Mazda MX-30 145Ps

Mazda MX-30 145Ps

Όλα τα αναλογικά ρολόγια κάνουν ακριβώς το ίδιο πράγμα, μας δείχνουν την ώρα. Όμως κάποια από αυτά ξεχωρίζουν, είναι πιο πολυτελή, ένα είδος κοσμήματος και τονίζουν ότι ο ιδιοκτήτης τους έχει έναν ιδιαίτερο και ξεχωριστό τρόπο ζωής και σκέψης. Αυτό ακριβώς είναι και το MX-30. Ένα καθημερινό, όμορφο crossover όχημα, που σχεδιάστηκε να κινείται κυρίως μέσα στην πόλη, χωρίς όμως να θυμίζει σε τίποτα τα αυτοκίνητα που μέχρι τώρα ξέραμε και κυκλοφορούν συνήθως μέσα στον αστικό ιστό, το κάνει με ιδιαίτερο χαρακτήρα και περισσότερη πολυτέλεια!

First impressions

Αυτό που άμεσα σε εντυπωσιάζει στο MX-30 είναι η ποιότητα των υλικών και κατασκευής! Μόλις κάτσεις μέσα δεν μπορείς εύκολα να χωνέψεις την εκτόξευση του επιπέδου του εσωτερικού, ακόμη κι αν το συγκρίσεις με μοντέλα της Ιαπωνικής εταιρείας μόλις πριν 5 χρόνια. Μινιμαλιστικό, εργονομικό και πανεύκολο στη χρήση, χωρίς να τραβάς τα μάτια απ' τον δρόμο και όπου ακουμπήσεις, έρχεσαι σε επαφή με μαλακό ποιοτικό υλικό. To vegan δέρμα (δεν προέρχεται από ζώα) και το ύφασμα από ανακυκλωμένα υλικά σε κάνουν να αναθεωρείς όλα αυτά που η αφή και ο εγκέφαλός σου είχαν μάθει μέχρι τώρα περί πολυτέλειας. Πρόσθεσε σε όλα αυτά ότι υπάρχει και ο φελλός ως υλικό και ξαφνικά αναρωτιέσαι πώς τους ήρθε στο μυαλό να χρησιμοποιήσουν τέτοιο υλικό. Πάμε 100 χρόνια πίσω και μάλιστα στην Ιαπωνία. Μια εταιρεία με το όνομα Toyo Cork Kogyo κατασκευάζει διάφορα προϊόντα από τον φελλό των δέντρων που υπάρχουν άφθονα γύρω απ' την Χιροσίμα. Αυτή η εταιρεία 10 χρόνια μετά θα παράξει το πρώτο της τροχοφόρο, το τρίκυκλο Mazda-GO! Άρα δεν είναι καθόλου περίεργο που στην Mazda ο φελλός είναι ένα υλικό με τεράστια σημασία, οπότε ενσωματώνοντάς τον στο όχημα που την πάει σε μια νέα εποχή, αυτή της ηλεκτροκίνησης, ενώνει συμβολικά το παρελθόν με το μέλλον, την αυτοκίνηση με την οικολογία...και ταυτόχρονα ξεχωρίζει! Πάντως, σαν αίσθηση αλλά και look, ο φελλός είναι εκπληκτική επιλογή, γιατί δεν τον έχουν τοποθετήσει στα αυτοκίνητα εδώ και πολλά χρόνια;

Μολονότι στο εσωτερικό επικρατεί ο μινιμαλισμός, υπάρχουν τα πάντα στο θέμα του εξοπλισμού, όπως η σουίταi-Activsenseυποβοήθησης/ασφαλείας: Smart Brake Support με λειτουργία Turn-Across Traffic, Adaptive LED Headlights με High Beam Control, 360° View Monitor, Front Cross Traffic Alert, Rear Cross Traffic Alert, Lane Departure Warning System, Lane-keep Assist System, Emergency Lane Keeping, Blind Spot Assist, Traffic Sign Recognition System, Intelligent Speed Assistance, Driver Attention Alert, Driver Monitoring, Mazda Radar Cruise Control κ.α. Για το infotainment υπάρχει έγχρωμη οθόνη 8,8in που ελέγχεται από το περιστροφικό χειριστήριο στην κονσόλα και παρέχει σύνδεση Android Auto και Apple Carplay, ενώ για τον κλιματισμό υπάρχει μία δεύτερη οθόνη αφής 7in που είναι τοποθετημένη στο κάτω μέρος του ταμπλό. Οι σχεδιαστές της Mazda δεν συμφωνούν ιδιαίτερα με τη σύγχρονη τάση της αυτοκίνησης και τα πολλά και διάφορα πλήκτρα αφής στην κεντρική κονσόλα, γι' αυτό και έχουν τοποθετήσει φυσικούς διακόπτες δίπλα ακριβώς από τους διακόπτες αφής.

Οι μπροστά νιώθουν πάντα πολύ άνετα, ενώ οι πίσω κάνουν κάποιους μικρούς συμβιβασμούς, με τους κυριότερους να είναι το όχι τόσο εύκολο μπες-βγες, το αν είσαι ψηλός (άνω του 1,80m) βρίσκεις στην οροφή και ότι τα μικρά πίσω παράθυρα το κάνουν κάπως κλειστοφοβικό. Για την είσοδο-έξοδο, η Mazda έβαλε freestyle πίσω πόρτες, όπως είχε 18 χρόνια πριν στο RX-8, οι οποίες βελτιώνουν πολύ την κατάσταση αλλά και πάλι θέλει να είσαι κάπως ευέλικτος για να μπορέσεις να μπεις στα πίσω καθίσματα.

Επίτηδες!

Η μπαταρία είναι εσκεμμένα μικρή ή, για να το πούμε όπως το λέει η Mazda, το σωστό μέγεθος μπαταρίας είναι τα 35,5kWh. Με νορμάλ χρήση, θα δεις αυτονομία περίπου στα 200km (διανύσαμε 180km με μία φόρτιση), κάτι που για πολλούς ακούγεται μικρή. Στην πραγματικότητα φτάνει για την καθημερινή χρήση τριών ημερών, αφού σύμφωνα με τελευταίες μελέτες, ο μέσος Ευρωπαίος οδηγός διανύει 50km την ημέρα. Η εταιρεία επέλεξε αυτό το πακέτο μπαταριών για να παραμείνουν χαμηλά οι εκπομπές ρύπων που προκύπτουν από τον κύκλο ζωής ενός μοντέλου (παραγωγή, χρήση, ανακύκλωση), άρα είναι φιλικό προς το περιβάλλον, ενώ ταυτόχρονα ζυγίζει μόνο 310kg, οπότε δεν βαραίνει πολύ το όχημα. Κάτι για το οποίο η Mazda είναι πασίγνωστη, την ανάλαφρη οδική συμπεριφορά των οχημάτων της. Εντάξει, δεν θα συγκρίνω το MX-30 με το MX-5, αλλά μόλις το οδηγήσεις καταλαβαίνεις ότι οι ίδιοι άνθρωποι βρίσκονται πίσω απ' τη συνολική ρύθμιση της ανάρτησης. Απίστευτα ουδέτερο, θα πρέπει να προσπαθήσεις για να το αποσταθεροποιήσεις, αν και ποτέ δεν θα σε τρομάξει. Ομαλό και φιλικό είναι τα δύο επίθετα που χαρακτηρίζουν τη συμπεριφορά του MX-30.

Η μικρή μπαταριά θέλει κάθε 2 μέρες φόρτιση, αν θες να μην είσαι συνέχεια με το μάτι καρφωμένο στον όμορφο και πλήρη πίνακα οργάνων που συνδυάζει ψηφιακές με αναλογικές ενδείξεις, ταυτόχρονα όμως απαιτεί και μικρό χρόνο φόρτισης για να την δεις να γεμίζει. Μόνο 30 λεπτά για να πάει από 20% σε 80% σε ταχυφορτιστή 50kW ή 6 ώρες για wallbox 7,4kW. Άρα κάθε βράδυ πριν πας για ύπνο, το βάζεις στην πρίζα και το πρωί ξεκινάς τη μέρα σου φουλαρισμένος!

Στο δρόμο;

Είναι σβέλτο, αλλά δεν θα το έλεγες γρήγορο. H Mazda ανακοινώνει για 9,7sec για το 0-100km/h, όμως το VBOX έγραψε επαναλαμβανόμενα 9,29sec, μια ευχάριστη έκπληξη. Για το τετρακοσάρι ήθελε 16,89sec, με ταχύτητα εξόδου τα 135,1km/h, σχεδόν έχει χτυπήσει την τελική του ταχύτητα των ηλεκτρονικά περιορισμένων 140km/h. Παρόλα αυτά στην κίνηση μέσα στην πόλη οποιαδήποτε εντολή σου εκτελείται ακαριαία... ή μάλλον σχεδόν ακαριαία, αφού κι εδώ νιώθεις αυτό το ....«ομαλό» που ανέφερα πιο πάνω. Σίγουρα ο e-Skyactiv των 145Ps και των 27 kgm ροπής μπορεί να κινήσει πιο γρήγορα τα 1.645kg του MX-30, αλλά το γιαπωνέζικο software δεν αφήνει «ανεξέλεγκτο» τον ηλεκτροκινητήρα, ομαλοποιεί την απόδοση της ισχύος, κάνοντάς το πιο φιλικό και ήρεμο και βρίσκει τη χρυσή τομή ανάμεσα στις επιδόσεις και την κατανάλωση ενεργείας.

Όμως δεν χρειάζεται να είσαι με τέρμα πατημένο το δεξί πεντάλ για να πας γρήγορα. Χάρη στο πολύ καλό σε αίσθηση τιμόνι, μόλις βρεις ρυθμό και ζεσταθούν τα λάστιχα, το MX-30 δείχνει την καταγωγή του και στρίβει εντυπωσιακά για τον χαρακτήρα του. Στην πραγματικότητα, στρίβει πολύ καλύτερα απ' ό,τι περιμένεις, με το e-GVectoringControl Plus να κάνει σωστά τη δουλειά του. Μόλις φτάσεις στη στροφή και στρίψεις το τιμόνι, ο ηλεκτροκινητήρας κόβει στιγμιαία λίγο περισσότερο, οπότε χάρη στη μεταφορά βάρους (μικρό βύθισμα εμπρός), οι μπροστά τροχοί φορτίζονται παραπάνω, άρα έχεις έξτρα πρόσφυση στο στρίψιμο. Αντίθετα, μόλις αρχίζεις να ισιώνεις το τιμόνι στην έξοδο, ο ηλεκτροκινητήρας επιταχύνει, η μεταφορά βάρους φορτίζει τον πίσω άξονα και νιώθεις το όχημα να πατάει πολύ πιο σίγουρα στο δρόμο. Το e-GVectoringControl Plus είναι πολύ σωστά ρυθμισμένο και μαζί με την πολύ καλή μηχανική πρόσφυση που έχει απ' την άριστη ανάρτησή του, νιώθεις ότι το ΜΧ-30 είναι απ' τα καλύτερα σε οδική συμπεριφορά ηλεκτρικά οχήματα!

Πίσω απ' το τιμόνι υπάρχουν 2 paddles με τα οποία ρυθμίζεις την ανάκτηση ενέργειας. Στο πιο «σκληρό» επίπεδο, ο ηλεκτροκινητήρας φρενάρει έντονα μόλις σηκώσεις το πόδι απ' το δεξί πεντάλ, σαν λειτουργία του «ενός πεντάλ», κάτι που είναι ό,τι καλύτερο για άνεση, αλλά και φουλ ανάκτηση ενέργειας μέσα στην πόλη. Στο πιο «απαλό» επίπεδο, η ανάκτηση ενεργείας είναι μηδενική, κάτι που συμφέρει για κίνηση σε ανοιχτούς δρόμους.

Impressive!

Μπορεί λόγω της αυτονομίας των 200km να είναι ένα όχημα για να κυκλοφορείς κυρίως μέσα στην πόλη, αλλά σαν look ξεχωρίζει αφού δεν υπάρχει τίποτα αντίστοιχο στην κατηγορία. Η εντυπωσιακή crossover-coupe εμφάνισή του, μολονότι τετράπορτο, το κάνει να διαφοροποιείται απ' το πλήθος, ενώ ο Kodo σχεδιασμός είναι όμορφος και «αιχμηρός». H Mazda σκέφτηκε πανέξυπνα: βλέπει ότι ο κόσμος λατρεύει τα SUV και οι πωλήσεις τους έχουν εκτοξευτεί, ενώ ταυτόχρονα ξέρουν ότι ένα τέτοιο όχημα δεν θα είναι ποτέ το βασικό/μοναδικό μιας οικογένειας. Άρα κατασκεύασαν ένα upper-class εργαλείο που κάνει μια συγκεκριμένη δουλειά (τις καθημερινές μετακινήσεις) εκπληκτικά καλά, ενώ ταυτόχρονα είναι όμορφο, πολυτελές και, εν μέρει, status symbol. Ό,τι ακριβώς κάνει ένα ακριβό ρολόι χειρός!

Μας Άρεσε (+)

Εμφάνιση

Ποιότητα κατασκευής

Αίσθηση τιμονιού

Οδηγική συμπεριφορά

Ακαμψία πλαισίου

Εξοπλισμός

Δεν μας άρεσε (-)

Αυτονομία

Δύσκολη είσοδος-έξοδος των πίσω επιβατών

Περιορισμένη τελική ταχύτητα

Τιμή βασικής έκδοσης MX-30 e-Skyactiv GT: €37.590 (€33.043 με κρατική επιδότηση)

Τιμή έκδοσης δοκιμής MX-30 e-Skyactiv Launch Edition Modern : €38.000 (€33.403 με κρατική επιδότηση)

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Ηλεκτροκινητήρας AC, συγχρονικού τύπου

Θέση: Εμπρός, εγκάρσια

ΜΠΑΤΑΡΙΑ

Τύπος: Ιόντων λιθίου (li-on), χωρητικότητας 35,5kWh

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο: 1 σχέσης

Διαφορικό: Ελεύθερο

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 7,5Jx18in

Ελαστικά: 215/55

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 145

Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 27

0-100km/h (sec): 9,7

Τελική ταχύτητα (km/h): 140 (Ηλ. περιορισμένη)

ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ

C02 (gr/km): 0 (WLTP)

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (kWh/100km): 18kWh/100km (WLTP)

Δοκιμής (kWh/100km): 18,5kWh/100km

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

Ονομαστική (km): 200 (WLTP)

Δοκιμής (km): 180 (WLTP)

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η SEC

0-60 4,37

0-80 6,4

0-100 9,29

0-120 13,13

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ SEC @ ΚΜ/Η

18 2,95@42,89

60 5,54 @ 72,17

100 7,34 @ 87,25

200 10,97 @ 109,49

400 16,89@ 135,1

ΡΕΠΡΙΖ

ΚΜ/Η SEC

50-80 2,9

 

Αρθρογράφος