VW Polo BlueGT 1.4TSI 140PS 5D

VW Polo BlueGT 1.4TSI 140PS 5D

Στην περίπτωση του Polo BlueGT, αν και με πέντε πόρτες (υπάρχει και 3D έκδοση), οι 17άρες ζάντες αλουμινίου, τα πλευρικά μαρσπιέ η μικρή αεροτομή πίσω, αλλά κυρίως το σηματάκι «GT» στην μάσκα υπόσχονται αγριεμένες διαδρομές και κλέβουν λίγη από την αίγλη του «ακριβού» Polo GTI των 180PS. Όχι άδικα, αφού από θέμα επιδόσεων (και τιμής…) πρόκειται για την αμέσως επόμενη γρήγορη έκδοση του Polo. Οπότε δικαιούται το «GT» στην μάσκα και με το παραπάνω. Όμως το “Blue” στην προκειμένη περίπτωση σημαίνει περισσότερα από το χρώμα του αυτοκινήτου (τυχαίο? Δεν νομίζω…) και όπως φανερώνει και το «άλλο» ταμπελάκι στο πίσω μέρος είναι το αρχικό συνθετικό της λέξης BlueΜotion το οποίο συναντάται συνήθως στα diesel μοντέλα της VW και περιλαμβάνει τεχνολογίες μείωσης των εκπομπών CO2 και της κατανάλωσης καυσίμου. Γρήγορο και «πράσινο»  λοιπόν το… μπλε Polo και ας δούμε τι σημαίνει αυτό στην πράξη.

Τετρακύλινδρο… κατά περίπτωση

VW BlueGT ACT SystemΗ τεχνολογία που χάρισε το ταμπελάκι BlueMotion στο BlueGT είναι το σύστημα ACT (Active Cylinder Technology) το οποίο απενεργοποιεί τους δύο κυλίνδρους όταν… δεν χρειάζονται. Και πότε αλήθεια μπορεί να μην χρειάζεται το μισό μοτέρ? Σε κανονική/οικονομική χρήση, μπορεί και στο 70% της διαδρομής! Το σύστημα ACT επεμβαίνει όταν οι στροφές του κινητήρα βρίσκονται στο φάσμα 1.250-4.000rpm και η ροπή ανάμεσα στα 2,5 και 10kgm, συνθήκες οι οποίες καλύπτουν το 70% του τυποποιημένου κύκλου μέτρησης οικονομίας κατά EU. Έστω και πολύ θεωρητικά λοιπόν, μπορεί να είναι το 70% μιας διαδρομής, αν το αποφασίσεις…

Όταν το ACT διαβάσει τις κατάλληλες συνθήκες, το πρώτο που κάνει είναι να διακόψει την τροφοδοσία καυσίμου στους κυλίνδρους 2 και 3, οι οποίοι έτσι γεμίζουν με φρέσκο αέρα ο οποίος αφενός ξεπλένει τον κύλινδρο από άκαυτο μίγμα, αφετέρου  προσφέρει πολύ μικρή συμπίεση στον θάλαμο καύσης. Στην συνέχεια ένα πολύπλοκο μηχανικό σύστημα απενεργοποιεί τις βαλβίδες σε αυτούς τους κυλίνδρους. Αυτό γίνεται ως εξής: Τα έκκεντρα των βαλβίδων σε αυτούς τους κυλίνδρους είναι διπλά, ένα κανονικό και ένα με μηδενικό lift δίπλα-δίπλα και βρίσκονται πάνω σε δύο ολισθαίνοντα χιτώνια, ένα σε κάθε εκκεντροφόρο. Ένα σύστημα γραναζιών σπρώχνουν τα χιτώνια στο πλάι, οπότε οι βαλβίδες αρχίζουν να παίρνουν «κίνηση» από τα έκκεντρα μηδενικού lift, με άλλα λόγια μένουν ακίνητες. Η όλη διαδικασία ολοκληρώνεται σε μισή στροφή του εκκεντροφόρου, δηλαδή σε 13 έως 36 χιλιοστά του δευτερολέπτου, ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα. Το όλο σύστημα ζυγίζει μόλις 3 κιλά και είναι εξολοκλήρου ενσωματωμένο στην κυλινδροκεφαλή.

Είναι η πρώτη φορά που σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων τοποθετείται σε τετρακύλινδρο κινητήρα, συνήθως το συναντάμε σε 8κύλινδρους ή 12κύλινδρους και σύμφωνα με την VW μπορεί να μειώσει την κατανάλωση από 0,4 έως και 1,0lt/100km, σε συνδυασμό και με το Start-Stop.

Ε, και?

Πως όμως μεταφράζονται όλα αυτά στην πράξη? Η αρχική μου απορία, πριν οδηγήσω το Polo BlueGT, ήταν κατά πόσο το σύστημα θα γινόταν αισθητό στην οδήγηση και κατά δεύτερον πόσο θα μείωνε όντως την κατανάλωση με… κανονική οδήγηση, γιατί αφενός μιλάμε για Polo GT και όχι Up!, αφετέρου καλή η θεωρία, αλλά πολλές φορές η πράξη έχει μεγάλη απόσταση. Η πρώτη μου απορία λύθηκε σχετικά γρήγορα. Αν δεν δώσεις σημασία και απλά οδηγείς, ο μοναδικός λόγος που θα πάρεις χαμπάρι ότι κινείσαι δικύλινδρος είναι η ένδειξη «2 cylinder mode» στα όργανα. Αν δώσεις σημασία και εστιάσεις την προσοχή σου ώστε ντε-και-καλά να βρεις διαφορά, θα ακούσεις την δικύλινδρη χροιά του κινητήρα  που φιλτράρεται αρκετά από την καλή ηχομόνωση του Polo και θα νιώσεις μια αδράνεια στο ελαφρύ πάτημα του γκαζιού. Πατώντας το γκάζι λίγο παραπάνω η αδράνεια εξαφανίζεται, αφού το μοτέρ γίνεται και πάλι τετρακύλινδρο, επιταχύνοντας σπιρτόζικα και θετικά. Κανένα κόμπιασμα, κανένα τίναγμα, κανένας κραδασμός. Απλά επιταχύνει. Αν κινείσαι με ομαλές εναλλαγές του γκαζιού θα δεις συχνά το “2 cylinder mode” να ανάβει, ακόμη και ρολλάροντας στην εθνική, αρκεί να μην ξεπεράσεις τα 120-130km/h στο κοντέρ. Και όσον αφορά την οικονομία, αν εμπιστευτούμε το οικονόμετρο του Polo τότε η βελτίωση είναι εντυπωσιακή. Αρκεί να κινηθείς 2-3 χιλιόμετρα με το δεξί σου πόδι συγκρατημένο ώστε να παραμείνεις δικύλινδρος και θα δεις την μέση κατανάλωση να πέφτει μερικά δεκαδικά ψηφία. Με τέτοιου είδους οδήγηση είδαμε έως και 5,6lt/100km, αλλά μια τιμή στο 6,2lt/100km είναι πιο εύκολα επιτεύξιμη σε κανονικές συνθήκες, ενώ σε γρήγορη οδήγηση είδαμε μέχρι 8,2lt/100km.

Τα υπόλοιπα

Πέρα από το ACT όμως, το Polo δεν παύει να είναι ένα GT με 140PS, που ναι μεν δεν περιμένεις ότι θα σε κάνουν να δακρύσεις, αλλά ούτε και να χασμουριέσαι. Σίγουρα δεν χασμουριέσαι, αφού έχει αρκετό νεύρο για να διασκεδάσεις σε μια ωραία διαδρομή, με καλή απόκριση στο γκάζι και ευστροφία. Ο κινητήρας εντυπωσιάζει με την ροπή του, όπου επιταχύνει εύκολα ακόμη και με 800rpm και συνεχίζει να ανεβάζει απόλυτα γραμμικά μέχρι τις 5.000rpm, ψηλότερα η απόδοση πέφτει σταδιακά και δεν έχεις κανένα λόγο να φτάσεις στο κόκκινο. Οι ρεπρίζ είναι προφανώς εξαιρετικές για την κατηγορία, όπου για τα 80-110km/h χρειάζεσαι λιγότερο από 5sec με 3η και 4η.

Σε σχετικά γρήγορο ρυθμό οι αναρτήσεις θα ακολουθήσουν μέχρι κάποιο σημείο, με αισθητές, αλλά όχι απαγορευτικές κλίσεις. Η αίσθηση του δρόμου έρχεται αρκετά φιλτραρισμένη και από κάποιο ρυθμό και πάνω θα αναζητήσεις κάτι πιο στιβαρό, ειδικά από ένα αυτοκίνητο που γράφει «GT» επάνω του. Βέβαια για τους πιο απαιτητικούς υπάρχει και η έκδοση GTI και αυτό δικαιολογεί τον ισορροπημένο χαρακτήρα του BlueGT, το οποίο είναι προσανατολισμό για πιο καθημερινή χρήση. Με αυτή τη λογική δικαιολογείται –κάπως- και το ασαφές τιμόνι με την ηλεκτρική αίσθηση, το οποίο θα περάσει απαρατήρητο στα παρκαρίσματα εντός πόλεως, αλλά σε ανοιχτές καμπές με 160-180km/h, που φτάνει εύκολα το BlueGT, θα ήθελες κάτι σαφώς πιο ακριβές. Παράπονα θα κάνουμε και για το 6άρι κιβώτιο, το οποίο είναι μεν σωστά κλιμακωμένο, αλλά η αίσθηση στο λεβιέ θυμίζει ηλεκτρικό διακόπτη, είναι υπερβολικά μαλακό και ασαφές, σε σημείο που σε γρήγορες αλλαγές έχεις πιθανότητες να κουμπώσεις άλλη σχέση από αυτή που θέλεις. Η αλήθεια είναι ότι στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας το κιβώτιο ήταν αρκετά ταλαιπωρημένο και στις μετρήσεις επιτάχυνσης κάποια στιγμή μείναμε με το λεβιέ στο χέρι (ξεκούμπωσε).

Οπότε…

Αυτοί που θα παρασυρθούν από το λογότυπο «GT» και πιστεύουν ότι στο BlueGT θα βρουν ένα hot-hatch καλύτερα να κοιτάξουν προς την έκδοση GTI. Το Polo στην έκδοση BlueGΤ είναι μάλλον ένα warm-hatch που ισορροπεί ανάμεσα στις επιδόσεις και την οικονομία, ανάμεσα στον σπορτίφ χαρακτήρα και την καθημερινή ευχρηστία και άνεση. Για όσους θέλουν μια τέτοια χρυσή τομή είναι το ιδανικό αυτοκίνητο και θα αποζημιωθούν από την επιθετική εμφάνιση, τις καλές επιδόσεις και την χαμηλή κατανάλωση, έχοντας πληρώσει μια τιμή πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας, η οποία όμως δικαιολογείται από τις επιδόσεις πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας, αλλά και την γερμανική σφραγίδα που υπόσχεται καλή μεταπώληση.  

 

Αρθρογράφος

 

Η Nissan παρουσιάζει μια νέα, ελαφριά τεχνολογία ηχομόνωσης στη CES

Η Nissan παρουσιάζει μια νέα, ελαφριά τεχνολογία ηχομόνωσης στη CES

Με βάρος στο ένα τέταρτο  των συμβατικών ηχομονωτικών υλικών, το ακουστικό μετα-υλικό της Nissan, προσφέρει τόσο ησυχία όσο και αποτελεσματικότητα