Mazda MX-5 NC 2.5 221Ps & MX-5 ND 1.5 130Ps

Mazda MX-5 NC 2.5 221Ps & MX-5 ND 1.5 130Ps

Όπως τις περισσότερες φορές, έτσι κι εδώ η συζήτηση ξεκίνησε από καυγά στο Facebook! Έγραφε κάποιος τυχαίος ουρλιάζοντας: «35 χιλιάρικα για καινούριο MX-5 1,5lt; Ρε, είστε τρελοί;;; Ακόμη και το μετρό Θεσσαλονίκης είναι πιο γρήγορο στο τετρακοσάρι”. «Τι λες ρε άσχετε! Για πες μου ένα άλλο γνήσιο σπορ αμάξι (καθαρά δικό του πλαίσιο, όχι τροποποιημένο) μέχρι τα 35 χιλιάρικα αυτή τη στιγμή!». Γενικά, όπως καταλαβαίνεις κι εσύ, η συζήτηση τράβηξε παααάρα πολύ, 200+ σχόλια, όμως εμάς στο περιοδικό αυτό μας στοίχειωσε σαν ιδέα. Αν το μικρό MX-5 είναι το ΜΟΝΑΔΙΚΟ καθαρόαιμο σπορ όχημα στα 30-35.000 ευρώ, τι εναλλακτικές μπορείς να έχεις, αν ρίξεις μια ματιά στις αγγελίες; Αξίζει να πάρεις το καινούριο ή πάντα ο παλιός είναι αλλιώς; Για να μην μπλέξουμε με αρχαιολογίες, π.χ. Corvette του '80 κ.λπ., αποφασίσαμε να συγκρίνουμε «μήλα με μήλα», οπότε πήγαμε πάλι σε MX-5, απλά προηγούμενης γενιάς.

Κοινό μυστικό!

Θα το πω ξεκάθαρα, το MX-5 NC είναι το ΚΟΡΥΦΑΙΟ ΣΠΟΡ αυτοκίνητο στην ιστορία της αυτοκίνησης! Εντάξει, υπερβάλω λίγο επειδή είμαι και εγώ κάτοχος NC, γι’ αυτό και οι υπόλοιποι μου απαγόρεψαν να χρησιμοποιήσω το δικό μου στη δοκιμή αυτή. Οπότε η λύση ήταν να απευθυνθώ στον Δημήτρη Λευκαδίτη της Lefkaditis Motorsport, που έχει φτιάξει τα μισά MX-5 της Αθήνας και στον Gianic της DMS Tuned που τα έχει ρυθμίσει. Και οι δύο μου πρότειναν τον Σπύρο με το δυομισάλιτρό του. Ταυτόχρονα ένα τηλεφωνάκι στην Mazda και το ανανεωμένο ND μας περίμενε για παραλαβή.

Οριακά ξεπερνάνε μαζί τους 2 τόνους! 980kg το ND 1,5lt, 1.100kg το NC 2,5lt. Απίστευτο και όμως αληθινό, η Mazda ποτέ δεν έπεσε στο λούκι των μεγάλων διαστάσεων και το roadster της είναι ο αδιαφιλονίκητος lightweight βασιλιάς στην αγορά. Η Αβάσταχτη Ελαφρότητα της 4ης γενιάς σού δείχνει τι είναι αγνή οδηγική εμπειρία, σφάζονται με το MX-5 NA για το ποιο είναι το πιο ελαφρύ MX-5 όλων των εποχών! Ο κινητήρας 1.5L Skyactiv-G μπορεί να αποδίδει μόλις 130Ps (15,3kgm@4.300rpm), όμως ο κόσμος δεν προσέχει κάποιες λεπτομέρειες. Α) σημαίνει πως βγάζει εργοστασιακά -άρα φουλ αξιόπιστα- το αρκετά υψηλό 86Ps/lt και Β) τραβάει έντονα από τις 2.000rpm μέχρι τις 7.500rpm, με την κατανάλωση να μένει κάτω από 8lt/100km!!!

 Mazda MX-5 NC 2.5 221Ps & MX-5 ND 1.5 130Ps

Making it better

Ο Σπύρος, ο περήφανος ιδιοκτήτης του συγκεκριμένου NC, πιστεύει ότι το αυτοκίνητό του είναι ένα σοβαρό εργαλείο για πίστα και δυναμική οδήγηση. Ο ίδιος μου είχε πει: «ξεκίνησα με ένα Peugeot 205 900cc, το οποίο έγινε μετατροπή 1900 Mi16, έχω πάρει, μεταξύ άλλων, Peugeot 205 Rallye, Fiat Punto GT, Ford Focus RS (mk1), Renault Megane II RS, Renault Clio RS 197, Renault Megane ΙΙΙ RS, 2x Mitsubishi EVO IX και 2x EVO X. Όλα με βελτιώσεις, από μικρές έως υπερβολικές!”. Άρα γιατί το γύρισε σε Miata; “H γυναίκα μου μ' έπεισε να πάρουμε ένα κάμπριο να κάνουμε καμιά βόλτα.....ε, και βρήκα ένα δυομισάλιτρο ΜΧ-5”! Ο Σπύρος δεν περιορίζεται μόνο στη βόλτα. Μόλις δει στροφή τον πιάνει η χαρά, γι’ αυτό ανεβοκατεβαίνει βουνίσιες διαδρομές και μπαίνει συχνά σε πίστα. Οπότε έπρεπε να γίνουν μερικές ακόμη βελτιώσεις. Στην κεφαλή μπήκαν custom εκκεντροφόροι stage 2 από την Boubis Cams μαζί με σκληρότερα ελατήρια και retainers της Mazdaspeed για να μπορέσει το μακρυμπίελο μοτέρ να δουλέψει σωστά ψηλά απελευθερώνοντας κάμποσα άλογα. Αν και το μαμά φιλτροκούτι είναι καλά σχεδιασμένο, σχεδόν οι πάντες βάζουν κάποιο kit εισαγωγής, εδώ επιλέχθηκε της Ramair, ενώ για την εξαγωγή επέλεξε την λύση του 4 σε 1 χταποδιού με ολόσωμη εξάτμιση 63,5mm της BBR.

Πίστα σημαίνει «τέρμα γκάζι για ώρα», οπότε χρειάζεται σίγουρα μεγαλύτερο ψυγείο νερού και ένα ψυγείο λαδιού (SPS Motorsport) για να μένει δροσερό. Είτε δρόμο είτε πίστα βοηθάει το πρόγραμμα σε «δίλιτρη ECU» από την DMS Tuned. Με όλες αυτές τις αλλαγές ο τετρακύλινδρος L5-VE έδειξε στο δυναμόμετρο της DMS Tuned 221Ps/6.623rpm και 28,1kgm/3.784rpm, υγιέστατα νούμερα για έναν πιο ελεύθερο και ροπάτο δυομισάλιτρο. Θυμάσαι που έλεγα για το χιλιοπεντακοσάρι πως είναι μια χαρά μοτεράκι και δεν το πιάνει το μάτι σου; Το μεγάλο NC με αυτές τις βελτιώσεις και τον μετατοπισμένο κόφτη στις 7.000rpm βγάζει 88Ps/lt!!!

 Mazda MX-5 NC 2.5 221Ps & MX-5 ND 1.5 130Ps

Κλικ-κλικ

Έτσι κάνει το 6άρι σασμάν του ND στις αλλαγές, ένα απ’ τα κορυφαία σύγχρονα κιβώτια. Ελαφρύτερο απ’ τα προηγούμενα 6άρια, ανθεκτικό και με απίστευτη αίσθηση, είναι ο τέλειος σύντροφος του μικρού μοτέρ. Αλλάζεις ακόμη και όταν δεν χρειάζεται, όμως ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και στο NC! Με τόση ροπή μπορείς αν θες να πετάς μια υψηλή σχέση και να μην νοιάζεσαι αφού θα τραβήξει, αλλά αυτό είναι κάτι που δεν το θες. Αλλαγές συνεχόμενες, έτσι χωρίς λόγο, αφού οι χειροκίνητες μεταδόσεις των Miata ανεξαρτήτως γενιάς συγκαταλέγονται ανάμεσα στις κορυφαίες ever. Φοράει το εργοστασιακό 6άρι κιβώτιο από δίλιτρο facelift, το οποίο είναι πολύ κοντά σε αίσθηση και απόδοση με αυτό της επόμενης γενιάς. Οι μοναδικές αλλαγές στην μετάδοση είναι το kit συμπλέκτη stage 2 της Xtreme Performance (για να αντέξει την έξτρα ροπή) και το μπλοκέ από δίλιτρο για να μην χαζοσπινιάρει στις στροφές, κάτι που δεν έχει το ND, αφού του είναι πολύ δύσκολο να χαζοσπινιάρει...οπουδήποτε! Δεν είναι μόνο λόγο γραμμικότητας (χωρίς ξεσπάσματα είναι δύσκολο να σπάσει η πρόσφυση) και της έλλειψης δύναμης του 1,5lt, είναι γιατί το ND είναι φοβερά στημένο. Σε εντυπωσιάζει στην οδήγηση, όχι με τις επιταχύνσεις, αλλά με τη ροή του στις στροφές. Με ιδανική κατανομή βάρους 50-50, μια ιδανικά ρυθμισμένη και φιλική ανάρτηση, αλλά και γραμμική απόδοση του κινητήρα, η 4η γενιά είναι φτιαγμένη για τον καθαρόαιμο λάτρη της οδήγησης. Παίρνει κλίσεις, όμως κρατάει φοβερά ενώ αν ξέρεις να χρησιμοποιείς την μεταφορά βάρους, μπορείς να κάνεις Priests.

Mazda MX-5 NC 2.5 221Ps & MX-5 ND 1.5 130Ps

Το ξεχνάμε πάντα πως δεν χρειάζονται εξωφρενικές ιπποδυνάμεις για να σε κάνει ένα αυτοκίνητο να χαμογελάς, μόνο μερικές διαδοχικές στροφές σε έναν ορεινό δρόμο, ενώ μπορώ να σου πω με μεγάλη βεβαιότητα πως σε στριφτερή κατάβαση είναι σχεδόν αδύνατο να ξεφύγεις από ND! Το NC είχε παρόμοια συνταγή, αλλά τώρα δεν του ξεφεύγεις ούτε στο ισιάδι της πίστας. Εκεί έχει πολλή πρόσφυση, οπότε όλα τα μέρη δέχονται αυξημένα φορτία. Το αμάξωμα ενισχύθηκε με aftermarket roll bar, με δεσίματα στο πάτωμα και μπάρες θόλων (μπροστά Mazdaspeed, πίσω IL Motorsport), δίνοντας έτσι την δυνατότητα στην ρυθμιζόμενη ανάρτηση Flex Z της Tein με EDFC (ρυθμίζεις την απόσβεση των αμορτισέρ χωρίς να σηκωθείς απ’ την θέση του οδηγού) να κάνει σωστά την δουλειά της. Ταυτόχρονα τοποθετήθηκαν οι παχύτερες, άρα σκληρότερες, αντιστρεπτικές από Mazda RX-8 κι έτσι οι κλίσεις του αμαξώματος έχουν εξουδετερωθεί. Για την σωστή προετοιμασία του NC στην πίστα υπεύθυνη είναι η Speedtech Motorsport (Κ. Παραδείσης). Καταλαβαίνεις δηλαδή πως το ένα είναι μαχαίρι στις στροφές, ενώ το άλλο είναι ....οπλοπολυβόλο στις στροφές!

 

ΣΤΟΠ!

Όλα τα MX-5 είχαν απ’ το εργοστάσιο ανθεκτικό και καλό σύστημα πέδησης, στον δρόμο σχεδόν ποτέ ένας σωστός οδηγός δεν μπορεί να μείνει από φρένα ακόμη και πηγαίνοντας 10/10. Το ND με το κάτω από τόνο βάρος μπορεί και σταματάει σε εκπληκτικά μικρές αποστάσεις μολονότι μιλάμε για μονοπίστονες με 258mm δίσκους, τη στιγμή που προσφέρουν τρομερή αίσθηση και δεν χάνεις μέτρο. Σε αποτελεσματικότητα, το σύστημα πέδησης είναι σίγουρα στην δεκάδα μέχρι οχήματα των 100 χιλιάδων γιούρο! Το κατά 120kg βαρύτερο NC έχει δυνατά φρένα, κατάλληλα ακόμη και για endurance, αφού ο Σπύρος έχει όρεξη για track days με πολύ δυνατό late braking. Φοράει ένα big brake kit με τετραπίστoνες δαγκάνες Brembo και αεριζόμενους δίσκους διαμέτρου 330mm εμπρός, ενώ πίσω έχει δαγκάνες από Mazda RX-8 με αεριζόμενους δίσκους διαμέτρου 302mm. Τα μεγάλα φρένα χρειάζονται μεγάλα/καλά λάστιχα για να αποδώσουν. Έτσι στις 17άρες BBS από Mitsubishi EVO IX υπάρχουν Bridgestone Potenza Sport για καθημερινή χρήση, όμως όταν μιλάμε για πίστα, μπαίνει άλλη τετράδα 17άρες XXR 530 με Nankang AR-1 (διαστάσεων 225/45 και στις 2 περιπτώσεις) για απόλυτη πρόσφυση.

 Mazda MX-5 NC 2.5 221Ps & MX-5 ND 1.5 130Ps

Πόρισμα;

Εδώ είναι το Power Automotive Magazine άρα καταλαβαίνεις πως πάντα προτιμούμε το βελτιωμένο. Όμως αν θέλουμε να υποστηρίξουμε με επιχειρήματα την άποψή μας, θα πρέπει να το σπάσουμε σε τομείς.

Στο κόστος έχουμε το εργοστασιακό ND με 32 χιλιάρικα περίπου και το βελτιωμένο NC στα 24 χιλιάρικα, έτσι στον χρηματικό τομέα κερδίζει το βελτιωμένο. Το νέο όμως είναι πραγματικά ελαφρύ, σε σημείο που το αντιλαμβάνεσαι συνεχώς όσο το οδηγείς, ενώ χάρη στις εργοστασιακές -πιο μαλακές- αναρτήσεις και τα 195/50 λάστιχα στις πανάλαφρες 16άρες, περνά αεροπορία από κάθε ελληνικό δρόμο. Αυτό καλό είναι να μην το κάνεις με το “αναρτησωμένο” παλιότερο μοντέλο, θα πρέπει να επισκεφτείς οδοντίατρο και ορθοπεδικό μετά. Επίσης σημαίνει πως στην καθημερινή συμβίωση (κατανάλωση καυσίμου, τέλη κυκλοφορίας, εγγύηση, άνεση, απουσία τριγμών), αν και έχει σημαντικά μικρότερους χώρους στην καμπίνα, το καινούριο κερδίζει πανεύκολα. Φτάνουμε στο σημαντικό κομμάτι, τις επιδόσεις. Βλέπεις στις φωτό τον βρεγμένο δρόμο; Ε, σε αυτόν, το NC με τα δρομίσια του λάστιχα έκανε 6,86sec για το 0-100km/h και 14,78sec με 157,61km/h για το 400άρι. Κανονικά το να μετράς επιδόσεις από ένα στημένο για πίστα Miata φτάνει στα όρια της ιεροσυλίας, αλλά πάντα πρέπει να έχουμε νούμερα. Το όμορφο ND το είχαμε μετρήσει στο στεγνό και ήταν 2sec πιο αργό στο 0-100km/h, δεν υπάρχει λόγος να κακολογούμε τον νεανία.

Άρα: Παίρνεις καινούριο αν είναι να ζήσεις ξέγνοιαστα χαμογελαστός μαζί του, παίρνεις μεταχειρισμένο και το βελτιώνεις, αν είναι να του πιείς το αίμα και να ζήσεις χαμογελαστός μαζί του...όπως κάνει ο Σπύρος!

Thanks to:

Τον Δημήτρη (Lefkaditis Motorsport) για την βελτίωση και συντήρηση του αυτοκινήτου, τον DMS Tuned by Gianic για τον σωστό προγραμματισμό της ECU, τον Κ. Παραδείση (Speedtech) για την σωστή προετοιμασία για πίστα, τον Γ. Κούτρα (GKtronic) για την πολύ καλή δουλειά στα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά, την Auto Liatas για τα άριστα σε απόδοση φρένα.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Κυβισμός: 2.488cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 89mm x 100mm

Σχέση συμπίεσης 9,7:1

Custom εκκεντροφόροι stage 2 απ΄ την Boubis Cams

Σκληρότερα ελατήρια και retainersτης MazdaspeedKit εισαγωγής της Ramair Πολλαπλή εξαγωγής 4-1 και ολόσωμη εξάτμιση 63mmτης BBR

Ψυγείο νερού και ψυγείο λαδιού της SPS Motorsport

Ελαφρωμένη τροχαλία στροφάλου της IL Motorsport

Αναπρογραματισμός ECU απ’ την DMS tuned

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Εργοστασιακό 6αρι κιβώτιο και μπλοκέ διαφορικό από MX-5 NC 2.0 FLKit συμπλέκτη stage2 της Xtremeperformance

ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ

Aftermarketroll-bar

Δεσίματα στο πάτωμα και πίσω μπάρα θόλων IL motorsport Εμπρός μπάρα θόλων από ΜΧ-5 2.0

Κάθισμα bucket Corbeau Pro Series

Ζώνες 5 σημείων

Οθόνη 9in της Lenovo

Όργανο ελέγχου της Scangauge

ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ

Ανάρτηση TeinFlexZ με EDFC Σκληρότερες αντιστρεπτικές από MazdaRX-8 Τετραπίστoνες δαγκάνες της Brembo με δίσκους διαμέτρου 330mmκαι τακάκια DSuno εμπρός Δαγκάνες από MazdaRX-8 με αεριζόμενους δίσκους διαμέτρου 302mmκαι τακάκια DSuno πίσω

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες BBS 8Jx17in από Mitsubishi EVO IX Λάστιχα Bridgestone Potenza Sport 225/45

Ζάντες XXR 530 8,25Jx17in (πίστα) Λάστιχα Nankang AR-1 225/45 (πίστα)

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 221/6623

Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 28,1/3784

Stage 2

30%

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

0-60                 3,46           

0-80                 4,88    

0-100               6,86    

0-120               9,01

0-140               11,88

0-160               15,21

0-180               19,31

ΡΕΠΡΙΖ

60-120              5,54

60-160              11,75

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

M        SEC    @        KM/H

18        2,58     @        49,27

60        4,92     @        80,57

100      6,52     @        96,8

200      9,73     @        126,26

400      14,78   @        157,61

 

Αρθρογράφος

 

Η Volvo παραδίδει ηλεκτρικά φορτηγά με χάλυβα χωρίς ορυκτά

Η Volvo παραδίδει ηλεκτρικά φορτηγά με χάλυβα χωρίς ορυκτά

Ως ο πρώτος κατασκευαστής φορτηγών στον κόσμο, η Volvo έχει αρχίσει να χρησιμοποιεί στα φορτηγά της (συνθετικό) χάλυβα χωρίς ορυκτά καύσιμα.