Ford Fiesta Diesel 169Ps
Το Fiesta SΤ είναι μια απ' τις κορυφαίες επιλογές στην σύγχρονη αυτοκίνηση, στο Power Automotive Magazine δεν σηκώνουμε κουβέντα γι΄ αυτό. Και για να το πω πιο σωστά ελληνικά, είναι απ' τις πιο fun to drive και value for money προτάσεις με 4 wheels, ever! Όμως το κόκκινο που βλέπεις δεν είναι γνήσιο ST, έγινε στην πορεία και αυτό γιατί.... «ήμουν στην εθνική, επέστρεφα στην Αθήνα με το αμάξι που μόλις το είχα αγοράσει και στο δρόμο απογοητεύτηκα! Είπα στον εαυτό μου ότι το δευτερόλεπτο που θα φτάσω σπίτι είτε θα το βάλω αγγελία στο Car.gr είτε θα το βάλω για φτιάξιμο. Δεν μπορώ να μείνω με αυτό ψοφίμι!!!»
95Ps
Αυτή είναι η ονομαστική ιπποδύναμη του ST Line Red Edition 1.6 TDCi του 2016, όπως βγήκε απ' το εργοστάσιο. Μια πρώτη δυναμομέτρηση στο Dyno Dynamics της Powerlogic έδειξε 92Ps, ό,τι πρέπει για ένα ήρεμο καθημερινό όχημα που θες να γράφει πολλά ξεκούραστα χιλιόμετρα με χαμηλή κατανάλωση. «4,5lt/100km τα έβλεπα πανεύκολα και αυτό δεν ήθελα να το χάσω», ήταν τα λόγια του Ηλία στον Βασίλη Ζαφείρη όταν πήγε στην Tuning on Road να το ζωντανέψει λίγο. Αλλά όσοι κρατάνε στα χεριά τους αυτό το περιοδικό ξέρουν ότι ξεκινάς για να το αναβαθμίσεις λίγο... και καταλήγεις να παίρνεις τραπεζικό δάνειο βελτίωσης, ποτέ δεν σταματάμε στο λίγο!
Έμεινε το εργοστασιακό turbo, όμως πήγε στην Turbo Exelixis, συγκεκριμένα στον Ανδρέα Κλάδη, όπου και έγιναν αρκετές αλλαγές, όπως μεγαλύτερα φτερά σε συμπιεστή και στρόβιλο, άλλος άξονας και φτιαγμένο «μαντέμι». Επειδή το project δεν έχει τελειώσει, δεν θέλουν ακόμη να μοιραστούν τα χαρακτηριστικά του υβριδίου πλέον TD02, πάντως εκεί στην Turbo Exelixis κάνανε μαγικά, αφού το μικρό turbo δεν έχει φτάσει στα όριά του, όπως θα διαβάσεις παρακάτω έχει επιπλέον δύναμη να δώσει. Το εργοστασιακό χταπόδι είναι μικρό και θα περιόριζε την εκπνοή του κινητήρα, οπότε το αντικατέστησαν με ένα από Focus Diesel που έχει 3mm μεγαλύτερους αυλούς. Το χειροποίητο downpipe είναι διαμέτρου 55mm, ενώ η υπόλοιπη εξάτμιση είναι 50άρα, χειροποίητη και αυτή, όλη φτιαγμένη στον Θεόφιλος Εξατμίσεις developed by Odysseas.
Πάμε στην εισαγωγή τώρα. Από την Velossa Tech Design ήρθε ένα big mouth ram air intake snorkel, δηλαδή ένας καλά μελετημένος αεραγωγός που κάθεται μπροστά απ' το ψυγείο και φέρνει κατευθείαν αέρα στην Proram φιλτροχοάνη της Ramair. Για να μην ρουφάει ζεστό αέρα απ' το μηχανοστάσιο, ο Ηλίας έφτιαξε μια θερμοασπίδα από αλουμίνιο πάχους 3mm. Και αφού μιλάμε για αλουμίνιο, θα πρέπει να αναφερθούμε στον ειδικό του συγκεκριμένου μετάλλου, τον Ηρακλή Καρανάσιο της Hercules Parts. Έφτιαξε ένα μεγαλύτερο χειροποίητο intercooler και μεταλλικές σωληνώσεις, όλα από αλουμίνιο για καλύτερη επαγωγή θερμότητας. Εκεί λίγο πιο δίπλα έχει μπει και ένα δοχείο αναθυμιάσεων της D1Spec για να κρατηθεί η λαδίλα του diesel μακριά από την πεταλούδα.
Αφού μπήκαν όλα αυτά, σειρά είχε ο προγραμματισμός της ECU. Η Tuning On Road το πάλεψε σκληρά και έφερε το έργο εις πέρας, έτσι το αναβαθμισμένο μοτέρ στα 1,85bar έδειξε 168,9Ps/ 3250rpm και 43,3kgm/ 2480rpm! Καλά διάβασες... το μικρό 1600άρι σου πετάει πλέον στα μούτρα 43+ κιλά ροπής και ασχέτως με τη σχέση στο κιβώτιο και τις rpm τραβάει σαν φορτηγό!!! Στη δυναμομέτρηση φαίνεται επίσης ξεκάθαρα το πόσο απλωμένη είναι η ιπποδύναμη, από 2.500 έως σχεδόν 4.000rpm βγάζει συνεχώς πάνω από 150Ps, ενώ δεν πέφτει ποτέ κάτω από 130Ps από 2.300 έως 4.300rpm, αυτό είναι το 70% του φάσματος λειτουργίας του κινητήρα!
Σύγκριση με κανονικό ST;
Είχε λίγη ζέστη αλλά όχι κάτι τρελό ώστε να ζοριστεί το τουρμποντιζελοκίνητο. Στην πραγματικότητα δεν είχε κανένα πρόβλημα ο Ηλίας να πατήσει και να το πάει τέρμα, αν και με προειδοποίησε ότι η μετάδοση είναι μαμά (δεν πρόλαβε να αλλαχτεί ο συμπλέκτης μέχρι την ημερομηνία της φωτογράφισης..) οπότε μόλις νιώσει τον δίσκο να πατινάρει, θα κόψει. Αρχίζουμε τις προσευχές να βγει έστω ένα αξιόλογο πάτημα...
Μια βολτούλα να ζεσταθούν τα 205/45 Sport Contact6 της Continental που φοράνε οι μαύρες 17in ζάντες CSR της Bola και στήσιμο στην ευθεία. Δυνατό ξεκίνημα και αμέσως καταλαβαίνεις ότι η ροπή είναι σχεδόν ανεξάντλητη. Καλές αλλαγές, μολονότι ο μαμά συμπλέκτης είναι για λιγότερο απ' τη μισή ροπή που έχει τώρα και το «πετρέλαιο» κάνει το 0-100km/h σε 7,6sec, ενώ για το 400άρι πέρασαν 15,52sec, με ταχύτητα εξόδου τα 144,61km/h. Για να καταλάβεις αν είναι καλοί οι χρόνοι αυτοί, θα σου πω ότι το ακριβώς ίδιας γενιάς Fiesta ST (1,6lt turbo με 180Ps) έκανε 7,2sec για το 0-100km/h και 15,1sec (@152km/h) για το τετρακοσάρι. Όμως υπάρχει μια βασική διαφορά: το ST είχε και λειτουργία overboost, όπου στο τέρμα γκάζι για 15sec ανέβαζε τη δύναμη στα 200Ps, οπότε αυτές οι διαφορές στους χρόνους οφείλονται και σε αυτό. Το ντιζελοκίνητο Fiesta κρατιέται στην ουρά του γνήσιου ST μολονότι έχει λιγότερη δύναμη και 5άρι κιβώτιο αντί sport κοντού 6αριού που έχει ο γρήγορος αδερφός. Να τι κάνει η τεράστια ροπή! Βέβαια και το μαμά 5άρι του diesel είναι κοντό, αφού εργοστασιακά είχε μπει σε ένα daily driver αδύναμο αυτοκίνητο που θα έπρεπε να μπορεί να τραβήξει στην ανηφόρα σε ταξίδι ακόμη και με 4 άτομα και φορτωμένο με βαλίτσες. Πόσο κοντό; Υπερβολικά, σε σημείο που να μην μπορείς να αξιοποιήσεις σωστά το τράβηγμα της υψηλής ροπής και να χάνεις χρόνο αλλάζοντας συνεχώς! Αλλαγή σε 2α στα 45km/h, σε 3η στα 73km/h και σε 4η στα 112km/h! Οπότε μην περιμένεις να δεις μέτρηση 100-200km/h, θα το σκάγαμε το κακόμοιρο!
Μοιάζουν αρκετά
Είπαμε, είναι γνήσιο ST Line οπότε στο look οι ομοιότητες με το ST είναι μεγάλες. Όμως ο παρατηρητικός θα πιάσει αμέσως κάποιες βασικές διαφορές, κυρίως τα ταμπούρα πίσω. Το να βρεις γέφυρα με δισκόφρενα δεν είναι καθόλου φτηνό, αλλά ο Ηλίας δεν τα παρατάει, ψάχνει συνεχώς. Βέβαια ήδη έκανε μια πρώτη αναβάθμιση του συστήματος πέδησης με τρυπητούς δίσκους Zimmerman και Textar carbon τακάκια. Η ανάρτηση είναι βελτιωμένη με έναν συνδυασμό που έχει αποδείξει την αξία του: Bilstein - H&R. Τα χοντρομπούκαλα Β6 αμορτισέρ και τα σκληρότερα ελατήρια χαμηλώματος 3,5cm δίνουν στο ST Line μια συμπεριφορά που αρχίζει να πλησιάζει αυτήν του ST, αν και οι αναρτησάδες της Ford πραγματικά δίδαξαν και έχουν κάνει το sport Fordάκι ένα πραγματικό εργοστάσιο παραγωγής χαμόγελου. Επίσης τα σινεμπλόκ της Powerflex έχουν σφίξει το Fiesta της παρουσίασης και έκαναν πιο σπορτίφ την αίσθησή του.
Σε στριφτερά κομμάτια η διασκεδαστική συμπεριφορά του σε συνδυασμό με το ανεξάντλητο τράβηγμα του μοτέρ σε κάνουν να ξεχνάς (ή μάλλον και να χαίρεσαι) που είναι diesel και αρχίζεις να χαμογελάς έντονα.
Το ακόμη καλύτερο; Επειδή οι αλλαγές δεν είναι ακραίες, το αμάξι δεν έχασε ποτέ τον καθημερινό χαρακτήρα του (μεταφέρει την φαμίλια η Ηλίας με αυτό), ενώ η κατανάλωση έχει εκτοξευτεί στο εξωφρενικό... 6,2lt/100km!!! «Είναι απίστευτα εύκολο να δεις αυτό το νούμερο αν οδηγείς ανθρώπινα, γι΄ αυτό και έψαχνα για πετρέλαιο».
Future plans...σύντομα όμως!
Ξεκινάμε απ' το μοναδικό σημείο που πραγματικά υστερεί σε σχέση με τα υπόλοιπα. Θα μπουν τετραπίστονα Brembo μπροστά (και φτιάξε καμιά φανουρόπιτα μήπως και φανερωθεί κανένας άξονας για πίσω) για να έρθει το φρένο στα σωστά επίπεδα. Άμεσα επίσης αλλάζει ο συμπλέκτης για να αντέχει τα φορτία, ενώ το βολάν θα γίνει μονής μάζας. Αλλά και το μοτέρ δεν θα μείνει εκεί. Μεθανόλες και υψηλότερη πίεση για 200Ps! Νομίζω ότι κανονικά δεν θα έπρεπε να το φανερώσω αυτό, όμως δεν μπορώ πάρα να απορώ, πόση ροπή θα βγάζει τότε το 1600άρι μοτεράκι. Θα μείνει σε 5 ψηλό ή θα γράψει 6 το μπροστά νούμερο;
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: Τετρακύλινδρος σε σειρά, μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 1ΕΕΚ και 2 βαλβίδες/κύλινδρο Κυβισμός: 1.560cc Διάμετρος x Διαδρομή: 75mm x 88,3mm
Turbo TD02, υβρίδιο απ' την Turbo Exelixis
Πολλαπλή εξαγωγής από Ford Focus TDCI
Χειροποίητη εξάτμιση διαμέτρου 50mm και downpipe 55mm από Θεόφιλος Εξατμίσεις developed by Odysseas
Mεγαλύτερο αλουμινένιο intercooler και σωληνώσεις από Hercules parts.
Κολάρα σιλικόνης
Carbon εισαγωγή της Velossa Tech Design
Φιλτροχοάνη Proram της Ramair
MAF housing της Car Enhancements
Χειροποίητη θερμοασπίδα στην φιλτροχοάνη
Δοχείο αναθυμιάσεων της D1 Spec
Πρόγραμμα της Tuning On Road
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή
Σινεμπλόκ βάσης μετάδοσης της Powerflex
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Φιμέ μεμβράνες στα πίσω φανάρια
Βαμμένα εμπρός μπροστινά φανάρια με δαχτυλίδια
Φρύδια στα εμπρός φανάρια
Αεραγωγοί στο καπό
Μπαρόμετρο της Defi
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Τρυπητοί δίσκοι της Zimmerman εμπρός, Textar carbon τακάκια
Αμορτισέρ Bilstein B6
H&R ελατήρια χαμηλώματος 35mm
Σινεμπλόκ της Powerflex
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες Bola CSD 7,5Jx17in
Ελαστικά Continental Sport Contact6 205/45
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Dyno Dynamics της Powerlogic
Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 168,9/3.250
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 43,3/2.480
Stage 2
79%
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 3,51
0-80 5,53
0-100 7,6
0-120 10,81
0-140 14,38
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,34 @ 45,42
60 4,84 @ 73,18
100 6,6 @ 90,67
200 10,03 @ 115,08
402 15,52 @ 144,69
ΡΕΠΡΙΖ
ΚΜ/Η SEC
60-120 7,30
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Audi κερδίζει τη δικαστική… μάχη κατά της Nio από την Κίνα για τα ονόματα μοντέλων της στη Γερμανία