Seat Leon Cupra 280

Seat Leon Cupra 280

Βρυχηθμός 16 ετών

Από τότε που υπάρχει Leon, υπάρχει κάποια γρήγορη και ενθουσιώδης έκδοσή του. Όταν η τέταρτη γενιά του Golf φλώρεψε υπερβολικά και έγινε απλά ένα σβέλτο gran turismo με μόλις 150 άλογα, το Leon φόρεσε τον 20vt με 180Ps και 6άρι σασμάν, ενώ ταυτόχρονα ήταν διαθέσιμο και με τετρακίνηση. Κάπου εκεί ξέραμε ότι θα υπάρξει εσωτερική “αναταραχή” στον όμιλο VW, κάτι που είναι φυσικά ωφέλιμο για τον καταναλωτή. Η Seat “στέφθηκε” από τη μαμά VW ως η πιο αθλητική και σπορ μάρκα του Group και έτσι οι καυτές εκδόσεις πήραν φωτιά τα χρόνια που ακολούθησαν. Ειδικότερα τα μοντέλα της ισπανικής φίρμας που φορούσαν τους λογότυπους Cupra, δεν αποτελούσαν απλά πιο ισχυρές εκδόσεις ενός μοντέλου αλλά είχαν εξελιχθεί για να προσφέρουν στον ενθουσιώδη οδηγό το κάτι παραπάνω. Στην τρίτη του γενιά το Leon Cupra είναι πιο δυνατό και ικανό από ποτέ και τα βάζει με τα έτερα λιοντάρια των hot-hatch που ακούν στα ονόματα Renault Sport Megane RS 265, VW Golf R, Audi S3 8V αλλά και το νέο Honda Civic Type-R.

Change of Heart

Seat leon cupra 280 1Τα παπούτσια που πρέπει να γεμίσει το Leon Cupra έχουν νούμερο… γίγαντα αφού φέρει τον τίτλο του ισχυρότερου και ταχύτερου μοντέλου της Seat! Μόλις παρουσιάστηκε σόκαρε κοινό και δημοσιογράφους με την επίδοσή του στο Nurburgring, αφού ήταν το πρώτο προσθιοκίνητο μοντέλο που έσπασε τα 8min σημειώνοντας το απίστευτο 7.58.40, εκθρονίζοντας το Megane RS Trophy που κατείχε το ρεκόρ από το 2011 με 8.08. Σκεφτείτε ότι η Renault θορυβήθηκε τόσο πολύ από την επίδοση του Leon, που εξέλιξε ειδικά για το Ring ένα ισχυρότερο και ελαφρύτερο Megane περιορισμένης παραγωγής, το RS 275 Trophy-R, ενώ η Honda “ξήλωσε” το εσωτερικό του καινούριου Civic Type-R προκειμένου να πετύχει καλύτερο χρόνο. Μα πόσο καλό είναι τελικά αυτό το Leon? Θα σας απαντήσω ευθύς αμέσως με ένα πραγματικό γεγονός. Ο φίλος μου -και πλέον κουμπάρος μου- ο Λευτέρης είναι ένας άνθρωπος που έχουν περάσει πολλά γρήγορα αυτοκίνητα από τα χέρια του. Από πισωκίνητα roadster μέχρι τουρμπάτα hot-hatch. Πλέον με έναν μπόμπιρα και έναν ακόμα καθ' οδόν, έχει κατασταλάξει σε ένα μεγάλο SUV και ένα μικρό καθημερινό diesel. Όταν είχα το Leon στα χέρια μου τον πήρα τηλέφωνο για να πάμε βόλτα:

-Έχω καινούριο Leon Cupra, μην κανονίσεις κάτι για το βράδυ…

-Άσε καλύτερα τις βόλτες, να έρθεις να δεις το βαφτιστήρι σου και μετά να πάμε κανένα σινεμαδάκι που έχουμε να πάμε κάτι μήνες… Δεν είμαστε πλέον 20 χρονών να μας συγκινούν τα άλογα.

-Αυτό το Leon δεν είναι απλά ένα γρήγορο αυτοκίνητο, θα πάθεις την πλάκα σου!

-Καλά, έλα και βλέπουμε.

Από το τηλέφωνο δεν συγκινήθηκε ιδιαίτερα. Έπειτα όμως από τις ώρες που περάσαμε πίσω από το τιμόνι του Cupra, ο Λευτέρης έφαγε όλη την επόμενη μέρα του χαζεύοντας βιντεάκια για Leon Cupra ενώ από Σεπτέμβρη ετοιμάζεται να ρίξει πόδι στο SUV και να πάρει Leon Cupra ST!

Εξέλιξη στο έπακρο

Seat leon cupra 280 2Το αμάξωμα βασίζεται στην “πολυμήχανη” MQB πλατφόρμα του Group, η οποία εκτός από την ιδιαίτερα υψηλή ακαμψία που προσφέρει, μειώνει το βάρος του Cupra κατά 55-75kg (ανάλογα με την τρίθυρη ή πεντάθυρη έκδοση) σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Το Leon Cupra 280 διατίθεται αποκλειστικά με τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ DCC, αλλά και με το πολύδισκο μπλοκέ διαφορικό που εξοπλίζει και το Golf VII GTI Performance.Ο κινητήρας προέρχεται από το Golf R και το νέο S3 αλλά υπολείπεται κατά 20Ps όντας FWD. Ο 2.0TSI διαθέτει ενισχυμένα αλουμινένια έμβολα με αντιτριβική επίστρωση και σφυρήλατες μπιέλες, ενώ ταυτόχρονα είναι εξελιγμένος για πιο υψηλή απόδοση αλλά και χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Το οκτάμπεκο σύστημα τροφοδοσίας με τα μπεκ μεγαλύτερης παροχής έξι οπών, χρησιμοποιεί αντλία υψηλής πίεσης που φτάνει μέχρι τα 200bar, ενώ η φάση του ψεκασμού γίνεται με δύο τρόπους: άμεσα και έμμεσα ανάλογα με το φορτίο του κινητήρα, κάτι το οποίο επιτρέπει την περαιτέρω μείωση των εκπομπών ρύπων και της κατανάλωσης. Οι εκκεντροφόροι διαθέτουν συνεχή μεταβλητό χρονισμό με εκείνους της εξαγωγής να υιοθετούν valvelift δυο σταδίων. Η μεγαλύτερη τουρμπίνα της IHI αντέχει σε θερμοκρασίες καυσαερίων έως 1.000 οC. Έχει παροχή αέρα που φτάνει τα 765.000lt/h με μέγιστη πίεση υπερπλήρωσης 1,1bar. Θηριάκι δηλαδή!

Όπλο… on demand

Seat leon cupra 280 3Η πρώτη επαφή με το εσωτερικό του Leon μόνο θετικές εντυπώσεις μπορεί να σου αφήσει συγκριτικά με τη μέτρια εικόνα που διατηρούσε στο παρελθόν η Seat. Ειδικά η προηγούμενη γενιά του Leon ήταν κατά τη γνώμη μου η χειρότερη υλοποίηση από όλο το Group VW, αφού υστερούσε σε design και ποιότητα κατασκευής. Τίποτα από αυτά δεν ισχύει εδώ. Όλη η κονσόλα έχει μια μικρή κλίση προς τον οδηγό, ενώ η συνολική ποιότητα είναι πολύ καλή και υπολείπεται ελάχιστα σε σχέση με ένα Golf VII GTI. Τα bucket καθίσματα, ενώ είναι όμορφα στο μάτι, δεν παρέχουν την πλευρική στήριξη που περιμένεις και μοιάζουν να ταίριαζαν καλύτερα στο Leon FR. Σπορ πινελιές υπάρχουν παντού, όπως το flat bottom τιμόνι, τα αλουμινένια πεντάλ, ο νέος πίνακας οργάνων με το προκλητικό 300km/h στο ταχύμετρο αλλά και ο κρυφό φωτισμός στις πόρτες, που αλλάζει χρώμα αναλόγως του επιλεγμένου προγράμματος από το Cupra Drive Profile. Μέσα από τη μεγάλη οθόνη αφής 5,8in και με το πάτημα ενός κουμπιού μπορείς να μεταμορφώσεις το Leon από καθαρόαιμο αγρίμι σε καθημερινό αρνάκι για το supermarket! Και εδώ βρίσκεται το ζουμί του Leon Cupra σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Υπάρχουν και άλλα focused αυτοκίνητα στην κατηγορία επιδόσεων του Cupra, όπως τα Subaru Impreza STI, Mitsubishi Evo X, Focus RS κ.λπ. Όλα αυτά είναι ταχύτατα, στρίβουν αέρα-πατέρα και σε βάζουν διαρκώς σε κλίμα να οδηγήσεις γρήγορα. Το Leon Cupra, όμως, μπορεί επιπρόσθετα να γίνει άνετο, ήσυχο, πολιτισμένο και οικονομικό. Κανένα από αυτά που ανέφερα δεν είναι ικανό να έχει τόσο πολύπλευρο χαρακτήρα συνδυάζοντας όλα αυτά μαζί.

Επιδόσεις Φωτιά

Seat leon cupra 280 4Ο κινητήρας είναι πραγματικό σεμινάριο απόδοσης. Ξεκινάει να σε σπρώχνει λίγο πριν από τις 2.000rpm και στις 2.600 σου ρίχνει κλωτσιά που δεν σταματάει ούτε μέχρι τον κόφτη στις 6.800rpm! Απίστευτο! Τα 35,7kgm που αποδίδει είναι παντού και πάντα στη διάθεσή σου και έτσι μπορείς να κινείσαι ακόμα και με δυο σχέσεις πάνω για να ρίξεις την κατανάλωση ακόμα και κάτω από τα 9lt/100km! Ναι, πέφτει άνετα εκεί! Σε μέσο κύκλο και σβέλτη οδήγηση εμείς είδαμε περίπου 10,2-10,3lt/100km. Ποιος θα μας έλεγε πριν από 10 χρόνια ότι θα μπορεί ένα αυτοκίνητο με σχεδόν 300 άλογα να καίει 10lt/100km! Ο ήχος του κινητήρα μπορεί να μη σε συναρπάζει αλλά οι επιδόσεις του είναι κολασμένες! 0-100km/h σε 5,94sec, 0-160km/h σε 12,83sec, 0-200km/h σε 21,11sec και 400άρι σε 14,17 με έξοδο 168,58km/h! Και αυτά με χειροκίνητο κιβώτιο! Φανταστείτε με DSG τι χρόνους θα γράφαμε! Βέβαια, αν οι επιδόσεις από στάση είναι εντυπωσιακές πού να δείτε ρεπρίζ… 50-80km/h με 3η σε 2,41, 100-140km/h με 4η σε 4,71sec και 60-160km/h σε 9,75sec! Όπλο! Τις δύο μέρες που είχα το Leon στα χέρια μου, εξάντλησα σχεδόν κάθε στριφτερή διαδρομή που γνώριζα. Το πρόγραμμα Cupra αλλάζει τη χαρτογράφηση του κινητήρα, την απόσβεση των αμορτισέρ DCC, την υποβοήθηση της κρεμαγιέρας με τον μεταβλητό λόγο μετάδοσης (Progressive Steering), αλλά και τη λειτουργία του μπλοκέ διαφορικού. Εδώ το Cupra είναι αποκάλυψη! Η ανάρτηση ελέγχει με απόλυτη ακρίβεια το βάρος των 1.390kg του Cupra και δεν αφήνει την παραμικρή κλίση στο αμάξωμα, ενώ ταυτόχρονα δεν αναπηδάει σημαντικά σε απότομες ανωμαλίες. Παρά τις 19άρες ζάντες με 235/35 ελαστικά, το Leon Cupra έχει εντυπωσιακά άνετη κύλιση, πάντα τηρούμενων των αναλογιών! Το τιμόνι είναι τεχνητά βαρύ αλλά σου δίνει καλή πληροφόρηση για τη θέση και την πρόσφυση των μπροστινών τροχών. Το μπλοκέ διαφορικό είναι εκπληκτικό και κάνει τεράστια διαφορά στο στήσιμο! Με γκάζι μέσα στη στροφή, σου σπρώχνει τα μούτρα στο εσωτερικό της. Μάλιστα, ανάλογα με τις συνθήκες πρόσφυσης μπορεί να στείλει ακόμα και το 100% της ροπής στον ένα τροχό! Μόνο αν το παρακάνεις υπερβολικά με το γκάζι θα βιώσεις την υποστροφή, η οποία ελέγχεται εύκολα. Παράλληλα, το διαφορικό κάνει φοβερή δουλειά στο torque steer, αφού ακόμα και να σανιδώσεις το γκάζι με στριμμένους τροχούς δεν θα νιώσεις βίαιες αντιδράσεις από το τιμόνι. Ο ρυθμός που μπορεί να ακολουθήσει το Leon Cupra είναι καταιγιστικός και τα φρένα είναι πανταχού παρόντα με απίστευτη δύναμη και ελάχιστο fade! Όσο πιέζεις το Leon, τόσο το απολαμβάνεις, ωστόσο το μόνο που θα λείψει στους λίγο πιο μυημένους είναι η άρνηση του πίσω μέρους να μπει στο παιχνίδι και να σε τοποθετήσει λίγο καλύτερα πριν από τη στροφή. Το μοναδικό ελάττωμα που βρήκα στη γρήγορη οδήγηση είναι το μοχλικό του λεβιέ που δεν αρέσκεται στις γρήγορες αλλαγές και έχει μέτριο κούμπωμα. Το ESP έχει εξελιχθεί ειδικά για το συγκεκριμένο μοντέλο και οφείλω να ομολογήσω ότι δουλεύει υποδειγματικά και επεμβαίνει ελάχιστα αν δεν το παίζεις ταρζάν της ασφάλτου!

Bullseye

Το συνολικό πακέτο δικαιώνει τους μηχανικούς της Seat με το παραπάνω, αφού το Leon Cupra 280 είναι πραγματικά Δόκτωρ Τζέκιλ και κύριος Χάιντ. Μπορείς να το δώσεις στη γυναίκα σου να πηγαίνει καθημερινά στο σχολείο τα παιδιά, όπως θα έκανε και με ένα απλό Leon, απλά με λίγο πιο σκληρή ανάρτηση. Από την άλλη, αν αποφασίσεις να οδηγήσεις γρήγορα, πατάς το κουμπί Cupra και ντροπιάζεις πολύ ακριβότερα και πιο ισχυρά αυτοκίνητα. Το νέο Cupra είναι εξίσου ικανό να καλύψει κάθε ανάγκη. Στη γρήγορη οδήγηση, κοιτάει στα μάτια τα καλύτερα hot-hatch αλλά έχει έναν κρυμμένο άσο στο μανίκι… Με τιμή €27.800 και εξοπλισμό που περιλαμβάνει κυριολεκτικά τα πάντα, είναι από €6.200-€14.700 φθηνότερο από τους ανταγωνιστές του! Δηλαδή μιλάμε για το απόλυτο value for money στην κατηγορία των hot-hatch! 

Τιμή βασικής έκδοσης Seat Leon Cupra 280Ps 5d: €27.800 (Με όφελος απόσυρσης)

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

ΤΥΠΟΣ          Τετρακύλινδρος σε σειρά, μπλοκ από χυτοσίδηρο και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, με 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο και μεταβλητό χρονισμό

  • ΘΕΣΗ              Εμπρός, εγκάρσια
  • ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc)        1.984
  • ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm)   82,5 x 92,8
  • ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ            9,3:1
  • ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ           Άμεσος ψεκασμός πολλαπλών σημείων, υπερτροφοδότης εξάτμισης ΙΗΙ
  • ΒΑΡΟΣkg                  1.390

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

  • ΚΙΝΗΣΗ Μπροστά
  • ΚΙΒΩΤΙΟ Χειροκίνητο 6 σχέσεων
  • ΔΙΑΦΟΡΙΚΟ   Μηχανικό μπλοκέ ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, τελική σχέση μετάδοσης 3,94

 

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

  • ΕΜΠΡΟΣ        Γόνατα McPherson με τριγωνικά ψαλίδια βάσης, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, αντιστρεπτική δοκός

ΠΙΣΩ      Άξονας πολλαπλών συνδέσμων, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, αντιστρεπτική δοκός

ΦΡΕΝΑ

  • ΕΜΠΡΟΣ Αεριζόμενοι δίσκοι 340mm με μονοπίστονες δαγκάνες
  • ΠΙΣΩ   Αεριζόμενοι δίσκοι 310mm με μονοπίστονες δαγκάνες

 

 

 ΤΡΟΧΟΙ

  • ΖΑΝΤΕΣ  8,5Jx19in
  • ΕΛΑΣΤΙΚΑ    235/35

 

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

  • ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ (Ps/rpm)          280/ 4.500-6.200
  • ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ (kgm/rpm)      35,7/ 1.750-5.600
  • 0-100km/h      5,9sec
  • ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ km/h  250

 

Εκπομπές CO2

  • C02 (gr/km)       154

 

Μέση κατανάλωση

  • Ονομαστική (lt/100km)  6,6
  • Δοκιμής (lt/100km)    10,2

 

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η             SEC   

  • 0-60                 3,14    
  • 0-80                 4,27    
  • 0-100               5,94
  • 0-120               7,82
  • 0-140               9,89
  • 0-160              12,83
  • 0-180              16,04
  • 0-200              21,11

 

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ        SEC    @        ΚΜ/Η

 

  • 18        2,62     @        48,59
  • 60        4,79     @        85,56
  • 100      6,18     @        101,83
  • 200      9,34     @        133,62
  • 400      14,17   @        168,58

 

ΡΕΠΡΙΖ

 

ΚΜ/Η             SEC   

50-80               2,41

80-110             2,59

100-140          4,52

 

ΚΜ/Η             SEC   

80-110            3,37

100-140          4,71

140-180          6,24

 

ΚΜ/Η             SEC   

100-140           6,29

140-180           8,06

Roll-on με 2α

60-120 4,63

60-160 9,75

60-200  18,37

100-200 15,72

 

 

 

 

Αρθρογράφος

 

500.000 πωλήσεις e-Power στην Ιαπωνία

500.000 πωλήσεις e-Power στην Ιαπωνία

Η Nissan ανακοίνωσε  ότι οι αθροιστικές πωλήσεις οχημάτων με τον ηλεκτροκινητήρα e-POWER, ξεπέρασαν τις 500.000 στα τέλη Μαρτίου.