Lancia Fulvia Sport Zagato 1.3S

Lancia Fulvia Sport Zagato 1.3S

FIVA Certified
Η συγκεκριμένη Fulvia Zagato, που φιλοξενούμε εδώ, είναι μοντέλο του 1971 και η πλήρης ονομασία της είναι Fulvia Sport Zagato1.3S, μάλιστα έχει έγκριση από την FIVA, που πιστοποιεί τη γνησιότητά της και αγοράστηκε στην Ιταλία από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη της. Με τον Παύλο γνωριστήκαμε στο πρόσφατο Κλασσικό Ράλι Ελλάδος, στο Καρπενήσι. Την αγόρασε, λοιπόν, σε αρκετά καλή κατάσταση και σεβόμενος τόσο την σπανιότητά της όσο και την ιστορία της, την συντηρεί με ευλάβεια. Οι τιμές, που διατηρούν στην αγορά του κλασσικού αυτοκινήτου, είναι αρκετά υψηλές, αφού μιλάμε για ένα εξαιρετικά σπάνιο μοντέλο και μπορούν να φτάσουν ακόμα και τα €50.000 για ένα άψογο δείγμα με αυθεντικά χαρακτηριστικά.

Κομψή
Στο αυτοκίνητο έγινε ένα εκτενές restoration τόσο στα μηχανικά του μέρη όσο και στο αμάξωμα. Το ασημί μεταλλικό χρώμα με τις δύο μπλε και την κίτρινη -στη μέση- λωρίδα δίνουν έναν αγωνιστικό τόνο, όπως επίσης και η αφαίρεση των προφυλακτήρων και οι διάφορες αγωνιστικές πινελιές, όπως τα άγκιστρα ρυμούλκησης και η αγωνιστική εξάτμιση. Μην ξεχνάτε ότι τα χρώματα κίτρινο-μπλε θυμίζουν το λογότυπο της HF! Το αυτοκίνητο είναι γεμάτο ρετρό πινελιές, όπως το ξύλινο τιμόνι, τα δερμάτινα καθίσματα, η ξύλινη επένδυση στο ταμπλό και τόσα ακόμα, που σε μεταφέρουν σε εποχές, που απουσίαζαν πλήρως όλα τα ηλεκτρονικά βοηθήματα και η οδήγηση βασιζόταν αποκλειστικά στο ένστικτο και στις αντιδράσεις του οδηγού. Εννοείται και στην ωμή δύναμη του κινητήρα. Μπορεί τα 1.3lt του να φαίνονται λίγα, για τότε, όμως, τα 92Ps, που απέδιδε ο τοποθετημένος -κατά τον διαμήκη και με 45ο κλήση- V4, ήταν υπεραρκετά για να κινηθείς, αν μη τι άλλο, γρήγορα. Και μάλιστα ανταγωνιστικά. Σωστός σύμμαχος είναι και το dog-leg μηχανικό κιβώτιο των πέντε σχέσεων, που μεταδίδει την κίνηση στους εμπρός τροχούς.

Ο κος Ugo
Ο Ugo Zagato ξεκίνησε να κατασκευάζει αμαξώματα από αλουμίνιο το 1920 και έκτοτε έγινε ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα στο χώρο του design των αυτοκινήτων παγκοσμίως. Η εταιρεία ονομάστηκε Carrozzeria Zagato και το πρώτο της αυτοκίνητο σχεδιάστηκε για λογαριασμό της Fiat. Από τη δεκαετία όμως του 50, σχεδίαζε αυτοκίνητα τόσο για την Alfa Romeo όσο και για την Fiat, αλλά φυσικά και για λογαριασμό της Lancia. Μερικά από αυτά ήταν η Appia Zagato, η Appia GTE, η Aurelia 2500 και η Flaminia. Η Lancia ανέθεσε στον οίκο αυτό τη σχεδίαση ενός νέου αμαξώματος, το οποίο θα είχε ένα ιδιαίτερα φουτουριστικό -για την εποχή- σχήμα, το οποίο θα βασιζόταν στην Lancia Coupe Fulvia. Ο βασικός σχεδιαστής της εταιρείας, ο Ercole Spada, σχεδίασε ένα μοναδικό, γεμάτο έντονες γωνίες, αλουμινένιο αμάξωμα, με ύψος που δεν ξεπερνούσε τα 1,2m, έχοντας στο νου του καθαρά την αεροδυναμική και φυσικά τη γνωστή ιταλική φινέτσα, που διέκρινε τα αυτοκίνητα εκείνης της εποχής. Το εντυπωσιακό αυτό αποτέλεσμα παρουσιάστηκε το 1965 στο Σαλόνια αυτοκινήτου του Torino και, όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσε σάλο θετικών σχολίων.

Fulvia Sport
Η Lancia Fulvia Sport ήταν ένα διθέσιο αυτοκίνητο, βασισμένο στα μηχανικά μέρη της Coupe. Ήταν όμως χαμηλότερη, με καλύτερα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά και σχεδιάστηκε με γνώμονα τη συμμετοχή σε αγώνες στο δρόμο και στις πίστες. Χαρακτηριστικά της πρώτης γενιάς ή αλλιώς Series I ήταν ότι το καπό άνοιγε προς τα δεξιά, το πίσω τζάμι ήταν και παράλληλα η θύρα του χώρου αποσκευών, ενώ είχε τη δυνατότητα να ανοίξει ηλεκτρικά για μερικά εκατοστά, προκειμένου να αερίζεται καλύτερα η καμπίνα και τέλος, η ρεζέρβα είχε δική της συρταρωτή θήκη, πίσω από την πινακίδα. Αρχικά, το μοντέλο είχε εξοπλιστεί με τον 1,2lt κινητήρα που χρησιμοποιήθηκε και στην Coupe και ένα χρόνο μετά παρουσιάστηκε η έκδοση με τον 1,3lt, που απέδιδε 87Ps στις 6.000rpm. Οι διαφορές των δύο μοντέλων εντοπίζονταν στο ότι το πρώτο είχε πλήρως αλουμινένιο αμάξωμα, ενώ το δεύτερο είχε ατσάλινο, με αλουμινένιο καπό και πόρτες. Εξωτερική διαφορά ήταν και ο πλαϊνός καθρέφτης, που ήταν τοποθετημένος στο αριστερό φτερό. Ένα χρόνο μετά, παρουσιάστηκε το 1,3S, με ακόμα πιο δυνατό κινητήρα, που απέδιδε 92Ps.Το 1970 παρουσιάστηκε, στο Turin Motor Show, η Series II της Fulvia Sport. Βασικές αλλαγές ήταν το μηχανικό κιβώτιο των πέντε σχέσεων, η ανασχεδιασμένη γεωμετρία της ανάρτησης, τα φαρδύτερα ελαστικά, πλέον το αμάξωμα ήταν 2+2 θέσεων και ήταν εξ’ ολοκλήρου κατασκευασμένο από ατσάλι. Το καπό πλέον είχε τον γιγγλισμό του στο εμπρός τμήμα και όχι στο πλάι, είχε καινούργια φώτα εμπρός, ο πλαϊνός καθρέφτης μετακινήθηκε από το φτερό πάνω στην πόρτα και τα πίσω φώτα άλλαξαν και αυτά σχήμα, θυμίζοντας αυτά του Peugeot 204. Στις τελευταίες εκδόσεις Sport 1.3S καταργήθηκε η θυρίδα της ρεζέρβας και μεγάλωσαν τα πίσω φώτα.

Retro style

Η κατάσταση της Fulvia Sport Zagato του Παύλου είναι εξαιρετική από κάθε άποψη. Έχουμε μπροστά μας ένα αυτοκίνητο που φανερώνει πολύ μεράκι και αγάπη από τον ιδιοκτήτη του, που το σέβεται και το προσέχει όσο τίποτα άλλο στον κόσμο. Παρά τα 46 χρόνια, που κουβαλάει στις λαμαρίνες της, η Lancia δείχνει λες και βγήκε πριν λίγους μήνες από τη γραμμή παραγωγής. Η αφαίρεση δε των προφυλακτήρων την κάνει να δείχνει επιθετική και άγρια, αλλά συνάμα και γοητευτική και όμορφη, όπως αρμόζει άλλωστε σε ένα γνήσιο ιταλικό σπορ αυτοκίνητο των περασμένων δεκαετιών. Είναι φυσικά αυτονόητο ότι, για να διατηρήσεις ένα τέτοιο αυτοκίνητο σε αυτήν την κατάσταση, θα πρέπει να είσαι τρομερά προσεκτικός και να του δίνεις πάντα τον απαραίτητο χρόνο. Αυτό βέβαια θα σε ανταμείψει προσφέροντάς σου ένα ευχάριστο ταξίδι στο χρόνο, τότε που τα ηλεκτρονικά κυκλώματα ενός αυτοκινήτου περιορίζονταν στο να δώσουν ρεύμα στα μπουζί, να ανάψουν τα φώτα και να ενεργοποιήσουν την κόρνα. Τα δερμάτινα bucket, το ξύλινο τιμόνι, η ξύλινη επένδυση στο ταμπλό, ο μεταλλικός επιλογέας και ο ήχος του κινητήρα σε ταξιδεύουν σε άλλες όμορφες εποχές. Εποχές που για να κινηθείς γρήγορα, έπρεπε να εμπιστευτείς το ένστικτό σου και να παλέψεις με δύστροπα αυτοκίνητα, διπλά καρμπυρατέρ, σκληρούς λεβιέδες και τιμόνια χωρίς υδραυλική υποβοήθηση.

Αληθινό αυτοκίνητο
Έχουμε πάντα ιδιαίτερη χαρά, όταν συναντούμε ανθρώπους σαν τον Παύλο και αυτοκίνητα σαν το δικό του κόσμημα. Μας δείχνουν ότι δεν είμαστε μόνο εμείς και ότι υπάρχουν εκεί έξω και άλλοι με το ίδιο πάθος για τα κλασσικά και σπάνια αυτοκίνητα, που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στους αγώνες και στις πίστες. 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Κυβισμός: 1.299cc

Διάμετρος x Διαδρομή:  79mm x 111mm

Σχέση Συμπίεσης: 9:1

Τετρακύλινδρος σε διάταξη V κατά τον διαμήκη άξονα

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων

ΑΜΑΞΩΜΑ

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός και πίσω εργοστασιακά

ΤΡΟΧΟΙ

Εργοστασιακές 6Jx14in ζάντες

Toyo 330 165/80

 

Αρθρογράφος

 

Ένας θρύλος έσβησε

Ένας θρύλος έσβησε

Ο Sir Stirling Moss πέθανε σήμερα, 12 Απριλίου, στην ηλικία των 90 ετών, κλείνοντας ένα κεφάλαιο στην ιστορία των αγώνων.