Ford Puma ST 1.5EcoBoost 200Ps

Ford Puma ST 1.5EcoBoost 200Ps

Μοναδικό!

Θα μπορούσα να ξεκινήσω λέγοντας το πιο εύκολο και χαρακτηριστικό γι' αυτό το αυτοκίνητο, που θα σας έβαζε αμέσως στο κλίμα, πως ό,τι είναι το Fiesta ST στο B-Segment, είναι και το Puma ST στο B-SUV segment, αλλά δεν είναι έτσι. Το Fiesta έχει ανταγωνισμό. Έχει το ακριβότερο μεν, αλλά πολύ καλό MINI Cooper S, το VW Polo Gti και σύντομα θα έχει και το Hyundai i20N. Το Puma ST, από την άλλη, είναι μόνο του. Τουλάχιστον μέχρι να έρθει το Hyundai Kona N, το οποίο όμως θα είναι δίλιτρο. Άρα, όπως βλέπετε, είναι μονόδρομος για όποιον θέλει ένα αυτοκίνητο με τα πλεονεκτήματα και των δύο κόσμων, δηλαδή αυτά των μικρών SUV και αυτά των hot-hatch. Η πρώτη εικόνα που μου ήρθε στο μυαλό όταν το είδα και το οδήγησα ήταν αυτή ενός νιόπαντρου ζευγαριού σε μία έκθεση της Ford, να τραβάει από το χέρι η γυναίκα τον άντρα προς το Puma και αυτός τη γυναίκα προς το Fiesta ST. Εδώ ο πωλητής έχει την πιο εύκολη δουλειά του κόσμου, όπου απλά μπορεί να τους δείξει ένα Puma ST... μόνο που θα πρέπει να τους εξηγήσει ότι κοστίζει σχεδόν το ίδιο όσο και τα δύο που ήθελαν μαζί. Με λίγα λόγια, ή παίρνεις και τα δύο ή και τα δύο σε ένα.  

Είναι στο DNA τους

Όντως τα τελευταία χρόνια, όταν βλέπεις αυτοκίνητο στο οποίο έχουν βάλει το χέρι τους αυτοί οι τύποι από την Ford Performance, ξέρεις ότι το αποτέλεσμα θα είναι καλό, πριν καν πατήσεις το start button. Δεν έχουν βγάλει αυτοκίνητο που να μην το έχει εκθειάσει όλος ο πλανήτης, τι άλλο πρέπει να κάνουν για να το περιμένεις λοιπόν; Έτσι και το Puma ST, που βασίζεται στο πλαίσιο του Fiesta ST, ακολουθεί κι αυτό την ίδια συνταγή, που όμως δεν ήταν εύκολη υπόθεση να πάρεις ένα εξαιρετικό hatchback και να περιμένεις να έχει αντίστοιχα δυναμικά χαρακτηριστικά το SUV, όταν η απόσταση από το έδαφος βρίσκεται στα 152mm. Χρειάστηκε να κάνουν λοιπόν ορισμένες αλλαγές στο στήσιμο του «απλού» Puma. Το μπροστινό splitter αυξάνει την αεροδυναμική πίεση κατά 80% για βελτιωμένη σταθερότητα, κάτι που επιτυγχάνεται σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη πίσω αεροτομή και τον αεροδυναμικό διαχύτη. Τα τονισμένα φτερά του Puma γεμίζουν από τις μεγάλες ζάντες των 19in, που συνδυάζονται με ελαστικά 225/40. Μάλιστα πρόκειται για ειδικό τύπο Michelin Pilot Sport 4S, τα οποία εξελίχθηκαν σε συνεργασία με το τμήμα της Ford Performance ειδικά για το Puma ST.

Η καρδιά είναι ίδια με του Fiesta ST, με τον 1.5EcoBoost να αποδίδει ίδια ιπποδύναμη με 200Ps, η ροπή όμως είναι αυξημένη στα 32kgm (από τα 29,5kgm), καθώς οι μηχανικοί ήθελαν να δώσουν στο πιο βαρύ Puma, παραπλήσιες επιδόσεις με το 0-100km/h των 6,7sec να απέχει μόλις δύο δέκατα από το Fiesta ST. Είναι φυσικά πλήρως αλουμινένιος, με ενσωματωμένη πολλαπλή εξαγωγής στους αυλούς και ειδικά σχεδιασμένο σωλήνα τροφοδοσίας του turbo που στροβιλίζει τα καυσαέρια προς τη φορά που πρόκειται να έρθουν σε επαφή με τη φτερωτή της τουρμπίνας από πριν, μειώνοντας τον χρόνο απόκρισής της. Έχει διπλό σύστημα τροφοδοσίας, με μπεκ υψηλής πίεσης εντός του θαλάμου καύσης και χαμηλής πίεσης εντός των αυλών εισαγωγής. Οι εξελιγμένες τεχνολογίες συνεχίζονται με την τουρμπίνα χαμηλής αδράνειας της Continental, μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων Ti-VCT, αντλία λαδιού μεταβλητής παροχής και ξεχωριστό knock sensor για κάθε κύλινδρο. Λόγω της αυξημένης συνολικής διαμέτρου των τροχών, οι μηχανικοί της Ford κόντυναν την τελική σχέση μετάδοσης από το 4,31:1 στο 4,56:1, φέρνοντας την κλιμάκωση του εξατάχυτου κιβωτίου πολύ κοντά με το αντίστοιχο του Fiesta ST.

Ένα SUV με μπλοκέ

Η μεγάλη είδηση στα μηχανικά μέρη του Puma ST είναι φυσικά η ύπαρξη του μπλοκέ διαφορικού της Quaife. Αποτελεί μέρος του προαιρετικού Performance Pack που κάθε σώφρων άνθρωπος θα επέλεγε στο διαμορφωτή της Ford, αφού με κόστος €1.040, έρχεται μαζί με τη λειτουργία launch control που κρατάει τον κινητήρα στις 4.100rpm και διαχειρίζεται την πρόσφυση για τη μέγιστη επιτάχυνση από στάση. Η ύπαρξη του -μηχανικού- μπλοκέ της Quaife δείχνει πραγματικά πόσο σοβαρά πήραν οι άνθρωποι της Ford το συγκεκριμένο project.

Το βασικό πακέτο εξοπλισμού είναι ιδιαίτερα γενναιόδωρο, στα €34.872 και περιλαμβάνει τα καθίσματα της Recaro, σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας SYNC 3 με οθόνη αφής 8in που υποστηρίζει φωνητικές εντολές, Apple CarPlay και Android Auto, ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3in, φώτα LED μπροστά και πίσω, φιμέ κρύσταλλα, τέσσερα προφίλ οδήγησης, επαγωγική φόρτιση smartphone, καθώς και πολλές τεχνολογίες υποστήριξης του οδηγού. Το δικό μας όμως εδώ είναι το full extra, βαμμένο στην εκπληκτική απόχρωση “Mean Green” (αποκλειστικά διαθέσιμο για το ST), που κοστίζει 1.162 ευρώ και ανεβάζει την τελική τιμή στα 38.861 ευρώ, που είναι πολλά... είναι περισσότερα ακόμα και από το Focus SΤ που είναι μία κατηγορία και 80Ps πάνω.

Στο εσωτερικό, οι μοναδικές διαφορές από το ST-line είναι το δερμάτινο flat-bottom τιμόνι και τα bucket καθίσματα της Recaro, ολόιδια με τα αντίστοιχα του Fiesta ST, παρέχουν παροιμιώδη πλευρική στήριξη και διαθέτουν μία ειδική επένδυση με συνδυασμό δέρματος και suede.

Σε συνθήκες χαλαρής κίνησης είναι ξεκάθαρο ότι οδηγείς ένα αυτοκίνητο με σκληρή ανάρτηση, αφού το Puma ST «διαβάζει» πιστά τον δρόμο, όμως «ισιώνει» εντυπωσιακά τις ανωμαλίες παρά τους μεγαλύτερους τροχούς από το Fiesta ST. Τα αμορτισέρ διπλού θαλάμου της Hitachi, με επιλεκτική απόσβεση, είναι σφιχτά στη γραμμική συμπίεση μίας στροφής, αλλά μαλακά στο απότομο χτύπημα μιας λακκούβας και συνδυάζονται με σκληρότερα ελατήρια, με τα πίσω να διαθέτουν την ίδια προφορτισμένη “force vectoring” διάταξη, υπό γωνία, με το Fiesta ST, βελτιώνοντας την αμεσότητα και την ακρίβεια του πίσω μέρους. Το Puma ST διαθέτει επίσης σφιχτότερα silent blocks, 50% πιο άκαμπτο πίσω ημιάκαμπτο άξονα (σε σχέση με τα απλά Puma), με 2.000Nm/μοίρα και παχύτερες αντιστρεπτικές διαμέτρου 28mm πίσω και 24,2mm εμπρός. Η κρεμαγέρα είναι 25% πιο γρήγορη απ' ό,τι στα απλά Puma, με τον λόγο υποπολλαπλασιασμού να μειώνεται από το 15,1:1 στο 11,4:1, τιμή που ξεπερνά ακόμα και εκείνη του Fiesta ST (12,0:1), φέρνοντας τις στροφές του τιμονιού στις 2,1 από άκρη σε άκρη. Το Puma ST ανταποκρίνεται με απίστευτη αμεσότητα με μικρές κινήσεις των χεριών. Σημαδεύεις όπως ακριβώς θα έκανες με ένα σπορ μοντέλο και το σύνολο ακολουθεί με εξαιρετική ακρίβεια, με πλεόνασμα πληροφοριών να φτάνουν στα χέρια σου. Στο πρόγραμμα Track, απενεργοποιείται πλήρως και το ESC και η εξάτμιση κάνει αρκετά ευχάριστα σκασίματα, το τιμόνι είναι αρκετά πιο βαρύ και ο κινητήρας ανταποκρίνεται ταχύτατα. Δυσκολεύεσαι να πιστέψεις ότι το γρήγορο Puma είναι 95kg επιπλέον από το τρίπορτο Fiesta ST, αφού η διαφορά στην αίσθηση είναι πολύ μικρή. Ακόμα και τα φρένα είναι σημαντικά αναβαθμισμένα σε σχέση με το κορυφαίο μικρό hot-hatch, αφού οι δίσκοι έχουν διάμετρο 325mm εμπρός και 271mm πίσω. Δεν έδειξαν να κουράζονται ποτέ ακόμα και κάτω από σκληρή χρήση.

Στο όριο εντυπωσιάζεσαι με τη ρυθμισιμότητά του, παρά το αυξημένο ύψος. Η ύπαρξη του μπλοκέ διαφορικού είναι πάντα αισθητή, αρκεί να μην φοβάσαι να επιμένεις στο γκάζι. Ειδικά στις κλειστές στροφές είναι εξαιρετικό και «τραβάει» τα μούτρα προς το εσωτερικό ακόμα και με τέρμα γκάζι, όπως ακριβώς κάνουν τα «σοβαρά» FWD αυτοκίνητα. Δεν χρειάζεται να απενεργοποιήσεις καν πλήρως το ESC. Το ενδιάμεσο στάδιο επιτρέπει όση ελευθερία θέλεις για να στρίψεις γρήγορα και ακόμα κι αν το παρακάνεις, θα επέμβει απόλυτα διακριτικά χωρίς να σου κόψει τη διασκέδαση. Τα Pilot Sport 4S θέλουν όμως πολύ ζέσταμα και σε αυτήν την διάσταση το Puma αργεί να τα ζεστάνει. Ανέβηκα όλον τον Υμηττό με το Quaife να δουλεύει υπερωρίες για να ζεσταθούν επαρκώς στην κορυφή και μέχρι να τελειώσουμε τη φωτογράφιση φυσικά ξανά κρύωσαν. Θέλουν μεγάλη διαδρομή, με υψηλή ταχύτητα για να αποδώσουν τα μέγιστα. Αυτό φάνηκε και στις μετρήσεις, όπου το Puma δυσκολεύτηκε να βάλει τη δύναμη κάτω, πράγμα που δεν το πιστεύεις εύκολα όταν ακούς 200Ps με 19in Pilot 4S και μπλοκέ, αλλά κι όμως, όταν είναι κρύα, δεν «πατάνε» καλά. Όταν έρθουν όμως στο φάσμα λειτουργίας τους, είναι άντε γεια... δεν υπάρχει καλύτερο -street- λάστιχο.

Οι χρόνοι που γράψαμε από στάση είναι λίγο πιο πάνω από αυτούς που ανακοινώνει η Ford, με 7,22sec για τα πρώτα 100km/h από στάση και 15,23sec με 152,47km/h για το τετρακοσάρι, αλλά είμαι σίγουρος ότι αν πηγαίναμε πρώτα 5 χιλιόμετρα με 160km/h στην Αττική οδό και το μετρούσαμε μετά, θα έκανε μισό δευτερόλεπτο κάτω. Έχει περισσότερη δύναμη απ’ όσο δείχνουν οι αριθμοί, εμένα μου φάνηκε ακριβώς το ίδιο με το Fiesta και μάλιστα είναι πιο εντυπωσιακό, γιατί κάθεσαι πιο ψηλά και σου φαίνονται όλα λίγο πιο δραματικά. Είναι μακράν το καλύτερο και πιο ενδιαφέρον αυτοκίνητο στην κατηγορία του και είναι κρίμα που βγαίνει τόσο ακριβό. Θα πρέπει να είσαι πολύ Fordάκιας για να δώσεις σχεδόν 40k για Puma. Εγώ πάντως θα σε καταλάβω...

Μας Άρεσε (+)

Εμφάνιση

Επιδόσεις

Σπορ χαρακτήρας

Οδηγική συμπεριφορά-στήσιμο

Πλούσιος εξοπλισμός

Δεν μας άρεσε (-)

Τιμή

Τιμή βασικής έκδοσης 34.872 (Δοκιμής 38.861)

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο

Κυβισμός: 1.497cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 84mmx 90mm

Σχέση συμπίεσης: 9,7:1

Τροφοδοσία: Έμμεσος και άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων   

Διαφορικό: Περιορισμένης ολίσθησης Quaife

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 325mm με μονοπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι 271mm με μονοπίστονες δαγκάνες

 

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 8,5Jx19in

Ελαστικά: 225/40

ΑΜΑΞΩΜΑ

Μήκος (mm): 4.186

Πλάτος (mm): 1.805

Ύψος (mm): 1.537

Μεταξόνιο (mm): 2.588

Βάρος (kg): 1.358

Χώρος Αποσκευών (lt): 456

 

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 200/6.000

Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 32/2.500-3.000

0-100km/h (sec): 6,7

Τελική ταχύτητα (km/h): 220

ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ

C02 (gr/km): 155 WLTP

@ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (lt/100km): 6,9 WLTP

Δοκιμής (lt/100km): 9,4

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η:      SEC

0-60:         3,73

0-80:         5,14

0-100:       7,22

0-120:       9,52

0-140:       12,93

0-160:       16,83

0-180:       23,43

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ:       SEC:        ΚΜ/Η

18:        2,76:          47,76

60:        5,15:          80,07

100:      6,78:          95,58

200:     10,03:         123,82

400:     15,23:         152,47

ΡΕΠΡΙΖ 3η

ΚΜ/Η:      SEC

80-110:     3,35

ΡΕΠΡΙΖ 4η

ΚΜ/Η:      SEC

100-140:   5,88

 

Αρθρογράφος

 

 Το προηγμένο σύστημα IVI της LG

Το προηγμένο σύστημα IVI της LG

Το προηγμένο in-vehicle infotainment σύστημα της LG ενσωματώνεται στην Mercedes-Benz EQS sedan.