Πρώτη επαφή: Honda e, Jazz e:HEV, Jazz Crosstar

Πρώτη επαφή: Honda e, Jazz e:HEV, Jazz Crosstar

Electric Vision

Είναι πραγματικά σπάνιο ένα μικρό, πεντάθυρο, hatchback αυτοκίνητο να προκαλεί τεράστιο ντόρο τόσο σε δημοσιογράφους όσο και καταναλωτές, όμως μόλις διέρρευσαν οι πρώτες φωτογραφίες του Honda e Prototype Concept υπήρξε αυτομάτως μία «έκρηξη» ενδιαφέροντος. Χάρη στην Ελληνική εισαγωγική εταιρεία της Honda, το οδηγήσαμε μαζί με το Jazz e:HEV και το Jazz Crosstar, στο πλαίσιο του Honda Electric Vision Drive Event, στο κέντρο εκπαίδευσης της ιαπωνικής φίρμας λίγο έξω από την ΦρανκφούρτηΤο Honda e είναι το πρώτο, μαζικής παραγωγής, αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Honda και αποτελεί μονάχα ένα από τα ηλεκτρικά μοντέλα της ιαπωνικής εταιρείας που έχει θέσει ως στόχο μέχρι το 2022 να διαθέτει ηλεκτρικές ή υβριδικές εκδόσεις σε όλα τα mainstream μοντέλα της στην Ευρώπη. Αυτή η τολμηρή φιλοδοξία της Honda έρχεται να επιβεβαιώσει τη δέσμευση της μάρκας για πιο αποδοτικές και καθαρές μετακινήσεις, ιδιαίτερα στα αστικά κέντρα.

EV Power

Από κοντά, το Honda e είναι ακόμα πιο όμορφο, φέρνοντας τη σχεδιαστική γλώσσα του πρώτου Civic του 1972 στη σύγχρονη εποχή. Όπως θα ήταν το Civic δηλαδή στο Blade Runner 2049. Χωρίς όμως να πετάει. Τροχούς έχει ακόμα, 16in στην απλή έκδοση και 17in στην Advance. Η εμφάνισή του σε κερδίζει από το πρώτο δευτερόλεπτο. Είναι ένα πανέμορφο, τετράτροχο gadget που θα μπορούσε να φέρει το σηματάκι της Apple. Τα στρογγυλά φωτιστικά σώματα εμπρός θυμίζουν το «στρογυλλοφάναρο» Civic πρώτης γενιάς, ενώ το πίσω μέρος είναι σχεδόν ίδιο σε σχεδίαση με το μπροστινό, με τα οβάλ φωτιστικά να βρίσκονται στις άκρες ενός μεγάλου πλαισίου σε μαύρο γυαλιστερό χρώμα. Η σχεδίαση είναι λιτή, σχεδόν μινιμαλιστική, χωρίς κανένα νεύρο, με έξυπνα «κρυμμένες» χειρολαβές και με τους καθρέφτες να έχουν αντικατασταθεί από κάμερες.

Η μπαταρία ιόντων λιθίου έχει χωρητικότητα 35,5kWh και βρίσκεται τοποθετημένη ακριβώς στο κέντρο του πατώματος για την επίτευξη ιδανικής κατανομής βάρους 50:50, με τον ηλεκτροκινητήρα να βρίσκεται τοποθετημένος στον πίσω άξονα, εγκάρσια, στέλνοντας την ισχύ αποκλειστικά στους πίσω τροχούς. Η ονομαστική αυτονομία φτάνει τα 222 ονομαστικά χιλιόμετρα, που σε πραγματικές συνθήκες είναι περίπου 200km. Οι μηχανικοί της Honda, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες μετακίνησης στα αστικά κέντρα, δεν ήθελαν να δώσουν στο e μία πιο μεγάλη μπαταρία που θα το επιβάρυνε με extra βάρος και θα χάλαγε την οδική του συμπεριφορά. Η διαδικασία της πλήρους φόρτισης απαιτεί λίγο πάνω από 4 ώρες με τη χρήση Wallbox 7,3kW, ενώ σε συνεχές ρεύμα μπορεί να συνδεθεί με ταχυφορτιστή ισχύος 50kW, φτάνοντας τη μπαταρία στο 80% σε μόλις 30 λεπτά, ενώ με απλή οικιακή παροχή η φόρτιση απαιτεί περίπου 18 ώρες.

Πόσες οθόνες παρακαλώ;

Το εσωτερικό μοιάζει περισσότερο σαν concept car παρά σαν μοντέλο παραγωγής. Οδηγός και συνοδηγός έχουν μία συστοιχία από 5 οθόνες, με τις 2 να εκτελούν χρέη καθρέφτη, τον πίνακα οργάνων να έχει αντικατασταθεί από ψηφιακό panel 8,8in, ενώ στο κέντρο βρίσκονται δύο οθόνες αφής 12,3in. Το μενού στις δύο κεντρικές οθόνες είναι διαφορετικό και μπορείς να αλλάξεις τη θέση κάθε οθόνης, αλλά και να παραμετροποιήσεις τι εφαρμογές θα έχεις σε κάθε μεριά της οθόνης. Η απουσία κεντρικού τούνελ είναι καλοδεχούμενη σε ένα τόσο φουτουριστικό αυτοκίνητο και ανάμεσα από τα καθίσματα συναντάμε τα κουμπιά ελέγχου κίνησης και τον επιλογέα του drive mode. Οι χώροι είναι αρκετά καλοί για 4 επιβάτες, δεδομένου ότι μιλάμε για ένα αυτοκίνητο με μήκος 3,9m, με τον χώρο αποσκευών να περιορίζεται όμως στα 171lt. Στο κέντρο υπάρχει μία επένδυση από συνθετικό ξύλο που φέρνει μία νότα 70’s στη σύγχρονη εποχή, με τη συνολική εικόνα του εσωτερικού να καταφέρνει να μην μοιάζει με κανένα άλλο αυτοκίνητο της αγοράς. Η ποιότητα των υλικών είναι αρκετά καλή, όχι όμως κορυφαία για την υψηλή κατηγορία τιμής που βρίσκεται το e, με τα σκληρά πλαστικά να διαθέτουν εξαιρετική συναρμογή, χωρίς να υπάρχει το παραμικρό τρίξιμο. Το Honda e διαθέτει ψηφιακό βοηθό Honda Personal Assistant, αλλά και την εφαρμογή My Honda+, μέσω της οποίας μπορείς να ενημερώνεσαι για το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, να κλειδώνεις ή να ξεκλειδώνεις τις πόρτες ή ακόμα και να «προετοιμάζεις» το αυτοκίνητο για εκκίνηση όποτε πλησιάζεις.

 

Unexpected Fun!

Βλέποντας το Honda e είναι πρακτικά αδύνατο να πιστέψεις ότι αυτό το μικρό μπιζουδάκι των 1.527kg μπορεί να είναι τόσο καλοστημένο και κυρίως διασκεδαστικό! Το ιδιαίτερα άκαμπτο πλαίσιο, το χαμηλό κέντρο βάρους, η ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση (γόνατα McPherson σε όλους τους τροχούς) και το σφιχτό, αλλά ιδανικό setup αμορτισέρ και ελατηρίων, δίνουν μία αναπάντεχα ενθουσιώδη συμπεριφορά στις στροφές. Τα 154 άλογα της έκδοσης Advance που οδηγήσαμε (διατίθεται και με 136Ps) σε «εκτοξεύουν» στα 100km/h σε 8,3sec και θα ορκιζόσουν ότι είναι ακόμα πιο γρήγορο από αυτό που υποδηλώνει το νούμερο. Η έκδοση Advance διαθέτει ζάντες 17in με ελαστικά 205/45 εμπρός και 225/45 πίσω, δίνοντας σπορ πάτημα και υποδειγματική άρνηση στην υποστροφή. Το τιμόνι με το μεταβλητό λόγο προσφέρει πολύ καλή πληροφόρηση με το Sport Mode να κρύβει εντυπωσιακά το υψηλό βάρος του e. Αν όμως ξεχαστείς με τη διασκεδαστική συμπεριφορά του μικρού της Honda, θα δεις τα χιλιόμετρα αυτονομίας να μειώνονται με εντυπωσιακό ρυθμό. Όταν θυμηθείς ότι το e δεν είναι σπορ κατασκευή, αλλά αυτοκίνητο πόλης, θα εκτιμήσεις το ελαφρύ τιμόνι και τον εντυπωσιακά μικρό κύκλο στροφής στα 4,3m, παρέχοντας στο μικρό της Honda ευελιξία αυτοκινήτων κατηγορίας Smart.  

Compact

Το τέταρτης γενιάς Jazz έφτασε τα 4.044mm σε μήκος, διατηρώντας το compact αμάξωμα, με το ύψος να έχει μειωθεί κατά 24mm (1.526mm). Το μεταξόνιο των 2.517mm δεν άλλαξε σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, προσφέροντας πλουσιοπάροχους χώρους για τους επιβάτες και τις αποσκευές τους. Τα ευρηματικά πίσω καθίσματα Magic Seats φυσικά και διατηρούνται, παρέχοντας τη δυνατότητα αναδίπλωσης προς τα πάνω ή προς τα κάτω για τη φόρτωση μεγάλων αντικειμένων. Η πρακτικότητα του νέου Jazz είναι για ακόμα μία φορά κορυφαία για την κατηγορία, με την καμπίνα να διακρίνεται για την ευρυχωρία της. Η έκδοση Crosstar διαφοροποιείται λίγο εμφανισιακά χάρη στις διαφορετικές ζάντες 16in, τα μαύρα προστατευτικά πλαστικά, τις ράγες οροφής και την αυξημένη απόσταση από το έδαφος κατά 16mm.

 

Hybrid only

Το νέο Jazz θα είναι διαθέσιμο αποκλειστικά με υβριδικό σύστημα που βασίζεται στην τεχνολογία i-MMD. Το σύστημα περιλαμβάνει έναν τετρακύλινδρο κινητήρα 1,5lt, με ισχύ 97Ps, που λειτουργεί σε κύκλο Atkinson (με θερμοδυναμική απόδοση 40,5%), μία μπαταρία ιόντων λιθίου και δύο ηλεκτροκινητήρες 80kw και 70kw. Η συνδυαστική ισχύς είναι 109Ps, με 25,8kgm ροπής. Το υβριδικό σύστημα δεν χρησιμοποιεί συμβατικό κιβώτιο με γρανάζια για μείωση των απωλειών. Ένας συμπλέκτης που βρίσκεται τοποθετημένος ανάμεσα από τους δύο ηλεκτροκινητήρες εμπλέκει τον κάθε έναν, ανάλογα με τις απαιτήσεις σε ισχύ. Ο ένας ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί περισσότερο σαν γεννήτρια για να παράγει ρεύμα φόρτισης για την μπαταρία και για να κινήσει τον ελαφρώς μεγαλύτερο ηλεκτροκινητήρα 80kW, που μεταφέρει την ισχύ απευθείας στους τροχούς. Η ECU του συστήματος επιλέγει αυτόματα μεταξύ τριών προγραμμάτων οδήγησης (EV Drive, Hybrid Drive και Engine Drive) με στόχο τη βέλτιστη δυνατή απόδοση. Στόχος του συστήματος είναι η όσο το δυνατόν μικρότερη «συμμετοχή» του βενζινοκινητήρα για την επίτευξη της ιδιαίτερα χαμηλής κατανάλωσης που στο μεικτό κύκλο κατά WLTP φτάνει τα 4,5lt/100km με 102gr CO2.

Funky

Το ταμπλό του νέου Jazz έχει hi-tech ύφος, με τη μεγάλη οθόνη αφής 9in να εμπνέεται από τα smartphones. Πίσω από το τιμόνι συναντάμε έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 7in που παρέχει όλες τις πληροφορίες οδήγησης και της λειτουργίας του υβριδικού συστήματος. Τα πλαστικά είναι στην πλειοψηφία τους σκληρά, η συναρμογή άψογη και η ορατότητα κορυφαία, χάρη στις νέες και κατά 50% πιο λεπτές μπροστινές κολώνες. Στο δρόμο, το Jazz e:HEV είναι ακριβώς αυτό που περιμένεις. Ευχάριστο, άνετο και προσανατολισμένο στην οικονομία με κάθε τρόπο. Δεν είναι μόνο η λειτουργία του υβριδικού συστήματος, αλλά και η ρύθμιση της ανάρτησης που επιτρέπει παραπάνω από αισθητές κλίσεις στις γρήγορες στροφές, κάνοντας τον οδηγό να είναι πιο εγκρατής με το γκάζι. Η ποιότητα κύλισης είναι πολύ καλή για αυτοκίνητο του B-Segment, ενώ η αυξημένη διαδρομή των αμορτισέρ της έκδοσης Crosstar, παρέχει ακόμα καλύτερη άνεση παρά την ύπαρξη μεγαλύτερων τροχών. Ο θερμικός κινητήρας με απαλό γκάζι δεν εμπλέκεται καθόλου, ενώ η μετάδοση μίας σχέσεως θυμίζει τη λειτουργία ενός καλού CVT με πιο ραφιναρισμένη λειτουργία, αν ο οδηγός οδηγεί οικονομικά. Αν ζητήσει πλήρη επιτάχυνση, ο θόρυβος από τις υψηλές στροφές του κινητήρα θα αυξηθεί σημαντικά, ενώ το κιβώτιο προσομοιώνει -μέσω λογισμικού- τη λειτουργία αλλαγών σχέσεων. Η απόκριση στο γκάζι είναι αρκετά καλή, με τις εναλλαγές λειτουργίας να γίνονται αυτόματα και ομαλά. Το Honda e θα είναι διαθέσιμο στη χώρα μας μέσα στο Νοέμβριο, με την τιμή της έκδοσης των 136 ίππων να κοστίζει, με την κρατική επιδότηση, €30.186 και την έκδοση Advance, με τα 154Ps, €34.274 ευρώ. Το νέο Jazz e:HEV θα έρθει με βασική τιμή τα €21.700, ενώ το Jazz Crosstar τιμολογείται αρκετά πιο πάνω στα €28.750, καθώς περιλαμβάνει το πιο πλούσιο πακέτο εξοπλισμού Executive.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Honda e

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Ηλεκτροκινητήρας DC, συγχρονικού τύπου

Θέση: Πίσω, εγκάρσια

ΜΠΑΤΑΡΙΑ

Τύπος: Ιόντων Λιθίου (li-on), χωρητικότητας 35,5kWh

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Ανεξάρτητη διάταξη με γόνατα McPherson, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους πίσω τροχούς

Κιβώτιο: 1 σχέσης

Διαφορικό: Ελεύθερο

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες

 

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 7Jx17in (e Advance)

Ελαστικά: 205/45 εμπρός και 225/45 πίσω (e Advance)

 

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 136 – 154 (e Advance)

Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 32,1

0-100km/h (sec): 9 – 8,3 (e Advance)

Τελική ταχύτητα (km/h): 145 (Ηλ. περιορισμένη)

Honda Jazz e:HEV

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας κύκλου Atkinson, με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο και μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων i-VTEC

Θέση: Εμπρός, εγκάρσια

Κυβισμός: 1.498cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 73mm x 89,5mm

Σχέση συμπίεσης: 13,5:1

Τροφοδοσία: Άμεσος ψεκασμός

Μπαταρία: Ιόντων λιθίου (li-on), χωρητικότητας 1kWh

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους μπροστινούς τροχούς

Κιβώτιο: Μίας σχέσης

Διαφορικό: Ελεύθερο

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Ταμπούρα

           

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 6Jx15in (6Jx16in Crosstar)

Ελαστικά: 185/60

 

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm):109/5.500-6.400

Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 25,8/ 4.500

0-100km/h (sec): 9,4 (9,9 Crosstar)

Τελική ταχύτητα (km/h): 175 (173 Crosstar)

 

Αρθρογράφος

 

Νέος επίσημος διανομέας και επισκευαστής Citroën στη Θεσσαλονίκη

Νέος επίσημος διανομέας και επισκευαστής Citroën στη Θεσσαλονίκη

Η Citroën, με ιδιαίτερη χαρά, ανακοινώνει την εκκίνηση των εργασιών της νέας υπερσύγχρονης κάθετης μονάδας Citroën Γιαννίρης στην ανατολική Θεσσαλ