BMW X1 xDrive 23d 211Ps

BMW X1 xDrive 23d 211Ps

Entry level premium

Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, η πρώτη γενιά της BMW X1 δεν ήταν αρκετά καλή... Η εμφάνιση της ήταν κάπως «αμήχανη», με δυσανάλογες αναλογίες και άχρωμο εσωτερικό, ενώ οδηγικά της έλειπαν τα σπορ γονίδια για τα οποία περηφανεύεται η γερμανική φίρμα. Η δεύτερη γενιά ήταν τρομερά βελτιωμένη σε όλους τους τομείς και αυτός είναι και ο λόγος που η F48 Χ1 ήταν ανταγωνιστική ακόμα και έπειτα από 7 χρόνια στην αγορά.

Η νέα X1 αποτελεί το μικρότερο μοντέλο στην SUV γκάμα της BMW, ωστόσο κανείς δεν πρόκειται να την αποκαλέσει «μικρή». Το ολοκαίνουριο μοντέλο έχει μεγαλώσει κατά 53mm σε μήκος, 24mm σε πλάτος και 22mm σε μεταξόνιο, για να φτάσει συνολικά τα 4.500mm, 1.845mm και 2.692mm αντίστοιχα. Εμφανισιακά έχει αλλάξει, όχι όμως σε δραματικό βαθμό, με τα τεράστια νεφρά να κυριαρχούν στο μπροστινό μέρος και να καταφέρνουν να προσδώσουν επιπλέον πλάτος στο look, κάτι στο οποίο συντελούν και τα LED φωτιστικά σώματα που εκτείνονται μέχρι τα φτερά. Το οπτικό αποτέλεσμα σε πείθει τόσο από άποψη επιβλητικότητας όσο και κομψότητας, με την αύξηση των διαστάσεων να την φέρνουν στα ίσια με την X3 πρώτης γενιάς. Στο πίσω μέρος οι σχεδιαστές τόλμησαν σαφώς περισσότερο, κάτι που φαίνεται στα ανάγλυφα LED φανάρια, στον δυναμικό προφυλακτήρα και την διακριτική αεροτομή. Η σχεδίαση αποδεικνύεται και τρομερά αεροδυναμική, με κορυφαίο συντελεστή Cd 0,26, για την κατηγορία και αποδίδεται στο ειδικά σχεδιασμένο πάτωμα, στις ενεργές γρίλιες εμπρός και στο γλυκό κατέβασμα της οροφής.

Υβριδικό άγγιγμα

Η νέα X1 (με κωδικό U11) βασίζεται σε μία ανανεωμένη εκδοχή της πλατφόρμας UKL2 που χρησιμοποιούσε η προηγούμενη (F48) X1, όμως η νέα πλατφόρμα μπορεί να υποστηρίξει όλα τα συστήματα κίνησης: Θερμικά μοτέρ βενζίνης και diesel, plug-in hybrid εκδόσεις και πλήρως ηλεκτρικό powertrain στην έκδοση iX1. Το πλαίσιο χρησιμοποιεί ειδικά κράματα ατσαλιού υψηλής αντοχής και αλουμίνιο σε πολλά μέρη, όπως το καπό και τις αρθρώσεις της ανάρτησης για μειωμένο βάρος.

Τα θερμικά μοτέρ δεν αποτελούν «επανάσταση» για την γκάμα της BMW. Αν εξετάσουμε την έκδοση 23d, που είχαμε στα χέρια μας, ο γνωστός τετρακύλινδρος B47 δίλιτρος κινητήρας έχει δεχθεί ορισμένες αλλαγές για μείωση των τριβών και αύξηση της απόδοσης στα 197Ps. Οι αλλαγές αυτές είναι νέα έμβολα με επίστρωση γραφίτη στις «φούστες» τους, νέο και ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα λίπανσης, σύστημα ψεκασμού με πίεση μέχρι 2.500bar, καθώς και αναβαθμισμένο κύκλωμα ανακύκλωσης των καυσαερίων. Η μεγαλύτερη διαφορά όμως έχει να κάνει με το κιβώτιο, το οποίο δεν είναι πλέον 8άρι με μετατροπέα ροπής, αλλά ένα 7άρι διπλού συμπλέκτη που μέσα στο housing του βρίσκεται ένας ηλεκτροκινητήρας ισχύος 19Ps και 5,6kgm ροπής, ο οποίος λειτουργεί ως μίζα-εναλλάκτης και συνδράμει στην συνδυαστική ισχύ του mild hybrid συστήματος 48V για να φτάσει τα 211Ps, με 40,8kgm ροπής.

Αναβάθμιση παντού

Αντισταθμίζοντας τις πιθανότατα περιορισμένες διαφορές στην σχεδίαση του αμαξώματος σε σχέση με την προηγούμενη X1, στο εσωτερικό συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Η αλήθεια είναι ότι η καμπίνα του απερχόμενου μοντέλου είχε αρχίσει να «δείχνει τα χρόνια της» ιδιαίτερα μετά την έλευση των τελευταίων και ευφάνταστα σχεδιασμένων ανταγωνιστών στο C-SUV, όπως τα Renault Austral, Alfa Romeo Tonale και DS 7 Crossback. Η νέα X1 δανείζεται τα στοιχεία σχεδίασης και το τεχνολογικό πακέτο από τις τελευταίες προτάσεις της εταιρείας, με τις διπλές οθόνες Curved Display να χρησιμοποιούν μια οθόνη 10,25in για τον πίνακα οργάνων και μια 10,7in για τον έλεγχο του infotainment και την πλειοψηφία των ρυθμίσεων του αυτοκινήτου. Το αποτέλεσμα είναι μίνιμαλ, άκρως μοντέρνο με την αιωρούμενη κεντρική κονσόλα να καταργεί τον βολικό περιστροφικό διακόπτη του iDrive και να δίνει προτεραιότητα στην αφή και στις φωνητικές εντολές. Οι φυσικοί διακόπτες είναι ελάχιστοι (μόνο για την ένταση του ηχοσυστήματος και τα οδηγικά προφίλ) και παρά το γεγονός ότι ακόμα και ο έλεγχος του κλιματισμού εντάχθηκε στην οθόνη αφής, η BMW δεν «υπέπεσε» στο λάθος που κάνουν οι περισσότεροι κατασκευαστές τελευταία και διατήρησε δύο μπάρες για άμεση πρόσβαση ανεξάρτητα από το μενού που βρίσκεσαι. Η ανάλυση και στις δύο οθόνες είναι εξαιρετική, όπως και η ταχύτητα αντίδρασης, ενώ στα θετικά πρέπει να συμπεριλάβουμε το πάντα χρηστικό και ευδιάκριτο Head-Up Display της BMW.

Η ποιότητα των υλικών στο πάνω μέρος του ταμπλό είναι κορυφαία, όσο το χέρι σου κατεβαίνει όμως είναι απλώς καλή. Ακόμα και έτσι όμως δικαιολογεί τον χαρακτηρισμό premium, ενώ η συναρμογή υψηλού επιπέδου δεν επιτρέπει τον παραμικρό τριγμό. Εξαιρετικά βολικό είναι το panel της ασύρματης φόρτισης που επιτρέπει στο smartphone σου να μένει σε όρθια θέση, με την αιωρούμενη κονσόλα να αφήνει επιπλέον χώρο για μικροαντικείμενα.

Η κάπως boxy σχεδίαση προσδίδει εξαιρετικούς χώρους για τέσσερις ενήλικες (ή ακόμα και πέντε με μικρές παραχωρήσεις), με άφθονο χώρο για τα γόνατα και το κεφάλι, ανεξάρτητα από το ύψος των επιβατών. Το πίσω κάθισμα είναι συρόμενο κατά 130mm, με την πλάτη να χωρίζεται σε αναλογία 40:20:40. Ο χώρος αποσκευών θα ικανοποιήσει απόλυτα μια οικογένεια, με τις τετρακίνητες εκδόσεις να προσφέρουν 500lt και τις δικίνητες 540lt. Εκεί που έχουν φτάσει σε διαστάσεις τα C-SUV αυτοκίνητα δύσκολα θα χρειαστείς μεγαλύτερο αυτοκίνητο για να καλύψεις τις ανάγκες σου, με τις μεγαλύτερες κατηγορίες να ικανοποιούν περισσότερο το αίσθημα ανάδειξης οικονομικού-κοινωνικού status.

Diesel is NOT dead!

Η τετρακίνητη 23d σε κερδίζει από το πρώτο κιόλας χιλιόμετρο. Το σύνολο κινητήρας-μετάδοση-ανάρτηση λειτουργεί υποδειγματικά, προσφέροντας έναν πολύ άνετο και ολοκληρωμένο οδηγικό χαρακτήρα. Καταρχήν, αν δεν έχεις ανοιχτό παράθυρο είναι αδύνατον να καταλάβεις, πόσο μάλλον να ενοχληθείς από την diesel ακουστική του τετρακύλινδρου μοτέρ. Η ηχομόνωση είναι κορυφαία, με την καμπίνα να απομονώνεται πλήρως στο σφράγισμα των παραθύρων. Ο μικρός ηλεκτροκινητήρας φροντίζει όχι μόνο για την άμεση και ανεπαίσθητη εκκίνηση του πετρελαιοκινητήρα, αλλά και για την τόνωση της ροπής στις χαμηλομεσαίες στροφές. Αντίστοιχα silky-smooth είναι -παραδόξως- και το διπλοσύμπλεκτο σασμάν. Η «στροφή» από το καταπληκτικό 8άρι torque converter που χρησιμοποιεί η BMW στην πλειοψηφία των μοντέλων της, στο DCT ακούγεται αρχικά ως downgrade, αλλά στην πράξη δεν είναι. Οι αλλαγές γίνονται βελούδινα και πολύ γρήγορα. Όσοι όμως θέλετε manual λειτουργία θα πρέπει να χρεωθείτε επιπλέον300 και να επιλέξετε την έκδοση με paddles στο τιμόνι, αφού ο μικρός επιλογέας στην κεντρική κονσόλα δεν έχει τέτοια επιλογή. Αν ξεκινήσετε να επιλέγετε κουτάκια στον διαμορφωτή, επιλογές που σίγουρα αξίζουν είναι η M Adaptive ανάρτηση (μειώνει το ύψος κατά 15mm) στα €730, το πακέτο Driving Assistant Plus στα €845 (περιλαμβάνει όλη την αρμάδα συστημάτων ασφαλείας της BMW) και το μεγαλύτερο ρεζερβουάρ καυσίμου (54lt από το «βασικό» των 45lt) στα €53. Στον στάνταρ εξοπλισμό είναι η εντυπωσιακά αποτελεσματική ενεργή ανάκτηση ενέργειας, με αυτόματο και μεταβλητό βαθμό επιβράδυνσης, χρησιμοποιώντας δεδομένα του συστήματος πλοήγησης και τους αισθητήρες-ραντάρ των βοηθημάτων ασφαλείας.

Το δίλιτρο μοτέρ σε εντυπωσιάζει με την απόδοση και την αμεσότητά του -πάντα με το boostάρισμα από το ηλεκτρομοτέρ- αφού παρά τα 1.690kg καταφέρνει να κινήσει το αμάξωμα πολύ άνετα και πάντα με ζωντανό ρυθμό. Αυτό φαίνεται εξάλλου και από τις πολύ καλές ρεπρίζ (50-80km/h@2,67s και 80-110km/h@3,48s), όμως ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η κατανάλωση καυσίμου. Χωρίς να «τσιγκουνευτώ» ποτέ το γκάζι, η μέση τιμή δεν πέρασε ποτέ τα 6,4lt/100km. Χάρη μάλιστα στην μακριά κλιμάκωση των 2 τελευταίων σχέσεων, στην εθνική μπορεί να διατηρεί 130-140km/h, με περίπου 2.000rpm, ρίχνοντας την κατανάλωση αρκετά κάτω από τα 6lt!

Αν πρέπει να περιμένεις κάτι για μοντέλο της BMW εκτός από την ζωντάνια στον ρυθμό κίνησης είναι και ζωντάνια στον τρόπο που στρίβει. Η αρχιτεκτονική είναι ίδια με την προηγούμενη γενιά, ωστόσο οι μηχανικοί της εταιρείας έκαναν πολλές αλλαγές. Οι βάσεις του μοτέρ είναι αλουμινένιες, μειώνοντας το βάρος κατά 3kg, με το πίσω υποπλαίσιο να είναι βιδωμένο στο πάτωμα για μεγαλύτερη ακαμψία. Νέα ρουλεμάν χαμηλής τριβής, νέες αντιστρεπτικές, μεγαλύτερη γωνία κάστερ μπροστά κατά 15% και διαφορετικά αμορτισέρ-ελατήρια είναι μερικές μονάχα από τις διαφοροποιήσεις σε σχέση με την απερχόμενη F48 X1. Η νέα X1 συμμετέχει ενεργά στη γρήγορη οδήγηση. Το τιμόνι, με την τυπικά πληθωρική στεφάνη, είναι γρήγορο, με μέτρια πληροφορία, ακόμα και έτσι όμως το turn-in της X1 με SUV κριτήρια είναι εντυπωσιακό. Η τετρακίνηση βρίσκει πάντα επάρκεια πρόσφυσης για να στρίψεις γρήγορα και οι τάσεις υποστροφής τιθασεύονται εύκολα από την πολύ γρήγορη απόκριση των αισθητήρων του xDrive, ενώ το DSC επιτρέπει ένα πολύ μικρό άνοιγμα της τροχιάς για να σε βοηθήσει στο να την τοποθετήσεις. Κάποιες φορές όμως το σύστημα υπερβάλει και εμπλέκεται αρκετά αυστηρά στην διαδικασία. Επιλογή για πλήρη απενεργοποίηση υπάρχει, αλλά σε τέτοιο αυτοκίνητο δεν έχει στην ουσία νόημα. Το 7άρι κιβώτιο έχει τόσο καλή απόκριση όταν επιλέγεις το Sport Mode που δεν θα σου λείψουν ούτε τα paddles ούτε η manual λειτουργία.

Στον ανοιχτό δρόμο διατηρεί ακούραστα υψηλή ταχύτητα χάρη στην υψηλή ροπή και την ιδανική κλιμάκωση του κιβωτίου, ενώ ταυτόχρονα προσδίδει κύλιση υψηλού επιπέδου. Η ανάρτηση είναι πολύ καλά ρυθμισμένη, φέρνοντας σε τέλεια ισορροπία την άνεση με την ακρίβεια των κινήσεων του αμαξώματος. Μόνο εντός πόλεως με χαμηλότερες ταχύτητες αντιδράει με περισσότερο κραδασμό από αυτό που περιμένεις στις έντονες ανωμαλίες, κάτι στο οποίο ευθύνονται οι μεγάλοι τροχοί των 19in που είχε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας. Η αυξημένη απόσταση από το έδαφος στα 205mm δεν θα πει όχι σε εκτός δρόμου εξορμήσεις με τη συμβολή της τετρακίνησης, όμως, πάντα πρέπει να έχεις στο μυαλό σου τον περιορισμό που θέτουν τα ακατάλληλα -σπορ προσανατολισμού- ελαστικά της Hankook.

Με κόστος που ξεκινάει από τα €54.600, η X1 xDrive 23d είναι ένα ακριβό, αλλά εξαιρετικά ολοκληρωμένο αυτοκίνητο που δεν θα σου λείψει τίποτα. Έχει την εμφάνιση, τον εξοπλισμό, τους χώρους, τις επιδόσεις και την ζωντανή οδική συμπεριφορά που περιμένεις από ένα ποιοτικό SUV με το σήμα της BMW. Αν δεν σας απασχολούν τόσο οι επιδόσεις και οι αυξημένες δυνατότητες κίνησης του xDrive, η έκδοση sDrive 20i με 170Ps κοστίζει 15.000 ευρώ λιγότερα.

+

Απόδοση κινητήρα

Λειτουργία αυτόματου κιβωτίου

Οδική συμπεριφορά

Ποιότητα κατασκευής

Εξοπλισμός

Χώροι

-

Αίσθηση τιμονιού

Ένταξη του κλιματισμού στο μενού της οθόνης

Τιμή βασικής έκδοσης BMW X1 sDrive 18i 136Ps: €40.090

Τιμή έκδοσης δοκιμής BMW X1 xDrive 23d 211Ps xLine: €57.430


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Τετρακύλινδρος πετρελαιοκινητήρας σε σειρά, με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο

Κυβισμός: 1.995cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 84mm x 90mm

Σχέση συμπίεσης: 16,5:1

Τροφοδοσία: Άμεσος ψεκασμός common rail, δυο υπετροφοδότες καυσαερίων VGT, ηλεκτροκινητήρας 19Ps

Βάρος (kg): 1.690

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς

Κιβώτιο: Αυτόματο 7 σχέσεων διπλού συμπλέκτη

Διαφορικά: Ελεύθερα

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 330x24mm με μονοπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι 300x20mm με μονοπίστονες δαγκάνες

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 8,5Jx19in

Ελαστικά: 245/55

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική Συνδυαστική Ισχύς (Ps/rpm): 211/4.000,

Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 40,9/1.500-3.500

0-100km/h (sec): 7,4

Τελική Ταχύτητα (km/h): 225

ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ

C02 (gr/km): 129

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (lt/100km): 4,9

Δοκιμής (lt/100km): 6,4

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η SEC

0-60 3,25

0-80 5,13

0-100 7,62

0-120 10,17

0-140 14,44

0-160 17,86

ΡΕΠΡΙΖ

ΚΜ/Η SEC

50-80 2,67

KM/H SEC

80-110 3,58

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ SEC @ ΚΜ/Η

18 2,42 @ 50,78

60 4,97 @ 79,39

100 6,78 @ 95,25

200 9,94 @ 119,92

400 15,58 @ 152,34

 

Αρθρογράφος

 

Test: Dacia Spring Electric 65Ps

Test: Dacia Spring Electric 65Ps

Η Dacia κάνει τη διαφορά και στα ηλεκτρικά, συστήνοντας μας το Spring, ένα αστικό αυτοκίνητο που για πολλούς λόγους μπορεί να γίνει το νέο “talk of th...