Skoda Enyaq iV 60 180Ps

Skoda Enyaq iV 60 180Ps

Electric Dawn

Μπορεί το ηλεκτρικό Citigo να αποτέλεσε τον πρωτεργάτη της ηλεκτρικής επανάστασης για την Skoda, όμως μην έχετε καμία αμφιβολία ότι αυτό εδώ το μεσαίο SUV είναι αυτό που θα τραβήξει μπροστά την Τσέχικη φίρμα στην ηλεκτρική εποχή. Είναι επίσης το σημαντικότερο αυτοκίνητο στη σύγχρονη ιστορία της Skoda από τότε που έγινε μέρος του ομίλου VW, καθώς αποτελεί μια τεράστια δήλωση προθέσεων σχετικά με το πού βρίσκεται στη συνολική ιεραρχία του Γερμανικού ομίλου. Η Skoda δεν κάθεται πλέον στη «γαλαρία», αλλά βρίσκεται στις μπροστινές σειρές του ηλεκτρικού «λεωφορείου» του ομίλου της VW. Το Enyaq iV διατίθεται αποκλειστικά ως ηλεκτρικό, με τρία μεγέθη μπαταρίας, ονομαστικής χωρητικότητας 55, 62 και 82kWh και πέντε συνολικά επίπεδα απόδοσης 148-204Ps για τα μοντέλα με πίσω κίνηση και 265-300Ps στις εκδόσεις με κίνηση στους τέσσερις τροχούς και δύο ηλεκτροκινητήρες.

Παρότι μοιράζεται μηχανικά μέρη και την αρθρωτή πλατφόρμα ΜΕΒ με τα πιο όμορφα σχεδιαστικά VW ID.4 και Audi Q4 eTron, τα ξεπερνάει και τα δύο από άποψη πρακτικότητας και σχέσης αξίας-τιμής. Ναι, το σχήμα του δεν θα γυρίσει τα κεφάλια όπως θα κάνει σίγουρα το μοντέλο της Audi και πιθανότατα της VW, όμως σε καμία περίπτωση δεν χαρακτηρίζεται βαρετό ή συνηθισμένο.

Το Enyaq είναι άμεσα αναγνωρίσιμο ως μοντέλο της Skoda κυρίως λόγω της σχεδίασης στο μπροστινό μέρος, όπου η πολύγωνη μάσκα μοιάζει πολύ με τα υπόλοιπα μοντέλα της εταιρείας με τη διαφορά ότι εδώ είναι εντελώς κλειστή. Οι προβολείς LED αποτελούν στοιχείο του βασικού εξοπλισμού, ενώ με €1.300 μπορείτε να επιλέξετε το προαιρετικό πακέτο φωτισμού που περιλαμβάνει προβολείς Full LED Matrix που διαθέτουν μεταβλητές λειτουργίες φωτισμού. Οι μεγάλοι τροχοί των 20in γεμίζουν τα πληθωρικά φτερά και τονίζουν το συνολικό όγκο του  Enyaq που σε διαστάσεις βρίσκεται στο άνω μέρος του C-SUV, με μήκος 4.649mm, πλάτος 1.879mm και ύψος 1.616mm. Στην πραγματικότητα είναι μεγαλύτερο, φαρδύτερο και χαμηλότερο από το ID.4, με σημαντικά καλύτερη αεροδυναμική απόδοση 0,26 Cd σε σύγκριση με το 0,28 του SUV της VW.

Quality attack

Αν δεν εντυπωσιαστείτε από τη σχεδίαση του αμαξώματος, αυτό θα γίνει σίγουρα μόλις περάσετε στο εσωτερικό. Οι σχεδιαστές της Skoda απέφυγαν τις υπερβολές που συναντάμε συχνά σε ηλεκτρικά μοντέλα που προσπαθούν απεγνωσμένα να επιβεβαιώσουν την τεχνολογική τους υπεροχή σε σχέση με τα θερμικά μοντέλα που -δυστυχώς- σύντομα θα αποτελούν παρελθόν. Εδώ τον πρώτο λόγο έχει η ποιότητα, η ευρυχωρία και η πρακτικότητα. Για παράδειγμα, στην πόρτα του οδηγού υπάρχουν 4 διακόπτες για παράθυρα, αντί για 2 με εναλλαγή του ελέγχου της μπροστά και της πίσω σειράς -ακούς ID.4;;;

Η ποιότητα κατασκευής είναι από τις καλύτερες που έχουμε συναντήσει ποτέ σε μοντέλο της Skoda, αφήνοντας πίσω ακόμα και το εξαιρετικό Superb. Όπου και αν ακουμπήσεις, θα πάρεις feedback μαλακού πλαστικού με προσεγμένο φινίρισμα και συναρμογή υψηλού επιπέδου, ενώ το extra πακέτο ecoSuite αξίζει τα €1.700 που κοστίζει, αφού οι δερμάτινες Cognac επενδύσεις σε καθίσματα, ταμπλό και κεντρική κονσόλα δίνουν μία επιπλέον premium προδιαγραφή. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι εύκολο να «προδοθούν» σε επίπεδο κατασκευής, αφού η πλήρης απουσία θορύβου δεν μπορεί να κρύψει ακόμα και τους μικροτριγμούς και εδώ το Enyaq παίρνει άριστα. Το ίδιο δεν μπορούμε να πούμε για το σύστημα infotainment που είναι ένα σύγχρονο κουσούρι των περισσότερων νέων μοντέλων του ομίλου. Οι φυσικοί διακόπτες είναι ελάχιστοι, ενισχύοντας τη minimal αισθητική, ενώ το slider στη βάση της οθόνης για τον έλεγχο της έντασης του ήχου συνεχίζει να μην είναι πρακτικό, ιδίως αν αναλογιστούμε την έλλειψη του φωτισμού του κατά τη νυχτερινή οδήγηση. 

Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει μία πληθωρική οθόνη αφής 13in (10in στις βασικές εκδόσεις) που εντυπωσιάζει το σύνολο των επιβατών όχι μόνο με το μέγεθός της, αλλά με την ευκρίνεια, τη φωτεινότητα και την πληθώρα των πληροφοριών που παρέχει. Από τον έλεγχο του κλιματισμού, του εσωτερικού φωτισμού, του συστήματος πλοήγησης, αλλά και των πληροφοριών για το επίπεδο φόρτισης και ανάκτησης ενέργειας. Βέβαια η πανέμορφη αυτή οθόνη επισκιάζει πλήρως την μικρούλα οθόνη των 5,3in στον ψηφιακό πίνακα οργάνων που προέρχεται αυτούσια από το ID.4, είναι όμως καλύτερα ενσωματωμένη στο ταμπλό του Enyaq.

Το μεταξόνιο των 2.765mm σε συνδυασμό με το επίπεδο δάπεδο και την απουσία τούνελ μετάδοσης, κάνουν ακόμα και 5 επιβάτες να καθίσουν μέσα στο Enyaq πραγματικά σαν άρχοντες. Ο χώρος αποσκευών είναι άκρως εντυπωσιακός, με 585lt (42lt επιπλέον από το ID.4) που μπορεί να φτάσει τα 1.710lt με την αναδίπλωση των  πίσω καθισμάτων.

10,91kg/Ps

Τόση αναλογία δίνουν τα 180Ps που αποδίδει η έκδοση Enyaq iV 60 όταν έρχονται αντιμέτωπα με τα 1.965kg που ζυγίζει το ηλεκτρικό SUV της Skoda. Οι επιδόσεις είναι αρκετά καλές, αφού με κάθε πάτημα του γκαζιού εμφανίζονται αστραπιαία 31,6kgm ροπής. Τα 8,7sec για τα πρώτα 100 km/h είναι μία αξιόλογη επίδοση, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 160 km/h. Ακόμα και κοντά στην τελική του, το Enyaq ταξιδεύει άνετα, ευθύβολα και αθόρυβα. Η μπαταρία

χωρητικότητας 62kWh (58,3kWh ωφέλιμα) δίνει ονομαστική αυτονομία 412km, με τυποποιημένη κατανάλωση 16,7kWh/100km. Στον πραγματικό κόσμο θα κινείσαι με σβέλτους ρυθμούς με τιμές γύρω στα 17-17,5kWh/100km, με την πλήρη φόρτιση να επαρκεί για 360-370km. Χρησιμοποιώντας ένα Wallbox Skoda iV Charger εναλλασσόμενου ρεύματος, ισχύος 11kWh, η πλήρης φόρτιση απαιτεί περίπου 6μησι ώρες. Αντίστοιχα η χρήση ταχυφορτιστή DC ισχύος 100kW εξασφαλίζει το 80% της ενέργειας σε 35 λεπτά.

Η συγκέντρωση του βάρους χαμηλά (συστοιχία μπαταριών και ηλεκτροκινητήρας) συντελεί στην αναπάντεχα καλή οδηγική συμπεριφορά. Δεν περιμένεις από ένα όχημα 2 τόνων που απέχει 18,6cm από το έδαφος να συμπεριφέρεται τόσο άμεσα σε απότομες εναλλαγές κατεύθυνσης. Νωθρότητα φυσικά και υπάρχει, όμως το σύνολο δεν θα σε αποθαρρύνει από το να το πιέσεις λίγο περισσότερο στις στροφές. Η υποστροφή κάνει την εμφάνισής της στην υπερβολή, ελέγχεται όμως εύκολα, με το σύνολο να διαθέτει εξαιρετικά ομοιογενή συμπεριφορά και σωστά ρυθμισμένο ESP.

Το ελαφρύ σύστημα διεύθυνσης παρέχει απλά επαρκή πληροφόρηση, είναι όμως πολύ άμεσο στις αντιδράσεις του. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε τον εντυπωσιακό κύκλο στροφής στα 9,3m που το βοηθάει να ελίσσεται αποτελεσματικά σε στενούς δρόμους αστικού περιβάλλοντος. Το κιβώτιο ταχυτήτων μίας σχέσης έχει μόνο δύο επιλογές λειτουργίας, D και Β, με τα μικρά paddles πίσω από το τιμόνι να αλλάζουν το επίπεδο φρεναρίσματος/ανάκτησης ενέργειας.

Ο οδηγός έχει ακόμα μία επιλογή με τα 4 προφίλ που περιλαμβάνουν τα Eco, Normal, Sport και το διαμορφώσιμο Individual. Μόνο στο Sport θα νιώσει το κάτι παραπάνω όμως, αφού τα 180Ps δεν αποδίδονται σε κανένα προφίλ εκρηκτικά, παρά μόνο σε αυτό. Εδώ βελτιώνεται και το σύστημα διεύθυνσης, αλλά και τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ που διέθετε το Enyaq της δοκιμής μας. Η ρύθμιση της σχετικά σφιχτής ανάρτησης έχει πολύ καλή ισορροπία ανάμεσα στην άνεση και τη διαχείριση του βάρους, σιδερώνοντας τον δρόμο από τις μικροανωμαλίες. Οι πιο έντονες θα κάνουν αισθητή την παρουσία τους λίγο περισσότερο από το ID.4, γεγονός που εμφανίζει διαφορετική ρύθμιση και ωφέλιμη διαδρομή ανάμεσα στα δύο μοντέλα, με το Enyaq να υπολείπεται ελάχιστα σε ποιότητα κύλισης.

Το πρώτο ηλεκτρικό SUV της Skoda κρίνεται με απόλυτη επιτυχία, αφού φέρνει στην κατηγορία ανώτερη ευρυχωρία και πρακτικότητα, πολλές επιλογές κινητήρων-αυτονομίας, ποιότητα που κοντράρει τις premium προτάσεις, έχοντας όπως πάντα τον άσσο στο μανίκι που λέγεται προσιτή τιμή. Η έκδοση Enyaq iV 50 με τα 148Ps κοστίζει €37.900 που αν επιβεβαιωθούν τα λεγόμενα της κυβέρνησης για το νέο πρόγραμμα κινούμαι ηλεκτρικά, μιλάμε για εκκίνηση ελάχιστα πάνω από τις €30.000. Η έκδοση  Enyaq iV 60 της δοκιμής μας, που ξεκινάει από τις €42.100 (περίπου €35.000 με την επιδότηση), διαθέτει πιο πλήρη εξοπλισμό, μεγαλύτερη ισχύ και επαρκή αυτονομία για να αποτελέσει κύριο οικογενειακό όχημα, αποτελώντας την χρυσή τομή στη γκάμα του μοντέλου.

Τιμή βασικής έκδοσης Enyaq iV 50 148Ps: €37.900

Τιμή έκδοσης δοκιμής Enyaq iV 60 180Ps: €42.100

 

+

Ποιότητα κατασκευής

Χώροι-πρακτικότητα

Ποιότητα κύλισης

Ηχομόνωση

Τιμή

Εξοπλισμός

-

Άχρωμη οδηγική συμπεριφορά

Απουσία φωτισμού σε touch bar ελέγχου

  

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Ηλεκτροκινητήρας AC, σύγχρονου τύπου και μόνιμου μαγνήτη

Θέση: Πίσω, εγκάρσια

 

ΜΠΑΤΑΡΙΑ

Τύπος: Συστοιχία ιόντων λιθίου

Χωρητικότητα: 58,3kWh (Ωφέλιμη)

 

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους πίσω τροχούς

Κιβώτιο: 1 σχέσης

Διαφορικό: Ελεύθερο

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 340mm με μονοπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Ταμπούρα 280mm

 

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 8,5Jx20in

Ελαστικά: 235/50

ΑΜΑΞΩΜΑ

Μήκος (mm): 4.649

Πλάτος (mm): 1.879

Ύψος (mm): 1.616

Μεταξόνιο (mm): 2.765

Βάρος (kg): 1.965

Χώρος αποσκευών (lt): 585-1.575

 

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 180

Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 31,6

0-100km/h (sec): 8,7

Τελική ταχύτητα (km/h): 160

ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ

C02 (gr/km): 0 (WLTP)

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (kWh/100km): 15,9-16,7kWh/100km (WLTP)

Δοκιμής (kWh/100km): 17,5kWh/100km

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

Ονομαστική (km): 405

Δοκιμής (km): 360

 

Αρθρογράφος

 

Βραβείο DESIGNBEST απονεμήθηκε στον Luc Donckerwolke του Hyundai Motor Group

Βραβείο DESIGNBEST απονεμήθηκε στον Luc Donckerwolke του Hyundai Motor Group

Ο Luc Donckerwolke, Chief Design Officer του Hyundai Group, κατέκτησε το βραβείο DESIGNBEST, που τον καθιστά το νεότερο μέλος του "DESIGNBEST Hall of ...