ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ - ΕΒΕΤΑΜ (ΚΕΡΑΜΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΡΩΣΕΙΣ)

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ - ΕΒΕΤΑΜ (ΚΕΡΑΜΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΡΩΣΕΙΣ)

Για να πούμε την αλήθεια, οι κεραμικές επιστρώσεις είναι μικρό μόνο μέρος των δραστηριοτήτων της εταιρείας, έστω και αν πρόκειται για το μοναδικό από τις εργασίες της που αφορούν τον ψαγμένο της βελτίωσης, δηλαδή τον αναγνώστη  του POWER. Η ΕΒΕΤΑΜ ή Ανώνυμη εταιρεία Βιομηχανικής Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Εργαστηριακών δοκιμών, Πιστοποίησης και Ποιότητας, όπως δείχνει και το όνομα-σιδηρόδρομος, έχει ένα πολύ ευρύ φάσμα εργασιών στην ελληνική βιομηχανία και είναι η εταιρεία που ανέλαβε τις δραστηριότητες πιστοποίησης και εργαστηριακών δοκιμών του ΕΛΟΤ, δηλαδή του Ελληνικού Οργανισμού Τυποποίησης. Με άλλα λόγια, βασικό αντικείμενο της ΕΒΕΤΑΜ είναι οι δοκιμές σε επίπεδο εργαστηρίου, ο ποιοτικός έλεγχος και η εφαρμοσμένη έρευνα. Η ΕΒΕΤΑΜ πρόσφατα συγχωνεύθηκε με την ΕΚΕΠΥ, η οποία ειδικεύεται στην τεχνολογική έρευνα και την παροχή τεχνογνωσίας πάνω στα κεραμικά και δομικά υλικά, για να φτάσουμε και στο βασικό μας θέμα. Μέσα στις δραστηριότητές της είναι η κατασκευή κεραμικών αντικειμένων και οι κεραμικές επιστρώσεις σε μικρή (ημι-βιομηχανική) παραγωγή. Με απλά λόγια, μπορεί πολύ εύκολα να κάνει την κεραμική επίστρωση στο χταπόδι σου, χωρίς να χρειάζεται να το στείλεις στην Αγγλία!

Γιατί κεραμική επίστρωση?

Και γιατί όμως να θέλεις να κάνεις κεραμική επίστρωση στο χταπόδι σου ή σε οποιοδήποτε άλλο τμήμα του κινητήρα σου? Οι κεραμικές επιστρώσεις είναι ένα τρόπος μείωσης της εκπομπής θερμότητας από ένα πολύ θερμό αντικείμενο, όπως η πολλαπλή εξαγωγής (χταπόδι) ή ο στρόβιλος του turbo (μαντέμι). Η συγκεκριμένη διαδικασία ονομάζεται «θερμική διαχείριση καυσαερίων» ή «exhaust heat management»: καλύπτοντας με θερμομονωτικό υλικό όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος του συστήματος εξαγωγής, διοχετεύεις μεγάλο μέρος της εκπεμπόμενης θερμότητας στην απόληξη της εξάτμισης και τελικά στο περιβάλλον. Έτσι, τα θετικά αποτελέσματα είναι δύο: 1ον, η μέση θερμοκρασία του μηχανοστασίου μειώνεται και 2ον, η θερμοκρασία των καυσαερίων αυξάνεται. Και τα δύο συνεπάγονται αύξηση στην απόδοση του κινητήρα. Η χαμηλότερη θερμοκρασία στο μηχανοστάσιο σημαίνει ψυχρότερο, άρα πυκνότερο, αέρα εισαγωγής και τελικά περισσότερο καύσιμο στον κύλινδρο, ενώ τα θερμότερα καυσαέρια έχουν καλύτερη ροή, οπότε γρηγορότερη απαγωγή από το θάλαμο καύσης, αλλά και γρηγορότερο spooling στο turbo. Σύμφωνα με δοκιμές, η μέση θερμοκρασία που εκπέμπει ένα θερμό κομμάτι εξάτμισης μειώνεται μέχρι και κατά 30% με κεραμική επικάλυψη της εξωτερικής του επιφάνειας, δηλαδή σε ένα χταπόδι που λειτουργεί στους 600οC, η θερμοκρασία του θα πέσει στους 400οC με κεραμική επικάλυψη. Αυτό μπορεί να σημαίνει μείωση της θερμοκρασίας κάτω από το καπό μέχρι και 50oC, το οποίο μπορεί να συνεπάγεται αύξηση της απόδοσης έως και 6%!

Τα πλεονεκτήματα της κεραμικής επίστρωσης όμως δεν σταματούν εδώ. Η προστασία από την διάβρωση και η βελτιωμένη εμφάνιση είναι επίσης σημαντικοί παράγοντες. Σημειώστε ότι μια κεραμική επικάλυψη είναι πρακτικά άφθαρτη, οπότε είναι σαν να έχεις ανακαλύψει την τέλεια μπογιά!

Η διαδικασία

Η απαιτούμενη διαδικασία για να αποκτήσει το πανάκριβο χταπόδι μας την πολυπόθητη κεραμική επίστρωση είναι αρκετά απλή, τουλάχιστον αν έχεις τα κατάλληλα (και πανάκριβα) μηχανήματα. Το χταπόδι (ή το μαντέμι ή οτιδήποτε άλλο θέλουμε να επικαλύψουμε) καταρχάς καθαρίζεται σχολαστικά με αμμοβολή. Η αμμοβολή, εκτός από καθάρισμα, αποσκοπεί και στο να αυξήσει την τραχύτητα της επιφάνειας, ώστε η επίστρωση να έχει σημεία που θα συγκρατηθεί. Στη συνέχεια,  καθαρισμός εκ νέου με οινόπνευμα απομακρύνει τα υπολείμματα της αμμοβολής και το χταπόδι είναι έτοιμο για την επίστρωση. Σε περίπτωση εξαρτημάτων που εμφανίζουν μεγάλες διαστολές - συστολές και με μεγάλη διαφορά συντελεστή διαστολής σε σχέση με το κεραμικό υλικό της επίστρωσης, πριν την κεραμική επικάλυψη ψεκάζεται ελαστικό υπόστρωμα με ενδιάμεσο συντελεστή διαστολής, ώστε να παραλάβει μέρος των διαστολών και να προστατεύσει την κεραμική επίστρωση από σπάσιμο.

Η επίστρωση ψεκάζεται στο εξάρτημα μέσω πιστολιού πλάσματος. Το κεραμικό υλικό πέφτει σε φλόγα αερίου, θερμοκρασίας 10.000οC, λιώνει και στην συνέχεια εκτοξεύεται στο αντικείμενο σε κατάσταση τήξης (1.000 - 2.000οC, ανάλογα με το υλικό). Μόλις πέφτει στο κρύο υλικό, στερεοποιείται σχεδόν ακαριαία, με αποτέλεσμα να συσσωματώνεται με το υλικό του εξαρτήματος. Η θερμοκρασία του κεραμικού υλικού στο πιστόλι είναι κρίσιμη, καθώς θα πρέπει να στερεοποιηθεί ακριβώς την στιγμή που θα πέσει στο εξάρτημα, όχι νωρίτερα ή αργότερα, γιατί διαφορετικά η επίστρωση δεν θα είναι ανθεκτική. Για να μείνουν οι συνθήκες ίδιες σε όλη την διάρκεια της διαδικασίας, το εξάρτημα που επιστρώνεται ψύχεται συνεχώς με ρεύμα αέρα, ώστε να μην θερμαίνεται από την υπέρθερμη επικάλυψη που πέφτει επάνω του.

Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στον ποιοτικό έλεγχο της επίστρωσης, ας μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για μια εταιρεία με βασικό της αντικείμενο τον ποιοτικό έλεγχο! Έτσι, παράλληλα με το προς επίστρωση εξάρτημα του πελάτη, γίνεται επίστρωση με τα ίδια υλικά και υπό τις ίδιες συνθήκες σε δοκίμιο το οποίο χρησιμοποιείται στη συνέχεια για έλεγχο. Το δοκίμιο ελέγχεται σε τριβή, κρούση, αλλά και αποκόλληση της επίστρωσης στο ειδικό εργαστήριο Ποιοτικού Ελέγχου της ΕΒΕΤΑΜ ώστε να είναι απολύτως σίγουροι ότι η παραδοτέα κεραμική επίστρωση είναι κορυφαίας ποιότητας.

Δεν υπάρχει περιορισμός στο είδος των τμημάτων ενός κινητήρα που μπορεί να επιστρωθούν με κεραμικό υλικό από την ΕΒΕΤΑΜ. Πολλαπλές εισαγωγής και εξαγωγής, συμπιεστές turbo, έδρανα και στελέχη βαλβίδων, κυλινδροκεφαλές είναι τα πιο συνηθισμένα. Τεχνικά είναι δυνατή η κεραμική επίστρωση ακόμη και σε δισκόφρενα, μια διαδικασία η οποία θεωρητικά μπορεί να αυξήσει δραστικά την διάρκεια ζωής ενός δισκόφρενου χωρίς πτώση της επιβραδυντικής του ισχύος, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει ολοκληρωμένη δοκιμή αντοχής σε πραγματικές συνθήκες, οπότε η εταιρεία δεν μπορεί να εγγυηθεί την αξιοπιστία της επίστρωσης. Τέτοιου είδους επιστρώσεις υψηλών απαιτήσεων γίνονται υπό κενό και έχουν πολύ μεγαλύτερο κόστος. Η επικάλυψη που έχει γίνει υπό κενό είναι πολύ πυκνότερη, με ελάχιστο ποσοστό οξειδίων και μεγαλύτερη πρόσφυση στο υπόστρωμα. Με λίγα λόγια είναι πολύ υψηλότερης ποιότητας, αλλά μιλάμε για πολύ υψηλές απαιτήσεις που έχουν μικρή (έως καμία) εφαρμογή στις συνήθεις αυτοκινητιστικές χρήσεις.

Τελικά

Μια τυπική κεραμική επίστρωση σε χταπόδι τετρακύλινδρου κινητήρα στοιχίζει 270€ και σε κέλυφος στροβίλου turbo 320€. Για κεραμική επίστρωση και στα δύο κομμάτια, ισχύει τιμή προσφοράς 555€. Η διαδικασία απαιτεί περίπου μια εβδομάδα για να παραδοθεί το κομμάτι έτοιμο και επιστρωμένο. Όσον αφορά το κόστος (αλλά και τον χρόνο) θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι εδώ δεν υπάρχει το έξτρα κόστος (και χρόνος) των μεταφορικών σε σύγκριση με μία αντίστοιχη δουλειά στο εξωτερικό. Η ΕΒΕΤΑΜ βρίσκεται στο 72ο χλμ. Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας, στο ύψος της Θήβας, αλλά παραλαβή β€“ παράδοση εξαρτημάτων μπορεί να γίνει και από το παράρτημα της εταιρείας στην Καλλιθέα (Ελ. Βενιζέλου 4, 5ος όροφος, κα Νικολακοπούλου). Όπως είπαμε, είναι ελληνική εταιρεία υψηλής τεχνολογίας και η ποιότητα της δουλειάς της είναι αποδεδειγμένα εφάμιλλη με αυτές των γνωστών οίκων. Το μόνο που μένει είναι να γίνει και η ΕΒΕΤΑΜ «γνωστός οίκος» και το POWER φροντίζει για αυτό!

Info

EBETAM/ ΕΚΕΠΥ

72ο χλμ Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας, Ριτσώνα

Τηλέφωνο: 22620 71811, 71812, 71813, 71814, 71815, 71226

Fax: 30 22620 71461

 

Αρθρογράφος

 

Στόχος τα 10,4 εκατομμύρια οχήματα για την Toyota

Στόχος τα 10,4 εκατομμύρια οχήματα για την Toyota

Αυτή τη στιγμή η Toyota είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, ξεπερνά σε παραγωγή τον όμιλο Volkswagen και θέτει ως στόχο τα 10,4 οχήματ...