Mazda RX8 1.3 Renesis 272Ps

Mazda RX8 1.3 Renesis 272Ps

Ο Μάρκος, εκτός από ιδιοκτήτης της RotaryInnovation, έχει στην κατοχή του ένα λευκό και πανέμορφο MazdaRX-8 και μένει στη Θεσσαλονίκη. Μας τον σύστησε ο Αλέξανδρος, ο κάτοχος του κόκκινου RX-7 που είχαμε δοκιμάσει σχεδόν ένα χρόνο πριν στο ταξίδι που είχαμε κάνει στη Θεσσαλονίκη. Όταν μάθαμε ότι το αυτοκίνητο που μας περιγράφει αποδίδει 272 άλογα από έναν ατμοσφαιρικά βελτιωμένο Renesis, δεν θέλαμε και πολύ για να κανονίσουμε τη δοκιμή και να το δούμε με τα ίδια μας τα μάτια. Σκοπός του Μάρκου ήταν να φτιάξει τον πιο δυνατό, ατμοσφαιρικά, βελτιωμένο Renesis, με τη μέγιστη δυνατή αξιοπιστία.

 

Μια πονεμένη ιστορία

Οι Renesis δεν φημίζονται για την απόδοσή τους στα δυναμόμετρα. Στην εργοστασιακή τους μορφή, ένας ιδιοκτήτης RX-8 θα πρέπει να είναι πραγματικά πολύ χαρούμενος αν δει παραπάνω από 210Ps, αν πρόκειται για τοCosmo και για αυτό φταίει το γεγονός ότι ο κινητήρας θέλει πολύ υψηλή ταχύτητα αέρα που λίγα δυναμόμετρα μπορούν να προσδώσουν. Κάτι αντίστοιχο έχουν και τα S2000-Μ3 Ε46, έτσι για την ιστορία. Οι κινητήρες 13B-MSP είναι μια πονεμένη ιστορία για όσους ακολούθησαν τη βελτιωτική οδό, επιμένοντας ατμοσφαιρικά, αφού η αναλογία €/Ps είναι αστεία. Ίσως το δυνατότερο ατμοσφαιρικό RX-8 είναι το project car της RE-Amemiya, το οποίο είχε εμφανιστεί το 2009 και, σύμφωνα με την εταιρεία, απέδιδε 278Ps στο βολάν. Σύμφωνα με την Ιαπωνική εταιρεία αυτό ήταν και το απόλυτο όριο του κινητήρα πριν την full αγωνιστική χρήση. Σε γενικές γραμμές, αν αποφασίσεις να μπεις «στα βαθιά», θα πρέπει οπωσδήποτε να κάνεις κάποιου είδους porting στις θυρίδες του wankel. Εδώ έχεις τρεις -κύριες- επιλογές, το StreetPort, το οποίο αποτελεί το πρώτο στάδιο γυαλίσματος και αύξησης της διατομής των θυρίδων και το οποίο συνίσταται για χρήση δρόμου, με -αυξημένες, αλλά ακόμα- νορμάλ τιμές κατανάλωσης, αποδεκτό θόρυβο και σταθερό ρελαντί, το Bridge Port, το οποίο δίνει παραπάνω δύναμη, αλλά, λόγω του αυξημένου overlap των θυρίδων, το ρελαντί ανεβαίνει σε rpm και πλέον είναι λίγο άτακτο, με το θόρυβο να θυμίζει αγωνιστικό και την κατανάλωση να εκτοξεύεται και τέλος υπάρχει και το Peripheral port, κατά το οποίο καταργούμε εντελώς τις κανονικές θυρίδες του wankel και ανοίγουμε νέες τρύπες περιμετρικά του στάτορα. Βέβαια εδώ πλέον μιλάμε για καθαρά αγωνιστική χρήση και μάλιστα έχουμε δει δείγματα στο εξωτερικό που αγγίζουν τα 300Ps στο στρόφαλο, με τον κόφτη σκαρφαλωμένο στις 11.000rpm! Αυτές είναι οι τρεις βασικές βελτιώσεις στα εσωτερικά του wankel, οι οποίες όμως χωρίζονται σε υποκατηγορίες, όπως για παράδειγμα half bridge port, full bridge port, J-port και πάει λέγοντας.

 

A masterpiece is born!

Εδώ έχουμε μία περίπτωση Hybrid Bridge Port. Ο Μάρκος έπιασε δουλειά στον πάγκο και έφτιαξε έναν κινητήρα διαμάντι. Αφού τον έλυσε στα βασικά του μέρη, έκανε ένα μεγάλο «θυρίδωμα» στην εισαγωγή, το λεγόμενο Βridge Port. Στη συνέχεια, κατάργησε τις θυρίδες εξαγωγής του Renesis, μιας και είναι ένα σημείο που πάσχουν οι κινητήρες και άνοιξε καινούργιες περιφερειακές στο στάτορα, όπως είναι στους 13Β των RX-7 FD. Η εργοστασιακή πεταλούδα γκαζιού περιορίζει την παροχή αέρα όταν θέλουμε περισσότερη δύναμη, έτσι λοιπόν ο Μάρκος κατασκεύασε μία δεύτερη πολλαπλή εισαγωγής και τοποθέτησε στην άκρη της μία επιπλέον πεταλούδα γκαζιού, η οποία λειτουργεί on-off. Ανοίγει μετά τις 7.000rpm στο 100% και παραμένει κλειστή από αυτές τις rpm και κάτω. Παράλληλα μεγάλωσε τη διάμετρο της εργοστασιακής πεταλούδας κατά 5mm και τοποθέτησε μπροστά της μία αλουμινένια σωλήνα των 90mm. Παρά το πολύ μεγάλο overlap, το αυτοκίνητο συμπεριφέρεται άψογα από τις 3.000rpm και πάνω, σε σημείο που νομίζεις ότι πρόκειται για κάποια ειδική έκδοση της Mazdaspeed. Γι’ αυτά που μόλις περιέγραψα, χρειάστηκαν δύο χρόνια ατελείωτων δοκιμών, με αντίστοιχα άπειρες δοκιμές aftermarket για να βρεθούν τα κατάλληλα που λειτουργούν όπως πρέπει. Αντίστοιχα πολλές ήταν και οι ώρες επάνω στο δυναμόμετρο, αφού έχει κάνει πάνω από 150 πατήματα επάνω στα ράουλα.

 

Όλα στη θέση τους

Αφού οι ρότορες μπήκαν στη θέση τους και ο κινητήρας δέθηκε, κατασκευάστηκε από τον Μάρκο μία πολλαπλή εξαγωγής και ένα σύστημα εξαγωγής με 76mm διάμετρο, τοποθετήθηκε μία αντλία βενζίνης της ΑΕΜ, καθώς και ένα extra δοχείο λαδιού, το οποίο, μέσω των κατάλληλων σωληνώσεων, ψεκάζει καθαρό λάδι μέσα στο μοτέρ. Το λες και δίχρονο! Στην ανάφλεξη, τώρα, τοποθετήθηκαν πολλαπλασιαστές και μπουζοκαλώδια της MSD και ψυχρότερα μπουζί Competition της NGK, ενώ σημαντική βοήθεια στην καύση παίζει και το κιτ ψεκασμού water/methanol της Snow Performance. Ένα μεγαλύτερο, αλουμινένιο ψυγείο νερού της JapSpeed ανέλαβε την καλύτερη ψύξη του κινητήρα, παράλληλα με την τοποθέτηση χαμηλότερου θερμοστάτη. Η Easy Tuning του Γιώργου Βαγγέλη ανέλαβε τον προγραμματισμό της μονάδας ECU, με αποτέλεσμα ο κινητήρας να βγάλει 271,8Ps στις 9.500rpm και 20,9kgm ροπής στις 9.000rpm στο δυναμόμετρο Dastek της Maikon Exhaust. Ο στόχος του Μάρκου ήταν να φτιάξει το δυνατότερο RX-8 με ατμοσφαιρικό κινητήρα, πράγμα που -απ' όσο γνωρίζουμε- το πέτυχε. Το επόμενό του βήμα θα είναι να τοποθετήσει ένα μεγαλούτσικο turbo της Comp!

 

Και τι γίνεται στο δρόμο?

Όπως καταλάβατε, ήρθε η ώρα των αριθμών. Το ρεζερβουάρ είναι γεμάτο κατά ¾ και η θερμοκρασία φτάνει στους 36ο C. Δεν θα το λέγαμε και ιδανικό, αλλά παρόλα αυτά το RX-8 τα πήγε μια χαρά! Το μέχρι τώρα δυνατότερο RX-8 με Ν/Α βελτίωση, που είχαμε δοκιμάσει, ήταν το κόκκινο του Κωνσταντίνου στο τεύχος #08. Τότε είχαμε χρειαστεί 2,7sec για τα πρώτα 18 μέτρα, 6,95sec για τα πρώτα 100km/h και 15,05sec με 150,98km/h για τα 400 μέτρα. Οι αντίστοιχες τιμές που πετύχαμε με το 8άρι του Μάρκου ήταν 2,59sec, 6,35sec και 14,45sec με 161,76km/h έξοδο. Το κόκκινο RX-8 είχε Street port, πράγμα που σημαίνει ομαλή λειτουργία για χρήση δρόμου, με τον κινητήρα να είναι ζωηρός και στις χαμηλές rpm, από το λευκό, όμως, του Μάρκου, που έχει Bridge port, θα περίμενε κανείς χαμηλά να κοιμάται. Ε, λοιπόν, στη ρεπρίζ με 3η σχέση από τα 50km/h μέχρι τα 80km/h χρειάστηκαν και οι δύο ακριβώς 3,76sec! Πράγμα που μας δείχνει ότι το 8άρι του Μάρκου λειτουργεί ομαλά ακόμα και στις χαμηλές rpm! Μετά βέβαια η διαφορά μεγαλώνει, αφού από τα 80km/h μέχρι τα 110km/h ο Μάρκος χρειάζεται 3,47sec, ενώ το κόκκινο 3,55sec. Η μεγάλη διαφορά όμως είναι στο 100-200km/h, με το κόκκινο να θέλει 20,39sec και το λευκό μόλις 14,78sec. Προφανώς η σύγκριση έγινε για να καταλάβετε τον τρόπο που λειτουργούν οι δύο αυτοί κινητήρες. Για την ιστορία, το κόκκινο 8άρι απέδιδε 225Ps.

 

Πίστα ή δρόμος?

Ο Μάρκος ήθελε να δει τα όρια ενός Renesis με ατμοσφαιρικές βελτιώσεις, ενώ ένας σημαντικός παράγοντας που τον έκανε να ασχοληθεί με το RX-8 ήταν και η εξωτερική του εμφάνιση, αλλά και η οδηγική του συμπεριφορά. Μετά από αρκετούς μήνες συμβίωσης μαζί του, θεωρεί ότι το υπάρχον set-up ταιριάζει απόλυτα σε ένα αυτοκίνητο για χρήση πίστας, αλλά και σε αυτούς που δεν έχουν θέμα με το θόρυβο ακόμα και για καθημερινή χρήση.

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.308cc
Διάμετρος x Διαδρομή: -

Σχέση Συμπίεσης: 10:1
Custom Hybrid Bridge Port

Custom θυρίδες εξαγωγής

Custom δεύτερη πεταλούδα γκαζιού by Rotary Innovation

Custom πολλαπλή εισαγωγής

Custom πολλαπλή εξαγωγής x2

Japspeed ψυγείο νερού

MSD πολλαπλασιαστές

Custom σύστημα εξαγωγής 76mm

Samco Sport κολάρα σιλικόνης

Custom δοχείο λαδιού

Snow Performance water/methanol

ΑΕΜ αντλία βενζίνης

Custom βάσεις κινητήρα

Easy Tuning ECU remapping

ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή

ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ

Autoexe δεσίματα αμαξώματος

GReddy πίσω μπάρα θόλων

GReddy πίσω μπάρα αμαξώματος

 

ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ

Ohlins coilover kit

ΤΡΟΧΟΙ

8Jx18in ζάντες

Zestino semi slick 225/45 ελαστικά

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η             SEC

0-60                 3,29

0-80                 4,73    

0-100               6,35

0-120               8,38    

0-140               10,91

0-160               14,15

0-180               18,72

0-200               24,54

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ        SEC    @        ΚΜ/Η

18        2,59     @        47,80

60        4,89     @        82,33

100      6,46     @        101,80

200      9,55     @        130,74
400      14,45   @        161,76

 

ΡΕΠΡΙΖ

ΚΜ/Η             SEC

50-80               3,76

80-110             3,47


Roll με 2α
ΚΜ/Η            
SEC
60-120             4,81

60-160             10,06
60-200             17,87

100-200           14,78

 

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗΣ

DYNOTESTΗ δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Dastek της Mikon.

Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 271,8/9.500

Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 21,9/9.000

Στάδιο Βελτίωσης: Stage 2

Ποσοστό βελτίωσης μέγιστης ισχύος: %

Tuned by
Rotary Innovation

Πόντου, Καλοχώρι ΤΚ 57009

Θεσσαλονίκη

Τηλ.: 697 039 6331

 

 

Αρθρογράφος

 

Στην τελική ευθεία το Opel Manta GSe ElektroMOD

Στην τελική ευθεία το Opel Manta GSe ElektroMOD

Το Manta μεταμορφώνεται από ένα εμβληματικό coupé σε βιώσιμο ElektroMOD, με έναν ηλεκτροκινητήρα να αντικαθιστά τον τετρακύλινδρο κάτω από το κλασικό ...