BMW Compact Ε46 4x4 Turbo 900Ps

BMW Compact Ε46 4x4 Turbo 900Ps

Είναι από τις λίγες φορές που νιώθεις πραγματική αδρεναλίνη να ρέει στις φλέβες σου την ώρα των μετρήσεων. Η BMW Compact του Χρήστου, με τέρμα γκάζι και 2η σχέση στο κιβώτιο, ξεκινάει σχεδόν αμέσως να σπινιάρει διώχνοντας την ουρά της δεξιά. Αλλαγή σε 3η με τέρμα γκάζι και η τετρακίνηση αναλαμβάνει να φέρει τα πράγματα σε τάξη. Τετρακίνηση; Ναι! Άστο, θα σου εξηγήσω μετά! Οι βελόνες σε στροφόμετρο και κοντέρ βουτάνε αστραπιαία προς το τέρμα της διαδρομής τους και η επιτάχυνση είναι το λιγότερο καταιγιστική. Ο ήχος απερίγραπτος. Έξι κύλινδροι, έξι πεταλούδες, ένα τεράστιο turbo, external και μία ελεύθερη εξάτμιση φροντίζουν για το εκπληκτικό soundtrack. Το V-BOX δείχνει αρκετά πάνω από τα 200km/h και τα φρένα είναι εκεί για να σταματήσουν με ασφάλεια αυτό το κτήνος. Κάναμε συνέχεια πατήματα από 2η και 3η σχέση και ο κινητήρας λειτουργούσε αδιαμαρτύρητα. Είμαστε με τη μεσαία πίεση -1,7bar- και όχι με τη φουλ και με βενζίνη πρατηρίου, χωρίς ενισχυτικά πρόσθετα. Η πρόσφυση του δρόμου δεν είναι και η καλύτερη κι όμως αυτό δεν μας εμπόδισε να κάνουμε 5,7sec από τα 100km/h μέχρι τα 200km/h. Με φουλ πίεση και καλό οδόστρωμα τα πράγματα σοβαρεύουν περισσότερο, να το ξέρετε. Αυτό όμως που με τρελαίνει δεν είναι οι χρόνοι αυτοί καθαυτοί, αλλά το ότι αυτό το κτήνος, με το τεράστιο turbo, τρέχει στην πίστα! Δηλαδή αυτό δεν γίνεται, πώς μπορεί ένας S54 που φοράει μια GTX4202R με A/R 1.15 να γυρνάει στην πίστα και να στρίβει? Τόσο πολύ βοηθάει άραγε αυτή η τετρακίνηση? Εγώ, πάντως, μόνο με την σκέψη ότι θα είχα 700+άλογα στο δεξί μου πόδι, θα τρόμαζα να πατήσω τέρμα γκάζι όταν ξέρω ότι μετά από μερικά μέτρα θα πρέπει να στρίψω…

Μοναδικό στον πλανήτη!

Ο Χρήστος Μπασιάς αγόρασε πριν πέντε χρόνια ένα σεμνό και ταπεινό BMWCompactE46. Προσωπικά προτιμώ την κανονική coupe έκδοση που έχει πιο αρμονικές γραμμές, ο Χρήστος όμως ήθελε να κάνει κάτι που δεν το έχει κανένας. Όχι στην Ελλάδα, στον κόσμο! Ξέρουμε ότι υπάρχουν Compact με S54 κινητήρα, ξέρουμε ότι υπάρχουν Μ3 Ε46 turbo, E46 Coupe με τετρακίνηση, αλλά ο συνδυασμός S54 turbo σε καρότσα Compact με τετρακίνηση δεν υπάρχει πουθενά! Μόνο στη Θεσσαλονίκη και είναι στα χέρια του Χρήστου, ιδιοκτήτη της Μπασιάς Performance, που έχει αναλάβει και όλο το project από την αρχή. Μου άρεσε αρκετά αυτή η προσέγγιση και όταν έμαθα την ύπαρξη αυτού του set-up ήθελα σαν μουρλός να το δω από κοντά και να σχηματίσω άποψη. Όπως κάθε νοήμων άνθρωπος θα σκεφτόταν αυτόματα ότι με αυτό το project θα κάνει παπάδες στην ευθεία, έτσι και εγώ αυτή την αντίληψη είχα. Πού να φανταζόμουν ότι ο Χρήστος, εκτός από το dragster, μπήκε και στην πίστα των Σερρών? Και όταν λέμε πίστα, ξεχάστε τα 402 μέτρα του dragstrip, εδώ μιλάμε για curb, στροφές και χρονόμετρα. Το μόνο κοντινό πράγμα που μου έρχεται στο μυαλό είναι τα θηρία του GroupB που αλώνιζαν τις ειδικές των ράλι τη δεκαετία του '80. Ε, λοιπόν, αν η BMW ήθελε να κατασκευάσει ένα αντίστοιχο αγωνιστικό, απλά άργησε. Την πρόλαβε ο Χρήστος. Παράνοια. Αυτή είναι μόνη λέξη που μου έρχεται στο μυαλό, όταν βλέπω video με την Compact να βγαίνει από τα pits της πίστας των Σερρών και να ξεχύνεται στην ευθεία. Ακούω τον διαολεμένο ήχο των έξι κυλίνδρων του S54 και το αχόρταγο ρούφηγμα της GTX42 και η αντιστοιχία με το AudiQuattroS1 είναι δεδομένη. Μόνο που εκείνο ήταν πιο αργό, πιο υποστροφικό και είχε τρελό lag. Α, και με το Quattro δεν μπορούσες να βγεις στο δρόμο, ενώ με την τετρακίνητη Compact μπορείς! Και σκεφτείτε ότι όντως το αυτοκίνητο είναι φτιαγμένο για τα 402 μέτρα, πράγμα που σημαίνει ότι ο Χρήστος δεν ασχολήθηκε με το στήσιμο του αυτοκινήτου για στρίψιμο. Είχε μηχανική πίεση, δηλαδή 0,95bar, ρύθμιση στην ανάρτηση για ευθείες και πάταγε τέρμα γκάζι στα ίσια κομμάτια της πίστας. Αυτό όμως δεν τον εμπόδισε να κάνει 1:35, δηλαδή αν είχε ασχοληθεί σοβαρά με το στήσιμο και τη γεωμετρία του αυτοκινήτου, τι θα έκανε εκεί μέσα? Το γεγονός πάντως ότι μπήκε στην πίστα και έκανε γύρους, λέει πολλά για την αξιοπιστία του συνόλου και τον τρόπο λειτουργίας του. Δεν βλέπουμε και κάθε μέρα τέτοια μοτέρ με κτηνώδη setup σαν αυτό να μπορούν να μπουν στην πίστα και να βγαίνουν αλώβητα. Συν το ότι ο Χρήστος το κινεί σχεδόν καθημερινά στο δρόμο και δεν λέει σχεδόν ποτέ όχι σε αξιόλογους αντιπάλους για φιλικά πατήματα.

Πολλές προσωπικές ώρες

Ο Χρήστος έχει βελτιώσει την Compact του πριν από δυόμιση χρόνια. Από τότε ο κινητήρας δεν έχει παρουσιάσει το παραμικρό πρόβλημα. Στην πραγματικότητα, δεν έχει ξανα-ανοιχτεί από τότε που ολοκληρώθηκε η μετατροπή του! Για να φτάσει όμως σε αυτό το αποτέλεσμα, σπατάλησε πολλές προσωπικές ώρες, δουλεύοντας και ψάχνοντας την ιδανική λύση κάθε φορά. Για παράδειγμα, ανακάλυψε ότι ο κινητήρας λειτουργεί πολύ καλύτερα με το VANOS σε λειτουργία. Συνηθίζεται βλέπετε σε αυτά τα μεγάλα στάδια στα M3 turbo να καταργούν το μεταβλητό χρονισμό. Ο Χρήστος χρησιμοποίησε σφυρήλατα πιστόνια της Wiseco, oversize κατά 0,5mmκαι μία custommulti-layer φλάντζα κεφαλής που αντέχει σε πολύ μεγαλύτερη πίεση καύσης. Γενικά, ο S54, αν προσέξεις 2-3 σημεία που «πονάει» (ένα εκ των οποίων είναι και η φλάντζα κεφαλής), είναι ένας ανθεκτικός κινητήρας και έχουμε δει ιπποδυνάμεις που φτάνουν και ξεπερνούν τα 600Ps με εργοστασιακά πιστόνια και μπιέλες. Εδώ βέβαια η ιπποδύναμη είναι αρκετά πάνω από τα 600Ps και επειδή το turbo μπορεί να στείλει ατελείωτα CFM αέρα με πίεση στους θαλάμους καύσης, αλλάχθηκαν όλα τα κινούμενα μέρη του εξακύλινδρου μοτέρ. Οι μπιέλες είναι ειδική παραγγελία και ανήκουν στη σειρά Heavy Duty, μίας εταιρείας που ο Χρήστος δεν ήθελε να αποκαλύψει. Για την ιστορία, πάντως, οι μπιέλες αντέχουν μέχρι και 200kgm ροπής. Για τη σύσφιξη του μοτέρ επιλέχθηκαν οι βίδες L19 της ARP, που προτείνονται σε κινητήρες S54 άνω των 700Ps.

Ο Χρήστος έχει κατασκευάσει πολλά custom πράγματα για τον κινητήρα, μεταξύ αυτών είναι η πολλαπλή εισαγωγής που έχει ένα αρκετά μεγαλύτερο plenum και λίγο πιο μεγάλα -σε μήκος- runners. Χειροποίητο είναι και το τεράστιο intercooler, το οποίο έχει ογκομετρηθεί και μπορεί να ικανοποιήσει ιπποδυνάμεις που φτάνουν τα 1.200Ps, όπως χειροποίητο είναι και ολόκληρο το σύστημα εξαγωγής, από την πολλαπλή μέχρι το downpipe και το τελικό καζανάκι. Η κυλινδροκεφαλή έχει διατηρήσει τους εργοστασιακούς εκκεντροφόρους, όχι όμως και το υπόλοιπο valve train. Οι βαλβίδες με τα διπλά ελατήριά τους, τους οδηγούς και τα retainers ανήκουν στην γκάμα της Supertech. Επιστρέφουμε ξανά στις ιδιοκατασκευές του Χρήστου και αυτή τη φορά πάμε στο κύκλωμα καυσίμου. Ο Χρήστος έφτιαξε ένα δοχείο καυσίμου 30lt, παροχές αεροπορικού τύπου και μια μπεκιέρα. Δύο αντλίες Bosch 044 και δύο εξωτερικά φίλτρα στέλνουν καύσιμο στα έξι μπεκ της Injector Dynamics που έχουν 1.300cc/min παροχή. Φυσικά και υπάρχει σύστημα ψεκασμού μεθανόλης, προέρχεται από την Snow Performance και ψεκάζει με δύο μπεκ στο σωλήνα που καταλήγει στην πολλαπλή εισαγωγής.

Abigturbo

Η GTX4202R της Garrett είναι ένα αρκετά τεράστιο -σε μέγεθος- turbo. Είναι μάλιστα από τις λίγες, αν όχι και η μοναδική φορά που έχουμε άμεση οπτική επαφή με το turbo σε S54. Συνήθως είναι κρυμμένο κάτω και πίσω, αλλά εδώ η πολλαπλή εξαγωγής είναι έτσι σχεδιασμένη ώστε το turbo να είναι εμπρός και πάνω, αφού λόγω μεγέθους δεν υπήρχε περίπτωση να χωρέσει αλλού. Έχει πάτημα Τ4, διάμετρο συμπιεστή 76mm και, με λόγο A/R στο 1.15, παρέχει πάνω από 40lb/min μετά τα 1,75bar πίεσης. Η δε μέγιστη παροχή του φτάνει τα 1.120Ps! Συνεργάζεται με ένα μεγάλο external wastegate της Turbosmart, που έχει διάμετρο εμβόλου στα 60mm και καταλήγει σε ένα screamer pipe, μπροστά από το δεξιό τροχό. Η ψύξη του turbo γίνεται με λάδι, το οποίο μεταφέρεται με custom σωληνώσεις αεροπορικού τύπου. Τη διαχείριση του κινητήρα την ανέλαβε η μονάδα S100 της DTA, η οποία έχει πολλές δυνατότητες και υποστηρίζει έλεγχο του ψεκασμού μεθανόλης, boost control, anti-lag, launch control, ενώ ελέγχει και το σύστημα μεταβλητού χρονισμού bi-Vanos της BMW.

Από πίσω, παντού!

Αυτό που έχει όμως περισσότερο ενδιαφέρον είναι η μετάδοση του αυτοκινήτου. Ο κινητήρας οκ, είναι ένας προσεγμένος και δυνατός S54, με ψαγμένο turbo και παλαβή δύναμη. Αν το αυτοκίνητο παρέμενε πισωκίνητο, όλη αυτή η δύναμη θα ήταν στην πράξη άχρηστη, εκτός κι αν μιλάγαμε για πίστα dragster, με μπαλόνια στους πίσω τροχούς. Επειδή όμως ο Χρήστος το χρησιμοποιεί κάθε μέρα, ήθελε να έχει πρόσφυση πέρα από τη μοναδικότητα του όλου project. Οπότε, η τετρακίνηση ήταν μονόδρομος! Μοντέλο δανειστής του συστήματος ήταν η τετρακίνητη BMW 330xiE46. Χρησιμοποιεί τετρακίνηση με έναν πολύδισκο συμπλέκτη και -υπό κανονικές συνθήκες- στέλνει το 62% της ροπής στον πίσω άξονα. Αν όμως οι συνθήκες το απαιτούν, μπορεί να φτάσει ακόμα και το 100% της ροπής στο μπροστινό ή στον πίσω άξονα. Τα πίσω ημιαξόνια είναι από την 330xi,  μιας και είναι χοντρά και έχουν μεγάλη αντοχή, ενώ τα μπροστινά προέρχονται από Χ5 E53. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι της Μ3 Ε46 και χρησιμοποιεί έναν δίδισκο συμπλέκτη της Sachs Racing.

Καταιγιστικό!

Ο ρυθμός επιτάχυνσης της Compact, όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα και φουσκώνει το turbo, είναι καταιγιστικός. Σε μόλις 4,64sec έχει επιταχύνει από τα 60km/h στα 160km/h, ενώ σε 5,73sec έχει κάνει το 100-200km/h. Και όλα αυτά σε μεσαία πίεση! Ρίξτε μια ματιά στον πίνακα και θα δείτε περισσότερα πράγματα, δεν έχει νόημα να τα γράψω ξανά και εδώ. Πιο πολύ νόημα έχει να σας πω ότι όση ώρα πάταγε τέρμα το γκάζι, ο δρόμος έμοιαζε σαν να γινόταν ένα στενό τούνελ και ο ήχος του S54 γέμιζε όλο το σώμα μου. Δεν ξέρω πραγματικά τι με εντυπωσίασε περισσότερο. Το ότι με αυτό το setup έχει συμπληρώσει τρία χρόνια ζωής χωρίς την παραμικρή ζημιά? Το ότι μπήκε στην πίστα των Σερρών και έκανε χρόνο εφάμιλλο με supercars? Το ότι κυκλοφορεί κάθε μέρα? Το ότι είναι μοναδικό στον κόσμο? Δύσκολο ερώτημα. Αυτό πάντως που λέει ο Χρήστος είναι ότι την έφτιαξε για να έχει κάτι που δεν έχει κανένας άλλος. Μην ξεχνάμε ότι η BMWCompact της Μπασιάς Performance είναι το μοναδικό τετρακίνητο turbo με κινητήρα Μ3 που κυκλοφορεί και υπάρχει στον πλανήτη Γη. Ακόμα μία Ελληνική πρωτιά, που αποδίδει τρελά και δουλεύει σαν ελβετικό ρολόι! 

 

Αρθρογράφος

 

Μείωση της εκπομπής ρύπων NOx από τη Volkswagen κατά περίπου 80%

Μείωση της εκπομπής ρύπων NOx από τη Volkswagen κατά περίπου 80%

Η Volkswagen χρησιμοποιεί διπλό ψεκασμό AdBlue στο σύστημα εξαγωγής καυσαερίων των κινητήρων diesel, επιτυγχάνοντας μείωση των οξειδίων του αζώτου σε ...