Fiat Grande Punto T-Jet 266Ps

Fiat Grande Punto T-Jet 266Ps

Κάτι τέτοιο έπαθε ο Μανώλης Κ., όταν παράγγειλε το Fiat Grande Punto του. Πήγε στην αντιπροσωπεία, το παράγγειλε και μετά από μία εβδομάδα βγήκε στην αγορά το Grande Punto Abarth! Το να πάει και να το ακυρώσει δεν έλεγε, γιατί θα καθυστερούσε η παραλαβή, οπότε, μιας και είναι χρόνια φίλος με τον Βαγγέλη Μανούκη, του το άφησε εκεί, προκειμένου να πάρει «τα πάνω του». Και η αλήθεια είναι πως τα πήρε αρκετά, αφού πλέον έχει 70 άλογα και 6kgm ροπής παραπάνω σε σχέση με ένα Abarth, ή αν προτιμάτε 146 άλογα παραπάνω από την αρχική του μορφή!

Ο αντικαταστάτης!

Λόγω χώρου η φιλτροχοάνη αναγκαστικά “κοιτάζει” προς τα πίσωΌταν βγήκε το νέο Punto και το Grande Punto όλοι οι κοντράκηδες περίμεναν πως και πως τον ένδοξο αντικαταστάτη του θρυλικού Punto GT. Πράγμα λογικό, μιας και το Punto GT είχε βιώσει μέρες δόξας στην χώρα μας, μιας και ήταν γρήγορο, οικονομικό, γρήγορο, ακόμα πιο γρήγορο με μία τσάκα και μια διομισάρα και φίλτρο και εξάτμιση και, με λίγη προσοχή, έστριβε και μάλιστα πολύ γρήγορα! Το νέο Punto και το Grande Punto όμως, δεν βίωσαν παρόμοια ιστορία, μιας και το παραπάνω βάρος, παρέα με τις οικολογικές ανησυχίες των αυτοκινητοβιομηχανιών, φίμωσαν τον 1.400άρη FIRE, ο οποίος μεταμορφώθηκε σε T-JET και χρειάστηκε η επέμβαση της Abarth για να δούμε έναν αντάξιο συνεχιστή της ιστορίας του Punto GT.  Εδώ όμως δεν έχουμε κάποια έκδοση της Abarth, αλλά ένα ταπεινό Fiat Grande Punto T-JET με 120Ps. Ή τουλάχιστον είχαμε, μιας και τα πράγματα έχουν αγριέψει αρκετά στον χώρο του κινητήρα!

Παίζοντας με τους αριθμούς!

Ένα νορμάλ Grande Punto T-JET με τα 120Ps χρειάζεται 8,9sec για τα πρώτα 100km/h, την ώρα που το Grande Punto Abarth χρειάζεται 8,2sec, ενώ του Μανώλη  θέλει μόλις 7,1sec. Καθόλου άσχημα θα έλεγα! Και η πλάκα ξέρετε ποια είναι? Πως λόγω βροχής δεν μετρήσαμε στην κανονική ευθεία των μετρήσεων, αλλά σε παρακείμενο δρόμο ο οποίος δεν είχε και τόσο καλή πρόσφυση, συν ότι τα λάστιχα δεν ήταν και στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Αυτό φάνηκε από τα 2,9sec που χρειαστήκαμε για τα πρώτα 18 κρίσιμα μέτρα, επίδοση που επηρέασε και το τετρακοσάρι, μιας και χρειαστήκαμε εν τέλει 14,97sec με 162,69km/h ταχύτητα εξόδου. Σίγουρα, σε καλύτερη άσφαλτο και με καλύτερα ελαστικά, το 2,9sec θα μπορούσε να γίνει 2,7sec, ή ακόμα και 2,6sec, και με αντίστοιχη μείωση του χρόνου στα 400 μέτρα. Και πάλι όμως το Grande Punto εξακολουθεί και είναι γρήγορο. Και φυσικά διασκεδαστικό.

Συν 146…

Περίεργο υβρίδιο το turbo, αλλά αρκετά αποδοτικό!Τόσα είναι τα παραπάνω άλογα που πήρε ο T-JET, μετά το ντοπάρισμα που δέχθηκε. Όπως καταλαβαίνετε, για να αντέξει ο κινητήρας, χρειάστηκε να αλλαχθούν τα εργοστασιακά πιστόνια με σφυρήλατα της CP, τα οποία είναι μεγαλύτερα σε διάμετρο κατά  0,5mm, με αποτέλεσμα ο κυβισμός να αυξηθεί ελαφρά στα 1.387cc.  Παράλληλα αλλάχθηκαν και οι μπιέλες με ενισχυμένες της Scat, οι οποίες δέθηκαν στον στρόφαλο με βίδες της ARP. Οι ενισχύσεις αυτές ήταν απαραίτητες, μιας και το turbo στέλνει 1,4bar, το οποίο μάλιστα είναι ένα περίεργο υβρίδιο τροποποιημένο από τον Βαγγέλη Μανούκη. Έχει χρησιμοποιήσει συμπιεστή και μαντέμι από 2,5άρα, με φτερωτή από GT28. Αυτό έγινε για να έχει καλύτερο spoolάρισμα, αλλά, φυσικά, και περισσότερη δύναμη. Το turbo πατάει πάνω σε πλακάκι για 25άρα, το οποίο έχει προσαρμοστεί πάνω στην εργοστασιακή πολλαπλή εξαγωγής και συνεργάζεται στενά με μία σκάστρα ανοιχτού τύπου της Turbo Xs, η οποία, εκτός από το καθήκον να ανακουφίζει το κύκλωμα, βοηθάει και στην ηχητική απόδοση του αυτοκινήτου.

Κάπου εδώ να προσθέσω πως με μία custom πολλαπλή εξαγωγής σαφώς και θα είχαμε πολύ καλύτερο αποτέλεσμα στην απόδοση, αλλά και έτσι ο κινητήρας αποδίδει 266Psχωρίς ιδιαίτερη δυσκολία. Το υπόλοιπο σύστημα εξαγωγής είναι custom, από την PMC, και περιλαμβάνει downpipe και τελικό καζανάκι, ενώ έχει διάμετρο στα 63mm.

Το καύσιμο έρχεται στην εργοστασιακή μπεκιέρα, που έχει στην άκρη της έναν ρυθμιστή πίεσης της Bosch ρυθμισμένο στα 4bar, μέσω μίας αντλίας βενζίνης της Walbro με παροχή στα 255lt/hr και από εκεί καταλήγει στα μπεκ της Bosch που έχουν παροχή στα 320cc/min. Ο εισερχόμενος αέρας φιλτράρεται από την φιλτροχοάνη της GReddy και ψύχεται, αφού περάσει πρώτα από το turbo, από το intercooler της Autobahn 88, το οποίο αντικατέστησε το, πλέον ανεπαρκές για αυτό το set-up, εργοστασιακό. Το μεγαλύτερο μέρος των ελαστικών σωληνώσεων στον χώρο του κινητήρα, αλλάχθηκε με σιλικονούχα της Autobahn 88. Τον αναπρογραμματισμό της ECU ανέλαβε ο Γιώργος Κάκκος της Re-Action Engineering πάνω στο δυναμόμετρο της, όπου και απέδωσε 266Ps στις 5.702 και 33,88kgm ροπής, από τις 4.300rpm, μέχρι και τις 5.300rpm. Όπως φαίνεται και στο διάγραμμα της δυναμομέτρησης, το turbo ξυπνάει μετά τις 3.000rpm, κάτι που φαίνεται και από την ρεπρίζ με 3η σχέση, μιας και από τα 50km/h μέχρι τα 80km/h χρειαστήκαμε 3,82sec, και έχει φουλ απόδοση στις μεσαίες, με τα 2,58sec που χρειαστήκαμε από τα 80km/h στα 110km/h.

Roadkill

Αν εξαιρέσουμε το ότι το πεντάλ του συμπλέκτη απομονώνει κάπως ψηλά, το υπόλοιπο σύνολο είναι πολύ καλό. Δύναμη υπάρχει διαθέσιμη από τις 3.000rpm και πάνω, ενώ παράλληλα, σε χαλαρούς ρυθμούς, ο κινητήρας είναι αρκετά οικονομικός στην κατανάλωση βενζίνης. Αυτό το τελευταίο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο, μιας και δεν είναι ανάγκη να τρως ένα 20άρικο σε κάθε σου βόλτα. Πέρα όμως από την οικονομία και την οικολογική οδήγηση, αυτό που μας ενδιαφέρει είναι ότι το Grande Punto του Μανώλη είναι ένα αρκετά γρήγορο hatchback και μπορώ να πω με άνεση ότι βαδίζει στα χνάρια της ιστορίας του PuntoGT, όπως το είχαμε γνωρίσει κάποτε στην Βούτα και στη Μαύρη. Μπορεί να παίξει με άνεση στα φανάρια με διάφορα αντίστοιχα τερατάκια της κατηγορίας του, χωρίς άγχος και, κυρίως, αξιόπιστα.

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

  • Κυβισμός: 1.387cc
  • Διάμετρος x Διαδρομή:  72,5mm x 84mm
  • Σχέση Συμπίεσης: 9,8:1

Tuned by

Manoukis Tuning

Ήρας 4, Καλαμάκι

210 98 58 010

www.manoukistunig.gr

TUNING SPECS

  • Πιστόνια CP
  • Μπιέλες Scat
  • Βίδες μπιελών ARP
  • Custom εξάτμιση 63mm PMC
  • Custom Turbo GT28
  • Intercooler Autobahn 88
  • Μπεκ καυσίμου Bosch 320cc/min
  • Ρυθμιστής πίεσης Bosch 4bar
  • Αντλία βενζίνης Walbro 255lt/hr
  • Φιλτροχοάνη GReddy
  • Κολάρα σιλικόνης Autobahn 88
  • Σκάστρα Turbo Xs
  • Custom δοχείο αναθυμιάσεων λαδιού
  • Πρόγραμμα ECU Re-Action Engineering

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

  • Εργοστασιακή

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

  • 5φτερος δίσκος G-Racing

ΑΜΑΞΩΜΑ

  • Εργοστασιακό

ΦΡΕΝΑ

  • Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι Brembo, τακάκια Brembo, σωληνάκια υψηλής
  • Πίσω εργοστασιακά

ΤΡΟΧΟΙ

  • Εργοστασιακές ζάντες 7Jx17in
  • Pirelli 215/45 R17 ελαστικά

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗΣ

Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο DynoMite της Re-Action Engineering

  • Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm) 266,1/5.702 
  • Μέγιστη ροπή (kgm/rpm) 33,88/4.800-5.300

 Fiat Grande Punto T-Jet 266Ps

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η             SEC

0-60                 4,17

0-80                 5,40

0-100               7,10

0-120               8,99

0-140               11,23

0-160               14,57

0-180               18,50

ΡΕΠΡΙΖ

ΚΜ/Η             SEC

50-80               3,82

80-110             2,58

100-140           4,06

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ        SEC    @        ΚΜ/Η

18        2,90     @        43,85

60        5,39     @        80,00

100      6,97     @        98,87

200      10,10   @        130,49

400      14,97   @        162,69

 

Αρθρογράφος

 

e-Mobility by FCA Greece

e-Mobility by FCA Greece

Εστιάζοντας στη νέα εποχή της εξηλεκτρισμένης αυτοκίνησης στην Ελλάδα.