Lada VAZ 2101 & Lada VAZ 2105

Lada VAZ 2101 & Lada VAZ 2105

Επιστροφή στον τόπο του εγκλήματος...

Από την στιγμή που γνώρισα τον κο. Χρηστακίδη και τους ανηψιούς Θάνο και Γιάννη Μουτζούρη, την «ψυχή» της Grecotechnica Preparations (θυμάστε το C2R2?), ανακάλυψα μια οικογένεια με ανόθευτη αγάπη και πάθος για το motorsport. Σε έναν καθαρό, περιποιημένο και εξειδικευμένα εξοπλισμένο χώρο περνούν τις περισσότερες ώρες της ημέρας τους φροντίζοντας -κυριολεκτικά- αυτοκίνητα που η πλειοψηφία τους έχει «γυρίσει» την πλάτη. Κάποια από αυτά, καθότι και ρομαντικοί, τους γοητεύουν παραπάνω και κάπως έτσι γεννιούνται μοναδικές κατασκευές, με αξιοζήλευτο χαρακτήρα και προσωπικότητα. Πάμε να δούμε τί «κρύβουν» στο υπόγειο και τί εκπλήξεις μας επιφυλάσσουν αυτή την φορά...

VAZ 2105…

Το 2105 VFTS αναπνέει απ’ τα «άφιλτρα» 45άρια WeberΟ ήχος του διακόπτη των φώτων συνοδεύεται ακαριαία από γούρλωμα στα μάτια, χαμόγελο στα χείλη και σταδιακή αύξηση των χτύπων της καρδιάς. Δυο «λουλούδια», ένα λευκό και ένα κίτρινο, σε απαστράπτουσα κατάσταση, μας περιμένουν ετοιμοπόλεμα με τα κλειδιά στην μίζα! Το λευκό είναι ένα Lada 1600 ή αλλιώς ένα VAZ 2105, προδιαγραφών Group B VFTS (Vilniusskaja Fabrika Transportnyh Sredstv, εταιρία με εξειδίκευση στην προετοιμασία αγωνιστικών Lada 2105, με έγκριση από την FIA), ενώ το κίτρινο είναι ένα Lada 1200-VAZ 2101 με πινακίδες Ιστορικού Οχήματος και συμμετοχές στην αντίστοιχη κατηγορία αγώνων. Το λευκό είναι πιο «τούμπανο» και ο βηματισμός ανοίγει ασυναίσθητα πρός την μεριά του. Πρόκειται για μια καθαρόαιμη αγωνιστική κατασκευή, με προετοιμασία από το μηδέν, ήτοι με πλήρως αποκατεστημένη, «ραμένη» και ενισχυμένη καρότσα σε ράμφη, θόλους, νεύρα, πατώματα, σημεία έδρασης της ανάρτησης και των μηχανικών μερών, και με κλωβό ασφαλείας 6 σημείων από τον Ιάκωβο «Herby». Η ακαμψία και οι προδιαγραφές ασφαλείας είναι προαπαιτούμενες, ώστε να τρέχει σε χωμάτινα ράλλυ, άρα όλα τα υπόλοιπα είναι πολύ απλά... βούτυρο στο ψωμί του. Παρκαρισμένα ανάμεσα στα δικόλωνα της Grecotechnica Preparations, τα Lada σηκώνονται στον αέρα, προκειμένου ο Καραγιωργάκης να φωτογραφίσει τα μηχανικά τους μέρη και εμείς να περάσουμε ένα ταχύρυθμο σεμινάριο ρωσικού motorsport.

Στον εμπρός άξονα του λευκού 2105, συναντάμε 4πίστονες Brembo δαγκάνες με αεριζόμενους δίσκους από... Peugeot 406 Coupe 3.0V6 (!), τακάκια Ferodo DS2500, σωληνάκια φρένων υψηλής πίεσης, ενισχυμένα ψαλίδια, ανάρτηση μονής ρύθμισης της Proflex με ελατήρια από Lada Niva, και την -σήμα κατατεθέν των αγωνιστικών Lada της κατηγορίας- διπλή αντιστρεπτική! Όλοι οι σύνδεσμοι στο λευκό 2105, είναι με μπίλιες. Ο πίσω ενισχυμένος άξονας φιλοξενεί το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης της ZF, με ποσοστό εμπλοκής 75% και τελική σχέση μετάδοσης με επιλογές ανάμεσα στα 4,4:1, 4,7:1 ή 5,1:1 -αναλόγως των απαιτήσεων του αγώνα. Η ανάρτηση πίσω αποτελείται και εδώ από αμορτισέρ μονής ρύθμισης της Proflex και ελατήρια από Lada Niva, ενώ όλες οι κόντρα μπάρες είναι ρυθμιζόμενες και με μεταλλικές μπίλιες. Βάσει κανονισμών, διατηρούνται τα ΟΕΜ πίσω ταμπούρα με ΟΕΜ σιαγόνες και υλικά τριβής. Κατεβάζοντας το αναβατώριο, το σεμινάριο μεταφέρεται στο πεντακάθαρο μηχανοστάσιο του VFTS.

Ενισχυμένος άξονας, ανάρτηση Proflex, και ρυθμιζόμενες κόντρα μπάρες με μπίλιεςΠάνω στην «ραμμένη»  γέφυρα, σε μεταλλικά ποτήρια και ενισχυμένες βάσεις, εδράζεται ο ΟΕΜ 4κύλινδρος των 1,6lt. Ο στρόφαλος του έχει υποστεί ελάφρωμα, ζύγισμα αλλά και εναζώτωση με νίτρο, τα κουζινέτα του, καθώς και των ΟΕΜ μπιελών, είναι τριμεταλλικά και τα πιστόνια σφυρήλατα της Mahle. Μια custom ενισχυμένη φλάντζα παρεμβάλεται μεταξύ του μπλόκ και της, εξελιγμένης ροϊκά από τον Χρήστο Χρηστακίδη, κυλινδροκεφαλής με το «ψαγμένο», αλλά πάντα σύμφωνο με τους κανονισμούς, valvetrain. Ο μονός εκκεντροφόρος επικεφαλής είναι της Kent και έχει διάρκεια 328ο. Στην εισαγωγή, ένα ζευγάρι διπλά «άφιλτρα» 45άρια Weber στέλνουν φρέσκο αέρα και 100άρα βενζίνη στους θαλάμους καύσης του Ρώσου επιβήτορα.

Η εξαγωγή φέρει την υπογραφή της Παπαδόπουλος Racing Exhaust Pipes, με ένα ελεύθερο χταπόδι, 60άρα σωλήνα και ένα τελικό καζανάκι και φροντίζει ώστε να μην πνίγει το πουσαρισμένο μοτέρ. Με 11,7:1 σχέση συμπίεσης, το δυναμόμετρο έχει δείξει 160Ps/7.500rpm και 19,5kgm/6.850rpm που περνάνε στον δρόμο μέσω ενός σετ μεταλλικού συμπλέκτη και ενός 6τάχυτου κιβωτίου της ZF με την 1η... επάνω δεξιά!

Καλή η θεωρία, αλλά σαν την πράξη τίποτα. Δενόμαστε με τον Θάνο Μουτζούρη με τις Schroth Racing ζώνες 6 σημείων στα Sparco Evo 2 buckets και ξεκινάμε για την ανάβαση της Φυλής. Ο ήχος από το μοτέρ και την μετάδοση είναι δυνατός, αλλά όχι εκκωφαντικός, ή τουλάχιστον έτσι μου φαίνεται με τόση... όρεξη. Οι σχέσεις στο σασμάν φαίνονται μπέρδεμα, αφού ακόμα και αν εξαιρέσεις την πρώτη επάνω δεξιά, οι υπόλοιπες 5 δείχνουν πολύ κοντά, κρίνοντας από τις διαδρομές του επιλογέα. Ο Θάνος, παρόλα αυτά, το έχει συνηθίσει και δεν προβληματίζεται. Το 2105 επιταχύνει με ψυχή, εντυπωσιάζοντας περισσότερο με την ροπή του και το «τράβηγμα» στις μεσαίες rpm. Μην ξεχνάτε ότι, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες εξοικονόμησης βάρους, οι ενισχύσεις το έχουν κρατήσει κοντά στα 1.100kg. Η Proflex από την άλλη, όσο φορτίζεται ή όσο τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν, «σιδερώνει» τα πάντα και κρατά το VFTS κυριολεκτικά βιδωμένο! Τα «μούτρα» θυμίζουν προσθιοκίνητο με μπλοκέ, ενώ το πίσω μέρος δύσκολα θα ανοίξει την τροχιά του -και μην βιαστείτε να πείτε ότι δεν έχει δύναμη, δεν ξεκολλάει ούτε με φλικάρισμα, ούτε καν με δυνατά φρένα στην είσοδο! Κλειστές, ανοιχτές, πέταλα, παρατεταμένες, διαγράφονται με εντυπωσιακή ταχύτητα εισόδου, αρκεί να στοχεύσεις σωστά και να έχεις καθαρή γραμμή, γεγονός που σου επιτρέπει να κρατάς εντυπωσιακά, έως απρόσμενα, γρήγορο ρυθμό και φυσικά να γράφεις χρόνους. Το VFTS σε κερδίζει με την ουδετερότητα του, σου εμπνέει τρελή εμπιστοσύνη και σε προκαλεί να «ορμήξεις». Δεν είναι τυχαία άλλωστε η φήμη τους και η καλή τους αγωνιστική πορεία, βάζοντας πολλές φορές τα γυαλιά σε πιό δυνατούς συνδυασμούς και πιό σύχρονες κατασκευές. «Το κίτρινο είναι άλλο πράγμα...» μου λέει ο Θάνος και ανυπομονώ να δώ τί εννοεί. Εγώ πάλι, αυτό που μπορώ να πώ αυτή την στιγμή, είναι ότι το VFTS, είναι άααλλο πράγμα...  

VAZ 2101…

Η ανάρτηση του 2101 είναι ένας συνδυασμός custom αμορτισέρ Bilstein και ελατηρίων από Lada NivaΤο πιό ρετρό VAZ 2101 ή Lada 1200 αν προτιμάτε, πληροί τις προδιαγραφές και τους κανονισμούς των οχημάτων που αγωνίζονται στην κατηγορία των Ιστορικών Οχημάτων, με αποτέλεσμα τα πράγματα εδώ να είναι λίγο πιο «προσγειωμένα». Αν το 2105 ξεκίνησε από το μηδέν, το 2101 ξεκίνησε από το απόλυτο μηδέν, αφού δέχθηκε μέχρι και αμμοβολή για να έχουμε την απολύτως rust free βάση. Η καρότσα έχει φυσικά προετοιμαστεί με την ίδια ευλάβεια και προσοχή στην λεπτομέρεια, έχει δεχθεί ακριβώς τις ίδιες ενισχύσεις στα σημεία καθώς και πανομοιότυπο roll cage από τον Ιάκωβο «Herby». Τα φρένα είναι τα ΟΕΜ, ήτοι 2πίστονες δαγκάνες με Ferodo DS2500 τακάκια και σωληνάκια υψηλής μπροστά και ταμπούρα πίσω. Στην ανάρτηση συναντάμε custom αμορτισέρ Bilstein και ελατήρια από Lada Niva, επίσης την διπλή αντιστρεπτική μπροστά και τις κόντρα μπάρες πίσω, με την διαφορά ότι εδώ όλοι οι σύνδεσμοι είναι μεν ενισχυμένοι από τεφλόν, δεν χρησιμοποιούνται όμως μπίλιες, όπως στο VFTS.

Τα 40άρια Weber στο 2101 εξασφαλίζουν καλύτερη απόδοση στις μεσαίες rpm

Στα του μοτέρ, οι μεταξύ των δύο διαφορές εντοπίζονται στην υψηλότερη συμπίεση του 2101 (13:1), στον εκκεντροφόρο της Kent με διάρκεια 332ο , στο ΟΕΜ valvetrain και στα 40άρια Weber. Η απόδοση του 2101 ανέρχεται στα 150Ps/7.200rpm και στα 18,7kgm/6.700rpm, με την διαφορά ότι εδώ έχουν να κινήσουν μια ελαφρύτερη κατά 100kg καρότσα, που επιπλέον πατάει σε τροχούς 13in. Μετά την ανασυγκρότηση στο πλάτωμα της Φυλής, μεταφερόμαστε με τον Θάνο στο κίτρινο 2101 για μια πρώτη γεύση κατά την διάρκεια της φωτογράφησης. Δεν θέλει και πολύ για να καταλάβεις. Η αίσθηση είναι τελείως διαφορετική, πιό ανάλαφρη, ενώ η συμπεριφορά πιο παιχνιδιάρα. Τα -100kg κάνουν αισθητή την... απουσία τους, τα 13άρια βοηθούν το μοτέρ να «απλώσει», η συμπεριφορά είναι πιο ρυθμίσιμη και το πίσω μέρος πιο συμμετοχικό. Θέλει να το περιμένεις και αν το «νευριάσεις», όπως χαρακτηριστικά έλεγε ο Θάνος, θα πρέπει να είσαι προετοιμασμένος για διόρθωση με ανάποδο στην έξοδο. Όπως βλέπετε και από τις φωτό του Καραγιωργάκη, το 2101 ποζάρει πιό άνετα σε «τσαχπίνικες» πόζες. Μεταξύ των δύο, ο κος Χρηστακίδης προτιμάει το 2101 ασηζητητί. Το οδηγεί άλλωστε πολιτικά και αγωνιστικά από τα νιάτα του, το ξέρει σαν την παλάμη του χεριού του και του συμπεριφέρεται με θράσος  που... τρομάζει!

Final Stage…

Lada VAZ 2101 & Lada VAZ 2105Η κατάβαση της Φυλής μας βρίσκει με τον Θάνο στα buckets του 2101. Ο ήχος από τα διπλά Weber και την ελεύθερη εξάτμιση του Παπαδόπουλου είναι και εδώ ξεσηκωτικός, μας λείπει όμως το σφύριγμα από το 6άρι ZF κιβώτιο του VFTS (το 2101 φοράει επίσης ZF, τεσσάρων όμως σχέσεων, σε κανονική διάταξη Η). Η ανάρτηση είναι πιό ενδοτική και οι τεφλόν σύνδεσμοι απορροφούν και αυτοί μέρος της έντασης -συγκριτικά πάντα με το 2105. Ο Θάνος δουλεύει πολύ περισσότερο το τιμόνι, δίνοντας μια δύσκολη μάχη με τον ατέρμονα. Όπου γλιστράει, το Lada γυρνάει, χαρίζοντας θέαμα και οδηγική απόλαυση. Αν το καταλάβεις και προσαρμοστείς εσύ στο ταμπεραμέντο του, οδηγώντας το χωρίς «στραμπουλήγματα», πολλές φορές και με μια σχέση επάνω, ανεβαίνει και αυτό θέσεις γενικής. Μπορεί να μην τους φαίνεται, η απλότητα τους όμως κρύβει πίσω της μια εξυπνάδα που στα σωστά χέρια μπορεί να στεναχωρέσει κόσμο. Θυμηθείτε τα λόγια μας...

Εμείς πάλι, μετά το hi-tech C2R2, θα έχουμε να θυμόμαστε -ίσως και περισσότερο- αυτά τα δυο «λουλούδια» της  Grecotechnica Preparations. Χρήστο, Θάνο και Γιάννη, ευχαριστούμε για το ταξίδι στον χρόνο...   

VAZ 2101

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

  • Κυβισμός: 1.569cc
  • Διάμετρος x Διαδρομή:  79mm x 80mm
  • Συμπίεση 13:1

Tuned by

Grecotechnica Preparations

Χρήστος Χρηστακίδης, Λάμπρου Κατσώνη 279, Άγιοι Ανάργυροι, Αττική Τηλ: 2102387800 - 2102387319, Κινητό: 6944731043

TUNING SPECS

  • Εκκεντροφόρος Kent, 332ο
  • Δύο διπλά 40άρια καρμπυρατέρ Weber
  • Custom ενισχυμένη φλάντζα κυλινδροκεφαλής
  • Ροϊκή εξέλιξη κυλινδροκεφαλής Χρήστος Χρηστακίδης
  • Πολλαπλή εξαγωγής και τελικό Παπαδόπουλος Racing Exhaust Pipes, με διάμετρο 60mm
  • Mahle σφυρήλατα πιστόνια
  • ΟΕΜ μπιέλες
  • Τριμεταλλικά κουζινέτα στροφάλου-μπιελών
  • Ελαφρωμένος, ζυγισμένος και με εναζώτωση με νίτρο στρόφαλος
  • Custom βάσεις κινητήρα, με μεταλλικά «ποτήρια»
  • Αντλίες βενζίνης Facet και Walbro

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

  • Μπροστά: Αμορτισέρ μονής ρύθμισης Proflex, ελατήρια Lada Niva, διπλή αντιστρεπτική, τεφλόν silent block, ενισχυμένα ψαλίδια
  • Πίσω: Αμορτισέρ μονής ρύθμισης Proflex, ελατήρια Lada Niva, ρυθμιζόμενες κόντρα μπάρες, ενισχυμένος άξονας

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

  • ZF κιβώτιο 6 σχέσεων
  • ΟΕΜ πλατώ, μεταλλικός δίσκος
    • ZF διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης με ποσοστό εμπλοκής 75%, τελική σχέση μετάδοσης 4,4:1 ή 4,7:1 ή 5,1:1 ανάλογα τον αγώνα

ΑΜΑΞΩΜΑ

  • Αποκατάσταση, «ράψιμο», Herby roll cage 6 σημείων
  • Sparco Evo 2 Plus καθίσματα
  • Schroth Racing ζώνες 6 σημείων
  • Sparco πυρόσβεση
  • Custom carbon προστατευτικά σε πάτωμα και πόρτες
  • Υδραυλικό χειρόφρενο Sellholm

ΦΡΕΝΑ

  • Μπροστά: 4πίστονες δαγκάνες Brembo, Ferodo DS2500 τακάκια, σωληνάκια υγρών φρένων υψηλής πίεσης
    • Πίσω: ΟΕΜ ταμπούρα, ΟΕΜ σιαγόνες και υλικά τριβής

 

ΤΡΟΧΟΙ

  • Starmag 7J x 13in ζάντες
  • Advan A048 175/60 R13 ελαστικά μπροστά-πίσω

ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗ

  • Μέγιστη ισχύς (Ps/ rpm) 150/7.200
  • Μέγιστη ροπή (kg.m/rpm) 18,7/6.700

VAZ 2105

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

  • Κυβισμός: 1.569cc
  • Διάμετρος x Διαδρομή:  79mm x 80mm
  • Συμπίεση 11,7:1

Tuned by

Grecotechnica Preparations

Χρήστος Χρηστακίδης, Λάμπρου Κατσώνη 279, Άγιοι Ανάργυροι, Αττική Τηλ: 2102387800 - 2102387319, Κινητό: 6944731043

TUNINGSPECS

  • Εκκεντροφόρος Kent, 328ο
  • Δύο διπλά 45άρια καρμπυρατέρ Weber
  • Custom ενισχυμένη φλάντζα κυλινδροκεφαλής
  • Ροϊκή εξέλιξη κυλινδροκεφαλής Χρήστος Χρηστακίδης
  • Πολλαπλή εξαγωγής και τελικό Παπαδόπουλος Racing Exhaust Pipes με διάμετρο 60mm
  • Mahle σφυρίλατα πιστόνια
  • ΟΕΜ μπιέλες
  • Τριμεταλλικά μέταλλα στροφάλου-μπιελών
  • Ελαφρωμένος, ζυγισμένος και με εναζώτωση με νίτρο στρόφαλος
  • Custom βάσεις κινητήρα με μεταλλικά «ποτήρια»
  • Αντλίες βενζίνης Facet και Walbro

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

  • Μπροστά: Αμορτισέρ μονής ρύθμισης Proflex, ελατήρια Lada Niva, διπλή αντιστρεπτική, τεφλόν silent block, ενισχυμένα ψαλίδια
  • Πίσω: Αμορτισέρ μονής ρύθμισης Proflex, ελατήρια Lada Niva, ρυθμιζόμενες κόντρα μπάρες, ενισχυμένος άξονας

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

  • ZF κιβώτιο 6 σχέσεων
  • ΟΕΜ πλατώ, μεταλλικός δίσκος
    • ZF διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης με ποσοστό εμπλοκής 75%, τελική σχέση μετάδοσης 4,4:1 ή 4,7:1 ή 5,1:1 ανάλογα τον αγώνα

ΑΜΑΞΩΜΑ

  • Αποκατάσταση, «ράψιμο», Herby roll cage 6 σημείων
  • Sparco Evo 2 Plus καθίσματα
  • Schroth Racing ζώνες 6 σημείων
  • Sparco πυρόσβεση
  • Custom carbon προστατευτικά σε πάτωμα και πόρτες
  • Υδραυλικό χειρόφρενο Sellholm

ΦΡΕΝΑ

  • Μπροστά: ΟΕΜ 2πίστονες δαγκάνες, Ferodo DS2500 τακάκια, σωληνάκια υγρών φρένων υψηλής πίεσης
    • Πίσω: ΟΕΜ ταμπούρα, ΟΕΜ σιαγόνες και υλικά τριβής

 

ΤΡΟΧΟΙ

  • Minilite 6,5J x 15in ζάντες
    Pirelli P Zero RX7 semi-slick 190/580 R15 ελαστικά μπροστά-πίσω

ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗ

  • Μέγιστη ισχύς (Ps/ rpm) 160/7.500
  • Μέγιστη ροπή (kg.m/rpm) 19,5/6.850

 

Αρθρογράφος

 

Audi RS6-R Abt VS BMW M5 CS

Audi RS6-R Abt VS BMW M5 CS

Μια αναμέτρηση ανάμεσα στην BMW M5 CS των 630Ps και ενός Audi RS6-R βελτιωμένου από την ABT που αποδίδει 740Ps.