Skoda Octavia Grand Coupe 1.5TSI 150PS

Skoda Octavia Grand Coupe 1.5TSI 150PS

The real thing

Και όμως, αν το καλοσκεφτείς, το πιο «αυτοκίνητο του λαού» στο VW Group δεν είναι το Golf. Το Golf έχει χτίσει ένα όνομα και ένα status που το έχει απομακρύνει από αυτόν τον όρο. Τον όρο του καλού, πρακτικού και προσιτού για όλους οικογενειακού αυτοκινήτου. Του αυτοκινήτου με την έννοια που οι περισσότεροι από εμάς -τους μεγαλύτερους- γνωρίζουμε. Αυτού που είχε ο πατέρας μας, του μοναδικού στην οικογένεια, το οποίο εξυπηρετούσε όλες μας τις ανάγκες, μπορούσε δεν μπορούσε. Ήταν πόλης, ταξιδιού, διακοπών, «τζιπ», αγροτικό και ό,τι άλλο έπρεπε να γίνει για την περίσταση. Ήταν το αυτοκίνητο με την κλασσική του έννοια και το κλασσικό του σχήμα, αυτό του πρακτικού και ευρύχωρου sedan. Αυτό ακριβώς που είναι και το νέο Skoda Octavia, το οποίο, από το 1996 που παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά και μέχρι σήμερα σε αυτήν εδώ, την τέταρτη, έχει καταφέρει να πουλήσει πάνω από 6,5 εκατομμύρια μονάδες. Είναι το best-seller μοντέλο της Skoda και ένα αυτοκίνητου που έχει διαπρέψει ως Taxi για τους ίδιους λόγους που διαπρέπει σαν οικογενειακό, δηλαδή τους εξαιρετικούς χώρους στην καμπίνα, τον τεράστιο χώρο αποσκευών, την άνεση και την αξιοπιστία.

Η τέταρτη γενιά του Octavia βασίζεται στην αναβαθμισμένη πλατφόρμα MQB της VW και έχει ελαφρώς αυξημένες εξωτερικές διαστάσεις σε σχέση με το μοντέλο που αντικαθιστά, με μήκος 4.689mm (+19mm), πλάτος 1.829mm (+15mm), ύψος 1.470mm (+9mm) και ίδιο μεταξόνιο στα 2.686mm. Ο χώρος αποσκευών, όπως πάντα, είναι τεράστιος και διαμορφώνεται πλέον στα 600lt στα μοντέλα με κιτ επισκευής, ενώ η πίσω πόρτα, που ανοίγει μαζί με το τζάμι, εξασφαλίζει ευκολία στη φόρτωση και πλήρη εκμετάλλευση του όγκου. Οι σχεδιαστές της Skoda έδωσαν στη νέα γενιά του δημοφιλούς μοντέλου ένα πιο δυναμικό προφίλ, με την ονομασία Grand Coupe. Το νέο Octavia δείχνει πιο χαμηλό και σπορ με τη χαρακτηριστική μεγάλη μάσκα στο μπροστά μέρος, τα λεπτά και γωνιώδη φανάρια με τεχνολογία LED (προαιρετικά εξοπλίζεται και με LED Matrix) και το καπό με τις έντονες νευρώσεις.

Ανεβαίνει επίπεδο

Το εσωτερικό του είναι καλύτερο από ποτέ, με νέο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών με δύο ακτίνες που δίνει μία εικόνα πολυτέλειας, ενώ διαθέτει ψηφιακό πίνακα οργάνων Virtual Cockpit 10,25in, που έχει πολύ καλή ανάλυση και όμορφα γραφικά. Στο κέντρο του ταμπλό κυριαρχεί η μεγάλη οθόνη αφής 10in, στην έκδοση Style που είχαμε για δοκιμή (8,25in στις εκδόσεις Active και Ambition), που στο κάτω μέρος της έχει μία πολύ πρακτική μπάρα αφής, στην οποία σέρνεις το δάχτυλό σου και αυξομειώνει τη μουσική, κάνει zoom στο χάρτη και διάφορες άλλες λειτουργίες. Το σύστημα δέχεται φωνητικές εντολές και gestures για ορισμένες λειτουργίες, αλλά η ψηφιακή βοηθός απαιτεί μια μικρή εξοικείωση για τη χρήση της, για να μην εμπλέκεται στην συζήτησή σας με τον συνοδηγό, παρεξηγώντας κάποιες λέξεις της συνομιλίας σας, λαμβάνοντάς τες σαν εντολές. Κάποιες φορές έχει πλάκα, άλλες όμως όχι, ειδικά όταν χρειάζεσαι την οθόνη και αυτό έχει καταλάβει κάτι εντελώς άσχετο. Το νέο Octavia είναι επίσης φορτωμένο με όλα τα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης νέας γενιάς του Group, από τη βασική κιόλας έκδοση. 

Γνωστές λύσεις

Η έκδοση που είχαμε στη διάθεσή μας είναι αυτή με τον εξαιρετικό τετρακύλινδρο 1.5TSI των 150Ps και 25kgm ροπής, με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων. Ένας μοντέρνος κινητήρας τελευταίας γενιάς, γεμάτος τεχνολογίες, όπως αντλία λαδιού μεταβλητής παροχής, άμεσο ψεκασμό με πίεση που φτάνει τα 350bar, ειδικά κανάλια για το ψυκτικό υγρό ανάμεσα στους κυλίνδρους, ξεχωριστό κύκλωμα στην κυλινδροκεφαλή και επίστρωση από ατσάλι στα τοιχώματα των κυλίνδρων για αυξημένη αντοχή και μειωμένες τριβές. Επίσης διαθέτει σύστημα απενεργοποίησης των δύο μεσαίων κυλίνδρων (ACT), που λειτουργεί μεταξύ 1.400-4.000rpm σε συνθήκες χαμηλού φορτίου, όπου η λειτουργία τους δεν είναι απαραίτητη για το ρολάρισμα του αυτοκινήτου. Όλα αυτά συμβάλλουν στη χαμηλή κατανάλωση και τις μειωμένες εκπομπές ρύπων, που πλέον είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη φορολογία ενός οχήματος. Η δύναμή του είναι υπέρ αρκετή για το χαμηλό -τηρουμένων των αναλογιών- βάρος του Octavia (1.340kg), με αποτέλεσμα να του χαρίζει επιδόσεις που παλιότερα είχε η έκδοση RS, με 8,2sec για το 0-100km/h και τελική ταχύτητα 230km/h. Επιδόσεις που κάνουν την κατανάλωση των 7,7lt/100km, που είδαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας, μία εξαιρετικά χαμηλή τιμή για το μέγεθος του αυτοκινήτου.

Πέρα όμως από τις καλές του επιδόσεις, το Octavia έχει την κλασσική οδική συμπεριφορά που έχουν τα καινούργια αυτοκίνητα του group, που βασίζονται στην νέα MQB πλατφόρμα, με τον πίσω ημιάκαμπτο άξονα, η οποία τουλάχιστον εμένα μου αρέσει πολύ. Χωρίς να είναι σφιχτό και να αναπηδάει στις ανωμαλίες, είναι σταθερό παντού, άνετο και απόλυτα ρυθμίσιμο με το τιμόνι και το γκάζι. Γυρίζει την ουρά του τόσο όσο πρέπει για να σε βοηθήσει να το τοποθετήσεις στην είσοδο ή ακόμα και μέσα στη στροφή και μετά την κρατάει εκεί, σημαδεύοντας ευθεία με το τιμόνι την έξοδο, με αποτέλεσμα να περνάει γλιστρώντας «γλυκά» και χωρίς απότομες αντιδράσεις. Αν μπείτε στο διαμορφωτή της Skoda, θα δείτε ότι υπάρχει και η επιλογή για σπορ ανάρτηση, με αστείο κόστος €100, που χαμηλώνει το αμάξωμα κατά 15mm, ενώ με €800 μπορείτε να επιλέξετε τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ DCC, που μεταβάλλουν την απόσβεση ανάλογα με το προφίλ οδήγησης που επιλέγει ο οδηγός. Η οδική συμπεριφορά του νέου Octavia είναι πάντα προβλέψιμη και ακόμα και στην περίπτωση που το παρακάνεις και ξεπεράσεις κάποιες μοίρες που θεωρεί το σύστημα ευστάθειας ως «ασφαλείς», τότε θα παρέμβει στα φρένα και θα σε επαναφέρει στην τάξη. Το περιθώριο όμως που σου αφήνει σε σύγκριση με άλλα συστήματα, ακόμα και πιο sport κατασκευών, είναι μία ευχάριστη έκπληξη που θα εκτιμηθεί ιδιαίτερα από τον ενθουσιώδη οδηγό.

Σε γενικές γραμμές, όπως είπα και στην αρχή, το Octavia είναι το αγαπημένο μου αυτοκίνητο σε αυτήν την κατηγορία. Το εκτιμώ ιδιαίτερα γιατί δεν είναι απλά μία τίμια και αξιόπιστη επιλογή, που θα δικαιολογούσε και το χαμηλό κόστος κτήσης, αλλά είναι ένα πραγματικά πολύ καλό και ολοκληρωμένο αυτοκίνητο, που προσφέρει τόσα πολλά, σε τιμή που ξεκινάει από τα €21.800 για την έκδοση Ambition με τους 150 ίππους και φτάνει τα €23.800 στην πλουσιότερη Style που είχαμε για δοκιμή. Είναι ένα αυτοκίνητο που με το σήμα της Audi θα κόστιζε σχεδόν τα διπλά και δεν θα είχε παράπονο κανένας...

Μας Άρεσε (+)

Σχεδίαση

Χώροι για επιβάτες και αποσκευές

Άνεση ανάρτησης

Απόδοση κινητήρα

Ποιότητα κατασκευής-Εξοπλισμός

Τιμή

Δεν μας άρεσε (-)

Εργονομία συστήματος infotainment

Σχετικά σκληρά καθίσματα

Τιμή βασικής έκδοσης Octavia 1.0TSI 110Ps Ambition: €19.500

Τιμή έκδοσης δοκιμής Octavia 1.5TSI 150Ps Style: €23.800

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο

Θέση: Εμπρός, εγκάρσια

Κυβισμός: 1.498cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 74,5mm x 85,9mm

Σχέση συμπίεσης: 10,5:1

Τροφοδοσία: Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους μπροστινούς τροχούς

Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων

Διαφορικό: Ελεύθερο

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες

           

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 7J x 17in

Ελαστικά: 205/55

ΑΜΑΞΩΜΑ

Μήκος (mm): 4.689

Πλάτος (mm): 1.829

Ύψος (mm): 1.470

Μεταξόνιο (mm): 2.686

Βάρος (kg): 1.340

           

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm):150/5.000-6.000

Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 25/ 1.500-3.500

0-100km/h (sec): 8,2

Τελική ταχύτητα (km/h): 230

ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ

C02 (gr/km): 120-153 (WLTP)

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (lt/100km): 5,3-6,7 (WLTP)

Δοκιμής (lt/100km): 7,7

 

Αρθρογράφος

 

VW: Παγκόσμια πρεμιέρα ID.Aero

VW: Παγκόσμια πρεμιέρα ID.Aero

Η Volkswagen αποκαλύπτει το νέο πρωτότυπο ID. AERO ως προεπισκόπηση της ναυαρχίδας της ηλεκτρικής οικογένειας ID.