Mazda CX-30 e-Skyactiv-X 2.0 186Ps

Mazda CX-30 e-Skyactiv-X 2.0 186Ps

Το CX-30 είναι το μεσαίου μεγέθους crossover της Mazda, το οποίο διαθέτει μοναδικό design, με premium χαρακτήρα και είναι πλέον εξοπλισμένο με τη νέα γενιά κινητήρων e-Skyactiv-X. Προσφέρεται τόσο σε δικίνητες όσο και σε τετρακίνητες εκδόσεις με το μηχανικό κιβώτιο Skyactiv-MT, αλλά και το αυτόματο Skyactiv-Drive των έξι σχέσεων. Η έκδοση που δοκιμάζουμε είναι η προσθιοκίνητη με το αυτόματο κιβώτιο και με ένα εξαιρετικά πλήρες πακέτο εξοπλισμού.

Μοντέρνο και minimal

Το CX-30 ακολουθεί τη σχεδιαστική γραμμή των υπόλοιπων μοντέλων της Mazda, με την ευμεγέθη μάσκα, τα κεκλιμένα μπροστινά φώτα που δίνουν έναν επιθετικό τόνο, σε συνδυασμό με απαλές minimal γραμμές, που συνθέτουν ένα ξεχωριστό και όμορφο σύνολο. Οι διαστάσεις του το τοποθετούν στο μέσο της κατηγορίας των C-SUV, έχοντας 4.395mm μήκος, 1.795mm πλάτος, χαμηλή σιλουέτα με το ύψος να μην ξεπερνάει τα 1.435mm και ένα μεταξόνιο στα 2.655mm, το οποίο υπόσχεται επαρκείς χώρους για τέσσερις ενήλικους επιβάτες. Ο χώρος αποσκευών ξεκινάει από τα 430lt και με τα πίσω καθίσματα διπλωμένα φτάνει στα 1.406lt, όμως στις εκδόσεις που διαθέτουν το πακέτο Sound, που περιλαμβάνει ηχοσύστημα υψηλής πιστότητας της Bose και δώδεκα ηχεία, ο χώρος μειώνεται στα 422lt και στα 1.398lt αντίστοιχα. Ο crossover χαρακτήρας του CX-30 δικαιολογείται από τα 175mm της ελάχιστης απόστασης από το έδαφος, τα οποία υπόσχονται κάποιες εκτός δρόμου δυνατότητες που περιορίζονται αφενός από την απουσία των κατάλληλων ελαστικών, αλλά και -για την περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής- από την απουσία τετρακίνησης.

Premium χαρακτήρας

Το εσωτερικό αποπνέει premium αέρα, αφού απαρτίζεται από μαλακά στην υφή υλικά, με πολύ καλή ποιότητα συναρμολόγησης και κατασκευής. Η θέση οδήγησης είναι εργονομική και τα καθίσματα συγκρατούν σωστά το σώμα, όντας άνετα. Κάτι που θα εκτιμηθεί είναι η παρουσία φυσικών διακοπτών για τον αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, καθώς και για το ηχοσύστημα, όπως επίσης θα εκτιμηθεί ιδιαίτερα και το περιεχόμενο του εξοπλισμού. Η πλούσια έκδοση GT Plus της δοκιμής περιλαμβάνει θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός, θερμαινόμενο τιμόνι, ηλεκτρικά ανοιγόμενη θύρα στο χώρο αποσκευών, ζάντες αλουμινίου 18in, καθώς και ένα πλήρες πακέτο συστημάτων ασφαλείας i-Activsense που περιλαμβάνει εντοπισμό πεζών με αυτόματο φρενάρισμα, σύστημα παρακολούθησης νεκρής γωνίας, αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας, κάμερα οπισθοπορείας και πολλά ακόμα.

Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει μια αιωρούμενη οθόνη 8,8in, που συνδυάζεται με έναν ιδιαίτερο ψηφιακό πίνακα οργάνων, ο οποίος χρησιμοποιεί αναλογικά όργανα για το στροφόμετρο και τις ενδείξεις θερμοκρασίας και καυσίμου, αλλά διαθέτει ψηφιακές ενδείξεις για το ταχύμετρο και τις τιμές κατανάλωσης, αυτονομίας κτλ. Το αυτοκίνητο της δοκιμής ήταν επιπλέον εξοπλισμένο με το πακέτο Luxury, που περιλαμβάνει δερμάτινες επενδύσεις στα καθίσματα, ηλεκτρική ρύθμιση για το κάθισμα του οδηγού και Head Up Display.

Η μεγάλη αλλαγή

Η μεγάλη αλλαγή στο CX-30 εντοπίζεται στο χώρο του κινητήρα. Εκεί λοιπόν θα συναντήσουμε τον e-Skyactiv-X, με τον μηχανικό συμπιεστή και το ήπιο υβριδικό σύστημα των 24V. Κύριο χαρακτηριστικό του e-Skyactiv-X είναι ότι δανείζεται τις αρετές ενός πετρελαιοκινητήρα, δηλαδή τη χαμηλή κατανάλωση και τον βαθμό απόδοσης καύσης, χωρίς όμως τις κακές του συνήθειες, δηλαδή την τραχιά λειτουργία και την εκπομπή σωματιδίων. Ο κινητήρας έχει ιδιαίτερα υψηλό λόγο στατικής συμπίεσης, που φτάνει το 15:1, ώστε όταν το έμβολο βρίσκεται στο άνω νεκρό σημείο, φέρνει το καύσιμο στο όριο της αυτανάφλεξης. Ο αυλός εισαγωγής έχει τέτοια σχεδίαση που στροβιλίζει έντονα το μείγμα και το ωθεί στα τοιχώματα του κυλίνδρου και εκείνη την ώρα γίνεται ένας δεύτερος ψεκασμός ενός πλουσιότερου μείγματος, κοντά στο μπουζί. Η ανάφλεξη του δευτέρου μείγματος δημιουργεί ένα κύμα πίεσης το οποίο, όντας αντίθετο με τη φορά κίνησης του εμβόλου, αναφλέγει το αρχικό φτωχότερο μείγμα μέσω της αυξημένης πίεσης που δημιουργείται. Το μπουζί δίνει σπινθήρα είτε όταν ο κινητήρας βρίσκεται σε λειτουργία αυτανάφλεξης είτε όταν λειτουργεί σαν παραδοσιακός κινητήρας βενζίνης. Το σύστημα αυτό ονομάζεται Spark Plug Controlled Compression Ignition ή αλλιώς SPCCI. Φυσικά αυτό δεν ήταν τόσο απλό όσο ακούγεται, αφού η Mazda εξέλιξε νέα έμβολα με ειδική σχεδίαση στην κορώνα, μπεκ και σύστημα ψεκασμού καυσίμου υψηλής πίεσης.

Ο μηχανικός κομπρέσορας (τύπου roots) που αναφέραμε επεμβαίνει μόνο όταν υπάρχει ανάγκη για επιπλέον αέρα στο μείγμα, ενώ μέσω ενός μαγνητικού συμπλέκτη απομονώνεται όταν δεν χρειάζεται επιπλέον αέρα το μείγμα για να φτωχύνει. Το ήπιο υβριδικό σύστημα αποτελείται από μία μίζα-γεννήτρια που συνδέεται μέσω ιμάντα με τον κινητήρα, καθώς και από μία μπαταρία ιόντων λιθίου των 24V, με ενεργειακή χωρητικότητα 0,17kWh. Χάρη στα παραπάνω, ο κινητήρας αποδίδει έξι επιπλέον ίππους σε σχέση με πριν, φτάνοντας την απόδοσή του στα 186Ps στις 6.000rpm, με τη ροπή του να είναι στα 24,5kgm στις 4.000rpm.

Από τη θεωρία στην πράξη

Όλα τα παραπάνω μεταφράζονται σε μία ιδιαίτερα χαμηλή τιμή μέσης κατανάλωσης, που κατά τη διάρκεια της δοκιμής κυμάνθηκε στα 7,7lt/100km. Μπορεί να απέχει από τα 6,1lt/100km που ανακοινώνει η Mazda, όμως είναι ομολογουμένως μια αρκετά χαμηλή τιμή για έναν δίλιτρο κινητήρα φυσικής αναπνοής (ο Roots δεν βρίσκεται εκεί για να αυξήσει την ισχύ), που αποδίδει 186Ps και καλείται να κινήσει τα 1.466kg του αμαξώματος. Το πλαίσιο του CX-30 είναι ιδιαίτερα στιβαρό και σε συνδυασμό με τη σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης δημιουργούν ένα σύνολο αρκετά οδηγοκεντρικό. Περισσότερο σου δίνει την αίσθηση ότι οδηγείς ένα ελαφρά ψηλότερο Mazda 3, παρά κάποιο συνηθισμένο SUV. Ιδιαίτερα θετικές είναι οι εντυπώσεις που αποκομίζει κανείς από το τιμόνι του, το οποίο είναι άμεσο και ακριβές και προσφέρει καλή πληροφόρηση στον οδηγό. Θετικές είναι και οι εντυπώσεις από τα φρένα, που δύσκολα θα δείξουν σημάδια κόπωσης, ακόμα και σε συνθήκες πίεσης. Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω -για τις δικίνητες εκδόσεις-, και απορροφά με επιτυχία κάθε κακοτεχνία του δρόμου, ενώ παράλληλα περιορίζει τις κλίσεις όταν πιεστεί στις στροφές. Η ισχύς του κινητήρα είναι αρκετή και τα 8,6sec που χρειάζεται το CX-30 για να πιάσει τα 100km/h μαρτυρούν ότι εκτός από οικονομικό, είναι και σχετικά γρήγορο. Το αυτόματο κιβώτιο των έξι σχέσεων με μετατροπέα ροπής έχει ομαλή λειτουργία, με σχετικά αραιή κλιμάκωση και δεν διακρίνεται για τις ιδιαίτερα γρήγορες αλλαγές του. Η συμπεριφορά του CX-30 στο όριο είναι προβλέψιμη, με υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, με τον οδηγό να νιώθει σίγουρος ότι διατηρεί πάντα τον έλεγχο.

Το τίμημα

Η βασική έκδοση του CX-30, με το χειροκίνητο κιβώτιο, ξεκινάει από τα €28.159, ενώ η έκδοση με το αυτόματο από τα €33.003. Η αρκετά φορτωμένη, από πλευράς εξοπλισμού, έκδοση της δοκιμής κοστίζει €37.346. Το τίμημα είναι αρκετά υψηλό και περιορίζει αρκετά το αγοραστικό κοινό στο οποίο απευθύνεται. Είναι βέβαια ένα πολύ ποιοτικό αυτοκίνητο που μπαίνει στα χωράφια των premium μοντέλων έχοντας ταυτόχρονα εξαιρετική οδηγική συμπεριφορά, όμως η κατηγορία του έχει αρκετά πιο οικονομικά μοντέλα, με εξίσου καλή ποιότητα κατασκευής και εξίσου καλό εξοπλισμό, όπως είναι το Hyundai Tucson, το νέο KIA Sportage και το νέο Nissan Qashqai.

Μας Άρεσε (+)

Απόδοση κινητήρα

Ποιότητα κατασκευής

Εξοπλισμός

Ποιότητα κύλισης

Κατανάλωση

Δεν μας άρεσε (-)

Τιμή αγοράς

Χώροι πίσω επιβατών

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά, μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, με 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο

Κυβισμός: 1.998cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 83,5mm x 91,2mm

Σχέση συμπίεσης: 15:1

Τροφοδοσία: Άμεσος ψεκασμός, μηχανικός υπερσυμπιεστής τύπου Roots

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο: Αυτόματο 6 σχέσεων

Διαφορικό: Ελεύθερο

ΑΜΑΞΩΜΑ

Μήκος (mm): 4.395

Ύψος (mm): 1.435

Πλάτος (mm): 1.795

Μεταξόνιο (mm): 2.655

Βάρος (kg): 1.466

Χώρος αποσκευών (lt): 422/1.398

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 295x28 mm με διπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι 265x16 mm με μονοπίστονες δαγκάνες

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 7Jx18in

Ελαστικά: 215/55

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (lt/100 km): 6,1

Δοκιμής (lt/100 km): 7,7

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 186/6.000

Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 24,5/4.000

0-100km/h (sec): 8,6

Τελική ταχύτητα (km/h): 204

ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ

C02 (gr/km): 138 (WLTP)

 

Αρθρογράφος

 

Η Nissan e.dams στοχεύει την κορυφή στην όγδοη σεζόν της Formula E

Η Nissan e.dams στοχεύει την κορυφή στην όγδοη σεζόν της Formula E

Μετά από τις δυνατές δοκιμές προετοιμασίας, η ομάδα επιστρέφει στη Σαουδική Αραβία, για τους γύρους 1 και 2 του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος της ABB FIA F...