Lada Niva 1.7i 80Ps
Δεν γίνεται αφιέρωμα σε αυτοκίνητα 4x4 χωρίς να έχει Lada Niva. Είτε normal είτε βελτιωμένο αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην ιστορία της εκτός δρόμου αυτοκίνησης. Η χαμηλή τιμή αγοράς αλλά και συντήρησης, του έδωσε την πρώτη ώθηση και μετά όλοι ανακάλυψαν τις εκτός δρόμου ικανότητές του και την δυνατότητα κίνησης παντού. Ξεκίνησε ως 1600άρι με το δυνατότερο ως τότε μοτέρ της Vaz και όχι της Fiat όπως υπήρχε μία λανθασμένη εντύπωση. Είχε, και έχει, μόνιμη τερακίνηση, είναι το πρώτο off-road όχημα με αυτοφερόμενο πλαίσιο/αμάξωμα και είναι το όχημα εκτός δρόμου με τη μεγαλύτερη διάρκεια παραγωγής στην αρχική του μορφή. Ιδιαίτερη είναι και η ονομασία του. Η λέξη «Niva» κυριολεκτικά σημαίνει «χωράφι με καλαμπόκι», αλλά και «σημείο προπόνησης». Στην πραγματικότητα το όνομα Niva δημιουργήθηκε ως… ακρωνύμιο από τα αρχικά των ονομάτων των παιδιών των επικεφαλής σχεδιαστών του: Τις δύο κόρες του Pyotr Prusov (Natalia & Irina) και τους δύο γιους του Vladimir Solovyev (Vadim & Andrey).
Αφήνουμε την ιστορία του πρώτου Niva στην Ρωσία και βρίσκουμε ένα από τα περίπου 650.000 που πωλήθηκαν σε ολόκληρο τον κόσμο στη Χιλιαδού στην Εύβοια. Το αυτοκίνητο είχε ο παππούς του ήρωα της νεότερης (για τα Niva) ιστορίας μας Γιάννη Κωστάλλα, που αποφάσισε να το αναπαλαιώσει και να το βελτιώσει. «Το Lada επιλέχθηκε αρχικά για συναισθηματικούς λόγους διότι ήταν το αυτοκίνητο του παππού μου με το οποίο είχα ωραίες αναμνήσεις από παιδί» μας είπε και πρόσθεσε: «Επίσης το Niva μπορεί απλά να σε πάει παντού και να νιώσεις την ελευθερία που σου χαρίζει η φύση. Στόχος μου και της γυναίκας μου, ήταν να φτιαχτεί για να μπορούμε να πάμε σε μέρη, που δεν μπορείς να ανακαλύψεις με ένα απλό αυτοκίνητο και έτσι ξεκίνησε το ταξίδι της ανακατασκευής του».
Βέβαια ο Γιάννης αποδείχθηκε ανήσυχο πνεύμα και ως λάτρης του αυτοκινήτου δεν έμεινε στην αναπαλαίωση/αποκατάσταση του Niva αλλά το βελτίωσε κιόλας: «Σκοπός μου είναι να βελτιωθεί όσο γίνεται πιο πολύ για να μπορέσουμε να κάνουμε ταξίδια με την οικογένειά μου. Επόμενος στόχος είναι να του τοποθετήσω εμπρός και πίσω μπλοκέ διαφορικά και να μπει και μια σκηνή οροφής ώστε να ταξιδεύσουμε και να μείνουμε σε όσα περισσότερα μέρη μπορούμε».
Το ταξίδι της βελτίωσης του Lada
Βλέποντας τις πρώτες φωτογραφίες του αυτοκινήτου και πως ήταν, εκτιμήσαμε ακόμη περισσότερο την προσπάθεια του Γιάννη. Αν εκείνον τον φόβιζε η ιδέα της ανακατασκευής εμάς μας τρόμαξε από τις φωτογραφίες που είδαμε, καθώς είχε περισσότερη σκουριά παρά μέταλλο, όμως ο Γιάννης είχε (και έχει) μεράκι και υποστήριξη από τον πατέρα και την γυναίκα του και έκανε όλη τη δουλειά στο σπίτι του. «Το Niva ήταν σε ακινησία από το 2012. Με την πρώτη ευκαιρία ξεκίνησε το… ξήλωμα. Στο μυαλό μου είχα ότι θα κρατήσω το αμάξωμα και θα μπουν τα πάντα καινούργια. Η διαδικασία είχε πολλά ξενύχτια γιατί η μόνη ώρα που μπορούσα να ασχοληθώ με το αυτοκίνητο ήταν αργά το απόγευμα γυρνώντας από την δουλειά μου».
Ξεκίνημα με ένα σταθερό… πάτωμα
Η πρώτη βελτίωση έγινε στο… πάτωμα όπου μετά τις φαναριτζοδουλειές μπήκε η θερμομόνωση και η ηχομόνωση (3 στρώματα!), τοποθετήθηκε ουρανός από το νέο μοντέλο Niva Urban (το πιο σύγχρονο Niva που κυκλοφορεί από το 2014). Στη συνέχεια έγινε παραγγελία μοκέτα στη Γερμανία (μην ξεχνάτε το απλό Niva δεν είχε). Το ταμπλό επισκευάστηκε από ρωγμές και σκασίματα από τον ήλιο και ακολούθησε η δουλειά στο εξωτερικό μέρος του αμαξώματος. Το off road όχημα της Lada αφού… «εγχειρίστηκε» για να φύγει η σκουριά, βάφτηκε με ένα ιδιαίτερο σε υφή χρώμα (το 955 tough liner για off road χρήση που δεν χαράζεται) σε χακί απόχρωση. Η εταιρεία που το παράγει είναι Ελληνική και είναι η ΗΒ Βody στη Θεσσαλονίκη. Ένα σύγχρονο 4x4 έχει μεγάλους τροχούς που για να τοποθετηθούν στο αμάξωμα του Niva, έπρεπε να κοπούν τα φτερά και έτσι χώρεσαν τα ελαστικά Antares Deep Digger Μ/Τ διάστασης 31-10.5 σε ζάντες 7Jx15in της Pro Comp. Για να δείχνουν όμορφα και να αποκτήσει επιθετική εμφάνιση το Niva τοποθετήθηκαν πλαστικά φτερά της F-design μαζί και ένα Snorkel kit (της ίδιας εταιρείας) για να «αναπνέει» το μοτέρ όταν το Lada περνάει από βαθιά νερά.
Το Niva πήρε μπόι
Το βασικό κομμάτι στην μετατροπή του Niva από τον Γιάννη είναι η ανάρτηση, όπου έγινε παραγγελία ένα πλήρες kit για έξτρα ύψος της Trofilift (εταιρεία από την Ρωσία που εξειδικεύεται σε αναρτήσεις για Lada). Επιλέχθηκαν αμορτισέρ με πολύ πιο μεγάλη διαδρομή και το αυτοκίνητο ανέβηκε κατά +100mm. Αυτή η μεγάλη αλλαγή δημιούργησε πρόβλημα στα εμπρός ημιαξόνια λόγω της μεγάλης γωνίας, που δημιουργήθηκε. Η λύση δόθηκε με μία custom πλάκα έδρασης, η οποία «κατέβασε» το διαφορικό πολύ κοντά στην αρχική του θέση. Το kit είχε τις δικές του ψαλίδια/κόντρες ανάρτησης. Φυσικά λόγω των μεγαλύτερων τροχών αλλάχθηκαν και τα ημιαξόνια (και αυτά της Trofilift) και έμεινε η βελτίωση του κινητήρα. Ο 1700άρης είχε γράψει 68.850km και χρειαζόταν ένα καλό service. Έγινε και αυτό και το Niva «ζωντάνεψε» με το πρώτο γύρισμα της μίζας. Για να ολοκληρωθεί η εμφάνιση επιλέχθηκαν LED φανάρια εμπρός και πίσω (της Rolinger) και μία LED μπάρα, πάνω σε φωτιστικά σώματα (και μάσκα μπροστά) από το καινούριο Niva Urban. Η τελική εικόνα είναι αυτή ενός σύγχρονου restomod, χωρίς να χαθεί η κλασική εικόνα του Niva αλλά και να δείχνει διαφορετικό.
Σύμφωνα με τον Γιάννη το καλύτερο χαρακτηριστικό του αυτοκινήτου είναι η ευκολία κίνησης σε κάθε είδους έδαφος, χωρίς το φόβο κολλήματος ή πως θα περάσει από κλαδιά και δέντρα αφού το χρώμα δεν γδέρνεται. Αυτό που θεωρεί ελάττωμα είναι ο θόρυβος από την κύλιση και τον κινητήρα στο εσωτερικό του οχήματος, αλλά όπως λέει και ο ίδιος «δεν μπορείς να τα έχεις όλα, Lada είναι αυτό».
Και πώς είναι ένα Restomod Lada;
Βλέποντας από κοντά το Niva του Γιάννη, θαυμάσαμε την δουλειά που έχει κάνει στο αυτοκίνητο. Πως έχει διατηρήσει τον χαρακτήρα του, δουλεύοντας και βελτιώνοντας τα σημεία. Μπορεί να μην έχει κάνει πολλές αλλαγές στην μετάδοση ή στον κινητήρα (όπως τα περισσότερα που θα διαβάσετε σε αυτό το τεύχος) αλλά οι βελτιώσεις είναι εκεί που χρειαζόταν. Αυτό που έλειπε από το Niva, ήταν λίγη παραπάνω δύναμη για να βοηθά τη μετάδοση και την ανάρτηση να ξεπερνά τα εμπόδια και φυσικά ένα μπλοκέ διαφορικό (που είναι στα άμεσα σχέδια του Γιάννη..). Λόγω της μικρής ιπποδύναμης των 80 ίππων, το Niva θέλει θάρρος και φόρα για να περάσεις ένα δύσκολο κομμάτι με σαθρό χώμα και ανωφέρειες. Με «αργές σχέσεις» σε σημεία με πέτρες και σκληρό χώμα, το μικρό βάρος και η ανάρτηση βοηθούν το αδύναμο μοτέρ, που δεν φοβάται την πίεση και την… σκληρή μεταχείριση να σπρώξει το Lada.
Όσο για τον θόρυβο, αυτό ίσως να είναι το πιο ήσυχο Niva που έχουμε μπει. Αυτό που χρειάζεται να αλλάξει είναι η υδραυλική υποβοήθηση στο τιμόνι, αφού για μία μικρή διαδρομή ήταν σα να κάναμε πρόγραμμα γυμναστικής TRX στα χέρια. Όπως λέει όμως και ο Γιάννης: «Είναι Lada Niva δεν μπορείς να τα έχεις όλα».
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: Τετρακύλινδρος κινητήρας, με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από χυτοσίδηρο, 2 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός: 1.690cc
Διάμετρος διαδρομή: 82mm x 80mm
Σχέση συμπίεσης: 9,3:1
Snorkel kit της F-design
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Ημιαξόνια της Trofilift
Custom πλάκα έδρασης διαφορικού
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Αμορτισέρ-ελατήρια της Trofilift (+50mm ύψος)
Lift kit +50mm της ZS Technology
Ρυθμιζόμενη πίσω ράβδος της Trophy Profile
Σινεμπλόκ πολυουρεθάνης μπροστινών ψαλιδιών της A-Sport
Kit τεφλόν της A-Sport για τα ελατήρια εμπρός-πίσω
Custom αποστάτες αμορτισέρ
ΦΡΕΝΑ
Εργοστασιακά
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Custom πλαστικά φτερά
Αεραγωγοί της APS
Φωτιστικά σώματα εμπρός-πίσω (Lada Urban) LED της Rolinger
LED μπάρα της Rolinger
Εσωτερικό από Lada Urban
Τιμόνι Momo Montecarlo
Κεντρική κονσόλα της APS με θέση για 2din οθόνη
Custom όργανο πολλαπλών λειτουργιών με ένδειξη κλίσης
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες 7Jx15in (-30 offset) της Pro Comp
Ελαστικά Antares Deep Digger Μ/Τ 31-10.5-15
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η κορεατική εταιρεία βραβεύτηκε για την «καλύτερη» χρονιά της μετά τα λανσαρίσματα των βασικών μοντέλων της.