Power Classic: Datsun 240Z

Power Classic: Datsun 240Z

California dreaming
Το συγκεκριμένοDatsun 240Z, βρισκόταν σε κάποιο γκαράζ στην Καλιφόρνια και μαράζωνε. Η σκουριά είχε αρχίσει να κάνει τις ζημιές της και όλα έδειχναν ότι αυτό το 240Ζ θα γεράσει και απλά θα πάει για ανακύκλωση. Ένας petrolhead από τη μικρή χώρα, που ονομάζεται Ελλάδα, είδε το συγκεκριμένο Datsun και προχώρησε άμεσα -έχοντας πολλά σχέδια στο μυαλό του- στην αγορά του. Το 240Ζ σώθηκε και, σίγουρα, δεν μπορούσε να φανταστεί τη συνέχεια. Εγώ με τη σειρά μου, πριν προχωρήσουμε στην κουβέντα για το κόκκινο, που βλέπετε στις φωτογραφίες, σκέφτομαι να πω δυο λόγια για το ιδιαίτερα σημαντικό μοντέλο της Datsun, μιας και δεν έχουμε συναντήσει ξανά ένα τέτοιο στις σελίδες μας.

Η ιστορία
Η αλήθεια είναι ότι, αν η Datsun τότε δεν είχε βγάλει στην παραγωγή το 240Ζ, σήμερα δεν θα ξέραμε τα 350Ζ και 370Ζ της Nissan. Το 240Ζ είναι, θα λέγαμε, το πιο ζηλευτό sport αυτοκίνητο στην ιστορία της Nissan. Η ιστορία του ξεκινά τον Οκτώβριο του 1969, όπου και παρουσιάστηκε στην Ιαπωνία ως Nissan Fairlady Z. Όταν έφτασε και στις Αμερικάνικες αγορές, ονομαζόταν Datsun 240Z. Το αυτοκίνητο το λάτρεψε ο κόσμος, κυρίως για τις εντυπωσιακές sport γραμμές του, αλλά και γιατί επρόκειτο για ένα καθαρά sport αυτοκίνητο, αφού ήταν διθέσιο και ελαφρύ. Η Αμερικάνικη έκδοση είχε κινητήρα 2.4lt, φόραγε Hitachi καρμπυρατέρ και απέδιδε 151 άλογα. Φανταστείτε ότι, τον πρώτο μόλις χρόνο, το 240Ζ πούλησε περισσότερα από 45.000 μοντέλα. Συνέχισε να πουλάει καλά έως και το 1973, κάνοντας τη Nissan να βγάλει, το 1974, ένα λιγάκι πιο εξελιγμένο μοντέλο, που το ονόμασε 260Ζ. Αυτό φόραγε έναν 2.6lt κινητήρα, αλλά το αμάξωμά του ήταν 2+2 θέσεων. Το 1975, έκανε το ντεμπούτο του το 280Ζ, το οποίο μάλιστα ήταν το πρώτο που χρησιμοποιούσε σύστημα injection της Bosch. Το αμάξωμα είχε αλλάξει σχήμα και βάρος και ήδη το «γλυκό» είχε χαλάσει. Κάπου εκεί έφτασε και το 280ΖΧ, όπου στην Ιαπωνία συνέχισε να φέρει το λογότυπο Fairlady, ενώ στην Αμερική ήταν απλά το Datsun 280ZX. Αυτό το αυτοκίνητο είχε ξεφύγει πολύ από τον sport προσανατολισμό του 240Ζ, αφού έφερε κλιματισμό, δερμάτινα καθίσματα, σύστημα πλύσης των εμπρός φαναριών και… χρυσές ζάντες. Βέβαια, μέσα σε ένα χρόνο, πούλησε 86.000 κομμάτια, νούμερο ρεκόρ για την εποχή. Το 1984, εμφανίστηκαν στο προσκήνιο τα 300ΖΧ, με τον τρίλιτρο V6 κινητήρα και τα pop-up εμπρός φανάρια. Η Nissan είχε πλέον καθιερώσει το γράμμα Ζ ως χαρακτηριστικό του sport μοντέλου της και η ιστορία εξελίσσεται έως σήμερα.

Θρύλος στους αγώνες
Δεν μπορείς να μιλήσεις για τα Datsun 240Z και να μην αναφέρεις τα κατορθώματά τους στους αγώνες της εποχής. Ο δυσκολότερος απ’ όλους ήταν το Ράλι Σαφάρι της Ανατολικής Αφρικής. Ξέρω, ακούτε Αφρική και σκέφτεστε λιοντάρια, ζέβρες, ελέφαντες και βόλτες με σκονισμένα Land Rover, αυτή, όμως, είναι η όμορφη και εύκολη κατάσταση της Αφρικής. Το Ράλι Σαφάρι ήταν ο εφιάλτης των οδηγών και των αυτοκινήτων, αφού το 90% των συμμετοχών δεν κατάφερνε τα τερματίσει. Το σύνολο των χιλιομέτρων ανά Ράλι ήταν περίπου 5.000 έως 6.000+ km, περνούσε από την Κένυα, την Τανζανία και την Ουγκάντα. Η παράδοση ήταν ο αγώνας να ξεκινά και να τερματίζει στο Ναϊρόμπι. Και αν νομίζετε ότι η σκόνη, η άμμος και οι λακκούβες ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα, να σας ενημερώσω ότι κάνετε λάθος. Το μεγαλύτερο πρόβλημα όλων ήταν η βροχή! Και όταν λέμε βροχή, εννοούμε βροχή με το Β κεφαλαίο. Μιλάμε για ζόρικη λάσπη που μέσα της κόλλαγε το οτιδήποτε. Το 1971, λοιπόν, η Nissan συμμετείχε με αρκετά αυτοκίνητα στο 19ο Ράλι Σαφάρι. Συγκεκριμένα, 38 Datsun έλαβαν μέρος, με τα περισσότερα να είναι τα Datsun 510. Οι Edgar Herman/Hans Schuller και οι Shekhar Mehta/ Doughty Mike έτρεχαν με Datsun 240Z. Ονόματα, όπως Waldegaard και Blomqvist, συμμετείχαν φυσικά και αυτά στον αγώνα. Η τύχη χαμογέλασε στον Hermann, αφού μία κακή συνεννόηση του Waldergaard –ο οποίος έτρεχε με Porsche- και του Zasada –επίσης συμμετείχε με Porsche- τους έκανε να τρακάρουν μεταξύ τους πολύ άσχημα, με αποτέλεσμα να εγκαταλείψουν. Προβλήματα, όμως, αντιμετώπισε και ο Hermann, όταν σε μία ειδική κόπηκε το ένα ημιαξόνιο. Ο συνοδηγός του όμως κατάφερε να το αφαιρέσει και το θαυματουργό μπλοκέ διαφορικό τους έβγαλε «παλικάρι» μέχρι τον τερματισμό εκείνης της ειδικής. Έχοντας φτάσει πλέον στο Ναϊρόμπι, τη γενέτειρα του Mehta, ήρθε η ώρα να πάρει κεφάλι πλέον αυτός στον αγώνα, αφού εκμεταλλεύτηκε και ένα τρακάρισμα του Hermann. Τα πράγματα έδειχναν ότι ο Mehta πάει για νίκη. Και κάπου εκεί ήρθε η καταστροφική ατυχία, που μόνο ένα Ράλι Σαφάρι μπορεί να σου φέρει. Ο Mehta κόλλησε σε μία λακκούβα από λάσπη. Το 240Ζ απλά δεν μπορούσε να φύγει από εκεί. Μετά από 20 λεπτά προσπάθειας, εμφανίστηκε ένα Land Rover της αστυνομίας και κατάφερε να τους ξεκολλήσει. Δεν πέρασαν δευτερόλεπτα, όταν έφτασε ο Hermann και κόλλησε και αυτός στο ίδιο σημείο. Το Land Rover τους έσωσε και αυτούς, με τον Mehta να είναι έξαλλος επειδή έχασε σχεδόν μισή ώρα, ενώ ο «τυχερός» Hermann έχασε ελάχιστο χρόνο, με αποτέλεσμα ο Mehta να μείνει πίσω σε χρόνο. Λόγω αυτής της ατυχίας, ο Hermann κέρδισε τον αγώνα, αφού έφτασε πρώτος στο Ναϊρόμπι, αφήνοντας δεύτερους τους Shekhar Mehta και Doughty Mike. Η Nissan, όμως, είχε κάνει το 1-2 στον πιο δύσκολο αγώνα και μάλιστα με 240Ζ, γεγονός που απογείωσε τη φήμη του μοντέλου στα ύψη.        

Petrolicious
Ο Χάρης αγαπά τα κλασσικά αυτοκίνητα, του αρέσουν οι retro κατασκευές, τα αμερικάνικα V8 μοτέρ… Παρακολουθεί δεκάδες site, που διαθέτουν ιδιαίτερο χαρακτήρα, όπως το Petrolicious. Εκεί, λοιπόν, ανάμεσα σε εκατοντάδες project, είχε ξεχωρίσει ένα. Ο τίτλος του video: Dare to be different. Ένα video –που αξίζει να δείτε- στο οποίο μιλάει ο ιδιοκτήτης ενός κόκκινου 240Ζ, ελαφρώς βελτιωμένου, με ένα λευκό στρογγυλό αυτοκόλλητο στις πόρτες. Ο Χάρης ήθελε να φτιάξει και το δικό του έτσι ακριβώς. Το πρόβλημα είναι ότι δεν είχε 240Ζ και όσο και να έψαξε, στην Ελλάδα δεν πουλούσε κανένας ένα τέτοιο. Εγώ θυμάμαι ένα μαύρο, άριστο-αψεγάδιαστο, το οποίο ανήκει στην οικογένεια Θεοχαράκη, ένα λευκό που κυκλοφορεί στα Βόρεια προάστια της Αθήνας, καθώς και ένα κίτρινο κάπου στον Πειραιά. Με τη δύναμη του internet, ο Χάρης βρήκε στην California, όπως είπαμε, το κόκκινο, το οποίο όμως έχρηζε ανακατασκευής. Πριν καν έρθει το αυτοκίνητο στην Ελλάδα, είχαν ήδη γίνει παραγγελίες για δεκάδες εξαρτήματα, κομμάτια φανοποιίας, μοτέρ, ανταλλακτικά κλπ. Για να έχει περισσότερη ροπή, χωρίς να υπάρχει στόχος για πολλά άλογα, επιλέχθηκε ένας κινητήρας από το μεταγενέστερο 280ZX ή S130, όπως λεγόταν η καρότσα του. Αυτό έβγαινε με έναν ατμοσφαιρικό εξακύλινδρο κινητήρα 2,8 λίτρων, απόδοσης περίπου 145 ίππων. Υπήρχε και turbo κινητήρας, αλλά ποιός ο λόγος για τέτοιο μπλέξιμο. Ο κινητήρας λύθηκε σε όλα του τα μέρη, επιλέχθηκαν ολοκαίνουργια μέταλλα, ελατήρια, έγινε ένα σοβαρό φρεσκάρισμα στα πάντα και το μοτέρ δέθηκε και πάλι. Ωραία κατάσταση στην εισαγωγή, με τα τρία διπλά 45άρια της Weber να ηχούν όμορφα, έχοντας από κάτω (σωστό???? προσέθεσα το «από») τους τον εξακύλινδρο. Ένα αλουμινένιο ψυγείο της Mishimoto εγγυάται αντοχή στο χρόνο και η απλόχερη αντιμετώπιση του Χάρη, στο σύνολο του project, κάνει εμφανή την παρουσία της, όταν δεις το αυτοκίνητο από κάτω. Ή, αν θέλετε, μπείτε στο Instagram και ψάξτε το συγκεκριμένο project ως datsun240zgr για να δείτε όλη την πορεία της ανακατασκευής. Ολοκαίνουργιες αναρτήσεις, ψαλίδια, γέφυρες, φρένα… Δουλειά από αυτές που τις χαρακτηρίζεις «όπως πρέπει», χωρίς τσιγγουνιές. Απευθύνθηκε στην GP Exhaust για την κατασκευή της χειροποίητης ανοξείδωτης εξάτμισης, ώστε να αντέξει και αυτή στο χρόνο. Γενικώς, υπάρχουν τρεις τρόποι να κινηθείς σε μία ανακατασκευή τέτοιου είδους. Η πρώτη λέει να το κάνεις 100% εργοστασιακό, όπως ακριβώς έβγαινε τότε. Η άλλη, να το κάνεις εντελώς τρελό project, χαμηλωμένο, με δυνατό μοτέρ, roll cage κλπ. Η δική μας περίπτωση είναι μία μέση κατάσταση, καθώς ο Χάρης το κυκλοφορεί αρκετά συχνά, έχει συμμετάσχει σε κλασσικά ράλι και συναντήσεις και γενικώς, βολτάρει με αυτό. Ακριβώς γι’ αυτό δεν το χαμήλωσε και πολύ, ώστε να είναι πρακτικό. Οι πανέμορφες ζάντες της Konig, σε μαύρο χρώμα, δένουν τέλεια με το κατακόκκινο αμάξωμα, αλλά και όλες τις άλλες μαύρες λεπτομέρειες.

Καμπύλες
Εντυπωσιακό και το σαλόνι του. Ομολογώ ότι δεν είχα ξαναμπεί ποτέ σε 240Ζ και έμεινα με το στόμα ανοιχτό. Όχι τόσο για την άριστη κατάσταση, που βρίσκεται το συγκεκριμένο, αλλά για τη σχεδίαση που είχαν κάνει τότε οι Ιάπωνες. Καμπύλες γραμμές, τρία extra όργανα χωμένα σε τρύπες –από τα οποία εμπνεύστηκαν και για το 350Ζ-, ωραίος ξύλινος επιλογέας για το τεσσάρι κιβώτιο, τιμόνι με τα όμορφα χρώματα της Datsun… Πήγαμε μία σύντομη βολτίτσα, αφού δεθήκαμε με τις ζώνες της Takata. Ο ήχος του μοτέρ είναι πανέμορφος και επειδή έχει γίνει ωραία δουλειά στην ανακατασκευή του, όλα ακούγονται γλυκά και καλοδουλεμένα. Ο εξακύλινδρος τραγουδάει όμορφα και δείχνει να τραβάει καλά και μετά τις 6.500rpm. Το πάτημά του είναι πολύ sport και σου βγάζει την τάση να το κυνηγήσεις και να παίξεις με την ουρά του, η οποία έχει όρεξη για να γλιστρήσει. Νιώθεις ότι είναι ελαφρύ και γουστάρεις τρομερά την αυστηρά διθέσια καμπίνα του. Ναι, θα χωρούσαν εκεί πίσω δύο extra καθίσματα, αλλά οι Ιάπωνες ήξεραν πολύ καλά τι έκαναν. Αφενός μεν διατήρησαν χαμηλά το βάρος, αφετέρου απευθύνονταν μονάχα στους σκληροπυρηνικούς αυτοκινητόβιους, που, τότε, η γνώμη τους μετρούσε πολύ. Δεν είναι τυχαίο που τα πήγε τόσο καλά σε πωλήσεις, δεν είναι τυχαίο που κέρδισε πρώτες θέσεις σε αγώνες και δεν είναι τυχαίο που στο δρόμο έκαναν όλοι σαν τρελοί, όταν μας είδαν. Η ώρα περνούσε και εμείς αλλάζαμε τοποθεσίες για τις ανάγκες της φωτογράφισης και παράλληλα χαζεύαμε το πόσο άλλαζε το αυτοκίνητο με το διαφορετικό φως, που έλουζε τις καμπύλες του αμαξώματος. Έχει πράγματι κάτι μαγικό, κάτι αέρινο αυτό το αυτοκίνητο και δεν είναι τυχαίο που οι Ιάπωνες το έλεγαν Fairlady, που σημαίνει νεράιδα.

ΤΕΧΝΙΚA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚA

 

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc)        2.753cc
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm)   86 x 79
ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ           8,3:1


TUNINGSPECS
Datsun 280ZX κινητήρας

Weber 45 DCOE x3 διπλά καρμπυρατέρ
GP Exhaust χειροποίητη εξάτμιση από το δίχαλο έως πίσω
Mishimoto ψυγείο αλουμινίου
Facet Gold Flo αντλία βενζίνης
 
ΑΜΑΞΩΜΑ
Cusco μπάρα θόλων εμπρός-πίσω


ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή

ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εργοστασιακή

ΤΡΟΧΟΙ
Konig Rewind 7Jx15in
Ελαστικά Bridgestone RE002 205/55/ R15

ΦΡΕΝΑ
Εργοστασιακά

 

Αρθρογράφος

 

 Νέο Citroën Ë-Jumper

Νέο Citroën Ë-Jumper

Η Citroën συνεχίζει τη στρατηγική της “Ëlectric For All” με το νέο ë-Jumper - 100% ËLECTRIC VAN, που σκοπό έχει να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες του...