Fiat Grande Punto 1.4T-Jet 305Ps

Fiat Grande Punto 1.4T-Jet 305Ps

Με το Grande Punto του Μιχάλη ολοκληρώνουμε μία πολύ ενδιαφέρουσα σειρά άρθρων για τον συγκεκριμένο κινητήρα. Με τη βοήθεια φίλων και γνωστών, καταφέραμε να βρούμε το τελευταίο διάστημα αρκετά διαφορετικά setup για τον 1.4T-Jet, που δοκιμάσαμε και συγκρίναμε για να δούμε τι διαφορές έχουν μεταξύ τους, πόσο διαφορετικά αποδίδουν την ισχύ τους, ακόμα και πόσο κοστίζουν. Πιο συγκεκριμένα, με το Punto του Μιχάλη είχαμε την ευκαιρία να δούμε τι απόδοση έχει μία Garrett πάνω σε αυτό το μοτέρ, πιο συγκεκριμένα μία GTX2860R δεύτερης γενιάς και να δούμε τι διαφορές έχει σε θέμα λειτουργίας και απόδοσης με αντίστοιχο TD04 setup.

Γιατί Garrett;

Είναι αρκετοί οι λόγοι που οδήγησαν σε αυτή την επιλογή και θα αναλύσουμε μερικούς από αυτούς παρακάτω. Ο Μιχάλης μέχρι πρότινος είχε το δοκιμασμένο TD04 setup και πιο συγκεκριμένα την TD04-13TL, με μέγιστη παροχή τα 270Ps. Κάποια στιγμή, λοιπόν, αποφάσισε να πάει ένα βήμα παραπάνω και να βάλει χέρι και στα «ενδότερα» του μοτέρ. Αντικατέστησε τα πιστόνια με σφυρήλατα της Wossner και τους εκκεντροφόρους με τους αντίστοιχους από το Grande Punto Abarth. Σκεφτόταν αρχικά να βάλει τη μεγαλύτερη TD04-19HL, όμως έφαγε «άκυρο» επειδή είναι ένα turbo παλιάς τεχνολογίας, με πολύ αργό spool. Η GTX2860R Gen II, από την άλλη, είναι πολύ πιο καινούργια τουρμπίνα, με αεροδυναμικά μελετημένες φτερωτές, πολύ πιο υψηλό βαθμό απόδοσης και διπλά κεραμικά ρουλεμάν, προσφέροντας σημαντικά ταχύτερο spool και αξιοπιστία. Η φτερωτή στο συμπιεστή έχει διάμετρο 46mm και η παροχή της φτάνει μέχρι τα 475Ps. Τέλος, η διαφορά στην τιμή τους δεν είναι και τόσο μεγάλη (αναφέρομαι στην αγορά καινούργιας τουρμπίνας και όχι κάποιου μεταχειρισμένου unit), οπότε προχώρησαν στην επιλογή της Garrett.

Το νέο turbo πήρε θέση πάνω στην εργοστασιακή πολλαπλή από Abarth Grande Punto Esseesse, με τη βοήθεια μίας φλάντζας που κατασκεύασε ο Σπύρος Λιόσης της SLP, πράγμα που γλύτωσε αρκετά ευρώ από το πορτοφόλι του Μιχάλη, αλλά σίγουρα υπολείπεται σε απόδοση συγκριτικά με ένα καλοσχεδιασμένο χταπόδι. Πέρα από τη διαφορά στην επιλογή του turbo, το υπόλοιπο setup δεν διαφέρει και πολύ σε ό,τι έχουμε συνηθίσει μέχρι σήμερα για τα T-Jet. Λίγο πιο αναλυτικά, φοράει ολόσωμη εξάτμιση από τη Mavroidakos Exhaust, με 76/70mm downpipe και 63,5mm διάμετρο σωλήνας μέχρι το τελικό καζανάκι και μεγαλύτερα μπεκ, με παροχή 390cc/min. Ο Σπύρος Λιόσης εξόπλισε τον T-Jet με το intercooler kit της SLP μαζί με τις custom σωληνώσεις του, την εισαγωγή του αέρα και το δοχείο αναθυμιάσεων. Τον προγραμματισμό έχουν αναλάβει οι E-Tuners και το αυτοκίνητο απέδωσε στο Maha LPS3000 δυναμόμετρο της Petropoulos Dynocenter 305Ps, με 37,5kgm ροπής. Όπως φυσικά καταλαβαίνετε, το project σίγουρα θα έχει και συνέχεια, αφού η τουρμπίνα έχει ακόμα πολλά περιθώρια ιπποδύναμης.

Είναι σίγουρα Big Turbo;

Δύσκολα θα καταλάβει κανείς τι κρύβει κάτω από το καπό του το συγκεκριμένο Punto. Το intercooler στην κυριολεξία αχνοφαίνεται και η εξάτμιση κάνει ελάχιστο θόρυβο, ακόμα και στο τέρμα γκάζι! Το ίδιο ισχύει και για το εσωτερικό, τα μόνα aftermarket που έχουν προστεθεί είναι το boost controller OLED της GReddy στην κολώνα του τιμονιού και τα όργανα επίβλεψης στα αριστερά του οδηγού. Αν ανοίξεις το καπό, βέβαια, η κατάσταση είναι διαφορετική, ο Σπύρος -εκτός από τα aftermarket ανταλλακτικά που αναφέραμε- έχει προσθέσει αρκετές δικιές του λεπτομέρειες με θερμοασπίδες κ.λπ. για να οργανώσει σωστά και όμορφα το μηχανοστάσιο.

Κερατέα’s Dragstrip

Με τη ζέστη που έχει τις μέρες του Αυγούστου, οι μετρήσεις κατά τη διάρκεια της μέρας είναι σχεδόν απαγορευτικές για οποιοδήποτε αυτοκίνητο. Με τον Μιχάλη κανονίσαμε να βρεθούμε στην ευθεία της Κερατέας πολύ μετά τα μεσάνυχτα για να γλυτώσουμε αρχικά την πολυκοσμία, αλλά να μας πιάσει και η βραδινή δροσιά της περιοχής. Στη δοκιμή που κάναμε από στάση, ο χρόνος για το 0-402m ήταν 14,97sec, με 164km/h έξοδο και ένα κακό 18άρι στα 2,98sec, με αρκετό σπινιάρισμα λόγω της μέτριας κατάστασης των ελαστικών. Με σχέση στο κιβώτιο χρειάστηκε για το 60-160km/h 8,36sec και για το 100-200km/h χρειάστηκε 11,82sec. Στις δοκιμές το peak της πίεσης ήταν στο 1,75bar, ενώ διαθέτει τρεις χαρτογραφήσεις με 1bar και 1,35bar για τις καθημερινές του μετακινήσεις και όταν η κατάσταση το απαιτεί, χρησιμοποιεί τη ρύθμιση που είχαμε setάρει στις μετρήσεις μας.

Ένα πολιτισμένο Big Turbo

Αυτή την εντύπωση μου έδωσε το Punto του Μιχάλη, αφού μπορεί άνετα να κινηθεί καθημερινά χωρίς κανένα πρόβλημα, αλλά ταυτόχρονα μπορεί να δικάσει κιόλας. Ο Μιχάλης μαζί με τον Σπύρο από την αρχή του project είχαν στο μυαλό τους την αξιοπιστία και τη μακροζωία, ναι μεν μεγάλο turbo, αλλά με χαλαρές ρυθμίσεις για να μην πιέζεται το μοτέρ, να μην ανεβάζει θερμοκρασίες και γενικότερα να μην ταλαιπωρείται. Για να το πετύχει αυτό, ο Σπύρος έχει δοκιμάσει αρκετές συνταγές βελτίωσης για να δει τι δουλεύει/αντέχει και φυσικά πάντα παίζουν ρόλο και οι απαιτήσεις του ιδιοκτήτη. Αν ήθελε ο Μιχάλης, θα μπορούσε να κυκλοφορεί με πιο επιθετικό file και αρκετά υψηλότερη πίεση. Αυτό όμως θα είχε ως αποτέλεσμα να μην μπορεί να το χρησιμοποιεί καθημερινά τόσο αβίαστα όσο τώρα.

GTX vs TD

Η GTX2860R Gen II είναι φυσικά ταχύτερη στο spoolάρισμα σε σχέση με τις TD04, όμως όχι υπερβολικά πολύ. Βέβαια δεν μπορώ να είμαι 100% αντικειμενικός, αφού δεν είναι δικό μου για να το κυκλοφορώ καθημερινά. Οι διαφορές, το ίδιο και οι χρόνοι από στάση είναι παρόμοιοι με τα TD04 setup, ειδικά αν το συγκρίνουμε με το Punto του Ευγένιου (από το προηγούμενο τεύχος). Η διαφορά προκύπτει περισσότερο στις roll, όπου η ταχύτερη GTX δίνει κεφάλι 0,75sec στο 60-160km/h. Οι TD δεν έχουν και το καλύτερο όνομα μεταξύ των Fiat-άκηδων που τις φορούν κατά κόρον, ενώ οι Garrett GTX έχουν αποδειχθεί αρκετά αξιόπιστες. Είναι στο χέρι σας τι θα επιλέξετε, εμείς πάντως σας έχουμε παρουσιάσει όλα τα setup που παίζουν στα μοτέρ 1.4T-Jet.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Κυβισμός: 1.368cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 72mm x 84mm

Σχέση συμπίεσης: 9,3:1

Wossner Πιστόνια

Garrett GTX2860R GEN II

Abarth Grande Punto Esseesse πολλαπλή εξαγωγής

SLP Custom εισαγωγή αέρα

Mavroidakos Exhaust downpipe 76/70mm

Mavroidakos Exhaust εξάτμιση 63.5mm

SLP intercooler kit

Μπεκ 390cc/min

SLP δοχείο αναθυμιάσεων

SLP αλουμινένιος σωλήνας turbo 50mm

Greddy O-LED boost controller

SLP θερμοασπίδα

ECU tuning by E-TUNERS

 

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Εργοστασιακή

 

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Koni αμορτισέρ

Eibach ελατήρια

 

ΑΜΑΞΩΜΑ

Εργοστασιακό

ΦΡΕΝΑ

Εργοστασιακά

 

ΤΡΟΧΟΙ

OEM Abarth Punto 7Jx17in

Kumho 225/45

 

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η             SEC

0-60                 3,96

0-80                 5,41

0-100               6,77

0-120               9,16    

0-140               11,38

0-160               14,26

0-180               18,80

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ        SEC    @        ΚΜ/Η

18        2,98     @        45,09

60        5,39     @        79,73

100      6,97     @        101,68

200      10,11   @        128,97

400      14,97   @        163,99

 

Roll με 2α ΚΜ/Η             SEC

60-120             4,11

60-160             8,36

60-200             14,17

100-200           11,82

 

Αρθρογράφος

 

Επαναχρησιμοποίηση μπαταριών από την Jaguar

Επαναχρησιμοποίηση μπαταριών από την Jaguar

Η Jaguar επαναχρησιμοποιεί τις παλιές μπαταρίες των I-Pace και κατασκευάζει με αυτές μονάδες αποθήκευσης των 125kWh.