Audi Q5 Sportback 40TDI Hybrid Quattro 204Ps
Η κατηγορία των coupe SUV, που «γεννήθηκε» πριν 15 χρόνια με την έλευση της BMW X6, μπορεί να φαίνεται λίγο περίεργη ιδέα, αλλά δεν είναι τόσο όσο ακούγεται, αφού καταφέρνει να συνδυάσει το στυλ με ελάχιστες παραχωρήσεις σε χωροταξικό επίπεδο. Αν μιλάμε μάλιστα για την περίπτωση του Q5 Sportback στην έκδοση diesel mild hybrid γίνεται άκρως πρακτική με το επιπλέον όφελος της οικονομίας στη χρήση.
Σκέψου το ως εξής: Με ένα Q5 Sportback αποκτάς το στυλ coupe που πάντα ήθελες, με το μεγαλύτερο μέρος της πρακτικότητας ενός SUV οχήματος. Μάλιστα το μερίδιο της αγοράς τους είναι τόσο μεγάλο, που η Audi έχει επενδύσει πάνω της ακόμη και τα ηλεκτρικά μοντέλα Audi e-tron Sportback. Φυσικά και στην κατηγορία αυτή οι επιλογές είναι πάρα πολλές, ξεκινώντας από το Citroen C4 και το Renault Arkana ως την Porsche Cayenne Coupe. Το Audi Q5 Sportback, με τιμή που ξεκινάει από τα €65.900, βρίσκεται ανάμεσα σε αυτά τα δύο άκρα και αρκετά κοντά στην BMW X4 xDrive 20d (€70.000) και την Mercedes GLC 220d 4matic Coupe (€69.650).
Premium και το δείχνει
Σε αυτό το αυτοκίνητο είναι η πρώτη φορά που η περιγραφή θα ξεκινήσει από… πίσω. Βλέπεις η σχεδίαση της έκδοσης Sportback επικεντρώνεται στο πίσω κομμάτι της οροφής και το coupe στυλ που δείχνει. Η σχεδίαση του Audi Q5 Sportback έχει ένα δυναμισμό και μία κομψότητα παρά τον όγκο του. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αποτελεί το φαρδύ πίσω μέρος με επίπεδο κόψιμο που τονίζει το coupe ύφος της γραμμής οροφής. Στην περίπτωση της έκδοσης S-Line που είχαμε στα χέρια μας, ο διαχύτης με το διακοσμητικό χρωμίου, που εκτείνεται σε όλο το πλάτος του οχήματος και το spoiler οροφής συμπληρώνουν τα δυναμικά χαρακτηριστικά. Το εμπρός τμήμα του Q5 Sportback ξεχωρίζει από τις έντονες εισαγωγές αέρα και την επίπεδη, φαρδιά κυψελωτή «μάσκα» Audi Singleframe. Το συνολικό αποτέλεσμα είναι αναμφίβολα πετυχημένο, ειδικά στην έκδοση S-Line της δοκιμής που περιλαμβάνει τεράστιους τροχούς 20in που δεν χάνονται στους τεράστιους θόλους του Q5.
Εσωτερικό γερμανικού…ρυθμού
Αίσθηση, ποιότητα και εμφάνιση γερμανικού ρυθμού για το εσωτερικό του Q5 Sportback, με τα δερμάτινα καθίσματα της έκδοσης S-Line να ξεχωρίζουν μαζί με τις ψηφιακές οθόνες στο ταμπλό και το infotainment. Τα σπορ καθίσματα δίνουν καλή πλευρική στήριξη και επαρκή άνεση σε μεγάλες διαδρομές, αν και τα θέλαμε λίγο πιο μαλακά. Ένας ψηφιακός πίνακας οργάνων 12,3 ιντσών (το virtual cockpit της Audi με τρία διαφορετικά μοτίβα απεικόνισης των πληροφοριών) έχει τον ρόλο του πίνακα οργάνων. Όσο για την οθόνη του infotainment, το σύστημα MMI υιοθετεί μία νέα οθόνη 10,1in με πολύ καλή ευκρίνεια και ταχύτατη απόκριση. Μπορείς να ελέγξεις τις ρυθμίσεις του κλιματισμού (3-ζωνικός παρακαλώ) και του ηχοσυστήματος με αναλογικά χειριστήρια, τα οποία τα βρίσκεις εύκολα ακόμη και σε κίνηση.
Η θέση οδήγησης «ακροβατεί» ανάμεσα σε hatchback και SUV όσο αφορά το ύψος, καθώς δεν κάθεσαι τόσο ψηλά όσο σε ένα Land Rover Discovery Sport και άλλα… κανονικά SUV, αλλά εξακολουθείς να έχεις καλή ορατότητα προς τα εμπρός χάρη στις σχετικά λεπτές μπροστινές κολόνες. Το μόνο μειονέκτημα είναι η πίσω κολόνα με την μεγάλη γωνία (κάτι συνηθισμένο για coupe SUV), η οποία μπορεί να κρύψει ολόκληρο αυτοκίνητο καθώς κοιτάζεις πάνω από τον ώμο σου. Αυτό δεν είναι πρόβλημα όταν παρκάρεις, επειδή έχεις τη βοήθεια από την κάμερα οπισθοπορείας μαζί με τους αισθητήρες στάθμευσης.
Ένας τομέας όπου το Q5 Sportback υστερεί σε σχέση με τις BMW X4 και GLC Coupe είναι το μενού του συστήματος infotainment που περιλαμβάνει την πλειοψηφία των ρυθμίσεων/λειτουργιών του αυτοκινήτου στην κεντρική οθόνη, κάτι που αποσπά την προσοχή στη χρήση εν κινήσει. Είναι πολύ πιο άμεσο από αυτό της Mercedes GLC Coupe με τα κάπως άβολα touch pad χειριστήρια που είναι ευαίσθητα στην αφή, αλλά πρέπει να απομακρύνεις τα μάτια σου από τον δρόμο για να το ελέγξεις. Ιδιαίτερα αν η επιλογή σου είναι στο δεξί μέρος της οθόνης, που βρίσκεται τοποθετημένο ψηλά στο ταμπλό. Τα GLC και X4 διαθέτουν περιστροφικά χειριστήρια και κουμπιά συντόμευσης για να βοηθήσουν ιδιαίτερα στην πλοήγηση (με το iDrive της BMW να είναι το πιο απλό/χρηστικό σε λειτουργία).
Στον τομέα που το Audi Q5 διακρίνεται ακόμη και από αυτά τα δύο μοντέλα είναι στο εσωτερικό. Όχι μόνο από τα υλικά και το συνολικό φινίρισμα, αλλά και από την «κομψότητα» καθώς παρέχει μία αίσθηση πολυτέλειας αλλά όχι υπερβολής. Κάθε επιφάνεια στην οποία «πέφτει» η ματιά σου έχει ένα απαλό φινίρισμα και όλα τα χειριστήρια κάνουν ένα ευχάριστο κλικ που φέρνει μια αίσθηση τάξης και ελέγχου, που δεν έχουν οι άλλοι ανταγωνιστές.
Όσο για την άνεση, οι επιβάτες των εμπρός καθισμάτων του Q5 Sportback έχουν πολύ χώρο για το κεφάλι, τα πόδια και τους ώμους για να απλωθούν, ενώ οι χώροι αποθήκευσης είναι αρκετοί, με θήκες στις πόρτες ένα ντουλαπάκι (με καλό μέγεθος) και μπόλικες θέσεις για κλειδιά και μικροαντικείμενα στην κεντρική κονσόλα. Μας έλλειψε όμως μία dedicated θέση για το κινητό τηλέφωνο, όταν μοντέλα χαμηλότερης κατηγορίας έχουν και μάλιστα με επαγωγική φόρτιση.
Παρά το coupe σχήμα οι επιβάτες στο πίσω κάθισμα δεν έχουν παράπονο για το ύψος του κεφαλιού -τουλάχιστον μέχρι αναστήματα 1,90m- τον χώρο για τα γόνατα και τους ώμους. Εκτός από άνετο το πίσω κάθισμα είναι και πρακτικό, με στάνταρ ρύθμιση ανάκλησης 40/20/40. Επιπλέον το πίσω κάθισμα μετακινείται εμπρός/πίσω και αυτό είναι πολύ καλό για την άνεση των επιβατών και την αύξηση της χωρητικότητας του πορτ-μπαγκάζ όταν απαιτείται.
Μιλώντας για τη χωρητικότητα του χώρου αποσκευών, το Q5 Sportback έχει πολύ καλή χωρητικότητα συγκρινόμενο με την X4 και την GLC Coupe (510lt). Το σχήμα του είναι τετράγωνο και δεν έχει ενοχλητικό χείλος φόρτωσης.
Οδήγηση σε δρόμο ή και… χώμα (είναι Quattro)
Η δικαιολογία του mild hybrid (με ένα σύστημα 12V με μία μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου και γεννήτρια με ιμάντα) καλύπτει λίγο την… αμαρτία του diesel μοτέρ, αν έχεις περιβαλλοντολογικές ανησυχίες. Πάντως ο ανανεωμένος στα σημεία 2.0TDI, απόδοσης 204Ps και 40,8kgm ταιριάζει εξαιρετικά στο Q5 Sportback. Επιταχύνει στα πρώτα 100 km/h σε 7,6sec, έχει τελική ταχύτητα 222km/h και εκπέμπει ρύπους 164g/km (€401,8 τέλη κυκλοφορίας). Ό,τι χάνει από εκεί, το κερδίζεις στην οικονομία, με κατανάλωση που κυμαίνεται λίγο πάνω από τα 7lt/100km στον αυτοκινητόδρομο και περίπου 8lt/100km στην πόλη, θα κάνεις πολλά (τα 70lt ρεζερβουάρ επαρκούν για 800+km), ήσυχα και άνετα χιλιόμετρα. Ναι, δεν γράψαμε λάθος. Ο κινητήρας diesel δεν βγάζει ενοχλητικό θόρυβο και τον καταλαβαίνεις μόνο όταν ξεκινά από το σύστημα start/stop.
Όσο για το ταξίδι, μόνο ο ήχος από τον αέρα θα σου θυμίσει πως είσαι σε μεγάλο SUV γιατί και οι αναρτήσεις έχουν κάτι από σπορ sedan (η έκδοση S-Line χρησιμοποιεί διαφορετικές ρυθμίσεις σε αμορτισέρ και ελατήρια). Το Q5 Sportback ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα σε σπορ sedan και SUV χωρίς να χαλά την άνεση και την αίσθηση ασφάλειας, εντός και εκτός πόλης, ακόμα και παρά την ύπαρξη των ζαντών 20in με λάστιχα 255/45.
Η κυρίαρχη αίσθηση που αποκομίζεις από την οδήγηση του Q5 Sportback είναι η «στιβαρότητα». Είναι πραγματικά «ισοπεδωτικό», εξαιρετικά σταθερό, δεν κλονίζεται από σχεδόν καμία ανωμαλία του δρόμου και σε γεμίζει σιγουριά. Η ποιότητα κύλισης είναι εντυπωσιακή, ενώ οι μεγάλοι τροχοί και το σύστημα Quattro Ultra (με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συνεκτικό συμπλέκτη) παρέχουν πολύ υψηλά επίπεδα πρόσφυσης που δύσκολα θα εξαντλήσεις με τα 204Ps. Σε δρόμο με στροφές με γρήγορο ρυθμό δεν είναι τόσο επιδέξιο όσο τα BMW X4 και Porsche Macan (εδώ ξεφεύγει η τιμή), ωστόσο, το Q5 Sportback είναι πιο ευέλικτο από τα περισσότερα SUV αυτού του μεγέθους, με «άφθονο κράτημα», απόλυτα προβλέψιμες και ουδέτερες αντιδράσεις, παρά το σχετικά αδιάφορο -σε αίσθηση- τιμόνι του.
Συμπέρασμα
Το Audi Q5 Sportback 40TDI είναι ένα πολύ ολοκληρωμένο οικογενειακό σπορτίφ SUV. Είναι κομψό, αθόρυβο, άνετο, ευρύχωρο, με αρκετά δυνατό και οικονομικό κινητήριο σύνολο και μεγάλη αυτονομία. Σε μία εποχή που μας βομβαρδίζει με battery packs, όλα τα ανωτέρω αποτελούν δέλεαρ για να επιλέξει κανείς την diesel έκδοση, αρκεί να μην προβληματίζεται από τα 65.000+ ευρώ και τα σχετικά υψηλά τέλη κυκλοφορίας.
Μας άρεσε
Απόδοση κινητήρα
Άνεση ανάρτησης
Ηχομόνωση καμπίνας
Ποιότητα κατασκευής
Εξοπλισμός
Σπορτίφ χαρακτήρας
Δεν μας άρεσε
Ορατότητα προς τα πίσω
Σχετικά υψηλά τέλη κυκλοφορίας
Τιμή βασικής έκδοσης Q5 Sportback 40TDI Hybrid Quattro S-Tronic: €65.900
Τιμή έκδοσης δοκιμής Q5 Sportback S-Line 40TDI Hybrid Quattro S-Tronic: €67.900
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπoς: Τετρακύλινδρος πετρελαιοκινητήρας με μπλοκ από χυτοσίδηρο και κεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός: 1.968cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 81 x 95,5mm
Σχέση συμπίεσης: 15,5:1
Τροφοδοσία: Άμεσος ψεκασμός common rail, υπερτροφοδότης καυσαερίων, ηλεκτροκινητήρας 4,2Ps
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 7 σχέσεων διπλού συμπλέκτη
Διαφορικό: Ελεύθερο με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συνεκτικό συμπλέκτη
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Πολλαπλών συνδέσμων, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: 8Jx20in
Ελαστικά: 255/45
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 338x30mm με τετραπίστονες δαγκάνες
Πίσω: Αεριζόμενοι δίσκοι 330x22mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm): 4.682
Πλάτος (mm): 1.893
Ύψος (mm): 1.622
Μεταξόνιο (mm) 2.820
Βάρος (kg): 1.825
Χώρος αποσκευών (lt): 520-1520
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 204/4.200
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 40,8/3.200
0-100km/h (sec): 7,6
Τελική ταχύτητα (km/h): 222
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km): 164 (WLTP)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (lt/100km): 6,3 (WLTP)
Δοκιμής (lt/100km): 7,8
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Με το 2024 να σηματοδοτεί την 40η επέτειο της NISMO και με μια παράδοση 30 χρόνων στην Ευρώπη, το brand NISMO επιστρέφει σε αυτήν με το Ariya NISMO.