Cupra Formentor VZ e-Hybrid DSG 272Ps

Το Formentor αποτέλεσε το πρώτο «αυτόνομο» αυτοκίνητο της, ανεξάρτητης πλέον από τη Seat, Cupra και κατάφερε από την πρώτη στιγμή να κερδίσει τις εντυπώσεις με την crossover αισθητική του, την ποιότητά του και την οδηγοκεντρική του προσέγγιση. Αυτά μαζί με άλλα χαρακτηριστικά που συναντούμε και στην ανανεωμένη του έκδοση, αποτέλεσαν τα βασικά του όπλα για την πετυχημένη του πορεία στην αγορά. Το Formentor έκλεισε το 2024 ως το πιο πετυχημένο μοντέλο της Cupra στην αγορά, ενώ αν και δεν έχει ιδιαίτερη σημασία από τη στιγμή που μιλάμε πλέον για ανεξάρτητη μάρκα μέσα στον όμιλο, εντούτοις αξίζει να σημειώσουμε πως σε εταιρικό επίπεδο (Seat-Cupra) βρίσκεται πίσω μόνο από το Ibiza. Και το ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι πως oι επαναφορτιζόμενες εκδόσεις του βρέθηκαν στην 4η θέση της σχετικής λίστας πωλήσεων κάτω από BMW X1, Mercedes GLA και Audi Q3. Η 4άδα λοιπόν εδώ αφορά αποκλειστικά premium μοντέλα, με το Formentor να κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος με την αναβαθμισμένη του PHEV έκδοση των 272 ίππων που δοκιμάζουμε.
Αρχικά, σε αισθητικό επίπεδο, όλα τα Formentor έχουν ενσωματώσει στοιχεία της σχεδίασης από τα νεότερα μοντέλα της Cupra και συγκεκριμένα του Terramar και του ηλεκτρικού Tavascan, τουλάχιστον στο εμπρός μέρος, με τα κοινά στοιχεία να διαμορφώνουν τη νέα εταιρική ταυτότητα της Cupra. Αυτά τα στοιχεία αφορούν τους εντυπωσιακούς νέους LED προβολείς, τον εμπρός ανασχεδιασμένο προφυλακτήρα και τις νέες πιο έντονες γραμμές που τονίζουν τον εν γένει δυναμισμό της κατασκευής. Στο πίσω μέρος η ξεχωριστή φωτεινή υπογραφή, που χαρακτηρίζει όλα τα μοντέλα της Cupra, τονίστηκε ακόμα περισσότερο, με το λογότυπο της εταιρείας να ενσωματώνεται πλέον στην φωτεινή μπάρα LED και να κερδίζει τις εντυπώσεις. Oι ανασχεδιασμένες ζάντες που ξεκινούν από τις 18in (19in στις εκδόσεις VZ) και οι bronze λεπτομέρειες τονίζουν, με τη σειρά τους, τον ξεχωριστό χαρακτήρα του crossover μοντέλου.
Ίδια σπορτίφ γεύση
Στο εσωτερικό, η εικόνα παραμένει το ίδιο ευχάριστη και στιβαρή, με την premium υπόσταση να μην αλλοιώνεται από τα νέα βιώσιμα υλικά που έχουν ενσωματωθεί στην καμπίνα. Παράλληλα διατηρείται και ο σπορτίφ διάκοσμος, ειδικότερα στις εκδόσεις VZ, ενώ γενικά είναι εμφανής η προσοχή στην ποιότητα κατασκευής και το φινίρισμα. Οι αλλαγές-βελτιώσεις αφορούν κυρίως στην προσθήκη νέων συστημάτων και τεχνολογιών οδήγησης, αλλά και στην αναβάθμιση του digital πεδίου, με ανασχεδιασμένο πίνακα οργάνων και νέο λογισμικό infotainment που αποτελείται από την οθόνη αφής με διαγώνιο 12,9in. Ουσιαστικά έχει βελτιωθεί αρκετά το κομμάτι της εργονομίας, αφού περιηγείσαι και χειρίζεσαι πιο εύκολα τα μενού και τα υπομενού του συστήματος, χωρίς όμως και πάλι να μιλάμε για κορυφαία επίπεδα εργονομίας. Κορυφαία ωστόσο είναι η θέση οδήγησης με το μπάκετ κάθισμα της έκδοσης VZ να ενισχύει τον σπορ χαρακτήρα του Formentor, ενώ μόνο και μόνο γι’ αυτόν τον ευχάριστο συνολικά οδηγοκεντρικό του χαρακτήρα θυσιάζεις το γεγονός πως δεν είναι και τόσο SUV αισθητικά, αλλά και σε πρακτικότητα. Όσον αφορά στους χώρους, οι αυτοφορτιζόμενες υβρικές εκδόσεις του Cupra Formentor επηρεάζονται από την μπαταρία του συστήματος και μειώνουν το χώρο αποσκευών στα 345lt, από τα 450lt των συμβατικών του εκδόσεων, κάτι που σημαίνει πως καλύπτουν οριακά σε αυτό το επίπεδο. Αντίθετα δεν υπάρχει κανένα θέμα με τους χώρους της καμπίνας, αφού αυτοί είναι απόλυτα επαρκείς για 4 επιβάτες χωρίς ιδιαίτερους περιορισμούς αν και υπάρχει μια ελαφρώς κλειστοφοβική αίσθηση τουλάχιστον στους πίσω επιβάτες.
Μέχρι εδώ καλά, από δω και πέρα τα καλύτερα…
Σχετικά με το χώρο αποσκευών πάντως αυτός ήταν περιορισμένος και στις προηγούμενες υβριδικές του εκδόσεις, οπότε με δεδομένο πως τώρα η ενεργειακή χωρητικότητα της μπαταρίας είναι υπερδιπλάσια (από 12,8kWh έχει αυξηθεί στις 25,7kWh!) μιλάμε για μηδενικές απώλειες. Από την άλλη, η μεγαλύτερη μπαταρία ωφέλιμης χωρητικότητας 19,7kWh προσφέρει αυξημένη ηλεκτρική αυτονομία και μειωμένες τιμές μέσης κατανάλωσης. Στο ζουμί, λοιπόν, οι υβριδικές εκδόσεις του Formentor εφοδιάζονται πλέον με τον τετρακύλινδρο e-1.5TSI κινητήρα και έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 116 ίππων, με τη διαφορά να είναι πως στην κορυφαία έκδοση VZ, ο TSΙ αποδίδει 177 ίππους που μας δίνει συνολική απόδοση 272Ps, ενώ στην μικρότερη έκδοση ο TSI των 150Ps διαμορφώνει την συνδυαστική απόδοση των 204Ps. Σε κάθε περίπτωση, το e-Hybrid σύστημα συνδυάζεται με 6τάχυτο DSG κιβώτιο και την μπαταρία που αναφέραμε, δίδοντας στην περίπτωση του Formentor VZ πολύ καλές επιδόσεις (0-100km/h σε 7,2sec και τελική 220km/h), με την κατανάλωση να μένει εύκολα κάτω από τα 6lt/100km και την ηλεκτρική αυτονομία να ξεπερνά οριακά τα 100km. Κάτι που σημαίνει πως με επάρκεια ενέργειας το Formentor μπορεί να καλύψει άνετα τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις σου με μηδενική κατανάλωση βενζίνης. Κάτι που δεν είναι δύσκολο να καταφέρεις, δεδομένου και του αναβαθμισμένου on-board φορτιστή που επιτρέπει την φόρτιση με 11kW από wallbox ή έως 50kW από σταθμό DC ταχείας φόρτισης. Στην πρώτη περίπτωση, λοιπόν, αρκούν μόλις 2 ½ ώρες και στη δεύτερη 26min για το 0-80% της ανάκτησης, ενώ από απλή οικιακή πρίζα ο χρόνος φόρτισης εκτοξεύεται πάνω από τις 11 ώρες. Εδώ να σημειώσουμε πως εκτός από την εξωτερική φόρτιση, το Formentor δεν προσφέρει επιλογή φόρτισης από τον βενζινοκινητήρα, επιτρέπει ωστόσο να διατηρήσεις το επίπεδο της μπαταρίας εκεί που επιθυμείς, ενώ η ανάκτηση από την πέδηση ρυθμίζεται σε 4 επίπεδα. Οπότε, αν δεν υπάρχει επάρκεια ενέργειας στην μπαταρία ικανή να του προσφέρει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση όπου χρειαστεί, το Formentor κρατάει πάντα ελάχιστη ώστε να μπορεί να λειτουργεί σαν αυτοφορτιζόμενο υβριδικό.
VZ = GTi
Η έκδοση των 272 ίππων του Formentor έρχεται αποκλειστικά στην έκδοση VZ κάτι που συνεπάγεται και μια ιδιαίτερη οδηγική ταυτότητα. Αυτό απορρέει αρχικά από το σφιχτό setup της ανάρτησης και την επιλογή ζαντών 19in, με το σύνολο να επιδεικνύει κορυφαία σταθερότητα και στιβαρότητα στο δρόμο. Είναι άμεσο στις αντιδράσεις του και έχει πολύ καλή οδηγική αίσθηση παρά το βάρος των 1.742kg του, ενώ σε κάθε επιλογή του συστήματος παραμετροποίησης της οδήγησης μεταβάλλεται ανάλογα και ο χαρακτήρας του. Στο Comfort, το οποίο αμβλύνει την αμεσότητα του μοτέρ και την σκληρότητα της ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενης ανάρτησης και του τιμονιού, είναι ένα σπορτίφ καθημερινό hatchback, ενώ στην ρύθμιση Cupra μετατρέπεται σε ένα πολύ ικανό crossover GTi το οποίο απλά θέλει λίγη εγκράτεια στην πίεση του γκαζιού στην κορυφή της στροφής, αφού, ως δικίνητο και με αυξημένη ισχύ και βάρος, θέλει -αλλά δεν το αφήνει το ESP-, να ανοίξει την τροχιά του το μπροστινό μέρος. Ως VZ, επίσης, διαθέτει την ρυθμιζόμενη ανάρτηση DCC στάνταρ, η οποία με 15 επιλογές σκληρότητας σου επιτρέπει να φτιάξεις το Individual πρόγραμμα ακριβώς όπως θέλεις. Επίσης μέσω αυτού μπορείς να ελαφρύνεις λίγο το υπερβολικά βαρύ τιμόνι της επιλογής Cupra και να διαμορφώσεις εν τέλει το Formentor προκειμένου να σε ικανοποιεί απόλυτα σε όλες τις συνθήκες.
Εν κατακλείδι, το Cupra Formentor στην Plug-in Hybrid έκδοσή του κάνει την διαφορά στην κατηγορία με την οδηγοκεντρική του ταυτότητα, τις επιδόσεις και την αυτονομία του. Δεδομένης της συνολικής του αναβάθμισης λοιπόν και παρά την αυξημένη τιμή των 47.490 ευρώ στην έκδοση VZ, αλλά και με δεδομένο πως προορίζεται κυρίως για εταιρική χρήση (λιανική τιμή προ φόρων στα 35.890 ευρώ), δεν δείχνει καθόλου δύσκολο να αναρριχηθεί στην 2η θέση των πωλήσεων μετά την…άπιαστη εμπορικά BMW X1.
+
Εμφάνιση
Ποιότητα
Επιδόσεις
Ηλεκτρική αυτονομία
Οδική συμπεριφορά
Στοιχεία και εξοπλισμός έκδοσης VZ
-
Περιορισμένος χώρος αποσκευών
Εργονομία
Κλειστοφοβική αίσθηση για τους πίσω επιβάτες
Τιμή βασικής έκδοσης Formentor 1.5TSI e-Hybrid 204Ps DSG: €44.490
Τιμή έκδοσης δοκιμής Formentor 1.5TSI e-Hybrid 204Ps DSG VZ: €47.490
@ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο, υβριδικό σύστημα με ηλεκτροκινητήρα 116 ίππων
Κυβισμός: 1.498cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 74,5mm x 85,9mm
Σχέση Συμπίεσης: 11,5:1
Τροφοδοσία: Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων VGT
@ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων
Διαφορικό: Ελεύθερο
@ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm): 4.451
Πλάτος (mm): 1.839
Ύψος (mm): 1.537
Μεταξόνιο (mm): 2.679
Βάρος (kg): 1.667
Χώρος αποσκευών (lt): 345lt
@ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Γόνατα ΜacPherson, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός
@ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 340mm με μονοπίστονες δαγκάνες
Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι 310mm με μονοπίστονες δαγκάνες
@ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: 8J x 19in
Ελαστικά: 245/40
@ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Συνδυαστική ισχύς (Ps/rpm): 272Ps
Συνδυαστική ροπή (kgm/rpm): 40,8/1.500-3.000
0-100km/h (sec): 7,2
Τελική ταχύτητα (km/h): 220
@ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 κατά WLTP (gr/km): 10-13
@ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (lt/100km): 0,4-0,6
Δοκιμής (lt/100km): 6
Ονομαστική αυτονομία (km): 108-119
Αυτονομία δοκιμής (km): 96-102
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Skoda Auto προχώρησε στο επόμενο στάδιο της αποκάλυψης του νέου Skoda Enyaq Coupé iV, λίγο πριν την παγκόσμια πρεμιέρα στο τέλος του μήνα, δίνοντας ...