Ford Ranger Raptor T8 258Ps & T9 292Ps
True story
Κάθε μέρα για να φτάσω στο γραφείο του περιοδικού περνάω από την οδό Αναπαύσεως στα Βριλήσσια. Κάθε μέρα λοιπόν πέρναγα μπροστά από ένα τουμπανιασμένο μπλε Ranger Raptor. Ψηλωμένο, με μεγάλους τροχούς, μεγάλα φρένα, καπό, εργάτες, φανάρια LED, όλα αλλαγμένα. Το είχα συνέχεια στο μυαλό μου και όταν έσκασε η ιδέα στην συντακτική ομάδα για να κάνουμε ένα διαφορετικό τεύχος αφιερωμένο αποκλειστικά σε δοκιμές βελτιωμένων off-roaders, μαντέψτε ποιο ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που έβαλα στην θεματολογία. Το Raptor του «Προέδρου». Ο Ηλίας Πιτταράς είναι ο πρόεδρος του Raptor Club Greece (κουφάθηκα όταν μου είπε ότι το club αριθμεί πάνω από 400 ενεργά μέλη...) και κατά συνέπεια έπρεπε να έχει το πιο g@m@to Raptor στην Ελλάδα. Πρακτικά, σχεδόν ό,τι υπάρχει στην παγκόσμια αγορά aftermarket (και πολλά που δεν υπάρχουν, όμως έγιναν custom) το συγκεκριμένο Raptor το είχε πάνω. Τι εννοείς το είχε;
Ένα λεπτό να εξηγήσω, όταν πήρα τον Ηλία για να κανονίσουμε την δοκιμή του, αφού δέχθηκε με χαρά, μου είπε:
-Πρέπει να το κάνουμε μέσα στις επόμενες 2 βδομάδες γιατί μόλις παρέλαβα το καινούριο μοντέλο και το μπλε θα το πουλήσω.
-Ωραία, δεν τα κάνουμε και τα 2 μαζί για να δούμε και τις διαφορές τους στην...πράξη;
-Μέσα! Βιαστείτε, όμως, γιατί μόνο που έχουν μάθει στο Club ότι θα πουλήσω το μπλε, έχουν αρχίσει και με παίρνουν τηλέφωνα, χωρίς να έχω βάλει αγγελία!
Μία ωραία Παρασκευή...
...απόγευμα στην Πεντέλη. Είμαι που λες δικέ μου αραγμένος στο πορτμπαγκάζ μίας Mercedes EQB, σκέτος Βούδας ο δικός σου και ενώ πίνω το καφεδάκι μου με τις 36 ζάχαρες, φτάνουν δύο τεράστια pickup που μου κρύβουν τον ήλιο, κυριολεκτικά. Το κόκκινο, το καινούριο T9 Raptor, είναι πιο εντυπωσιακό, με τα μούτρα να θυμίζουν σε μεγάλο βαθμό το F150, όμως η ατραξιόν της δοκιμής μας είναι το μπλε. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Ranger Raptor είναι ένα άκρως επιβλητικό αυτοκίνητο. Είναι τόσο «πολύ αυτοκίνητο», όλα σε ένα πακέτο. Έχει καρότσα για να ικανοποιεί τους επαγγελματίες, εξαιρετικές δυνατότητες εκτός δρόμου, ενώ ταυτόχρονα είναι τρομερά άνετο στην άσφαλτο και στο ταξίδι, με μία φιλόξενη καμπίνα ακόμα και για 5 άτομα. Ο Ηλίας το συνοψίζει ως εξής: «To Raptor είναι ένα πολυεργαλείο! Είναι και επαγγελματικό και top οικογενειακό, με ατελείωτους χώρους για παιδιά και βόλτες σε ό,τι τερέν και αν επιλέξεις».
Μάλιστα, ήταν -και είναι- ένα αναπάντεχο hit για την Ελλάδα, καθώς οι υπεύθυνοι της Ford όταν λανσαρίστηκε στη χώρα μας θεωρούσαν ότι δεν θα είχε μεγάλη απήχηση στην ελληνική αγορά, όμως οι Έλληνες επαγγελματίες τους διέψευσαν εντυπωσιακά... Όλοι οι αγρότες θέλουν ένα Raptor να αράζει επιδεικτικά στην καφετέρια ακόμα και αν δεν έχει εντυπωσιακό ωφέλιμο φορτίο για ελιές, πατάτες και κρεμμύδια (στην πρώτη γενιά 620kg) συγκριτικά με την απλή γκάμα του Ranger (όλα τα υπόλοιπα παίζουν στα 1.000kg). Αυτό κατάφερε να κάνει το Raptor, να εκμηδενίσει το ενδιαφέρον για όλα τα άλλα pickup της αγοράς με τον μοναδικό του χαρακτήρα ελεύθερου χρόνου.
Blue lightning
Το προεδρικό T8 Raptor είναι όμως διαφορετική περίπτωση. Βλέπεις από πολύ μακριά ότι «κάτι παίζει» εδώ. Όχι, αυτό δεν είναι πλέον το τέκνο του τμήματος Ford Performance, είναι ένα διαφορετικό τέρας, ένας μπλε ρινόκερος, με βελτιώσεις σχεδόν σε όλους τους τομείς. Βασικά αν εξαιρέσουμε την μετάδοση και την εξαιρετική ανάρτηση της Fox, ο Ηλίας έχει «βάλει χέρι» παντού.
Το ρινόκερος δεν το έβαλα τυχαία, γούσταρα πολύ το όνομα του αεραγωγού στο καπό που ονομάζεται Black Rhino και προσδίδει μία εξαιρετικά τσαμπουκαλεμένη εμφάνιση στο μπλε Raptor. Η εταιρεία Motor Sports Haus στην Τρίπολη διαθέτει τρομερή γκάμα aftermarket προϊόντων για Ford Ranger -και για πολλά άλλα 4x4- και είναι στην ουσία «υπεύθυνη» για το “macho look” του ρινόκερου. Εκτός από το καπό προμήθευσε τον Ηλία με τα μπροστινά full LED φανάρια (με τα μεγάλα παγάκια να φέρνουν κάτι από την Chiron), τα LED φώτα μάσκας, τους extra προβολείς LED, τον μπροστινό ανεμοθραύστη και τα πίσω φανάρια full LED.
Τα 28,3cm απόστασης από το έδαφος του εργοστασιακού Raptor δεν έφταναν για το project και έτσι η πρώτη βελτιωτική κίνηση του Ηλία ήταν να απευθυνθεί στην Mamas Wheels, όπου μπήκαν custom αλουμινένιοι αποστάτες στα ελατήρια της ανάρτησης που ψήλωσαν το αμάξωμα κατά 50mm. Επειδή δεν ήθελαν βρίσκουν οι τροχοί στο εσωτερικό των θόλων και τις αρθρώσεις της ανάρτησης, κατασκεύασαν και custom κόντρες ψαλιδιών με ενισχυμένα σινεμπλόκ. Η αυξημένη απόσταση από τους θόλους έπρεπε να γεμίσει όμως... No problemo! Μπήκαν τεράστια BF Goodridge All-Terrain KO2 διάστασης 315/70, με ζάντες της Fuel 9Jx17in. Με τη συνολική διάμετρο να σκαρφαλώνει στα 874mm, τα 213Ps του 2.0EcoBlue κινητήρα με τα διπλά turbo σίγουρα δεν θα κινούσαν το Raptor με την ίδια άνεση. Έτσι μπήκε ένα ελεύθερο φίλτρο της K&N και μία παράλληλη μονάδα ECU της Racechip που ο Ηλίας προμηθεύτηκε από την Group A Motorsport. H μονάδα GTS διαθέτει συνολικά 7 προγράμματα, με τις πιο επιθετικές ρυθμίσεις χαρτογράφησης να φτάνουν την απόδοση στα 258Ps με 61kgm ροπής.
Για τις ελάχιστες φορές που το T8 Raptor θα τα βρει σκούρα εκτός δρόμου (κάτι που έχει γίνει πολύ σπάνια στις εκδρομές που κανονίζουν τα μέλη του Club), υπάρχει και ένας εργάτης Kangaroo 13.000lbs. Το μόνο που δεν βλέπετε από το look του μπλε Raptor είναι τα μεγάλα φρένα, αφού το εξαπίστονο μπροστινό kit πουλήθηκε πριν κάνουμε την φωτογράφιση.
Red inferno
Το κόκκινο, όπως είπαμε, είναι το νέο απόκτημα του Ηλία και κατά συνέπεια έχει πολύ πιο περιορισμένες βελτιώσεις από το μπλε, είναι όμως βέβαιο ότι θα έχει ανάλογη βελτιωτική πορεία. Για την ώρα έχουν μπει μόνο custom αποστάτες 30mm από την Mamas Wheels, 20άρες ζάντες της Fuel και ελαστικά BF Goodridge Mud Terrain KM3, διάστασης 35/12.5/20. Ο τρίλιτρος V6 βενζινοκινητήρας για την ώρα έχει μόνο ένα Pedalbox Pro της DTE, που βελτιώνει την απόκριση του γκαζιού, όμως ο Ηλίας ψάχνεται για ολοκληρωμένο ΦΠΕ, αφού ως γνωστόν ο 3.0EcoBoost κινητήρας αποδίδει σε διαφορετικές αγορές 397Ps, με περιορισμένες αλλαγές (κυρίως σύστημα εξαγωγής και χαρτογράφηση). Για να έχει ήδη αγοράσει όμως δεκαπίστονες δαγκάνες Akebono από Lamborghini Urus για να φτιάξει μπροστινό kit φρένων στην Ford Kaklamanos με δίσκους 405mm, έχει μάλλον άγριες διαθέσεις για το καινούριο Raptor... Φυσικά και τον ρώτησα ποια είναι τα σχέδια του.. «Είμαστε ακόμα στην αρχή. Θέλω να το φτάσω στα 500+ άλογα για να είναι απόλαυση και εκτός, αλλά και εντός δρόμου! Θα αρχίσουμε με φίλτρο, πρόγραμμα, εξάτμιση και intercooler, θα δούμε τι θα βγάλει εκεί και έπειτα θα ψαχτούμε για μεγαλύτερα turbo»!
Off-road party
Όπως είπα και του Ηλία, αυτή ήταν μία μοναδική ευκαιρία να δούμε και τα δύο αυτοκίνητα μαζί εν δράση, γι’ αυτό τα πήγαμε στο γνωστό χωμάτινο «πιστάκι» της Πεντέλης. Μέχρι να καταλήξουμε εκεί, όμως, περάσαμε δύσκολες ώρες για να δείτε τις καταπληκτικές φωτογραφίες του Κουσκούτη, αφού τα 2 θηρία των 2+m πλάτους έπιαναν περισσότερο χώρο από το στενό ασφάλτινο κομμάτι της Πεντέλης. Εκτός δρόμου είναι ελάχιστα τα μέρη που θα δυσκολευτούν τα Raptor (o περιορισμός θέτεται από το υψηλό τους βάρος, γι' αυτό και δεν μπορούν να ακολουθήσουν στα πολύ extreme κατσάβραχα που μπορούν να πάνε π.χ. τα Jimny/Vitara που παίζουν στον 1 τόνο). Βλέπεις κατάβαση σε χωματόδρομο με πέτρες, βάζεις το ανάλογο Mode και το εξελιγμένο σύστημα τετρακίνησης -με την βοήθεια του 10τάχυτου κιβωτίου- κάνει όλα τα υπόλοιπα μόνο του, χωρίς να ρίξεις σταγόνα ιδρώτα. Βέβαια το καινούριο T9 είναι στα πάντα καλύτερο. Το πιο βασικό είναι ότι η ανάρτηση της Fox στο νέο Raptor είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενη, ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης που έχεις επιλέξει. Επιπλέον έχει 3 διαφορικά που κλειδώνουν και τα τρία. Το προηγούμενο είχε επιλογή να κλειδώσεις μόνο το πίσω. Πρακτικά στο καινούριο Raptor δεν υπάρχει κανένας λόγος να ασχοληθείς με την μετάδοση, το έχει κάνει η Ford για σένα. Είναι και αυτός ο ψαρωτικός ψηφιακός πίνακας στο καινούριο που αλλάζει το background και τις ενδείξεις ανάλογα με το πρόγραμμα που έχεις επιλέξει, είναι και τα νέα bucket καθίσματα της Ford Performance που σε βάζουν στην πρίζα. Δεν ξέρεις πού να το πας γρήγορα... Να βάλεις το Baja Mode και να ξεσαλώσεις στο χώμα ή να επιλέξεις το Sport Mode για να κυνηγάς γρήγορα SUV σε στριφτερές διαδρομές εντός ασφάλτινου τάπητα; Η αλήθεια είναι ότι το κόκκινο το πιέσαμε λιγότερο εκτός δρόμου, λόγω του ότι στο οδόμετρο είχε μόλις 1.300km και αφήσαμε τα πιο «χοντρά» για το μπλε. Και τα δύο πάντως είναι εξαιρετικά ικανά εκτός δρόμου και εντυπωσιακά άνετα όταν περνάνε από ανωμαλίες κάθε τύπου, απλά το καινούριο μειώνει αρκετά περισσότερο την ανάγκη για off-road γνώσεις από τον οδηγό του. Επίσης έχει κάτι που δεν θα έχουν ποτέ τα προηγούμενα ντιζελάτα! ΣΟΒΑΡΟ ήχο από την εξάτμιση! Άντε βάλε, ρε Ηλία, το πρόγραμμα και την ολόσωμη να πάμε να το λυσσάξουμε λίγο στο βουνό το νεούδι!
Thanks to:
Θα ήθελα να ευχαριστήσω τις εταιρείες Ford Kaklamanos, Ford Car Center Καρανικόλα, Mamma's wheels, California club 4x4, MotorSportshaus, Paint Panther (Αντώνης Λερίου), Group Α Motorsport και Ninos R&D εξατμίσεις.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΠΛΕ RAPTOR Τ8 (ΜΥ'19)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Τετρακύλινδρος πετρελαιοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός: 1.996cc
Διάμετρος Χ Διαδρομή: 84mm x 90mm
Σχέση συμπίεσης: 16:1
Φίλτρο ελεύθερης ροής K&N
Racechip GTS piggyback ECU
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Εργοστασιακή ανάρτηση της FOX
Custom αποστάτες ύψους 50mm Mamas Wheels
Custom κόντρες ψαλιδιών με ενισχυμένα σινεμπλόκ Mamas Wheels
Custom σωληνάκια υψηλής πίεσης Mamas Wheels
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Εργάτης Kangaroo 13.000lbs by California 4x4
Μπροστινά φανάρια full LED Buggati style by Motor Sports Haus
Μπροστινοί προβολείς LED by Motor Sports Haus
LED φώτα μάσκας by Motor Sports Haus
Μπροστινός ανεμοθραύστης by Motor Sports Haus
Αεραγωγός καπό Black Rhino by Motor Sports Haus
Πίσω φανάρια full LED by Motor Sports Haus
Ανεμοθραύστες παραθύρων by Ford Kaklamanos
Εσωτερικός φωτισμός LED by Ford Kaklamanos
Φώτα καρότσας LED
Αμορτισέρ πίσω πόρτας by California Club 4x4
Ηλεκτρικά σκαλοπάτια by Ford Βροχίδης-Χατζής
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες Fuel 9Jx17in
Λάστιχα BF Goodrich All-Terrain T/A KO2, διάστασης 315/70
KOKKINO RAPTOR Τ9 (ΜΥ'23)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπoς: Εξακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε διάταξη V, με μπλοκ και κεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός: 2.956cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 85,4 x 86mm
Σχέση συμπίεσης: 10,5:1
DTE Pedalbox Pro
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Εργοστασιακή ανάρτηση FOX Live Valve
Custom αποστάτες ύψους 30mm Mamas Wheels
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Εργοστασιακά
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες Fuel 9Jx20in
Λάστιχα BF Goodrich Mud Terrain M/T KM3 διάστασης 35/12.5/20
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το νέο Ford Focus εισάγει μια νέα, εκφραστική σχεδίαση στη διευρυμένη γκάμα των εκδόσεων του σε συνδυασμό με μία πιο άνετη, πιο συμμετοχική και πάντοτ...