Cupra Formentor VZ 4drive 458Ps
Είμαι απόλυτα σίγουρος πως έχεις βαρεθεί να ακούς/διαβάζεις για αμάξια που τα ονομάζουν “daily”. Ε, τώρα άρπα ένα που είναι ΥΠΕΡ...DAILY! Με το που σκάμε όλοι στο ραντεβού για την φωτογράφιση, έρχεται το Formentor, ανοίγουν οι πόρτες και κατεβαίνει όλη η φαμίλια: Ελπίδα + Γιώργος + δύο τέκνα στα παιδικά καθισματάκια, ενώ το πορτμπαγκάζ ήταν γεμάτο με καρότσια και όλα τα σχετικά!
Σύμφωνα με την Ελπίδα, το στόρι ξεκινάει κάπως έτσι: άρχισε ο Γιώργος την γκρίνια πως χρειάζεται μια βελτίωση στα -ήδη πολύ καλά- εργοστασιακά φρένα λόγω των παιδιών (βελτίωση ενεργητικής ασφάλειας). Μετά πήγε στο να κρατάει καλύτερα, έπειτα πέρασε πως χρειάζεται η υψηλότερη ιπποδύναμη για να είναι ακαριαίες οι προσπεράσεις κλπ κλπ! Δεκτά όλα αυτά, η συμφωνία όμως είναι απλή. Δεν θα πρέπει να θυσιαστεί ούτε κατά 1% η ευκολία και άνεση του Cupra στην καθημερινή χρήση, ενώ όλες οι βελτιώσεις θα πρέπει να είναι επώνυμες και bolt-on ώστε να είναι πλήρως αναστρέψιμες. Μέχρι στιγμής η συμφωνία τηρείται!
.jpg)
Κλειστό μοτέρ
Εννοείται αυτό βέβαια αφού αν δεν είσαι κοντράκιας ή εταιρεία βελτιώσεων, σχεδόν δεν υπάρχει λόγος να ανοίξεις έναν ΕΑ888 EVO4, ήδη ξέρουμε τις εκπληκτικές δυνατότητες που έχει στο “βγάζω άλογα με τους κουβάδες”! Ο Γιώργος έριξε αρκετό ψάξιμο για να βρει σε τι επίπεδο ήθελε να το φτάσει (και να μην πετάξει τσάμπα τα χρήματά του), ενώ μετά παρήγγειλε όλα τα προϊόντα απ’ την RennSport Parts.
Ξεκινάμε απ' το μεγάλο κιτ carbon εισαγωγής R600 EVO της Racingline. Είναι μια φαρδιά “σκούπα” που συνδέεται σε ένα χορταστικών διαστάσεων φιλτροκούτι. Μέσα του έχει τη χοάνη με το “βαμβακερό” φίλτρο που είναι “Fit and Forget”, ενώ αν θες, μπορείς να το παραγγείλεις με το Trifoam φίλτρο για να κερδίσεις και το παραμικρό άλογο. Επόμενο είναι το High Flow Turbo Ιnlet της Racingline, βοηθάει στην εισπνοή του turbo καθώς είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο υψηλής ποιότητας και έτσι έχει λεπτότερα τοιχώματα (10mm φαρδύτερη εσωτερική διάμετρος σε σχέση με το εργοστασιακό!). Αφού θέλουμε παραπάνω άλογα σημαίνει πως θα έχουμε μεγαλύτερες πιέσεις, άρα καυτός αέρας απ’ τον συμπιεστή. Οπότε το BigPack kit intercooler της Do88 (75% μεγαλύτερος εσωτερικός όγκος) ήρθε για να ρίξει την θερμοκρασία χαμηλότερα απ’ το εργοστασιακό και κάπου πριν την πεταλούδα τοποθετήθηκε η σκάστρα DV+ Evo 4 της GFB. Στην εξαγωγή υπάρχει το Large Bore downpipe της Millteksport (η διάμετρος ξεκινά 90mm και καταλήγει σε 84mm), με κατάργηση των φίλτρων OPF, ενώ μετά συνεχίζει η 76άρα εξάτμιση της Remus, με τελικά διαμέτρου 102mm. Αυτά είναι όλα και όλα από hardware!
Τώρα είναι η σειρά του software και σε αυτό θα απευθυνθούμε στον Τάσο Μπίθα της GroupA Motorsport που έχει περάσει το πρόγραμμα Stage 2 της Unitronic για την ECU, το overboost πάει στα 2,1bar με 1,5bar σταθερό. Επειδή όμως ξέρουν τι περίπου θα αποδώσει το Formentor με αυτές τις βελτιώσεις, γνωρίζουν πως το 7άρι αυτόματο κιβώτιο θα ...τσινήσει! Οπότε τραβάνε και στην TCU έναν αναπρογραμματισμό ώστε ο περιοριστής ροπής να ανέβει στα 61kgm (52kgm εργοστασιακά). Α, δεν πρέπει να ξεχνάμε το διπλό launch control: Το “απαλό” στις 3.500rpm (ενεργοποιείται από βαθύ πάτημα του γκαζιού αλλά όχι τέρμα) και το “σκληρό” στις 4.000rpm (πατάς το γκάζι μέχρι το τέρμα). Τέλος! Το αποτέλεσμα; Στο δυναμόμετρο της Microchips Tuning, το Formentor έβγαλε 457,9Ps /6.172rpm με 58,2kgm / 4.966rpm, δηλαδή με Εισαγωγή Αέρα - Πρόγραμμα – Εξάτμιση – Intercooler, το Cupra κέρδισε αξιόπιστα 150+Ps και 17kgm!!! Το γράφημα είναι ένα παράδειγμα ομαλότητας. 216Ps/3.000rpm, 315Ps/4.000rpm, 400Ps/5.000rpm, ενώ η ροπή είναι σταθερότατη, αφού από τις 2.500rpm και μέχρι τον κόφτη στις 6.800rpm είναι ΣΥΝΕΧΩΣ πάνω από 46kgm!
.jpg)
Μπήκαν «τα κρύα»
Ο Οκτώβριος φέτος είναι πολύ περίεργος μήνας και το βράδυ που πήγαμε για μετρήσεις το κρύο... ξύριζε! Καλό για το τουρμπομοτέρ, κακό για τα λάστιχα, δυστυχώς δεν μπορείς να τα έχεις όλα. Πατάω το REC στο VΒΟΧ, στήσιμο το αμάξι στην ευθεία και επιλογή το πρόγραμμα Cupra (στα Cupra το πιο ακραίο driver's mode έχει το όνομα της εταιρείας!). Τέρμα πάτημα του γκαζιού για να ενεργοποιηθεί το “σκληρό” launch control στις 4.000rpm και παράτημα το φρένο. Το Formentor είναι τετρακίνητο και φοράει φαρδιά 245/40-19 Pilot Sport 4s της Michelin. Όμως η ροπή είναι υπεραρκετή και μας τα χαλάει λίγο αφού είναι ικανή για να σπάσει την πρόσφυση, έχουμε κάμποσο σπινιάρισμα και ελάχιστο “ψάρεμα”. Από εκεί και πέρα τα πράγματα πάνε όπως ακριβώς πρέπει.
Μόλις βρίσκει πρόσφυση ο Ισπανός, δείχνει ξεκάθαρα πως από κάτω κρύβεται ένας Matador! Μολονότι το 18άμετρο είναι μέτριο στα 2,18sec, έχει πολύ καλή ταχύτητα εξόδου (60,45km/h), ενώ μετά μαζεύει γρήγορα χιλιόμετρα. 0-100km/h σε 3,97sec (!!!) και για το τετρακοσάρι χρειάστηκε μόνο 12,14sec με 191,84km/h! Αυτή την περίεργη συμπεριφορά, δηλαδή μέτριο χρόνο στο 18άμετρο με πολύ καλή ταχύτητα εξόδου, την είχαμε ξαναδεί και στο τεύχος 90 από ένα ολοκαίνουριο Audi S3 8Y που φορούσε πολύ παρόμοια πράγματα (440Ps/6.310rpm με 58,1kgm/4.460rpm). Έχουμε σπινιάρισμα εμπρός τροχών και μετά η τετρακίνηση μοιράζει όπως πρέπει την δύναμη, αυτό όμως σημαίνει πως χάνεται χρόνος, έπειτα αποδίδει εκπληκτικά. Χωρίς αυτή την υστέρηση/σπινιάρισμα θα είχαμε χρόνους εύκολα κάτω από 2sec για το 18άρι, αλλά θα υπήρχε πιθανότητα ζημιάς, αφού δεν θα υπήρχε εκτόνωση δύναμης.
SUV βελτιωμένα βλέπουμε σπάνια αλλά στα τόσα χρόνια κάτι έχουμε μετρήσει, για να δούμε καναδυό. Το Cupra παίζει περίπου στα 3,6kg/Ps, το Porsche Cayenne turbo 495WHP (τεύχος 33) είναι αρκετά πιο βαρύ αλλά και περίπου 130Ps δυνατότερο, οπότε είναι κοντά στα 3,83kg/Ps. Θεωρητικά έπρεπε να είναι σχετικά κοντά, ιδίως με τα 88kgm και το pedigree της Porsche, όμως πρακτικά ο Ισπανός τού πίνει το αίμα με σωλήνα Πετζετάκη, αφού το Cayenne θέλει 5,67sec για 0-100km/h και 13,51sec στο τετρακοσάρι. Άλλος -θεωρητικά- αντίπαλος είναι το Audi Q5 2.0TFSI Quattro 574Ps (τεύχος 60), με 3,21kg/Ps, αλλά κι εκεί το Cupra γελάει, αφού το Q5 θέλει 6,03sec για το 0-100km/h και 13,71sec για να περάσει τα 402m.
.jpg)
Back to start
Όπως διάβασες στην αρχή, ο Γιώργος άρχισε τον “πρόλογο” για τις βελτιώσεις λέγοντας για φρένα, ανάρτηση κ.λπ. Δεν τα ξέχασε, μην ανησυχείς, στην πραγματικότητα έτσι ξεκίνησε πρώτα. Πίσω απ’ τις όμορφες μαύρες 19άρες Racelight της ATS υπάρχει ένα κτηνώδες κιτ της Brembo που περιλαμβάνει εξαπίστονες GTS δαγκάνες με διαιρούμενους τρυπητούς δίσκους εμπρός, διαστάσεων 380x34mm της Brembo και τρυπητούς δίσκους στις εργοστασιακές διαστάσεις (310mm) πίσω, ενώ τα σωληνάκια αεροπορικού τύπου είναι της Goodridge. Στην ανάρτηση τα πράγματα είναι αρκετά πιο απλά, αφού το Formentor VZ φοράει από το εργοστάσιο μια εξαιρετική ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση με 5 προφίλ οδήγησης. Το μόνο που άλλαξε εκεί είναι πως μπήκαν ελατήρια χαμηλώματος 35mm της H&R για να σκληρύνει ελάχιστα, να ρίξει κάπως το κέντρο βάρους αλλά και να δείχνει πιο όμορφο! Α, εφόσον είμαστε στο αισθητικό κομμάτι, πίσω υπάρχει μια αεροτομή της JE Design, ενώ το Cupra ντύθηκε με ανθρακί ματ μεμβράνη από την Vagiannakis Group.
.jpg)
ΥΠΕΡ...DAILY!
Κάνει παρόμοιους χρόνους με το κτήνος Audi RS4 Β9 590Ps που είχα δοκιμάσει τον Ιανουάριο. Είναι πανεύκολο στην καθημερινή χρήση με το 7άρι αυτόματο και την εργοστασιακή (σχεδόν) ανάρτηση, ενώ τα πάντα επάνω του είναι επώνυμα και bolt-on. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα όμως είναι πως έχει την έγκριση της Ελπίδας και ...“έχεις δει γυναίκα με την κοιλιά τούρλα 8 μηνών έγκυο να ξεκινάει με launch control;;;” Respect!!!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: Τετρακύλινδρος σε σειρά, μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο
Κυβισμός: 1.984cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 82,5mm x 92,8mm
Downpipe της Millteksport 90mm σε 84mm με κατάργηση των OPF
Εξάτμιση διαμέτρου 76mm της Remus
Carbon κιτ εισαγωγής R600 EVO της Racingline
High Flow Turbo 90mm inlet της Racingline
BigPack κιτ intercooler της Do88
Σκάστρα DV+ Evo 4 της GFB
Επαναπρογραμματισμός ECU Stage 2 της Unitronic
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Επαναπρογραμματισμός TCU Stage 1 της Unitronic
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Ανθρακί ματ μεμβράνη της Vagiannakis Group
Αεροτομή της JE Design
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Εργοστασιακή ρυθμιζόμενη ανάρτηση με 5 προφίλ οδήγησης
Ελατήρια χαμηλώματος 35mm της H&R
Εξαπίστoνες δαγκάνες εμπρός GTS της Brembo
Διαιρούμενοι τρυπητοί δίσκοι εμπρός 380x34mm της Brembo
Τρυπητοί δίσκοι πίσω της Brembo
Σωληνάκια αεροπορικού τύπου της Goodridge
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες 8,5Jx19in Racelight της ATS
Ελαστικά Michelin Pilot Sport 4s 245/40
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 457,9/6172
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 58,2/4966
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 2,17
0-80 2,96
0-100 3,97
0-120 5,19
0-140 6,35
0-160 8,51
0-180 10,68
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,18 @ 60,45
60 4,02 @ 100,8
100 5,31 @ 121,87
200 7,9 @ 153,71
402 12,14 @ 191,84
ΡΕΠΡΙΖ
ΚΜ/Η SEC
60-120 3,02
60-160 6,34
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Σπανός ΑΕ. σου προσφέρει το πιο ξεχωριστό οικογενειακό Sports Activity Vehicle MINI Countryman με ειδικά προνόμια μέχρι τις 30 Νοεμβρίου!
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)