Skoda Octavia 1.6 TDI 105PS

Skoda Octavia 1.6 TDI 105PS

Δεν χρειάζεται επεξήγηση το ότι η Octavia είναι ένα πολύ σημαντικό αυτοκίνητο για την Skoda, αφού τα τελευταία πέντε χρόνια καλύπτει το 45% των συνολικών πωλήσεων της φίρμας. Επόμενο είναι για την Skoda να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στην ανανέωση του κορυφαίου μοντέλου της, έτσι η Octavia III (ή Octavia7 σύμφωνα με την ελληνική αντιπροσωπεία) που παρουσιάστηκε φέτος είναι όχι μόνο η καλύτερη των Octavia, αλλά ένας πολύ σημαντικός παίχτης στην μεσαία κατηγορία, καθώς χάρις στις μεγαλύτερες διαστάσεις της και τον κορυφαίο εξοπλισμό της πρακτικά ανεβαίνει κατηγορία, όντας πλέον συγκρίσιμη με μοντέλα της κατηγορίας Β (μεγαλομεσαία). Σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο είναι μεγαλύτερη κατά 9cm σε μήκος, 5cm σε πλάτος και 11cm σε μεταξόνιο, διαστάσεις που αντικατοπτρίζονται στον διαθέσιμο χώρο για τους επιβάτες, αλλά και στον χώρο αποσκευών ο οποίος φτάνει στο αχανές νούμερο των 590lt (1.580lt με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα), όντας με διαφορά ο μεγαλύτερος στην κατηγορία της.

Κινητήρας και επιδόσεις diesel

Την νέα Octavia έχουμε δει εκτεταμένα σε προηγούμενα τεύχη (τ.164 και 167), οπότε εδώ θα εστιάσουμε στην συμπεριφορά και τις επιδόσεις της πετρελαιοκίνητης έκδοσης των 105PS στους ελληνικούς δρόμους. Ο κινητήρας ανήκει στην νέα γενιά ΕΑ288 του VW Group και έχει σημαντικές βελτιώσεις στο σύστημα τροφοδοσίας, ψύξης και στο intercooler. Έχει κυβισμό 1.598cc και πρακτικά τετράγωνες διαστάσεις κυλίνδρων (79,5x80,5mm) που αποτελούν την χρυσή τομή ανάμεσα στην ροπή και τις μαζεμένες διαστάσεις. Τα ελατήρια των εμβόλων έχουν μικρότερη προένταση και οι εκκεντροφόροι εδράζονται σε κυλινδρικά ρουλεμάν για μείωση των εσωτερικών τριβών. Είναι υπετροφοδοτούμενος με τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας και έχει θερμική διαχείριση στο σύστημα ψύξης, το οποίο έχει διαφορετικά κυκλώματα για την κυλινδροκεφαλή και το μπλοκ, ώστε η φάση προθέρμανσης να μειώνεται χρονικά στο ελάχιστο.

Από πλευράς απόδοσης, με 105PS στις 3.000-4.000rpm δεν βάζει φωτιά στο δρόμο, αλλά χάρις στα 25,5kgm ροπής που είναι διαθέσιμα στο φάσμα 1.500-2.750rpm κινείται αξιοπρεπώς και οικονομικά. Εδώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η νέα Octavia σε αυτή την έκδοση ζυγίζει 1.305kg, νούμερο χαμηλό για την κατηγορία και ειδικά για τις διαστάσεις του αυτοκινήτου. Στον δρόμο ο κινητήρας είναι απρόθυμος κάτω από τις 1.500rpm, όπως όλα τα σύγχρονα diesel με κυβισμό κάτω των 2.0lt, αλλά μεταμορφώνεται μόλις το στροφόμετρο ξεπεράσει αυτό το νούμερο. Από τις 1.600-1.700rpm έως και τις 4.500rpm ο κινητήρας έχει πολύ θετικό και απόλυτα γραμμικό τράβηγμα, ενώ από εκεί και πάνω και μέχρι και το κόκκινο των 5.000rpm ο ρυθμός μειώνεται μεν, αλλά δεν ξεθυμαίνει απότομα. Στο κιβώτιο, η 4η και η 5η είναι overdrive (0,82 και 0,63 αντίστοιχα), αλλά η τελική μετάδοση με λόγο 3,645 δεν αφήνει το κιβώτιο να δείχνει υπερβολικά μακρύ, έτσι στις 2.000rpm του στροφόμετρου έχουμε 110km/h στο ταχύμετρο.  Σαν αποτέλεσμα οι ρεπρίζ είναι αρκετά καλές και το πετρελαιοκίνητο Octavia εμφανίζεται γρηγορότερο από δυνατότερα αυτοκίνητα. Συγκρίνοντας την κρίσιμη ρεπρίζ των 80-110km/h με το ίδιας ιπποδύναμης, αλλά μικρότερο (και ελαφρύτερο – 1.210kg) Renault Clio 1.5DCi, αλλά και με το δυνατότερο (120PS) Honda Civic 1.6 i-DTEC, βλέπουμε ότι με 3η η Octavia είναι σαφώς γρηγορότερη (4,19sec, έναντι 4,47 Civic και 5,07 Clio), ενώ με 4η και 5η είναι ταχύτερη του Civic (6,75 και 8,96sec, έναντι 6,84 και 10,77sec του Civic), όχι όμως και από το Clio. Πολύ καλά τα πάει και σε εκκίνηση από στάση: 10,77sec είναι πολύ καλή επίδοση για πετρελαιοκίνητη «λιμουζίνα» των μόλις 105PS.

Λογικά οικονομική

Θα περίμενε κανείς ότι οι καλές επιδόσεις συνεπάγονται και αυξημένη κατανάλωση, αλλά τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι. Εκεί που η diesel Octavia εμφανίζεται να καίει είναι εντός πόλεως, όπου είδαμε 7,5lt/100km, νούμερο σχετικά μεγάλο για σύγχρονο diesel, αλλά πρέπει να παραδεχτούμε ότι κατά την διάρκεια της δοκιμής η θερμοκρασία περιβάλλοντος ήταν στους 35οC, οπότε ο κλιματισμός δούλευε υπερωρίες και το στάνταρ Start-Stop επενέβη ελάχιστα, έως ποτέ. Τα πράγματα αλλάζουν σε πιο ανοιχτή διαδρομή, όπου ακόμη και σε ρυθμούς ανάρμοστους για diesel (βλ. με το πόδι στο πάτωμα) η κατανάλωση δύσκολα ξεπέρασε τα 7,0lt/100km, ενώ μόλις ο ρυθμός χαλάρωνε έβλεπες τον μετρητή κατανάλωσης να πέφτει γρήγορα. Σε οικονομικό ρυθμό, εκτός πόλεως, μια κατανάλωση της τάξης των 6,0lt/100km είναι απόλυτα εφικτή. Να σημειώσουμε ότι η Octavia TDi των 105PS διατίθεται αποκλειστικά με το πακέτο Green Tec, το οποίο περιλαμβάνει σύστημα Start-Stop και ανάκτηση ενέργειας και σημειώνει εκπομπές CO2 στα 99g/km, δηλαδή έχει μηδενικά τέλη κυκλοφορίας.

Αριστοκρατική

Στο δρόμο η νέα Octavia απλά επιβεβαίωσε την ποιοτική της κατασκευή και την πολιτισμένη και αριστοκρατική συμπεριφορά που πιστοποιήσαμε και στην Πορτογαλία τον χειμώνα. Η καμπίνα είναι τουλάχιστον ευρύχωρη για 5 άτομα και ο διάκοσμος δίνει μια upper class αίσθηση, τόσο λόγω υλικών και συναρμογής, όσο και λόγω εξοπλισμού, αφού στην έκδοση Elegance της δοκιμής μας το ηχοσύστημα Bolero με την οθόνη Color Maxi DOT κλέβει την παράσταση, ενώ υπάρχουν όλες οι ευκολίες που θα απαιτήσεις από ένα καλό αυτοκίνητο, ακόμη και αυτές που δεν περιμένεις, όπως η θήκη κινητού με ενίσχυση σήματος. Μοναδικό σημείο που ξενίζει είναι οι σχετικά αυξημένοι αεροδυναμικοί θόρυβοι, εάν κινείσαι με πάνω από 140km/h.

Το πάτημα της Octavia είναι στιβαρό, αλλά άνετο, με τις σφιχτές αναρτήσεις να απορροφούν άμεσα τις ταλαντώσεις στις ανωμαλίες του δρόμου, χωρίς να μεταφέρουν κανέναν κραδασμό στους επιβαίνοντες. Το τιμόνι με την ηλεκτρομηχανική κρεμαγιέρα είναι σχετικά βαρύ (η υποβοήθηση είναι ρυθμιζόμενη), αλλά η αίσθηση που δίνει είναι καθαρά τεχνητή και ξενίζει. Το κιβώτιο είναι τυπικό VW Group, με θετικό κούμπωμα και σχετικά μακριές διαδρομές. Αυτό που εκπλήσσει είναι τα περιθώρια πρόσφυσης. Θα πρέπει να κινηθείς με ρυθμό έξω από τον χαρακτήρα της για να αρχίσει να γλιστράει η Octavia, ακόμη και στους καλοκαιρινούς ελληνικούς δρόμους με 30+ βαθμούς Κελσίου, ενώ ακόμη και τότε θα γλιστρήσει προοδευτικά και θα μαζευτεί διακριτικά από το ESP.

Ευκαιρία

Είναι φανερό ότι η νέα Octavia είναι άξιος διάδοχος του κορυφαίου μοντέλου της Skoda και θεωρούμε σίγουρο ότι θα συνεχίσει την επιτυχημένη πορεία της ακόμη και στην σημερινή πολύ δύσκολη ελληνική αγορά. Χωρίς ουσιαστικά μειονεκτήματα και με υψηλό έως κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού, η τιμή της είναι τουλάχιστον δελεαστική ακόμη και στην «ακριβή» έκδοση Elegance, αφού με το πριμ απόσυρσης οριακά ξεπερνάει τις 20.000€ (20.690€).

 

Αρθρογράφος

 

Το Nissan Pavilion κερδίζει βραβείο σχεδιασμού χώρου στην Ιαπωνία

Το Nissan Pavilion κερδίζει βραβείο σχεδιασμού χώρου στην Ιαπωνία

Η Nissan ανακοίνωσε ότι το Nissan Pavilion, ένας διαδραστικός χώρος ψυχαγωγίας που ήταν ανοιχτός  από την 1η Αυγούστου έως τις 23 Οκτωβρίου του 2020, ...