Mazda RX-8 1.8 20VT 311wHp

Mazda RX-8 1.8 20VT 311wHp

Ιεροσυλία;

Αχ... ας μην αρχίσουμε τις γραφικότητες για ιεροσυλίες, βουντού και καφετζούδες τώρα που βλέπουμε μοτέρ VW σε RX-8, σας παρακαλώ. Αυτά είναι απόψεις και συζητήσεις προαυλίου ΕΠΑΛ, όπου το καλύτερο παρκαρισμένο όχημα είναι Innova, χωρίς λασπωτήρα που πατάει νερά και κάνει την Τασούλα πίσω σφουγγαρόπανο. Το έχω πει ένα εκατομμύριο φορές, τα αυτοκίνητα δεν είναι ομάδες ποδοσφαίρου για να υπάρχουν οπαδοί της μιας σχολής ή της άλλης, τα αυτοκίνητα είτε τα αγαπάς είτε όχι. Καλά αυτοκίνητα υπάρχουν σε όλες τις σχολές, όπως υπάρχουν και καλοί κινητήρες σε όλες τις σχολές και εδώ έχουμε ένα πάντρεμα με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον μπορώ να πω, γιατί όλοι ξέρουμε τι αυτοκινητάρα είναι το RX-8, αλλά και τι μοτερούκλα είναι το 20VT της VW. Καμία σχέση με τον κύριο Renesis, τον «μυγιάγγιχτο». Αχ, ξεράθηκε ο πολλαπλασιαστής μου, πάει η συμπίεση στον ένα ρότορα, αχ, άναψε λαμπάκι βενζίνης ας υπερθερμάνω την τρόμπα να χάσουν συμπίεση και οι δύο ρότορες. Κάποτε είχα κατεβάσει το service manual για το δικό μου RX και στο section με τις βλάβες για τον κινητήρα, στις μισές έγραφε στο τέλος: “overhaul or replace engine”, λες και ήταν ροδέλα κάρτερ. Την βρήκες τη βλάβη; Ναι! Το έφτιαξες; Μάλιστα! Καλά, πέτα το καλού κακού και βάλε άλλο. Δεν μας παρατάτε... θα βάλω άλλο, αλλά όχι αυτό. Και έχεις και τους ροτοράκηδες να σου λένε: «δεν είναι για όλους», «είναι για γνώστες», «θέλει ειδική φροντίδα» κτλ... Εμένα όταν μου το πούλησαν δεν μου ζήτησε κανένας βιογραφικό, ούτε πτυχίο μηχανολόγου. Το ότι έχουν κάνει μερικά 150.000km δεν λέει κάτι, αυτά μπορεί να τα έχουν κάνει στην εθνική με 6η και 4.000rpm. Εγώ έχω διαλύσει ήδη δύο, στα 67.000km το πρώτο και στα 137.000km είναι σχεδόν για πέταμα και το δεύτερο, αλλά με χρήση κανίβαλου... ούτε ζέσταμα, ούτε κρύωμα, ούτε καλή βενζίνη και με τα αγαπημένα μου λάδια, τα Apolon (από όλων...). Τουλάχιστον έτσι δεν κλαίω... θα βαρέσει και θα φταίω, δεν θα λέω, γιατί ρε γαμώτο. Θα πάω και εγώ κάποια στιγμή σαν τον φίλο μας το Γιώργη εδώ και θα του βάλω ένα 20VT να ησυχάσω.

 

Είναι εύκολο;        

Στην αρχή όχι, δεν ήταν. Όσο περνούν όμως τα χρόνια και φτιάχνονται όλο και περισσότερα, είτε με αυτό το μοτέρ είτε με Honda F20C, Nissan SR20, Toyota 1J/2JZ κτλ, τόσο δημιουργούνται λύσεις και βρίσκονται ιδέες και πατέντες που δουλεύουν. Αυτό που με είχε αποθαρρύνει μέχρι σήμερα ήταν ότι στα περισσότερα από τα swaps που έβλεπα ήταν ότι επειδή ο Renesis είναι πολύ μικρός και τοποθετημένος πολύ χαμηλά για να μπει ένα κανονικό μοτέρ, έπρεπε να κοπεί ένα κομμάτι από τον καθρέπτη στο τροπέτο, το οποίο δεν επηρεάζει τόσο τη δομή του πλαισίου εκεί που είναι, γιατί έχει και άλλο από μέσα, αλλά και πάλι δεν θα μπορούσα να το βλέπω. Ο χώρος που υπάρχει διαθέσιμος στο μηχανοστάσιο είναι ιδιαίτερα περιορισμένος, παρότι από έξω βλέπεις ένα τεράστιο καπό, τα μηχανικά του μέρη βρίσκονται όλα πίσω από τους εμπρός τροχούς. Από τη γέφυρα και εμπρός, έχει μόνο τα ψυγεία, το φίλτρο αέρα, τη μπαταρία και διάφορα περιφερειακά. Άλλη μία δυσκολία που παρουσιάζει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είναι ότι πάνω στη γέφυρα βρίσκεται η κρεμαγιέρα, οπότε αν το μοτέρ που θέλεις να τοποθετήσεις είναι μακρύ, θα πρέπει να την «καβαλήσει» και να τροποποιηθεί το κάρτερ. Όπως όμως βλέπετε και στις φωτογραφίες, με τον 20VT δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο! Ούτε το τροπέτο έχουν κόψει, ούτε πιο μπροστά έχει έρθει το μοτέρ. Είναι στις ιδανικές διαστάσεις για να μπει τσίμα-τσίμα και να μην βρίσκει πουθενά. We have a winner!!! Αυτόν θα βάλω! Άσε που είναι ένα μοτέρ που, όπως έχουμε δει αμέτρητες φορές, μπορεί να φτάσει όσο φτάνει η τσέπη σου.

Αυτό εδώ, του Γιώργου, δεν είναι «τεζαρισμένο», αν και είναι έτοιμο από μηχανικά για να σηκώσει πολλά περισσότερα άλογα, απλά προς το παρόν φοράει μικρή σχετικά τουρμπίνα, μία IHI VF34 από Subaru, για να αποδίδει από χαμηλά και να είναι πιο ευκολοδήγητο και διασκεδαστικό. Έτσι κι αλλιώς, το RX-8 δεν κάνει για κόντρες, είναι για άλλη δουλειά αυτοκίνητο. Αν και όταν όμως χρειαστεί περισσότερα, δεν θα έχει κανένα πρόβλημα, γιατί πριν το τοποθετήσουν στο RX, το άνοιξαν, του έκαναν ρεκτιφιέ, του τοποθέτησαν ατσάλινα χιτώνια από κάποιο μοτέρ diesel της Mercedes-Benz, δίλιτρο στρόφαλο από TFSI που είναι πολύ πιο ανθεκτικός από τον 1,8lt του 20VT, σφυρήλατα έμβολα της CP-Carrillo και ενισχυμένες μπιέλες της ZRP. Οι μπιέλες είναι η Heavy Duty σειρά της ZRP, με 20mm πείρο και αντέχουν ακόμα και 1.000Ps. Φυσικά δεν λείπουν όλα τα παρελκόμενα, μέταλλα, βίδες, τρόμπες κτλ, τα οποία δεν έχει νόημα να αναφέρουμε συνέχεια σε ήδη γνωστά setup.

Προς το παρόν, όπως βλέπουμε από το μέχρι τώρα setup, θα περιμένατε μία συνέχεια που θα κατέληγε σε καμία 500αριά Ps χωρίς πρόβλημα, αλλά όπως είπαμε... δεν χρειάζεται. Άσε που θα μπλέξεις μετά, με αντοχές στη μετάδοση, extra τροφοδοσίες και με πολλά ακόμα περιφερειακά που θα χρειαστούν, τα οποία τι θα τα κάνεις; Αν δεν είσαι μέσα σε πίστα, δεν ξεκινάς να κάνεις παντιλίκια με 600Ps στις πλατείες και με ένα μοτέρ που τουρμπίζει στις 5.000rpm. Θα είναι πολύ πιο δύσκολο απ’ ό,τι είναι τώρα, που και δύναμη έχει και είναι αξιοποιήσιμη. Για να στριμωχτεί το μοτέρ εκεί μέσα, ανάμεσα από τη γέφυρα και το τούνελ της μετάδοσης, χρειάστηκε να φτιαχτούν από την Top Speed στο Χαϊδάρι που ανέλαβε τη μετατροπή καινούριες χειροποίητες βάσεις και καινούργιο χταπόδι με external wastegate της TiAl που στέλνει την τουρμπίνα λίγο πιο πάνω που υπάρχει χώρος. Η εξάτμιση είναι χειροποίητη, με κλαπέτο που την κάνει ελευθέρας από την Marios Exhaust, ενώ το intercooler είναι της SRP. Για την τροφοδοσία φροντίζουν μία αντλία βενζίνης 320lt/h της ΑΕΜ που τροφοδοτεί τέσσερα μπεκ της Bosch, παροχής 550cc/min. Για να δουλέψουν όλα αυτά μαζί, χρειάστηκε να διατηρηθούν και οι δύο εγκέφαλοι, δηλαδή ο εργοστασιακός του Mazda που είναι απαραίτητος για το κύκλωμα του CAN BUS, ώστε να λειτουργούν κανονικά οι υπόλοιποι εγκέφαλοι και τα όργανα, από τον οποίο όμως τη διαχείριση του κινητήρα την έχει πάρει η ECU του 20VT. Το πάντρεμα των δύο εγκεφάλων και το πρόγραμμα τα ανέλαβε η Κ-Tech στο Χαϊδάρι.

 

Τα υπόλοιπα;

Καλά, το βάλαμε το μοτέρ. Με τα υπόλοιπα μηχανικά όμως τι γίνεται; Εδώ γίνεται της πατέντας. Το κιβώτιο είναι από BMW M3 E36, με ειδική πλάκα προσαρμογής και εξάφτερο set συμπλέκτη της Clutch masters, από την οποία BMW έχουμε δανειστεί και την υδραυλική κρεμαγιέρα. Τα ψαλίδια και τα άκρα έχουν παραμείνει του RX-8, με coilover ανάρτηση Β16 της Bilstein, ενώ τα φρένα του χρησιμοποιούν τις εργοστασιακές δαγκάνες με δίσκους και τακάκια της Brembo. Οι ζάντες του είναι οι εξαιρετικά σπάνιες Rays Gram Lights 57Xtreme, με semi-slick λάστιχα Zestino 235/45. Πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις όλα αυτά δεν κουμπώνουν με κλειστά μάτια και εδώ φαίνεται η πολύ καλή δουλειά που έχει γίνει από την Top Secret Garage.

Στο δρόμο, για να σας πω την αλήθεια, δεν είχα την ευκαιρία να το οδηγήσω όπως πρέπει για να μπορώ να σας πω με σιγουριά κατά πόσο είναι ακόμα το καλό γνωστό RX που όποιος οδήγησε ερωτεύτηκε, αλλά από μία μικρή διαδρομή που κάναμε για τις μετρήσεις, δεν έδειξε να έχει και μεγάλη διαφορά από πριν. Πρέπει να το ξέρεις πολύ καλά σαν αυτοκίνητο και να το πιέσεις πολύ για να σου φανεί ότι είναι χειρότερο σε στήσιμο, που ακόμα κι αν είναι, πάλι παραμένει καλύτερο από το 90% των αυτοκινήτων. Από πλευράς δύναμης βέβαια δεν έχει επαφή... Τα 311 άλογα που έβγαλε στο δυναμόμετρο δεν είναι υπερβολικό νούμερο, αλλά δεν υπάρχει περίπτωση να παραπονεθείς ποτέ ότι του λείπει η ισχύς. Απλά γνωρίζοντας το τι θα μπορούσε να γίνει σε επιδόσεις με αυτό το μοτέρ, δεν σου φαίνεται εντυπωσιακό έτσι.

Σε χρόνους, παραμένει κλασσικό RX-8, που δεν του αρέσουν οι εκκινήσεις από στάση και τα πηγαίνει όλο και καλύτερα όταν τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν. Έτσι, χωρίς να το πιέσουμε καθόλου, έγραψε για τα πρώτα 100km/h από στάση ένα μέτριο -για την ιπποδύναμη- 6,46sec, τη στιγμή που ρολαριστό κάνει τα 60-160km/h σε 9,32sec και τα 100-200km/h σε 11,49sec. Για το τετρακοσάρι χρειάστηκε 14,41sec, με ταχύτητα εξόδου 169,74km/h, αλλά η αλήθεια είναι ότι από εκεί και μετά άρχισε να πηγαίνει καλύτερα. Όπως μπορείτε να δείτε στον πίνακα, θέλει σχεδόν τον ίδιο χρόνο για να επιταχύνει από τα 160 στα 200km/h με το 120-160km/h!

Δεν γράφουν χρόνους από στάση τα RX τελικά, δεν είναι το φόρτε τους. Γράφουν όμως όλη τη γειτονιά με λάστιχο, με μεγάλη ευκολία και με αίσθηση ελέγχου και ασφάλειας που δύσκολα συναντάς σε άλλο αυτοκίνητο. Είναι ένα από τα πιο διασκεδαστικά αυτοκίνητα που μπορείς να οδηγήσεις ανεξαρτήτως τιμής και με αυτό το μοτέρ μπορεί και το κάνει ακόμα και εκεί που η άσφαλτος είναι καλή, κάτι που με τα 21kgm του Renesis δεν γίνεται χωρίς πλασάρισμα. Επειδή όμως μέσα στην πόλη δεν μπορείς να παίρνεις φόρα και να κάνεις scandinavian flick λες και είσαι ο Kankkunen του Περιστερίου, με τον 20VT μπορείς απλά να πατάς το γκάζι στην έξοδο και να ζωγραφίζεις για όσα μέτρα θες. Υπέροχο!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

ΤΥΠΟΣ: Τετρακύλινδρος σε σειρά, με μπλοκ και κυλινδροκεφαλές από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο

Κυβισμός: 1.984cc

Διάμετρος Χ Διαδρομή: 82.5mm x 92,8mm

Σχέση συμπίεσης 9,5:1

Στρόφαλος από 2.0TFSi

Ατσάλινα χιτώνια από Mercedes diesel

Έμβολα CP-Carrillo

Μπιέλες ZRP

Κυλινδροκεφαλή από Audi S3 8L

Χταπόδι Top Speed

Turbo IHI VF34

Εξάτμιση χειροποίητη Marios Exhaust 76mm

Intercooler Spiropoulos Racing Products

AEM αντλία βενζίνης 320lt/h

Μπεκ Bosch 550cc/min

Σκάστρα Greddy

External wastegate TiAl 44mm

Πρόγραμμα – ηλεκτρικά K-Tech

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Εξάφτερο set συμπλέκτη Clutch masters

Σασμάν από BMW M3 E36 με custom πλάκα προσαρμογής

ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ

Χειροποίητες βάσεις μηχανής

Κρεμαγιέρα από BMW M3 E36

ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ

Αμορτισέρ Bilstein B16 coilovers

Δίσκοι και τακάκια Brembo

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες Rays Gram Lights 57Xtreme 8J x 18in

Λάστιχα Zestino Gredge 07RS 235/45

TUNED BY:

Top Speed Garage

Ιερά Οδός 216, Χαϊδάρι 124 61

τηλ: 210 58 21 521

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

DYNO TEST

Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Dynojet της Stratis Autosport

Μέγιστη ισχύς (Whp/rpm): 311/5.582

Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 40,4/5.100

Στάδιο βελτίωσης: Stage 3

Ποσοστό βελτίωσης μέγιστης ισχύος: +62%

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

 

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η             SEC   

0-60                 3,71    

0-80                 5,26    

0-100               6,46

0-120               8,54

0-140               10,26

0-160               13,03

0-180               15,53

0-200               17,95

ΡΕΠΡΙΖ

ΚΜ/Η             SEC   

50-80               2,46

80-110             1,96

ROLL-ON      SEC

60-120             4,83

60-160             9,32

100-200           11,49

 

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

M        SEC    @        KM/H

18        2,72     @        47,24

60        5,11     @        78,13

100      6,70     @        104,01

200      9,73     @        133,93

400      14,41   @        169,74

 

Αρθρογράφος

 

Το τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης;

Το τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης;

Από το 2025 μπαίνει σε εφαρμογή το Euro 7 και τα αυτοκίνητα με συμβατικούς κινητήρες θα έχουν ένα αβέβαιο μέλλον…