Suzuki Grand Vitara 137Ps & Jimny 120Ps
Το αυτοκίνητο είναι πανάκριβο σπορ, αυτό το ξέρουμε όλοι μας. Το off-roading ίσως ακόμη ακριβότερο, αφού παραμονεύουν χτυπήματα, σπάνια τούμπες, τρελά ζόρια που φέρνουν στα όρια τα μηχανικά μέρη. Παρόλα αυτά, αν το χρήμα δεν ρέει άφθονο, υπάρχουν καλές λύσεις για να βγεις σκληροπυρηνικά εκτός δρόμου, που θα μπορούσαμε να τις χαρακτηρίσουμε «οικονομικές», έτσι δεν χρειάζεται να γκουγκλάρεις “νεφρό, μαύρη αγορά, τιμή;”. Η Suzuki είναι εταιρεία που τιμά την ιαπωνική καταγωγή της κι έτσι όταν σχεδιάζουν ένα όχημα, βάζουν πολύ ψηλά στην λίστα προδιαγραφών τον όρο «αξιοπιστία». Βέβαια αυτό σημαίνει πως το «άνεση» ή «ευκολία στην καθημερινή χρήση» πάνε αρκετά πιο κάτω, αφού δεν μπορούμε να τα έχουμε όλα. Εδώ έχουμε 2 λύσεις, μία για τον νεανία Γιάννη και μία για τον οικογενειάρχη Δημήτρη, δηλαδή τρίπορτο Jimny 3ης γενιάς (2001) και πεντάπορτο Vitara 2ης γενιάς (2000).
.jpg)
Νεανίας
Το Jimny είναι μια πασίγνωστη λύση γιατί έχει ένα σκασμό πλεονεκτήματα. Μικρές διαστάσεις, χαμηλό βάρος, αξιόπιστο, οικονομικό και με πολύ μεγάλες λίστες προϊόντων στην αγορά. Οπότε όταν το πήρε ο Γιάννης για να διασκεδάζει, έκανε μια πολύ σωστή επιλογή, όμως του ...έκατσε στραβή! Το Jimny δεν απέδιδε ποτέ όπως έπρεπε και άλλαξε κάμποσα συνεργεία που δεν τον ικανοποίησαν, μέχρι που πήγε στην Stelakos Garage. Ο Στελάκος ξέρει τα μικρά Suzuki όσο λίγοι, αφού έχει και ο ίδιος ένα! Και όπως μου είπε ο Γιάννης: «το Jimny απογειώθηκε, δεν πίστευα ότι μπορούσε να κάνει τέτοια πράγματα!». Αλλά ας τα πάρουμε με τη σειρά. Κάτω απ’ το καπό δεν θα βρεις τον γνωστό 1300άρη κινητήρα (Μ13Α) που φορούσε η τρίτη γενιά Jimny, αλλά τον Μ16Α που φορούσαν τα Vitara. Ένα πολύ αξιόπιστο μοτέρ της ίδιας οικογένειας, το οποίο έδωσε στο τρίπορτο Suzuki την ανάσα που του έλειπε. Μια που το μοτέρ ήταν εκτός οχήματος, του έκαναν ροϊκή εξέλιξη στην κεφαλή και αύξησαν την συμπίεση, ενώ αφού τοποθετήθηκε στη θέση του, μπήκαν μαζί του μια ολόσωμη εξάτμιση μεγαλύτερης διαμέτρου με ελεύθερο καταλύτη -από την Theophilos Exhaust- και ένα ελεύθερο φίλτρο της Κ&Ν. Μαζί με τον αναπρογραμματισμό του εγκεφάλου, το Jimny πλέον βγάζει 120Ps, με 16,5kgm ροπής, μεγάλη διαφορά απ’ τα 85Ps, με 11,5kgm που είχε μαμά! Τώρα όμως πρέπει αυτή τη δύναμη να την στείλει κάπου κι εδώ είναι ο ρόλος της μετάδοσης.
.jpg)
Αρχικά περνάει από ένα ενισχυμένο κιτ συμπλέκτη (kevlar) της ΗΜ4Χ4 και έπειτα πηγαίνει στο transfer box που επιστρατεύτηκε από Suzuki Samurai (4,13). Όμως το σετ γραναζιών μέσα του είναι αλλαγμένο, αφού μπήκε ένα πιο κοντό (4,16) της HM4X4. Γιατί να βάλεις transfer από παλιότερο μοντέλο; Στο Jimny, η μετάδοση κίνησης/περιστροφής μέσα στο transfer γίνεται με μια χοντρή αλυσίδα, ενώ στα Samurai είναι απευθείας από γρανάζι σε γρανάζι. Σε καθημερινή χρήση με λίγο εκτός δρόμου δεν υπάρχει το παραμικρό πρόβλημα με την αλυσίδα, αλλά αν είναι να το ζορίσεις γερά ή θες να έχεις επιλογή σε άπειρους συνδυασμούς/αναλογίες, καλύτερα να πας στη δεύτερη λύση. Απ’ την εταιρεία Πρωτεύς έχουμε τους ενισχυμένους κεντρικούς άξονες και τώρα πρέπει να σπάσουμε σε δύο δρόμους. Πίσω έχουμε airlocker μπλοκέ διαφορικό και κομπρεσέρ της ProTrack, ενώ μπροστά παρέμεινε το ελεύθερο διαφορικό (δεν προλαβαίναμε να μπει το μπλοκέ που έχει ήδη αγοραστεί), αλλά υπάρχουν ενισχυμένα εμπρός ημιαξόνια 26 δοντιών της TrailGear. Αφού πλέον υπάρχει η δύναμη, αλλάχτηκε το γρανάζι 5ης με ένα μακρύτερο από Suzuki Vitara έτσι ώστε να μπορεί το Jimny να κυκλοφορεί εθνική με λιγότερες rpm στα 120km/h, οπότε έχουμε χαμηλότερο θόρυβο και κατανάλωση.
.jpg)
Οικογενειακό
Με δυο παιδικά καθισματάκια μέσα και πράγματα για να περνάνε τα τέκνα καλά, το Vitara δείχνει ξεκάθαρα πως μπορεί να κάνει τα πάντα! Ο Δημήτρης είχε πάρει την οικογένεια και πήγε το καλοκαίρι διακοπές με αυτό, ενώ μόλις τον πήραμε τηλέφωνο, ήρθε για να βγούμε στο βουνό. Το έβαζε μέσα σε κάτι τρελά νεροφαγώματα και ο Ιάπωνας έβγαινε παλικάρι! Για να τα πετύχει αυτά όμως χρειάστηκε να πάει στην Stelakos Garage και εκεί να γίνουν αρκετές αλλαγές, η μετάδοση έχει ενισχυθεί πολύ για να τα βγάζει πέρα στα δύσκολα. Έχουμε πλέον εμπρός και πίσω κατ' επιλογή μπλοκέ διαφορικά απ’ την ProTrack και με το πάτημα του ανάλογου κουμπιού, ένα κομπρεσέρ αέρα (της ProTrack κι αυτό) στέλνει αέρα με πίεση και κλειδώνει όποιο διαφορικό εμείς θέλουμε, τα επονομαζόμενα airlockers. Στο μπροστά διαφορικό έχει αλλαχτεί το καβούκι με μαντεμένιο (από Vitara V6 2,5lt) γιατί το αλουμινένιο εργοστασιακό συμπεριφέρεται ως χάρτινο αν τύχει και χτυπήσει κάπου. Αφού ανοίχτηκαν τα διαφορικά είπαν να τα κοντύνουν κιόλας οπότε είναι πλέον 8/41 (8 δόντια στο πηνίο και 41 στην κορόνα ή αλλιώς βήμα 5,125:1) από 8/39 (4,875:1) που ήταν πριν. Εφόσον τελειώσαμε απ’ τα διαφορικά, έφτασαν και τα γρανάζια της Calmini για το transfer case. Τώρα κόντυνε και αυτό σε 3:1, οπότε πλέον έχουμε αρκετή ροπή στους τροχούς να σκαρφαλώσει το Vitara κάθετα και σε τοίχο! Βέβαια πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι: το βήμα στο transfer case επηρεάζει ΜΟΝΟ όταν επιλέγουμε τα κοντά, το βήμα στα διαφορικά επηρεάζει παντού (πχ. ταξίδι στην εθνική). Για να κλειδώσει η τετρακίνηση στο Vitara υπάρχουν χειροκίνητες πλήμνες της Protrack μπροστά. Είναι μια old school λύση, αλλά είναι πολλοί οι λάτρεις του off roading που ορκίζονται στις χειροκίνητες πλήμνες αφού απουσιάζουν οι μηχανισμοί που έχουν οι αυτόματες και που μπορούν να πάθουν ζημιά (πχ. κομμένα σωληνάκια, χαλασμένα βαρελάκια υποπίεσης, χαλασμένες βαλβίδες τετρακίνησης). Έχει απλά την ταλαιπωρία του μπες-βγες απ’ το αμάξι, ιδίως αν βρέχει.
.jpg)
Στου χαντάκ!
Πάω μπροστά με τα πόδια για να ελέγξω την διαδρομή και μου έχει βγει η γλώσσα έξω απ’ την ανηφόρα και το σκαρφάλωμα. Από πίσω τα δύο Suzuki ακολουθούν χαλαρά, σπάνια ακούς τα μοτέρ να ανεβάζουν ψηλές rpm. Τα βλέπεις να ξεπερνούν τις μεγάλες ανωμαλίες και απορείς πώς το κάνουν έτσι εύκολα, αν και υπάρχουν ορισμένες στιγμές που αναρωτιέσαι «σίγουρα δεν θα τουμπάρει»; Κι όμως, πάντα περνάνε αλώβητα. Για να το πετύχουν αυτό έπρεπε να αλλάξει δραματικά η ανάρτηση. Στο Vitara έχουμε ένα lift kit 3,5in της Calmini (το βλέπεις και απ’ το χαρακτηριστικό μπλε χρώμα που τα βάφει η εταιρεία) που περιλαμβάνει ενισχυμένα ψαλίδια εμπρός, heavy duty ελατήρια, πίσω κόντρες και ένα σκασμό ακόμη πραγματάκια. Η απόσβεση έρχεται απ’ τα μεγάλα αμορτισέρ μπροστά και πίσω της Kayaba, ενώ για να κάτσουν πιο σωστά τα εμπρός αμορτισέρ φτιάχτηκαν χειροποίητες βάσεις. Χειροποίητη είναι και η ρυθμιζόμενη ράβδος Panhard που υπάρχει στον πίσω άξονα του πεντάπορτου και βοηθάει στο να μην “ξεφύγουν” οι ταλαντώσεις της πίσω ανάρτησης, ενώ έχει περισσότερο σταθερή γωνία τροχών με τον δρόμο. Το Vitara είναι μεγαλύτερο, ακριβότερο και πιο καθημερινό όχημα, είχε σχεδιαστεί με πιο «δρομίσια» ανάρτηση (γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης μπροστά), κάτι που φαίνεται αν το συγκρίνεις με τον μικρό του αδερφό, το οποίο έχει άκαμπτους άξονες μπροστά- πίσω! Το Jimny ακόμη και εργοστασιακό δεν κώλωνε πουθενά, είναι σαν πιτ-μπουλάκι, αλλά για να βγάλει πιο άγρια γούστα ο Γιάννης αλλάχτηκαν αρκετά και βασικά πράγματα. Οι άκαμπτοι άξονες συγκρατούνται από τα κατακόκκινα μπράτσα ψαλιδιών (+2cm μακρύτερα τα εμπρός) της Z.Mode και τις ενισχυμένες/ρυθμιζόμενες ράβδους Panhard εμπρός-πίσω, μαζί και οι βάσεις τους, της HM4X4. Απ’ την ίδια εταιρεία είναι τα μακριά (+10cm) heavy duty ελατήρια, ενώ τα αντιστοίχως μακριά αμορτισέρ προέρχονται απ’ την KYB.
.jpg)
Αφού από ανάρτηση πήραν ύψος και από μετάδοση κόντυναν, τώρα μπορούν να μπουν οι μεγάλοι τροχοί για να δέσει το πακέτο. Το Vitara φοράει ζάντες 8J×16in της PRO Comp, με λάστιχα 32/9,5 της Malatesta, ενώ στο Jimny έχουν μπει αποστάτες 2,5cm και πάνω τους κάθονται οι 7Jx15in ζάντες της XT Automotive, με 33/10,5in λάστιχα της BF Goodrich. Οι αποστάτες μπήκαν στο Jimny για να δώσουν χώρο για τα μεγαλύτερα φρένα από δίλιτρο Suzuki Grand Vitara, μια σπάνια βελτίωση καθώς το σύστημα πέδησης σχεδόν πότε δεν βλέπεις να το αναβαθμίζουν στα οχήματα εκτός δρόμου.
Δύο παραδείγματα
Τα δύο Suzuki μάς δείχνουν ξεκάθαρα πως δεν χρειάζεται να πετάξεις μια περιουσία για να πας με φίλους και άλλα οχήματα σε μια σκληρή εκτός δρόμου εκδρομή. Μας εξέπλητταν συνεχώς με το πώς δεν βρήκαν εμπόδιο να τα σταματήσει. Όμως εδώ έχεις δυο διαφορετικές προτάσεις: το μικρό σε διαστάσεις αλλά τεράστιο σε δυνατότητες Jimny ή το πιο καθημερινό και με μεγαλύτερους χώρους όμως αντίστοιχα ικανό Vitara; Το νεανικό ή το οικογενειακό; Διάλεξε και πάρε, λάθος δεν θα κάνεις!
(VITARA)Thanks to: Τον Στελάκο Ηλιάδη (Stelakos Garage) για την βοήθειά του και την επιμέλεια του οχήματος, το Magic Touch Carwash στα Σπάτα, που κρατάει το Vitara πάντα πεντακάθαρο και γυαλισμένο!
(Jimny)Thanks to: Τον Στελάκο Ηλιάδη (Stelakos Garage) που ξέρει το αμάξι όσο λίγοι στην Ελλάδα και στα τρία τελευταία χρόνια που το έχει αναλάβει έχει απογειωθεί!
.jpg)
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ (SUZUKI VITARA)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: Τετρακύλινδρος με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο
Κυβισμός: 1.995cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 84mm x 90mm
Ροϊκή εξέλιξη στην κεφαλή και αύξηση συμπίεσης
Ολόσωμη ελεύθερη εξάτμιση της Theophilos Exhaust
Φίλτρο της Κ&Ν
Snorkel της Airtec
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Μειωτήρας για το transfer case 3:1 της Calmini
Μαντεμένιο καβούκι διαφορικού εμπρός από Suzuki Vitara 2,5lt
Κατ' επιλογή μπλοκέ εμπρός και πίσω διαφορικά (airlocker) και κομπρεσέρ της ProTrack
Εμπρός χειροκίνητες πλήμνες της Protrack
Κοντύτερη σχέση μετάδοσης 8,41 από 8,39
Βάσεις χαμηλώματος του εμπρός διαφορικού της Calmini
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Αεραγωγός στο καπό
Μπάρα LED με χειροποίητες βάσεις
Προβολείς στο καπό
Πίσω LED στο κέντρο της ρεζέρβας
Εργάτης 12.000lbs της Parker με custom βάση
Custom προστατευτικές ποδιές για κινητήρα και transfer case
Ανακλινόμενα bucket καθίσματα της Sabelt
Τιμόνι, επιλογέας ταχυτήτων και πεντάλ της Sparco
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Ανάρτηση της Calmini με 3,5in lift kit
Πίσω κόντρες της Calmini
Χειροποίητη ρυθμιζόμενη ράβδος Panhard
Αμορτισέρ εμπρός και πίσω της Kayaba
Χειροποίητες βάσεις για τα εμπρός αμορτισέρ
Ψαλίδια εμπρός της Calmini
Σωληνάκια υψηλής πίεσης custom
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες 8J×16in της PRO Comp
Ελαστικά 32/9,5 της Malatesta
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 137/6000
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 19,5/3000
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ (SUZUKI JIMNY)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: Τετρακύλινδρος με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο
Κυβισμός: 1.586cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 78mm x 83mm
Ροϊκή εξέλιξη στην κεφαλή και αύξηση συμπίεσης
Ολόσωμη ελεύθερη εξάτμιση απ’ την Theophilos Exhaust
Φίλτρο ελεύθερο της Κ&Ν
Αναπρογραμματισμός εγκεφάλου
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Transfer από Suzuki Samurai 4,13, στο οποίο έχει τοποθετηθεί γρανάζι μείωσης 4,16 της HM4X4
Μακρύτερο γρανάζι 5ης απο Suzuki Vitara
Ενισχυμένο κιτ συμπλέκτη (kevlar) της ΗΜ4Χ4
Ενισχυμένοι κεντρικοί άξονες μετάδοσης από Πρωτεύς ζυγοσταθμική
Κατ' επιλογή μπλοκέ πίσω διαφορικό (airlocker) και κομπρεσέρ της ProTrack
Ενισχυμένα εμπρός ημιαξόνια 26 δοντιών της TrailGear
Ενισχυμένοι άξονες
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Αεραγωγός στο καπό από Toyota HiLux
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Ελατήρια +10cm της HM4X4
Αμορτισέρ +10cm της KYB
Μπράτσα ψαλιδιών (2cm μακρύτερα τα εμπρός) της Z.Mode
Ball joints στα μπράτσα
Ενισχυμένες και ρυθμιζόμενες ράβδοι Panhard εμπρός-πίσω της HM4X4
Βάσεις για τις ράβδους Panhard της HM4X4
Αύξηση ύψους αμαξώματος 4cm
Αμορτισέρ τιμονιού της Rancho
Φρένα εμπρός από Suzuki Grand Vitara 2lt
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες 7Jx15in της XT AUTOMOTIVE
Αποστάτες τροχών 2,5cm
Ελαστικά 33/10,5in της BF Goodrich
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 120/5900
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 16,5/4100
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το Nissan Z Nismo αρχίζει να διαμορφώνεται και πρόκειται να διαθέτει νέους προφυλακτήρες, ελαφρύτερες ζάντες και αναβαθμισμένο V6 twin-turbo.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)