CITROEN DS4 1.6 THP 200 PS

CITROEN DS4 1.6 THP 200 PS

Παρατηρώντας την σειρά DS, θα μπορούσε κανείς να πει ότι το DS4 είναι ένα μεγαλύτερο DS3, αλλά το σχόλιο δεν θα ήταν ακριβώς επιτυχημένο. Την στιγμή που το DS3 είναι ένα σπορτίφ και νευρικό supermini, με αρκετές αγωνιστικές δάφνες, το DS4 πλησιάζει περισσότερο στο γνωστό -και συντηρητικό- προφίλ της Citroen, αλλά όχι τελείως. Εμφανισιακά, θα μπορούσες να το πεις και αυτό σπορτίφ, αν και πεντάθυρο, με τις πίσω πόρτες καλά καμουφλαρισμένες, την οροφή να ακολουθεί coupe γραμμή που χαμηλώνει προς τα πίσω και το εμπρός μέρος αρκετά αγριεμένο σε όψη, με την μάσκα να ακολουθεί πιστά το σχήμα που δίδαξε το DS3. Την «σπορτίφ» συνταγή όμως χαλάει το ύψος από το έδαφος, που ταιριάζει καλύτερα σε crossover αρχιτεκτονικές. Αν το δεις με διαφορετική ματιά, είναι σαν να έχεις τρία αυτοκίνητα σε ένα και μόνο η Citroen θα μπορούσε να ποντάρει σε κάτι τέτοιο. Το αν δουλεύει η συνταγή θα το δούμε στην πορεία, αλλά η ιδέα ενός εντυπωσιακού, γρήγορου, καλοστημένου αυτοκινήτου που δεν φοβάται να λερώσει τα παπούτσια του στο χωματόδρομο εμένα προσωπικά μου κάνει.

Σαν το C4, αλλά καμία σχέση...

Το DS4, όπως πολύ σωστά μπορεί να υποθέσει κανείς, στηρίζεται στο C4 ή αλλιώς στην PF2 πλατφόρμα του Group PSA. Με άλλα λόγια, έχει το ίδιο πάτωμα όχι μόνο με το C4, αλλά και με τα Peugeot 307, 308 και RCZ. Αυτό σημαίνει ότι η βασική (και «οικογενειακή») αρχιτεκτονική της ανάρτησης με γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω διατηρείται στο ακέραιο, αλλά ο σπορ προσανατολισμός του DS4 επιβάλει σκληρότερα ελατήρια κατά 10%, αμορτισέρ με μεγαλύτερες αποσβέσεις και παχύτερες αντιστρεπτικές ράβδους κατά 0,5mm.  Επίσης, το DS4 είναι ψηλότερο από το έδαφος σε σχέση με το C4 κατά 33mm.

Το DS4 διατίθεται με κινητήρες 1.6lt βενζίνης απόδοσης 120, 156 και 200PS και diesel κινητήρες 1.6 112PS και 2.0 163PS. Όσον αφορά τους βενζινοκινητήρες, πρόκειται για τρεις εκδόσεις του ίδιου κινητήρα των 1.598cc, ο οποίος σε ατμοσφαιρική μορφή αποδίδει 120PS και σε υπετροφοδοτούμενη 156 ή 200PS, ανάλογα την πίεση υπερπλήρωσης. Η έκδοση της δοκιμής μας είναι -φυσικά- η πιο ενδιαφέρουσα, δηλαδή η THP των 200PS. Πρόκειται για κινητήρα της σειράς Prince που εξελίχθηκε με συνεργασία του Group PSA και της BMW και με διάφορες μορφές κινεί γνωστά αυτοκίνητα όπως τα MINI Cooper S και τα BMW 116i.

Στην έκδοση EP6CDTX, που βρίσκουμε στο DS4 των 200PS, είναι στην δυνατότερη  του μορφή και έχει τουρμπίνα twin scroll που δουλεύει μέχρι το 1,2bar, άμεσο ψεκασμό καυσίμου, αλουμινένιο μπλοκ και κυλινδροκεφαλή ειδικά χυτευμένη σε χαμηλή πίεση.  Στις βαλβίδες εισαγωγής υπάρχει το γνωστό (από τα BMW) Valvetronic, που μεταβάλλει το βύθισμα των βαλβίδων εισαγωγής, ενώ και οι 2 εκκεντροφόροι έχουν σύστημα μεταβλητού χρονισμού. Η απόδοση είναι τουλάχιστον εντυπωσιακή για τον κυβισμό, με τους 200 ίππους να αποδίδονται από τις 5.500rpm και την ροπή των 28kgm να είναι διαθέσιμη σε όλο το φάσμα από τις 1.700rpm έως τις 4.500rpm.

Σχεδόν Coupe

Το σαν-coupe αμάξωμα, είναι εντυπωσιακό από έξω, αλλά στο εσωτερικό έχει επιπτώσεις, κυρίως στον χώρο των πίσω επιβατών. Οι πίσω επιβάτες λοιπόν, έχουν αρκετή ευρυχωρία σε πλάτος και μπορούν να χωρέσουν μέχρι και 3 στο κάθισμα, αλλά ο χώρος πάνω από το κεφάλι είναι περιορισμένος λόγω της κεκλιμένης οροφής. Επίσης, οι πίσω πόρτες δεν έχουν μεγάλο άνοιγμα, αλλά αυτό περνάει απαρατήρητο μόλις συνειδητοποιήσεις -έντρομος- ότι τα  πίσω παράθυρα δεν ανοίγουν! Κάπου εδώ η σαν-coupe σχεδίαση ξεπέρασε εαυτόν... Ο τεράστιος χώρος αποσκευών των 359lt αποζημιώνει με τον τρόπο του.

Οι εμπρός επιβάτες αντίθετα, όχι μόνο νιώθουν ευρύχωρα, αλλά έχουν τεράστιο οπτικό πεδίο προς τα εμπρός και επάνω. Ειδικά προς τα πάνω, αν ανασηκώσεις τα συρόμενα σκιάδια θα ανακαλύψεις ότι η οροφή είναι πρακτικά πανοραμική, οπότε οι βραδινές βόλτες με φεγγάρι παίρνουν άλλη διάσταση! Προς το πλάι η ορατότητα είναι επίσης καλή, όχι όμως και πίσω, καθώς η κεκλιμένη οροφή βάζει και εδώ τους περιορισμούς της. Οι στάνταρ αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω λοιπόν σε βγάζουν από την δύσκολη θέση, πριν ο ανυπόμονος που ακολουθεί αρχίζει να κορνάρει. Καλομαθαίνεις και σκέφτεσαι ότι δεν θα ήταν άσχημα να έχει αισθητήρες παρκαρίσματος και στον εμπρός προφυλακτήρα...

Οι τεράστιες γυάλινες επιφάνειες έχουν όμως την αρνητική πλευρά τους στο ελληνικό καλοκαίρι, όπου το φαινόμενο του θερμοκηπίου γίνεται ιδιαίτερα έντονο μέσα στο DS4 και ο κλιματισμός τα βρίσκει σκούρα, αν και είναι upper class αυτόματος και διζωνικός.

Οδηγώντας

Ο συντηρητικός διάκοσμος στο εσωτερικό, τα πολύ ποιοτικά υλικά και το πλήθος των ανέσεων (μέχρι μασάζ διαθέτει το κάθισμα του οδηγού) ξεγελά για το τι πρόκειται να επακολουθήσει μόλις πατήσεις το γκάζι. Ο κινητήρας τραβάει εντυπωσιακά από χαμηλά και συνεχίζει να ανεβάζει μέχρι τον κόφτη, με μια μικρή πτώση απόδοσης λίγο πριν το κόκκινο στις 6.000rpm. Το ESP είναι απενεργοποιούμενο μέχρι τα 50km/h, αλλά δεν χρειάζεται και πάρα πολύ... Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι πολύ μεγάλα, ειδικά σε επιτάχυνση και επιβράδυνση και κάπου εδώ θα αφήσουμε τα νούμερα να μιλήσουν καλύτερα. Με ελάχιστο σπινάρισμα στην εκκίνηση, το DS4 των 200PS κάνει 0-100km/h σε 7,21sec και μόλις 2,84sec για την ανάποδη μέτρηση, με μέγιστη επιβράδυνση 1,021G! Για σύγκριση, το «συντηρητικό» DS4 είναι πιο γρήγορο από Opel Corsa OPC! Ούτε η ίδια η Citroen φαίνεται να μην το πιστεύει, καθώς οι επιδόσεις που ανακοινώνει είναι πολύ πιο συντηρητικές, κάτι σπάνιο για επιδόσεις κατασκευαστή: 0-100km/h σε 8,5sec και 0-1000m σε 28,9sec δίνει το εργοστάσιο. Για επιπλέον σύγκριση, για το χιλιόμετρο χρειαστήκαμε 27,41sec, δηλ 1,5sec λιγότερο... Το κιβώτιο συνεισφέρει τα μέγιστα στις επιδόσεις από στάση, καθώς κουμπώνει άμεσα, έχει μικρές διαδρομές και γενικότερα πολύ θετική αίσθηση.

Εκτός ευθείας, το DS4 συνεχίζει να μοιράζει καλές εντυπώσεις. Το μεγάλο ύψος δεν γίνεται ιδιαίτερα αισθητό σε αλλαγές κατεύθυνσης, καθώς οι σφιχτές αναρτήσεις -και η χοντρή αντιστρεπτική- κάνουν πολύ καλά την δουλειά τους. Σε στροφή τα περιθώρια πρόσφυσης δεν είναι τόσο μεγάλα όσο σε επιτάχυνση/επιβράδυνση, αλλά εδώ μερίδιο ευθύνης έχουν και τα ελαστικά του αυτοκινήτου της δοκιμής που δεν ήταν σε άψογη κατάσταση. Οι επιδόσεις στην ευθεία όμως μαρτυράνε ότι δεν ήταν και για πέταμα, οπότε οι σφιχτές αναρτήσεις έχουν και την αρνητική πλευρά τους σε πρόσφυση στην στροφή.

Τελικά?

Πρέπει να ομολογήσω ότι το «γρήγορο» Citroen DS4 των 200PS είναι πολύ ευχάριστη έκπληξη σε σχέση με αυτά που περιμένεις αντικρίζοντας το υβριδικό αμάξωμα που ισορροπεί ανάμεσα σε SUV, sport-coupe και οικογενειακό και σε καμία περίπτωση δεν παραπέμπει σε αυτοκίνητο επιδόσεων. Αν το δεις διαφορετικά, είναι ένα αυτοκίνητο κατάλληλο για τις περισσότερες δουλειές που θα του επιφυλάξεις και σίγουρα θα τα καταφέρει σε πολλές περιπτώσεις καλύτερα από ένα μέσο οικογενειακό. Ο ιδιόμορφος χαρακτήρας του είναι λοιπόν το μεγάλο του ατού και έρχονται να κολλήσουν και οι εξαιρετικές επιδόσεις στην συνταγή. Στα μειονεκτήματά του πρέπει να αναφέρουμε οπωσδήποτε τα πίσω παράθυρα που δεν ανοίγουν και την τσουχτερή τιμή, η οποία στα €27.990 της μοναδικής έκδοσης Sport Chic δικαιολογείται εν μέρει από το υψηλό επίπεδο εξοπλισμού.

 

Αρθρογράφος

 

Micro Mobility Systems Microlino

Micro Mobility Systems Microlino

Το Microlino είναι ίσως το απόλυτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο για μετακινήσεις μέσα στην πόλη. Με την τιμή του μάλιστα στα €12.000 είναι και το πιο οικονομι...