Tune it: Βελτιώνοντας τον N54 της BMW

Tune it: Βελτιώνοντας τον N54 της BMW

Γλιστράει σιγά-σιγά ο καλοκαίρης, αλλά εμείς δεν παίρνουμε χαμπάρι και συνεχίζουμε απτόητοι τις ανεύθυνες βόλτες για να κολλάμε ο ένας τον άλλον κορωνοϊό. «Ντάξ», ρε μάγκες, εσείς που λέτε ότι είναι παραμύθι και μας δουλεύουν δεν θα πάθετε τίποτα… Τι να πω, μακάρι να ’χετε δίκιο, αν και τα νούμερα δεν συμφωνούν μαζί σας. Μπορεί να πιστεύετε ό,τι θέλετε, αλλά τουλάχιστον σκεφθείτε λίγο και τους μεγαλύτερους σε ηλικία στα σπίτια σας, είναι κρίμα να προστεθούν στις στατιστικές… Όσο για τη σημερινή κουβέντα, είπα να ασχοληθούμε λίγο με την τεχνολογία του Ν54. Τι είναι αυτό; Το gαμάτο εξακύλινδρο μοτέρ που φοράνε οι «καλές» ΒΜW που κάνει παρέα σε δύο σαλιγκαράκια και παίρνει τα άλογα με το τσουβάλι, αν ασχοληθείς -σωστά- μαζί του. Ας το δούμε λοιπόν λίγο από κοντά αυτό το μοτέρ, για να εκτιμήσουμε την τεχνολογία που φέρνει στους όσους τυχερούς το χαίρονται. Ζει στις 135i, 335i, 535i, Ζ4 s35i και X6 και θεωρείται -δικαίως θα έλεγα εγώ- ένας από τους πιο εξελιγμένους κινητήρες παγκοσμίως. Σε μία ασυνήθιστη κίνηση για -απλό- μοτέρ παραγωγής (δεν προοριζόταν για μοντέλα της M), η BMW έκανε τα εντόσθια σφυρήλατα (στρόφαλο και μπιέλες) και άρα ξεκινάμε με μια πολύ δυνατή βάση για τα περαιτέρω σχέδιά μας. Να πω από τώρα ότι έχουν εύκολα φτάσει πάνω από 800 γαϊδούρια ρόδα αυτά τα εργαλεία, για να ξέρουμε με τι έχουμε να κάνουμε! Από το εργοστάσιο έβγαινε -ανάλογα με την έκδοση- από 306 έως 340 άλογα, με ροπή 40,8-45,8kgm. Αυτά είναι όμως στα χαρτιά, αφού, ως συνήθως, η BMW αρέσκεται να δηλώνει λιγότερα απ’ ό,τι πραγματικά είναι, καθότι ανεξάρτητες μετρήσεις δείχνουν 280 άλογα και 40kgm στους τροχούς ακόμα και στα μοντέλα με τα ονομαστικά 306Ps! Οπότε μάλλον κάτι κλέβουν προς τα κάτω οι Βαυαροί, σε πείσμα των περισσοτέρων Ευρωπαίων κατασκευαστών που κλέβουν κι αυτοί …προς τα πάνω όμως!   Για να προσανατολιστούμε λίγο καλύτερα, το εξακύλινδρο διτούρμπινο αυτό μοτέρ έχει 2.979 κυβικά, με πολύ υψηλή σχέση συμπίεσης, στο 10,2:1, διάμετρο εμβόλου 84mm και διαδρομή 89,6mm.      

Βελτιώνοντας τον Ν54 για 500 άλογα

Το σπουδαιότερο για τον Ν54; Είναι πολύ εύκολο να βγάλει τρελά νούμερα ισχύος με σχετικά μικρή επένδυση. Θα περπατήσουμε βήμα-βήμα για να δούμε πώς θα φτάσουμε στα 500 άλογα με τα ελάχιστα δυνατά έξοδα. Πόσα ρωτάτε; Με λιγότερα από 2.000 ευρώ!!! Αρχίζουμε με τα εύκολα πρώτα… Μπουζί: Η ισχύς δημιουργείται από την καύση. Έτσι, για να έχουμε περισσότερη ισχύ χρειάζεστε καύση περισσότερης ποσότητας καυσίμου ή καλύτερη εκμετάλλευση της καύσης. Αν δεν έχετε κατάλληλα μπουζί, δεν θα μπορεί να καεί αποτελεσματικά όλο το καύσιμο μείγμα. Ως αποτέλεσμα, άκαυστο μείγμα παραμένει στον θάλαμο με όχι καλές συνέπειες… Τα κατάλληλα μπουζί δεν θα σας δώσουν περισσότερα άλογα, αλλά θα βοηθήσουν όμως στην πλήρη καύση. Πριν ξεκινήσουμε λοιπόν για σημαντική αύξηση της ισχύος, πρέπει να αλλάξουμε τα μπουζί, αλλά ποια πρέπει να χρησιμοποιήσουμε; Τα εργοστασιακά μπουζί είναι άριστα, αλλά μόνο για το εργοστασιακό setup. Για τη μετατροπή μας, θέλουμε μπουζί ψυχρότερα.

Τα μπουζί έχουν ένα εύρος θερμότητας για κάθε τύπο και η χρήση ψυχρότερου μπουζί θα μειώσει τη θερμοκρασία του μοτέρ και θα απομακρύνει την πιθανότητα αυτανάφλεξης. - Λοιπόν, τα «στάνταρ» μπουζί χρησιμοποιούνται φυσικά σε «στάνταρ» μοτέρ και σε αυτά με λίγες μετατροπές, όπου όμως δεν έχει ανέβει η πίεση υπερπλήρωσης. Καλό είναι δε να τα αλλάζετε κάθε 50 χιλιάδες χιλιόμετρα.

- Ένα στάδιο ψυχρότερα για τα …ψιλοφτιαγμένα (έως 400 άλογα ρόδες) και με αντικατάσταση κάθε 25-30 χιλιάδες χιλιόμετρα.

- Δύο στάδια ψυχρότερα για όλα τα N54 με αναβαθμισμένες τουρμπίνες και/ή ψεκασμό water/meth, με αλλαγή και αυτά κάθε 25-30 χιλιάδες χιλιόμετρα.

Αλλά δεν θα τη βγάλετε τόσο φθηνά… Μην ξεχνάτε τους πολλαπλασιαστές, γιατί και αυτοί πρέπει να αντικαθίστανται κάθε δεύτερη αλλαγή μπουζί. Εκτός αν επενδύσετε σε κάποιο set ενισχυμένων πολλαπλασιαστών, αλλά δεδομένου ότι μιλάμε για 6, δεν θα είναι καθόλου φτηνό το setάκι… Ένας …βλαμμένος πολλαπλασιαστής μπορεί να προκαλέσει το ίδιο πρόβλημα που προκαλεί ένα …βλαμμένο μπουζί.

Εισαγωγή αέρα

- Εισαγωγή με διπλές κωνικές φιλτροχοάνες. Οι διπλές φιλτροχοάνες αποτελούν ουσιαστική και αποτελεσματική αναβάθμιση για το N54. Αυξάνεται σημαντικά η ροή στα δύο τούρμπο, με αποτέλεσμα αυξημένη ιπποδύναμη, αλλά και ταχύτερη απόκριση από τα δύο turbo. Είναι μάλλον η πιο σημαντική «βοηθητική» αλλαγή στην πορεία για τα 500 άλογα. Λέω ότι είναι βοηθητική, επειδή η επιπλέον ροή αέρα είναι ζωτικής σημασίας για τη μεγιστοποίηση της αύξησης ισχύος. Εκτός από την πρόσθετη ιπποδύναμη, έχετε επίσης έναν εκπληκτικό ήχο από το μοτέρ, που είναι σχεδόν μεθυστικός! Πολλοί ισχυρίζονται ότι οι διπλές αυτές φιλτροχοάνες θα μειώσουν ελαφρώς και την κατανάλωση καυσίμου, αλλά αν ενδιαφέρεστε για την οικονομία … μάλλον δεν είναι για σας τα 500 άλογα! Και τελικά, τι μας δίνουν οι διπλές φιλτροχοάνες; 15-20 άλογα ρόδα! Καθόλου ευκαταφρόνητο νούμερο -λέω εγώ τώρα!

Προκαταλύτες!

Δεύτερο στη λίστα είναι ένα σετάκι χωρίς τους κυριολεκτικά στραγγαλιστικούς εργοστασιακούς  προκαταλύτες. Ένα πραγματικό …πορδοβούλωμα στην εξαγωγή -αυτή κι αν είναι η σωστή περιγραφή. Το πρόβλημα γίνεται εμφανέστατο όταν θελήσουμε να ανεβάσουμε boost και η κατάργησή τους όντως ξεμπουκώνει την εξαγωγή, βελτιώνοντας σε σημαντικό βαθμό το σπουλάρισμα των turbo. Αυτή η δουλειά είναι η επόμενη επιλογή μετά τις φιλτροχοάνες και συμπληρώνει τα απόλυτα must για την απελευθέρωση της εισαγωγής-εξαγωγής. Για να είμαστε σωστοί, η αφαίρεση των προκαταλυτών είναι λιγουλάκι …παράνομη, οπότε μπορείτε να επιλέξετε να βάλετε free-flow προκαταλύτες για να είστε εντάξει και με το ΚΤΕΟ! Στο εμπόριο υπάρχουν πολλές επώνυμες και ποιοτικές λύσεις με downpipes με ελεύθερους προκαταλύτες με άριστη απόδοση, που αποτελούν τεράστια βελτίωση έναντι των εργοστασιακών. Αύξηση ισχύος: 25 αλογάκια ρόδα!

Παράλληλος εγκέφαλος

Εντάξει, όταν πρόκειται να βελτιώσεις έναν σύγχρονο κινητήρα, τίποτα δεν είναι πιο σημαντικό από ένα καλό πρόγραμμα στην ECU. Στην περίπτωση του Ν54 υπάρχουν πολλά FlashTools (για προγραμματισμό μέσω της θύρας OBDII) από τις Dinan, GIAC, Eurocharged και Cobb, όμως τα καλύτερα αποτελέσματα δίνουν οι παράλληλοι εγκέφαλοι, όπως ο Procede Rev3 και ο αρχηγός όλων, ο JB4 της Burger Motorsport (όνομα που βρήκαν οι τύποι…). Ο JB4 αυξάνει την απόδοση μέχρι και 80Ps, χρησιμοποιώντας μονάχα περιφερειακά και χρησιμοποιείται σε πολλά αυτοκίνητα στο εξωτερικό που γράφουν περάσματα στα 402m σε 11sec! O JB4 κοστίζει μόλις 480 δολάρια και εκτός από τις επιλογές που δίνει για τους χάρτες ανάφλεξης-καυσίμου με map switching on-the-fly, διαθέτει και boost control, nitrous control, water-methanol control, Launch control και πολλά ακόμα! Τσάμπα πράμα!

Intercooler kit

Το επόμενο που μπαίνει στο εργαλείο στοχεύοντας τα 500 άλογα είναι ένα front mount intercooler. Το εργοστασιακό κομμάτι είναι φτιαγμένο για χαμηλότερες πιέσεις, αλλά και μικρότερη ροή. Με τις διπλές φιλτροχοάνες και την απελευθερωμένη εξαγωγή, θα χρειαστείτε ένα intercooler που μπορεί να υποστηρίξει την αυξημένη ποσότητα αέρα που διοχετεύεται στο μοτέρ. Ο παράλληλος εγκέφαλος θα έχει φυσικά αρκετά μεγαλύτερη πίεση και οι αυξημένες αυτές απαιτήσεις δεν παίζουν καλά με το εργοστασιακό intercooler. Οι CSF και VRSF διαθέτουν κορυφαίες λύσεις χωρίς να είναι μάλιστα πανάκριβα. Αν ο στόχος είναι μέχρι 600 άλογα, μπορείτε να επιλέξετε το VRSF 5in Performance intercooler, που κοστίζει 400 δολάρια. Αν έχετε πιο άγριες διαθέσεις και στοχεύετε για 650 άλογα και πάνω, θα πρέπει να επιλέξετε είτε το VRSF 7.5in Competition intercooler είτε το 8127 Performance intercooler της CSF. Αμφότερα διαθέτουν ψυκτική ικανότητα ακόμα και για 1.000 άλογα και κοστίζουν γύρω στα 500-550 δολάρια. Κέρδος σε ιπποδύναμη: 15-20Ps ρόδα!

 

MHD Flash για E85 Ethanol - 40% E85

Το MHD Flasher είναι μία εφαρμογή Android που σας επιτρέπει να χρησιμοποιείτε το smartphone ή το tablet για να ρυθμίζετε και να παρακολουθείτε τον εγκέφαλο των 135i, 335i κ.λπ. Αυτή η εφαρμογή σάς επιτρέπει να φλασάρετε απευθείας τον εγκέφαλο και να εκτελείτε διάφορες ρυθμίσεις κ.λπ. Συνδέεται απευθείας στο αυτοκίνητό σας και είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για την παρακολούθηση και καταγραφή δεδομένων του μοτέρ (data logger). Με αυτά τα 5 απλά mods και συνολικό budget που δεν ξεπερνάει τα 2.000 ευρώ θα φτάσετε, ανάλογα με πόσο επιθετικό είναι το πρόγραμμα στην ECU, τα 480-500Ps στο στρόφαλο, αλλά τι γίνεται με τους τροχούς; 500Ps στο στρόφαλο είναι περίπου 430-440Ps ρόδα. Για όσους …σκληροπυρηνικούς θέλουν ένα εργαλείο με 500 άλογα ρόδα, συνεχίστε το διάβασμα!

 

Προαιρετικά/Προτεινόμενα Mods

- Αναβάθμιση σωλήνα πίεσης

Όταν φτάσετε τα 500Ps, θα χρειαστείτε πραγματικά μία αναβάθμιση του σωλήνα πίεσης από το τούρμπο. Αυτό δεν είναι ένα power mod, δηλαδή δεν πρέπει κατ’ ανάγκη να περιμένετε αύξηση απόδοσης. Ο εργοστασιακός σωλήνας πίεσης είναι πολύ πιθανό να αστοχήσει, διότι είναι κατασκευασμένος από πλαστικό, επομένως είναι πολύ ασταθής και δεν μπορεί να αντέξει στο ψηλό boost. Επίσης, το εργοστασιακό συνήθως παρουσιάζει διαρροή πίεσης, με αποτέλεσμα την απώλεια πίεσης και συνεπώς λιγότερη ισχύ. Η αντικατάστασή του διασφαλίζει ότι θα διατηρείτε τη μέγιστη δυνατή πίεση, αποφεύγοντας την οποιαδήποτε ζημιά.

- Αντλία καυσίμου χαμηλής πίεσης (LPFP) Stage2/Stage3

Αν μπορείτε να βρείτε καύσιμο αιθανόλης 40%, ανεβάζετε σοβαρή ιπποδύναμη, αλλά πιθανότατα να δουλεύετε την εργοστασιακή αντλία καυσίμου χαμηλής πίεσης στο 100%. Αν θέλετε να παίξετε με περισσότερο από 40% αιθανόλη, πράγμα που προτείνουμε αν θέλετε να ξεπεράσετε τα 450 άλογα ρόδα, θα χρειαστεί να αναβαθμίσετε την αντλία χαμηλής πίεσης. Με την αναβάθμιση LPFP σταδίου 2 ή 3, μπορείτε να λειτουργήσετε με ασφάλεια ακόμα και με 100% E85. Η εργοστασιακή LPFP μπορεί γενικά να διαχειριστεί περίπου μέχρι 420 άλογα ρόδα στο E85 και κοντά στα 450 ρόδα στο E50. Σε υψηλότερα ποσοστά καυσίμου αιθανόλης, η εργοστασιακή θα φτάσει τα όριά της και δεν θα μπορεί να αντλήσει καύσιμο αρκετά γρήγορα. Προτείνεται μια αντλία Stage 2 για εφαρμογές γύρω στα 500 άλογα ρόδες. Αν θέλετε πάνω από 500 άλογα στους τροχούς, τότε θα πρέπει να κοιτάξετε μία εφαρμογή Stage 3 που συνήθως περιλαμβάνει διπλές αντλίες της Walbro.

- Super Sport ελαστικά

Τα 500 άλογα είναι πολύ διασκεδαστικά, αλλά δεν είναι τόσο διασκεδαστικά όταν δεν μπορείτε εύκολα να τα βάλετε κάτω! Πολλοί ιδιοκτήτες 135i/335i δεν μπόρεσαν να τα χώσουν παρά μόνο με 3η ταχύτητα και πάνω. Απλά, το εργαλείο δεν κάθεται κάτω! Χωρίς να θέλω να διαφημίσω λάστιχα, αρκετοί γκαζοφονιάδες με φτιαγμένα Ν54 βρήκαν ότι το μόνο λάστιχο που κατεβάζει σε κάποιο βαθμό τη δύναμη ικανοποιητικά είναι το Michelin Pilot Super Sport, όμως αυτό έχει αντικατασταθεί πλέον από το Pilot 4S. Αν είστε λίγο πιο ριψοκίνδυνοι, μπορείτε να επιλέξετε και ένα ωραιότατο setάκι semi-slicks! Τι το φορτώσατε με 500 άλογα το εργαλείο; Να μην το πάτε καμία βόλτα από Μέγαρα-Σέρρες;

500 άλογα ρόδα με αυτή την τελευταία μοντίφα…

Charge pipes για 50 άλογα ρόδα!

Οι είσοδοι εισαγωγής είναι οι σωληνώσεις που πηγαίνουν από τα φίλτρα εισαγωγής στις τουρμπίνες. Οι είσοδοι είναι οι σωληνώσεις αλουμινίου που ακολουθούν τα φίλτρα μέχρι τα τούρμπο. Οι στάνταρ εισαγωγές του Ν54 είναι αρκετά στενές, μέχρι και 25mm σε κάποια σημεία! Αυτό το απαράδεκτα μικρό μέγεθος μειώνει σε σοβαρό βαθμό την ποσότητα αέρα που φτάνει στους συμπιεστές, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα αρκετά μικρότερο boost. Σαν αναβάθμιση, μπορούμε να τοποθετήσουμε το kit με τα charge pipes της MMP ή VRSF που έχουν διάμετρο 50-65mm σε όλη τη διαδρομή τους, αυξάνοντας εντυπωσιακά τη ροή αέρα, αλλά και την πίεση. Οι σωληνώσεις αυτές είναι μια εξαιρετική αναβάθμιση για τους εργοστασιακούς σαλίγκαρους, καθώς το αποτέλεσμα είναι περισσότερα από 40 άλογα ρόδα, με επιπλέον 8-9kgm ροπής και επίσης αυξάνουν τη φυσική πίεση (μέσα στους σωλήνες) κατά περισσότερο από 3psi. Οι σωληνώσεις αυτές είναι μια απαραίτητη αναβάθμιση ιδίως για άτομα που αναβαθμίζουν τα τούρμπο τους, καθώς οι στάνταρ σωληνώσεις επαρκούν οριακά ακόμα και για τα εργοστασιακά σαλιγκάρια! Το «γαμώτο» της ιστορίας είναι η σκατοδουλειά που χρειάζεται για να μπουν αυτές οι σωληνώσεις στη θέση τους! Ενώ το κόστος τους σαν αγορά είναι σχετικά χαμηλό (130-200 δολάρια), χρειάζεται συγκεντρωμένη δουλειά περίπου 8-10 ωρών για να ολοκληρωθεί. Σας προτείνουμε αυτή τη μόντα αν «το έχετε» πολύ με το DIY και μπορείτε να τα βγάλετε πέρα μόνοι σας. Εάν όχι, πηγαίνετε στο συνεργείο, γιατί αν έχετε Ν54, μάλλον δεν σας λείπουν και τα φράγκα! Λοιπόν, αυτόν τον μήνα έχετε και παρέλαση να κάνετε, οπότε θέλω και ακμαίο ηθικό έτσι; Και με την ευκαιρία, πείτε στις δικές σας να κόψουν τα τούρκικα σίριαλ, εντάξει; Για να σοβαρευόμαστε και λίγο σαν Νεοέλληνες!

 

Αρθρογράφος

 

Έναρξη λειτουργίας του πρώτου “experience store” με e-Bikes της Kosmoride

Έναρξη λειτουργίας του πρώτου “experience store” με e-Bikes της Kosmoride

Το πρώτο “experience store” της Kosmoride, της νέας επιχειρηματικής λειτουργίας της Kosmocar που είναι αφιερωμένη στα ηλεκτρικά ποδήλατα, ξεκίνησε τη ...