Fiat Panda Cross 1.3 Multijet 80Ps

Fiat Panda Cross 1.3 Multijet 80Ps

Cross Check

198 panda cross 1.3 mtj 1Είναι Παρασκευή μεσημέρι και στην όμορφη Ελλάδα μας έχει ξημερώσει ακόμα μια ημέρα με ζηλευτή ηλιοφάνεια, πεντακάθαρο ουρανό και ιδανική θερμοκρασία. Υπό αυτές τις συνθήκες, ξεκινώ από το σπίτι με τον προσωπικό μου καθημερινό «ήρωα», ένα Fiat Panda 1.2 ΜΥ 2007, με προορισμό τον Άλιμο και συγκεκριμένα τα κεντρικά γραφεία της Fiat. Σαράντα λεπτά αργότερα και αφού συμπληρώσω τα έγγραφα παραλαβής δημοσιογραφικού αυτοκινήτου, κατεβαίνω στο parking με το κλειδί ενός Panda Cross στο χέρι. Ψάχνω για κάτι μικρό, ψηλό και κίτρινο, ώπα νάτο! Μπάνικο, ψαρωτικό και πολλά υποσχόμενο, με χρωματάκι, που του πάει «γάντι», το «πραματάκι» δεν σε αφήνει να μπείς μέσα, εάν πρώτα δεν το κάνεις μια γύρα. Προστατευτικές ποδιές μπρός-πίσω, κόκκινοι γάντζοι ρυμούλκησης, αεραγωγοί, LED φώτα ημέρας, extra προβολείς ψηλά στη μάσκα, Mud&Snow ελαστικά, προστατευτικά στο αμάξωμα, μόνο «εργάτη» και snorkel δεν έχει! Το ξανακοιτάζω face to face και «πιάνω» τον εαυτό μου να χαμογελάει σαν μικρό παιδί. Καλά ξεκινάμε! Δεν έχω μπει καν μέσα και έχω «φύγει»! Ήδη μας φαντάζομαι σε κάποια επαρχιακή διαδρομή, φέρνω στο μυαλό μου γωνίες προσέγγισης και διαφυγής, «κρεμασμένους» τροχούς και την αυτόματη τετρακίνηση Torque on Demand να δουλεύει υπερωρίες. Μένει μόνο μια σύντομη στάση σπίτι για να φορτώσουμε και την κάνουμε απευθείας για Βόρεια Εύβοια. Το «έγκλημα», βλέπετε, είναι προσχεδιασμένο και αυτό από μόνο του λέει πολλά…

Cross my fingers

198 panda cross 1.3 mtj 2…ώστε να μη βρούμε κίνηση και να βρεθούμε γρήγορα εκτός των «τειχών»! Ο μικρός Multijet των 1.248cc  αποδίδει, στην έκδοση Cross 5Ps, περισσότερους από τους 75Ps του Panda 4x4, άρα στο σύνολο 80Ps. Έρχεται στη «ζωή» συνοδεία του χαρακτηριστικού εκείνου -παλιομοδίτικου- κροταλίσματος των diesel, που τείνουμε να ξεχάσουμε, είναι τραχύς και θορυβώδης, μεταφέροντας ταυτόχρονα κραδασμούς μέχρι τον επιλογέα ταχυτήτων. Προσωπικά, όχι μόνο δεν ενοχλούμαι, τουναντίον γουστάρω κιόλας, συμπεριλαμβάνοντάς  το και αυτό στο χαρακτήρα μιας ιδιαίτερης κατασκευής, διαφορετικού προσανατολισμού και προτεραιοτήτων. Η «κοντή» 1η «πετάει» το Cross μπροστά, ο υπερτροφοδοτούμενος, common rail, MTJ τουρμπίζει καλά στις 1.800rpm, ενώ μεταξύ 2.200-2.400rpm μπορείς να επιλέξεις την αμέσως μεγαλύτερη σχέση στο 5άρι κιβώτιο, με τη μέτρια -παρόλα αυτά- αίσθηση και τις μεγάλες διαδρομές του επιλογέα. Τα 19,4kgm ροπής δεν δυσκολεύονται με τα 1.155kg, που ζυγίζει το Cross, με αποτέλεσμα να κινείσαι σβέλτα και ταυτόχρονα οικονομικά, καταναλώνοντας 5,2-5,5lt/100km εντός πόλης. Σε συνδυασμό με την ψηλή θέση οδήγησης, την καλή περιμετρική ορατότητα, τις μαζεμένες διαστάσεις και τον μικρό κύκλο στροφής (9,7m), το Cross είναι δίχως αμφιβολία το πιο συμβατό -από αστικής απόψεως- τετρακίνητο. Ο χώρος αποσκευών με χωρητικότητα 225lt αποδεικνύεται επαρκής για ένα περιπετειώδες 3ήμερο δύο ατόμων, ενώ υπάρχει πάντα η δυνατότητα μερικής ή ολικής αναδίπλωσης της πλάτης του πίσω καθίσματος. So far so good, τι γίνεται, όμως, όταν πίσω σου αφήσεις (εντάξει, όχι και πολύ γρήγορα…) τα πρώτα διόδια? Εδώ κρίνεται το κατά πόσο η επιλογή σου ήταν συνειδητή, καθώς θα χρειαστεί λίγη υπομονή, μέχρις ότου το Cross αφήσει πίσω του τις ευθείες της εθνικής. Ταξιδεύεις άνετα και οικονομικά με 120km/h, με τον MTJ στις 2.500rpm και κατανάλωση στα 4,8lt/100km, μπορείς να ανεβάσεις λίγο ρυθμό μέχρι τα 130+km/h αντίστοιχα στις 2.800-3.000rpm, «πιάνοντας» ταυτόχρονα και τα 5lt/100km σε κατανάλωση καυσίμου, από εκεί και πάνω, όμως, οι αεροδυναμικοί και μηχανικοί θόρυβοι εντείνονται, χωρίς κάποιο ουσιαστικό όφελος στην ταξιδιωτική σου εμπειρία. Η αίσθηση του Cross σε αυτά τα χιλιόμετρα δεν προβληματίζει, επηρεάζεται, όμως, αλλά όχι έντονα ή τραγικά, από τους πλευρικούς ανέμους, ενώ η ηλεκτρική υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης έχει βελτιωθεί σημαντικά σε αίσθηση και απόκριση συγκρινόμενη με την προηγούμενη γενιά Panda, όπως και η πληροφόρηση. 

Escape Mode, Adventure Spirit

198 panda cross 1.3 mtj 3Λίγο έξω από τη Χαλκίδα, με κατεύθυνση προς Αϊ Γιάννη Ρώσο, το Cross «αισθάνεται» ήδη πολύ καλύτερα. Η ενδοτική ανάρτηση μπορεί να συνεπάγεται αισθητές κλίσεις του αμαξώματος, αν πιέσεις το Cross στο στροφιλίκι, έχει, όμως, διαδρομή και απορροφητικότητα, που εντυπωσιάζουν. Το Cross περνάει εντυπωσιακά πάνω από ανωμαλίες, κακοτεχνίες, καθιζήσεις και εναλλαγές του οδοστρώματος, δίχως να επηρεάζεται η πορεία του, εμπνέοντας ιδιαίτερη εμπιστοσύνη. Ήταν αρκετές οι φορές, που «δαγκώθηκα» ή σήκωσα το πόδι μου από το γκάζι τελευταία στιγμή με τη σκέψη «έχω πολλά», το Cross, όμως, σε κάθε περίπτωση περνούσε «αέρα». Την εμπιστοσύνη σου κερδίζουν και τα φρένα, που χάρη στους αεριζόμενους δίσκους των 257mm μπροστά και τους απλούς των 240mm πίσω, επιβραδύνουν δυνατά και ακούραστα το ελαφρύ «Pocket Size SUV», όπως αναγράφεται και στο καπό. Επί τρείς ολόκληρες ημέρες, οργώσαμε παρέα με το Cross τη Βόρεια Εύβοια, από την παραλία της Αγίας Άννας, τη Λίμνη, τις Ροβιές, την Ήλια, τους καταρράκτες Δρυμώνα, την Αιδηψό. Πατήσαμε άμμο, χώμα, λάσπη, πέτρες, διασχίσαμε νεροφαγώματα, περάσαμε από κροκάλες, ανεβήκαμε και κατεβήκαμε από σαθρά εδάφη, περάσαμε από τη μια όχθη στην άλλη. Δεν μάσησε πουθενά! Πώς να μασήσει, άλλωστε, με βελτιωμένες τις γωνίες προσέγγισης-διαφυγής κατά 3ο και 1ο αντίστοιχα (24ο μπροστά, 34ο πίσω) συγκριτικά με το Panda 4x4, με 21ο γωνία προσπέλασης, με 158mm απόσταση από το έδαφος, μεταλλικές ποδιές και ισχυρά νεύρα προστασίας του άξονα μετάδοσης στο κάτω μέρος, γρήγορη και αποτελεσματική τετρακίνηση. Όσον αφορά την τελευταία, το σύστημα Torque on Demand, πέραν της αυτόματης λειτουργίας, που διαθέτει και το απλό Panda 4x4, στο Cross φέρει επιπλέον το πρόγραμμα Off Road. Η επιλογή του, στην 2η θέση του περιστροφικού διακόπτη στην κεντρική κονσόλα, «κλειδώνει» την κατανομή ισχύος και ροπής στο 50%-50% στους δύο άξονες μέχρι τα 50km/h, ενώ το ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό EDL δίνει συνεχώς δύναμη στους πίσω τροχούς και οι επεμβάσεις του ASR μειώνονται αισθητά, ώστε να διατηρείς τη φόρα σου σε συνθήκες, όπως η άμμος και η λάσπη. Η 3η θέση του περιστροφικού διακόπτη στην κεντρική κονσόλα ενεργοποιεί το αυτόματο σύστημα κατάβασης πλαγιάς (Hill Descent Control), επίσης αποκλειστικό «gadget» του Cross.

Stay Cross-ed

Σε διάστημα μόλις 7 ημερών, για όσο, δηλαδή, είχαμε στη διάθεσή μας το Cross, διανύσαμε πολύ περισσότερα από 1.000km, τρείς φορές, δηλαδή, περισσότερα χιλιόμετρα από το μέσο όρο χιλιομέτρων ενός αυτοκινήτου δοκιμής. Μα καλά, τόσο φοβερό και ξεσηκωτικό είναι πια αυτό το Panda Cross, θα αναρωτηθεί κανείς!? Και, όμως, φίλοι μου, είναι. Αν αναζητάς χαρακτήρα, προσωπικότητα, υπερπλήρη εξοπλισμό, άνεση και ευκολία στην καθημερινή σου μετακίνηση, οικονομία, εκτός δρόμου ικανότητες, αλλά κυρίως μια αφορμή για να ταξιδεύεις, να ζεις την περιπέτεια και να γνωρίσεις δύσκολα προσβάσιμα μέρη του τόπου μας, το Panda Cross είναι φοβερό και ξεσηκωτικό…

Αν γινόταν να παραδώσω τα κλειδιά του δικού μου Panda και να κρατούσα το Cross, η μικρή μας ιστορία θα είχε και…Happy End! 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

  • ΤΥΠΟΣ           Τετρακύλινδρος σε σειρά, μπλοκ από χυτοσίδηρο,  κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, με 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο
  • ΘΕΣΗ              Εμπρός, εγκάρσια
  • ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc)        1.248
  • ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm)   69,6 x 82
  • ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ            16,8:1
  • ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ           Common Rail, turbo
  • ΒΑΡΟΣkg                  1.155

 

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

  • ΚΙΝΗΣΗ Αυτόματη τετρακίνηση
  • ΚΙΒΩΤΙΟ Χειροκίνητο 5 σχέσεων
  • ΔΙΑΦΟΡΙΚΟ   Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο περιορισμένης ολίσθησης EDL

 

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

  • ΕΜΠΡΟΣ        Γόνατα McPherson, τηλεσκοπικά αμορτισέρ, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός
  • ΠΙΣΩ   Ημιάκαμπτος άξονας, τηλεσκοπικά αμορτισέρ, ελικοειδή ελατήρια

 

ΦΡΕΝΑ

  • ΕΜΠΡΟΣ Αεριζόμενοι δίσκοι 257mm
  • ΠΙΣΩ   Δίσκοι 240mm

 

 

 ΤΡΟΧΟΙ

  • ΖΑΝΤΕΣ  5,5Jx15in
  • ΕΛΑΣΤΙΚΑ    185/65 R15

 

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

  • ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ (Ps/rpm)          80/4.000
  • ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ (kgm/rpm)      19/1.500
  • 0-100km/h      14,3sec
  • ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ km/h  160

Εκπομπές CO2

  • C02 (gr/km)       125

Μέση κατανάλωση

  • Ονομαστική (lt/100km)  4,7
  • Δοκιμής (lt/100km)    5,2

 

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η             SEC   

  • 0-60                 6,50    
  • 0-80                 9,89    
  • 0-100               14,94
  • 0-120               22,36

 

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ        SEC    @        ΚΜ/Η

 

  • 18        3,24     @        34,83
  • 60        6,33     @        60,30
  • 100      8,51     @        71,63
  • 200      12,81   @        92,56
  • 400      19,75   @        114,12

 

ΡΕΠΡΙΖ

 

ΚΜ/Η             SEC   

50-80               4,88

 

ΚΜ/Η             SEC   

80-110             6,96

 

ΚΜ/Η             SEC   

80-110             7,83

 

 

 

 

 

 

 

Αρθρογράφος

 

Η Walkenhorst Motorsport, με ελαστικά Yokohama, κερδίζει το 2ο Γύρο του Nurburgring Endurance Series

Η Walkenhorst Motorsport, με ελαστικά Yokohama, κερδίζει το 2ο Γύρο του Nurburgring Endurance Series

Οι Jakub Giermaziak και Jesse Krohn κέρδισαν την 2η διοργάνωση των αγώνων αντοχής  του του Nurburgring Endurance Series.