δίλιτρη τέτοια και να κουβαλάει σακιά με ασβέστη και διάφορα άλλα ευγενή υλικά οικοδομών... Πόσο αντρικό αυτοκίνητο είναι όμως. Θεόκοντη κρεμαγιέρα, χαμηλή θέση οδήγησης, άμεσος σε απόκριση κινητήρας, θεϊκός ήχος, σκληρός και ακριβής επιλογέας, κοντά τοποθετημένα πεντάλ και ένα τεράστιο καπό είναι τα πρώτα πράγματα που αντιλαμβάνεσαι. Παράλληλα όμως, μυρίζεις το δέρμα αναμειγμένο με την μυρωδιά της βενζίνης και μόλις γυρίσεις το κλειδί και πατήσεις λίγο γκάζι, ο δίλιτρος Nord των 1.962cc ξυπνάει με έναν κραδασμό που σχεδόν στρεβλώνει το αμάξωμα. Πατάς ξερογκαζιές και ακούς τα δύο διπλά 45άρια Dellorto να ρουφάνε αέρα. Δοκιμάζεις να στρίψεις το τιμόνι με το αυτοκίνητο ακινητοποιημένο και νιώθεις σα να πας να κουνήσεις κολώνα της ΔΕΗ. Το μυστικό είναι να κυλάει λίγο η Alfa για να στρίψει το τιμόνι. Όταν βέβαια κινείσαι σε γρήγορους ρυθμούς, το τιμόνι είναι απλά τέλειο. Άμεσο και ακριβές. Άμεσο επίσης είναι και το πεντάλ του γκαζιού. Μόλις το χαϊδέψεις, το στροφόμετρο της Stack σκαρφαλώνει με άνεση μέχρι και τον κόφτη. Δεν τολμάω να την πιέσω, μου αρκεί να ακούω το αχόρταγο ρούφηγμα από τις χοάνες της GTAm και το υψίσυχνο ουρλιαχτό της εξάτμισης. Αν σου έκλειναν τα μάτια και σε έβαζαν μέσα στο αυτοκίνητο χωρίς να δεις τι είναι, είναι σίγουρο πως θα καταλάβαινες αμέσως ότι είσαι σε Alfa Romeo. Μπορεί να φανώ υπερβολικός, αλλά αυτός ο ήχος μόνο από Ferrari μπορεί να επισκιαστεί. Εντάξει, ίσως και από Matra V12, αλλά εδώ μιλάμε για γήινα αυτοκίνητα δρόμου και όχι για καθαρόαιμα αγωνιστικά.

Γκρίζος χρυσός των 60.000 καρατίων!

Ο Ζήσης είναι ένας άνθρωπος που αναπνέει μιλώντας για την Alfa Romeo του. Την αγόρασε σε σημαδιακή ημερομηνία, στις 14 του Φλεβάρη το 1996 και έχει ορκιστεί αιώνια αγάπη σε αυτήν. Με την Alfa του έχει περάσει πολλά. Κάποτε είχε πέσει πάνω της λεωφορείο Ikarus Z280, το οποίο πέρασε με κόκκινο, με αποτέλεσμα να στραβώσει η μεσαία κολώνα, η πόρτα και το πίσω δεξί φτερό, αλλά γύρισε οδικώς στο σπίτι! Μία άλλη φορά έπεσε στο πίσω μέρος με 120km/h μία BMW E30. Ο Ζήσης δεν το έβαλε κάτω όμως και την έφτιαχνε συνεχώς, βελτιώνοντάς την, αλλάζοντας μηχανικούς, φαναρτζήδες και ανταλλακτικατζήδες προκειμένου να έχει αυτή τη στιγμή στα χέρια του ένα πανέμορφο αυτοκίνητο. Η μεταλλική γυναίκα της ζωής του, του έχει στοιχίσει μέχρι στιγμής €60.000. Ο Ζήσης μπορεί να ξεκίνησε την συμβίωση με την GTV του το 1996, εκείνη όμως ξεκίνησε την ζωή της 20 χρόνια νωρίτερα, ως μία γνήσια Alfa Romeo GTV 2.0 και τέσσερα χρόνια αργότερα απέκτησε τους πλαστικούς προφυλακτήρες (στη θέση των μεταλλικών), καθώς και το υπόλοιπο look της GTV6 2.5. Δηλαδή τα φουσκωτά φτερά εμπρός και πίσω, τα πλαστικά τρίγωνα καλύμματα πίσω από τα πίσω παράθυρα με το τετράφυλλο τριφύλλι, καθώς και το φουσκωμένο καπό.

Για την ιστορία, η GTV είναι η κουπέ έκδοση της Alfetta και η ονομασία GTV δόθηκε από το δίλιτρο μοντέλο και πάνω. Η GTV και γενικά η Alfetta, ήταν πρωτοποριακά αυτοκίνητα για την εποχή τους. Είχαν τέλεια κατανομή βάρους, 50-50 ανά άξονα, μιας και το κιβώτιο ταχυτήτων με το διαφορικό, βρίσκονταν στον πίσω άξονα. Χαρακτηριστικό είναι πως οι πίσω δισκόπλακες βρίσκονται τοποθετημένες εκατέρωθεν του διαφορικού και όχι στις πλήμνες των τροχών. Επίσης, οι αναρτήσεις εμπρός δεν είχαν ελατήρια, αλλά ράβδους στρέψης. Τα χαρακτηριστικά αυτά τα συναντούμε και αργότερα στις Alfa Romeo 75, αλλά και στην Giulietta μιας και είχαν κοινό πάτωμα.

Μουσική δρόμου με τέσσερις κυλίνδρους

Η μελωδία των ιταλικών αυτοκινήτων είναι κάτι που κανένα άλλο ευρωπαϊκό, αμερικάνικο και γιαπωνέζικο αυτοκίνητο δεν μπορεί να μιμηθεί. Προσοχή, πριν αρχίσετε να ακονίζετε τα μαχαίρια σας για το ποια χώρα βγάζει τα καλύτερα αυτοκίνητα, διαβάστε προσεκτικά τι γράφω. Μιλάω για τον ήχο! Χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια πως οι Ιταλοί δεν βγάζουν τρομερούς κινητήρες, κάθε άλλο μάλιστα! Εδώ λοιπόν έχουμε έναν αρκετά παλιό σε σχεδίαση crossflow κινητήρα, με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής και μεταλλική καδένα για την μετάδοση της κίνησης από τον στροφαλοφόρο στα γρανάζια των εκκεντροφόρων, ο οποίος φέρει αλουμινένιο μπλοκ και κυλινδροκεφαλή και μάλιστα αγαπάει το στροφάρισμα και τις υψηλές rpm! Ας ρίξουμε μία ματιά κάτω από το καπό που ανοίγει ανάποδα και ξεκινάμε με το πρώτο πράγμα που μαγνητίζει το βλέμμα. Τα υπερσπάνια διπλά καρμπιρατέρ DHLA45 Power-jet της Dellorto. Αυτά προορίζονταν μόνο για την Lotus Esprit 2.2 και διέθεταν extra ζιγκλέρ για επιπλέον παροχή καυσίμου στις υψηλές στροφές. Τα Dellorto αναπνέουν από 4 χοάνες μήκους 120mm για GTAm, αγορασμένες από την Alfaholics, ενώ πατάνε πάνω σε αλουμινένιες βάσεις παρόμοιες με αυτές που κατασκεύαζε η Autodelta. Στο spare box του Ζήση υπάρχουν και μακρύτερες βάσεις των 60mm, για καλύτερη ροπή στις χαμηλές rpm. Οι αντίστοιχες εργοστασιακές ήταν λαστιχένιες. Επίσης αλλάχθηκε η ντίζα του γκαζιού με μία με μεταλλικό περίβλημα, επίσης από Alfaholics, αντικαθιστώντας την εργοστασιακή που είχε πλαστικό περίβλημα.

Στη συνέχεια περνάμε στην κυλινδροκεφαλή ξεκινώντας από τους εκκεντροφόρους που είναι Boubis Cams με 12mm βύθισμα και 300-και-κάτι μοίρες διάρκεια. Τις ακριβείς μοίρες τις κρατά επτασφράγιστο μυστικό ο Δημήτρης Καρταλαμάκης, ο άνθρωπος που έδωσε τα χαρακτηριστικά των εκκεντροφόρων και γενικά έχει επιμεληθεί πολλά πράγματα στο αυτοκίνητο. Στην ίδια την κυλινδροκεφαλή έγινε ροϊκή εξέλιξη, με αποτέλεσμα να υπάρξει αύξηση στα cfm κατά 30%. Οι βαλβίδες δέχθηκαν επίσης τις περιποιήσεις του Δημήτρη Καρταλαμάκη. Καταρχήν αλλάχθηκαν οι εργοστασιακές που είχαν διάμετρο στα 44mm οι εισαγωγής και στα 40mm οι εξαγωγής, με βαλβίδες διαμέτρου 46mm και 38mm αντίστοιχα. Ο κινητήρας δουλεύει καλύτερα με μικρότερες βαλβίδες στην εξαγωγή, διορθώνοντας το «προπατορικό» σφάλμα του εργοστασίου με τις 40άρες που η χρήση τους παραπέμπει στη λογική μιας άλλης εποχής. Μικραίνοντας λοιπόν κατά 2mm την βαλβίδα, αυξάνεται η ταχύτητα ροής και έχουμε καλύτερη σχέση βαλβίδας, αυλού και χταποδιού. Μιας και ο κινητήρας στροφάρει σε υψηλές rpm, τοποθετήθηκαν σκληρότερα ελατήρια βαλβίδων από την Kent Cams.

Στον κορμό τώρα, έχουν τοποθετηθεί high compression πιστόνια της Borgo, που κρατάνε την συμπίεση στο 10,4:1, ενώ υπάρχουν στην αποθήκη έτοιμα προς τοποθέτηση σφυρήλατα JE, που θα ανεβάσουν την συμπίεση στο 12:1. Παρέα στα JE θα κάνουν και οι μπιέλες της Carrillo, οι οποίες θα αντικαταστήσουν τις εργοστασιακές που έχει αυτή τη στιγμή. Στις υψηλές στροφές του κινητήρα τα oilway plugs του στροφάλου έχουν μία συνήθεια να ξεταπώνονται, οπότε εδώ αντικαταστάθηκαν με σπειρώματα στον στρόφαλο και «σκουληκόβιδες» για ασφάλεια. Στο κάρτερ τοποθετήθηκε ένα windage tray, το οποίο εμποδίζει τον κύριο όγκο των λαδιών να ανέβουν προς τον στρόφαλο, οπότε μειώνονται οι υδροδυναμικές τριβές, ενώ τοποθετήθηκε και ενισχυτική πλάκα που βοηθάει στην ακαμψία του μπλοκ, αμφότερα είναι κατασκευασμένα από την Spruell Motorsport.

Finetuning

Τελειώνοντας με τις «χοντρές» δουλειές, που δημιουργούν όμως μία σωστή βάση για ένα δυνατό μοτέρ, περνάμε «στα ψιλά», τα οποία συνήθως είναι και αυτά που κάνουν την διαφορά στην απόδοση ενός κινητήρα. Στην παροχή καυσίμου συναντάμε μία αντλία της Facet, με κωδικό Red Top Competition, η οποία είναι επαρκής ακόμη και σε άνω των 200Ps ιπποδυνάμεις. Την πίεση του καυσίμου ελέγχει ένας ρυθμιστής πίεσης της Malpassi, και από ένα μπαρόμετρο της Wika παρακολουθείται η πίεση του κυκλώματος. Η ανάφλεξη είναι η MSD 6 HVC, δημοφιλής στους αγώνες NASCAR και έρχεται με δικό της πολλαπλασιαστή, μιας και από το ρεύμα που βγάζει είναι ικανό να λιώσει τα ράουλα του ντιστριμπιτέρ! Το ντιστριμπιτέρ είναι της Bosch, το οποίο δίνει την δυνατότητα να παίξεις με το αβάνς, πράγμα που έκανε ο Δημήτρης Καρταλαμάκης, ενώ τα μπουζοκαλώδια είναι χειροποίητα από χαλκό, βασιζόμενα στα Beru.

Το ψυγείο νερού αλλάχθηκε με τρικύψελο και μπήκε θερμοστάτης που ανοίγει σε χαμηλότερη θερμοκρασία. Στο ψυγείο τοποθετήθηκε ένα επιπλέον βεντιλατέρ της Spal, το οποίο ενεργοποιείται από έναν διακόπτη στο ταμπλό. Σε λίγο καιρό πάντως θα τοποθετηθεί ψυγείο από GTV6. Επιπλέον βοήθεια στην ψύξη του κινητήρα προσφέρει ένα ψυγείο λαδιού από Alfa Romeo 75, το οποίο έχει θερμοστατικό αντάπτορα και ανοίγει μετά τους 90ο C. Από την 75 προέρχεται και η ελαφρότερη μίζα, η οποία όμως έχει μειωτήρα και διπλάσια ισχύ από αυτήν της GTV ενώ τραβάει λιγότερο ρεύμα.

Στην εξαγωγή έβαλε ξανά το χέρι του ο Καρταλαμάκης, δίνοντας τις διαστάσεις και τις κατάλληλες κούρμπες που πρέπει να πάρει η πολλαπλή εξαγωγής, η οποία είναι ανοξείδωτη και κατασκευάστηκε από τον Κένταυρο. Η υπόλοιπη εξαγωγή έχει 60mm εσωτερική διάμετρο και αποτελείται από δύο τελικά καζανάκια, έχει κατασκευαστεί από την NS Racing και προορίζεται για αγωνιστική GTV 2.0. Την εικόνα στον χώρο του κινητήρα την συμπληρώνει ένα δοχείο αναθυμιάσεων λαδιού.

Μετάδοση και στήσιμο

Στην μετάδοση, εκτός από το μπλοκέ διαφορικό της ZF το οποίο έχει 25% ποσοστό εμπλοκής και θα αντικατασταθεί σύντομα με άλλο στο 47%, έχει τοποθετηθεί κιβώτιο ταχυτήτων από Alfa Romeo 75 Twin spark. Το αποτελεσματικό φρενάρισμα το έχουν αναλάβει δύο αεριζόμενοι χαρακωτοί δίσκοι με αλουμινένια bells της Galfer, με διάμετρο στα 286mm, τη στιγμή που οι εργοστασιακοί ήταν στα 260mm. Τετραπίστονες δαγκάνες της ΑΡ Racing και σωληνάκια υψηλής πίεσης της Goodridge συμπληρώνουν την εικόνα των φρένων της GTV στον εμπρός άξονα, ενώ στον πίσω υπάρχουν οι εργοστασιακοί δίσκοι, επίσης με σωληνάκια υψηλής. Τελευταία και σημαντική πινελιά είναι η αντλία φρένων και το μεγαλύτερο servo από GTV6, το οποίο αντικατέστησε το στάνταρ της GTV.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στην ανάρτηση, με τροποποιημένα αμορτισέρ  Selex competition, στα οποία τοποθετήθηκαν ελατήρια MAD, παχύτερες ράβδοι στρέψης από GTV6, ενώ αλλάχτηκαν και οι ζανφόρ τόσο εμπρός, όσο και πίσω, με ζανφόρ από Alfa 75 3.0. Ενίσχυση στην ακαμψία δίνει μία custom μπάρα θόλων από την Auto Enishisi, από υλικά που διάλεξε ο Ζήσης.

Οι ζάντες είναι ειδική περίπτωση. Πρόκειται για τις τρομερά σπάνιες Ronal Turbo, οι οποίες μάλιστα δεν έχουν την επιγραφή επάνω τους και για να τις αποκτήσει ο Ζήσης αγόρασε ένα αυτοκίνητο που τις είχε! Η διάστασή τους είναι J7x15 και ντύνονται με λάστιχα Kumho Ecsta MX 205/50R15.

Εσωτερικό

Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε η πάρα πολύ καλή κατάσταση στην οποία βρισκόταν το εσωτερικό της GTV. Τα καθίσματα ήταν το πρώτο πράγμα που τράβηξαν τη ματιά μου. Του οδηγού είναι ένα Momo Rookie, το οποίο έχει ομολογκασιόν από την FIA και είναι από fiber-glass, ενώ το δίπλα είναι το εργοστασιακό ανακλινόμενο bucket και πάνω τους βρίσκονται ζώνες τριών σημείων της Sabelt. Όλα τα παραπάνω, μαζί με τα καλύμματα στις πόρτες, έχουν επένδυση από δέρμα. Το τιμόνι Sabelt Acropolis είναι το επόμενο πράγμα που προσέχεις, με ειδικό κουμπί για κόρνα της Momo, κατασκευασμένο για τα παλιά μοντέλα της Alfa Romeo. Στο ταμπλό, κάτω αριστερά συναντάμε ένα kill-switch της ΟΜΡ και στο κέντρο, στην εργοστασιακή θέση, ένα στροφόμετρο Clubman της Stack, το οποίο έχει βελόνα tell-tale με κουμπί reset στο ταμπλό. Το κοντέρ της Veglia έχει δυνατότητα recalibration, ανάλογα με τα ελαστικά και το βήμα του κιβωτίου, μέσω ενός ειδικού module της Dakota Digital. Από την Veglia προέρχονται τα vintage όργανα θερμοκρασίας, λαδιού και τάσης μπαταρίας, που βρίσκονται σε μία custom θήκη μπροστά από τον επιλογέα ταχυτήτων. Την εικόνα στο εσωτερικό συμπληρώνουν τα -καταργημένα πλέον- αλουμινένια πεντάλ της Sparco και ένα carbon foot rest της ΟΜΡ, επίσης καταργημένο. Κάπου βρίσκεται και ένα Kenwood, αλλά δεν του έσωσα σημασία. Τα διπλά Dellorto ακούγονται καλύτερα σκέτα. Με τέρμα γκάζι.

Έρωτας....

Ο Ζήσης είναι πραγματικά ερωτευμένος με την Alfa Romeo του, όπως άλλωστε έτσι είναι όλοι οι ψαγμένοι ιδιοκτήτες Alfa Romeo. Εύκολα χάνεις την λογική και κυριαρχεί το συναίσθημα, δεν υπολογίζεις χρήματα, δεν υπολογίζεις χρόνο. Το μόνο που σε νοιάζει είναι να βρεθείς σε ένα βουνό ή σε μία οποιαδήποτε διαδρομή με στροφές, μακριά από την πόλη. Εσύ και η Alfa σου. Ο Ζήσης δεν θα σταματήσει ποτέ να βελτιώνει και να αλλάζει κάτι στην GTV του, πολύτιμοι βοηθοί και σύμβουλοί του, ο Γιάννης Αγγελάκης και ο Δημήτρης Καρταλαμάκης. Δύο άνθρωποι που θέλει να τους ευχαριστήσει προσωπικά για όλα.

Αρθρογράφος

 

Νέο Renault Clio: Ριζική ανανέωση

Νέο Renault Clio: Ριζική ανανέωση

Το Clio εγκαινιάζει έναν νέο κύκλο μοντέλων, με διαφορετικό στυλ και ξεχωριστό εσωτερικό. Κορυφαία έκδοση η υβριδική E-Tech των 145Ps.