Mini Aceman SE 218Ps

Mini Aceman SE 218Ps

Το 2024 ήταν μία τρομερή χρονιά για τη MINI, μία χρονιά ολιστικής αναδιάρθρωσης. Μέσα στους 12 αυτούς μήνες λανσάρισε εκ νέου όλα της τα μοντέλα, το MINI hatch στην θερμική και ηλεκτρική του έκδοση, το Countryman, όμως η πιο ευχάριστη έκπληξη ήταν το ολοκαίνουριο Aceman. Δεν πρόκειται για τον διάδοχο του -όχι ιδιαίτερα πετυχημένου- Paceman, ούτε τη μετενσάρκωση του Clubman. Αντίθετα, είναι ένα εντελώς νέο μοντέλο, τοποθετημένο ανάμεσα στο Cooper και το Countryman (το οποίο μεγάλωσε σε υπερβολικό βαθμό), με στόχο να γεμίσει το κενό ανάμεσά τους.

Κατασκευάζεται αποκλειστικά στην Κίνα από την κοινοπραξία Spotlight Automotive (BMW και Great Wall Motor) και είναι το μοναδικό μοντέλο της MINI που διατίθεται αποκλειστικά ως ηλεκτρικό χωρίς επιλογές θερμικών συνόλων. Έτσι βασίζεται στην πλατφόρμα του MINI hatch Electric, όμως το μεταξόνιο του αυξήθηκε κατά 80mm (2.606mm) για να αυξηθεί αντίστοιχα ο χώρος στην καμπίνα. Με μήκος 4,08 μέτρα, το Aceman είναι περισσότερο ένα crossover και όχι ένα SUV (κάτι που φαίνεται και από την απόσταση από το έδαφος στα 14,3cm) που βλέπει ως ανταγωνιστές το Smart #1, το Volvo EX30, το Ford Puma Gen-E και την Alfa Romeo Junior Elettrica.

Μία κλεφτή ματιά -ακόμα και αν δεν είσαι ιδιαίτερα σχετικός με τα νέα μοντέλα της αγοράς- είναι αρκετή για να παρατηρήσεις τη «συγγένεια» του Aceman με τα υπόλοιπα μοντέλα της MINI. Ωστόσο, επειδή ακριβώς μιλάμε για μοντέλο της MINI και δη ένα εντελώς νέο μοντέλο, εδώ οι σχεδιαστές τόλμησαν να κάνουν κάποιες διαφοροποιήσεις. Τα μπροστινά φώτα, για παράδειγμα, δεν είναι στρογγυλά όπως στα Cooper και αντ’ αυτού, έχουν μία πιο ιδιαίτερη σχεδόν εξάγωνη σχεδίαση και εκτείνονται μέχρι το καπό, ενώ η μάσκα με τις γεωμετρικές γραμμές αλλάζει εμφάνιση ανάλογα με την έκδοση. Ο περιπετειώδης -crossover- χαρακτήρας του Aceman τονίζεται από τις στάνταρντ ράγες οροφής και τους τροχούς 17-19in, με το αυτοκίνητο της δοκιμής μας να εξοπλίζεται με 19άρες σε όμορφο χάλκινο χρώμα.

 Mini Aceman SE 218Ps

Funky Cabin

Η καμπίνα του Aceman είναι ξεκάθαρα MINI, τουλάχιστον στην σύγχρονη έκφρασή της, που διακρίνεται για τον μινιμαλισμό, τις όμορφες χρωματικές επιλογές και τα φιλικά προς το περιβάλλον υλικά. Η MINI δηλώνει περήφανα ότι τα μοντέλα της αποποιούνται το γνήσιο δέρμα, με τις επενδύσεις να έχουν δώσει τη θέση τους σε τεχνητό δέρμα. Δεν θα προσποιηθώ ότι καταλαβαίνω πραγματικά τι είναι το “vegan” δέρμα, αλλά σε αντίθεση με πολλές από τις προσπάθειες των ανταγωνιστών για να κατασκευάσουν μία φιλική προς το περιβάλλον καμπίνα, οι επενδύσεις του Aceman είναι όμορφες και μοντέρνες, σίγουρα όμως δεν μπορούν να επιβεβαιώσουν την premium υπόσταση που προστάζει η φίρμα, αφού τα πλαστικά είναι σκληρά και όχι ιδιαίτερα ευχάριστα στην αφή. Οι επενδύσεις δαπέδου και τα πατάκια είναι κατασκευασμένα από τουλάχιστον 90% ανακυκλωμένο πολυεστέρα, προσθέτοντας άλλο ένα τικ στα οικολογικά διαπιστευτήρια του Aceman. Η μοντέρνα πινελιά είναι φυσικά η OLED οθόνη των 240mm που κυριαρχεί στο ταμπλό με την καταπληκτική της ευκρίνεια και τα πανέμορφα της γραφικά. Η οθόνη λειτουργεί ως πίνακας οργάνων, αλλά και ως infotainment προσφέροντας πολλές επιλογές και ρυθμίσεις που απαιτούν κάποια εξοικείωση για να τις βρίσκεις κάθε φορά γρήγορα χωρίς να «ψάχνεσαι» στα μενού. Οι φυσικοί διακόπτες είναι ελάχιστοι, βρίσκονται σε ένα πάνελ κάτω από την οθόνη και χρησιμεύουν για την εκκίνηση του κινητήρα, τις επιλογές του κιβωτίου, αλλά και τα διαθέσιμα οδηγικά προφίλ. Τα 8 επιλέξιμα driving experiences δεν είναι μόνο οδηγικά προφίλ, είναι επιλογές που αλλάζουν την προσωπικότητα του Aceman με κάθε ρύθμιση να προσφέρει διαφορετικούς ήχους, γραφικά στην οθόνη και χρώματα στον ambient φωτισμό, δημιουργώντας μία παιχνιδιάρικη αίσθηση. Η έκδοση SE διαθέτει στάνταρ head-up display το οποίο δεν βρήκα ιδιαίτερα χρήσιμο και δεν το χρησιμοποίησα καθόλου. Ο φωνητικός βοηθός, o Spike, είναι χρήσιμος χωρίς να υιοθετεί τεχνολογία AI, κάτι που προσφέρουν αρκετά ανταγωνιστικά μοντέλα.

Οι χώροι σίγουρα δεν εντυπωσιάζουν. Αν χρειάζεστε να μετακινείτε τακτικά τέσσερις μεγαλόσωμους ενήλικες, το Countryman είναι αναμφίβολα το MINI για εσάς. Δύο επιβάτες μπορούν να καθίσουν στο πίσω κάθισμα του Aceman, αρκεί οι μπροστινοί να μην είναι ιδιαίτερα ψηλοί. Η είσοδος του οδηγού είναι επίσης κάπως στενή για μεγαλόσωμους επιβάτες, λόγω της φαρδιάς μεσαίας κολώνας και της χαμηλής οροφής. Η θέση οδήγησης είναι ψηλότερη από το Cooper, αλλά παραμένει χαμηλή για τα δεδομένα των SUV. Ο χώρος αποσκευών με τα 300lt επαρκεί απλώς για την κάλυψη των βασικών αναγκών, καθώς υπολείπεται σημαντικά από την πλειοψηφία των B-SUV. Τουλάχιστον η ύπαρξη αρκετών θέσεων για μικροαντικείμενα, οι πολλαπλές θύρες USB-C και η κονσόλα ανάμεσα στα πίσω καθίσματα προσθέτουν πόντους στην πρακτικότητα.

 Mini Aceman SE 218Ps

Hot-hatch alike

Δεδομένης της εύλογης τεχνολογικής και τεχνικής «σχέσης» μεταξύ του Cooper και του Aceman, το μεγαλύτερο μέρος των μηχανικών μερών είναι κοινό μεταξύ των δύο αδερφών μοντέλων. Κινείται από έναν από τους σύγχρονους ηλεκτροκινητήρες τελευταίας γενιάς του BMW Group και, όπως ακριβώς και στο ηλεκτρικό Cooper, ο κινητήρας αυτός μπορεί να αποδώσει 184 ίππους (Aceman E), 218 ίππους (Aceman SE) ή 258 ίππους (Aceman JCW), με την κίνηση να μεταδίδεται αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς. Στα χέρια μας έχουμε την μεσαία έκδοση SE που ξεκινάει από τις €39.450 (χωρίς επιδοτήσεις) και αποτελεί την χρυσή τομή μεταξύ επιδόσεων και αυτονομίας, αφού φοράει την μεγάλη μπαταρία χωρητικότητας 49,2kWh (54,2 μεικτή), η οποία υπόσχεται στον μεικτό κύκλο αυτονομία 405km. Σε πραγματικές συνθήκες, η μέση κατανάλωση ενέργειας έφτασε τις 15,7-15,9kWh/100km με την αυτονομία να κυμαίνεται μεταξύ 320 και 330km. Σε ταξίδι στην εθνική δύσκολα θα διανύσει περισσότερα από 230km πριν χρειαστεί φόρτιση, όμως ο on-board φορτιστής μπορεί να δεχθεί έως 95kW, παρέχοντας αναπλήρωση 10-80% σε 29 λεπτά. Σε 11άρι wallbox, μία πλήρης φόρτιση απαιτεί λίγο παραπάνω από 5 ώρες.

Η οδηγική εμπειρία θυμίζει έντονα Cooper με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Σου δίνει δηλαδή την αίσθηση ενός μικρού γρήγορου και άμεσου hatchback, θυμίζοντας πολύ λιγότερο ένα SUV/crossover μοντέλο. Το πάχος της στεφάνης του τιμονιού είναι ίσως υπερβολικό. Ναι, φυσικά και μας αρέσουν τα πληθωρικά σε πάχος τιμόνια των σπορ μοντέλων, όμως εδώ οι σχεδιαστές το παράκαναν. Όσο όμως πληθωρική και αν είναι η αίσθηση του τιμονιού στην αφή, το ίδιο δεν συνεχίζει στην αίσθηση που σου δίνει από το δρόμο. Ναι η αμεσότητα είναι εξαιρετική, όχι όμως και το feedback που περνάει στα χέρια σου. Είναι πιθανόν να μας είχαν κακομάθει τα προηγούμενα μοντέλα της MINI και να είμαστε αυστηροί «κριτές», όμως ο οδηγικός πήχης είχε τοποθετηθεί πολύ ψηλά. Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι κάτι που ορισμένους θα τους ικανοποιήσει, ενώ άλλοι θα γκρινιάξουν. Προφανώς οι μηχανικοί της MINI είχαν βάλει ως προτεραιότητα την αμεσότητα και το go-kart feel και ρύθμισαν την ανάρτηση πραγματικά σαν hot-hatch. Τουλάχιστον στην έκδοση SE με τις 19άρες ζάντες και τα ελαστικά 225/40, η ανάρτηση του Aceman δεν απορροφάει επαρκώς τις ανωμαλίες και τις λακκούβες του οδικού δικτύου. Η κατάσταση είναι αναμφίβολα καλύτερη στον ανοιχτό δρόμο και σε υψηλότερες ταχύτητες.

Mini Aceman SE 218Ps

Η πολύ σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης έχει όμως τελείως διαφορετικό «ρόλο» στο στροφιλίκι. Εκεί το Aceman είναι εξαιρετικά άμεσο και γρήγορο. Οι 218 ίπποι και τα 33,6kgm ροπής επιταχύνουν ταχύτατα τα 1.710kg, με το 0-100km/h να απαιτεί 7,1sec, μένοντας ελάχιστα πίσω από το Cooper SE (6,7sec) ίδιας ισχύος. Επίσης το λίγο μεγαλύτερο και βαρύτερο Aceman SE περνάει καλύτερα την ισχύ του στους μπροστινούς τροχούς, ταλαιπωρώντας λιγότερο τα ελαστικά του. Και αν οι καλές επιδόσεις είναι αναμενόμενο χαρακτηριστικό από ένα ηλεκτρικό 218 ίππων, αυτό που δεν περιμένεις από το Aceman είναι να έχει τόσο άμεσο turn-in και τόσο υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Αν δεν είσαι άτσαλος με το τιμόνι, μπορεί να κινηθεί πραγματικά γρήγορα με εντυπωσιακή σταθερότητα και μηδαμινές κλίσεις, ενώ το πίσω μέρος ακολουθεί ακλόνητο την πορεία που θα ζητήσει ο οδηγός που σίγουρα θα διασκεδάσει από την συμπεριφορά του. Τα φρένα επίσης είναι δυνατά και ανθεκτικά στην σκληρή χρήση, με πολύ καλή αίσθηση -για ηλεκτρικό μοντέλο- θα θέλαμε όμως η ανάκτηση ενέργειας να γίνεται μέσω κάποιων paddles και να μην χρειάζεται να ψάχνεις το μενού για να επιλέξεις κάποια από τις 4 ρυθμίσεις (Adaptive, Low, Moderate και High). Τουλάχιστον η επιλογή B του κιβωτίου φτάνει μέχρι την πλήρη ακινητοποίηση, οπότε μιλάμε πρακτικά για λειτουργία one-pedal.

Το MINI Aceman SE των 218 ίππων διατηρεί σε μεγάλο βαθμό τον παιχνιδιάρικο οδηγικό χαρακτήρα της μάρκας, ωστόσο η πρακτικότητα και η αυτονομία ενδέχεται να μην ικανοποιήσουν όσους αναζητούν ένα ολοκληρωμένο ηλεκτρικό B-SUV. Αν όμως προτεραιότητα είναι το design, η τεχνολογία και η απόλαυση στην οδήγηση, τότε το Aceman SE είναι ένα hot-crossover που σίγουρα μπορεί να σας κερδίσει.

+

Design

Οδική συμπεριφορά

Επιδόσεις

Εξοπλισμός

Υψηλή τεχνολογία

-

Τιμή

Άνεση ανάρτησης

Χώροι πίσω επιβατών

Τιμή βασικής έκδοσης Aceman E 184Ps: €35.450 (€30.450 με ΜΙΝΙ Electric Bonus)

Τιμή έκδοσης δοκιμής Aceman SE 218Ps Favoured: €44.435 (€38.435 με ΜΙΝΙ Electric Bonus)

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

@HΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Hλεκτρικό μοτέρ, σύγχρονο, μόνιμου μαγνήτη

Θέση: Εμπρός, εγκάρσια

@ΜΠΑΤΑΡΙΑ

Τύπος: Ιόντων Λιθίου

Χωρητικότητα: 54,2kWh (Ωφέλιμη 49,2kWh)

@ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσης

@ΑΜΑΞΩΜΑ

Μήκος (mm): 4.079

Πλάτος (mm): 1.754

Ύψος (mm): 1.414

Μεταξόνιο (mm): 2.606

Βάρος (kg): 1.710

Χώρος αποσκευών (lt): 300

@ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson, αμορτισέρ αερίου, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων, αμορτισέρ αερίου, αντιστρεπτική δοκός

@ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες

@ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 7,5Jx19in

Ελαστικά: 225/40

@ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

Μέγιστη ισχύς (Ps): 218

Μέγιστη ροπή (kgm): 33,6

0-100km/h (sec): 7,1

Τελική ταχύτητα (km/h): 170

@ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Mέση εργοστασιακή (WLTP): 14-14,3kWh/100km

Μέση δοκιμής: 15,8kWh/100km

@ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

Μέση εργοστασιακή (WLTP): 405km

Αυτονομία δοκιμής: 320-330km

 

Αρθρογράφος

 

Συλλογή αξεσουάρ Abarth

Συλλογή αξεσουάρ Abarth

Η Abarth, παρουσιάζει μια νέα συλλογή ρούχων και αξεσουάρ που αντανακλούν το πάθος της μάρκας του «Σκορπιού» στους δρόμους, αλλά και σε κάθε στιγμή τη...