Renault Clio II 1.8 16v Turbo 380Ps
Όταν εμφανίστηκε για το ραντεβού μας, είχα ενδοιασμούς να μπω συνοδηγός στις μετρήσεις! Η φύσα του αναπτήρα δεν δούλευε για να συνδέσουμε το V-BOX και ο Γιάννης -χαλαρός- ξήλωσε το καπάκι της κονσόλας παρέα με μερικά καλώδια και βρήκε ένα καλώδιο με ρεύμα για να το συνδέσουμε, μήπως να το ξανασκεφτούμε για το δικάβαλο στις μετρήσεις? Τελικά οπλίστηκα με θάρρος και άνοιξα την πόρτα μπαίνοντας στο γυμνό εσωτερικό του Clio. Είναι αρκετά τρομακτικό, τα πίσω καθίσματα είναι ξηλωμένα, ακούς μπόλικους τριγμούς, με το θόρυβο από την εξάτμιση και το external να διαπερνάει τη λαμαρίνα του Clio. Πολεμική κατάσταση! Τέτοια αυτοκίνητα έχουν μεγάλο ενδιαφέρον, αφού μας θυμίζουν τα παλιά! Είναι δύστροπα, άγρια και τσαμπουκαλεμένα και για να τα πας με τέρμα γκάζι, θέλει αρχ…θάρρος! Για να τα κυκλοφορείς κάθε μέρα, θα πρέπει να ξεχάσεις την ηχομόνωση και την άνεση, αλλά, αν θες κόντρες και χρόνους, αυτά είναι αναμενόμενα.
Εγώ? Clio!
Θα περίμενε κανείς ότι ένα Clio θα ήταν στημένο για στρίψιμο, αφού οι Γάλλοι έχουν παράδοση σε αυτόν τον τομέα. Ο Γιάννης είχε αντίθετη άποψη. Ήθελε κόντρες και turbo. Έλα όμως που το 1.6 μοτέρ που φόραγε από τη μάνα του δεν είναι και ό,τι καλύτερο για βελτίωση. Θα πρέπει να δώσεις πολλά λεφτά για να πάρεις -στην καλύτερη- +20 άλογα, αν μιλάμε για ατμόσφαιρα, ενώ, αν αποφασίσεις να τουρμπίσεις, καλό βόλι! Ο Γιάννης, λοιπόν, ξεκίνησε να βελτιώσει το ήδη υπάρχον μοτέρ, αλλά στην πορεία συνειδητοποίησε ότι δεν έχει και πολύ νόημα και άρχισε να ψάχνει για άλλο κινητήρα. Μετά από αρκετή έρευνα, η λύση ήρθε από τον Θανάση, ένα παιδί που έχει φάει τα Clioμε το κουτάλι και έχει στο γκαράζ του ένα δίλιτρο τέρας. Τα πρώτης γενιάς Clio και τα Renault 19 είχαν βγει σε μία έκδοση με 1.8 16vκινητήρα, με κωδικό F7P. Ο κινητήρας αυτός είχε μπλοκ από χυτοσίδηρο, αλουμινένιο καπάκι και έβγαζε από το εργοστάσιο 135Ps. Αυτόν τον κινητήρα επέλεξε ο Γιάννης για να βελτιώσει. Ζόρικος κινητήρας και αυτός, γιατί δεν παίρνει εύκολα άλογα, αν μιλάμε για ατμοσφαιρική βελτίωση. Στην καλύτερη, με εκκεντροφόρους τέρατα και τετραπετάλουδο, έφτανε οριακά τα 210-220 άλογα, με αλλαγή στον κυβισμό του από δίλτρο μοτέρ Williams. Αν θες λοιπόν να βγάλεις δύναμη για να κάνεις κόντρες, ξεχνάς τις πεταλούδες και τους εκκεντροφόρους και πας για σαλιγκάρι.
Σαλιγκάρι και σφυρί
Για να παίξεις με turbo setup σε αυτούς του κινητήρες και να ξέρεις ότι δεν θα τα πάρεις όλα στο χέρι με το πρώτο πάτημα, θα πρέπει να τα σκάσεις χοντρά σε ενισχυμένα κινούμενα μέρη. Ο Γιάννης, μέσω της Car Track που βελτίωσε το Clio του, άρχισε να μαζεύει τα απαραίτητα aftermarket για το σκοπό του. Κράτησε τις εργοστασιακές διαστάσεις του κινητήρα και έβαλε σφυρήλατα πιστόνια της Wossner, ενισχυμένες μπιέλες I-Beam της ZRP και μέταλλα στροφάλου της ACL και κράτησε τις εργοστασιακές βίδες κεφαλής, αφού έχουν ικανοποιητική αντοχή. Στην κυλινδροκεφαλή δεν πείραξε τίποτα εκτός από τις βαλβίδες εξαγωγής που αντικαταστήθηκαν με άλλες, μεγαλύτερης αντοχής από άλλο κινητήρα της Renault και έβαλε και μία μεταλλική φλάντζα, ρίχνοντας τη συμπίεση από το 10:1, στο 9:1.
Για να μπει το turbo, χρειάστηκε να κατασκευαστεί μία πολλαπλή εξαγωγής με διάμετρο πρωτευόντων 38mm, από την PavlidisExhaust, που ανέλαβε και την υπόλοιπη εξάτμιση και τοdownpipe των 70mm. Πάνω της τοποθετήθηκε μία Garrett GT3071R παρέα με το external wastegate της TiAL των 44mm και με μία σκάστρα της Forge. Μετά κατασκευάστηκαν οι απαραίτητες σωληνώσεις του custom front mount intercooler που συνδυάστηκαν με κολάρα σιλικόνης και όλα μαζί πήραν τη θέση τους μπροστά από το ψυγείο νερού. Η extra παροχή βενζίνης ήρθε από μία αντλία Walbro των 255lt/h και από τέσσερα μπεκ Siemens Deka, που ψεκάζουν 870cc/min, παρέα με ένα ρυθμιστή πίεσης από 20VT, που δουλεύει μέχρι και 4bar πίεσης. Η ECU, που επιλέχθηκε, είναι μία φτηνή λύση που -παρά τις αμφιβολίες που είχα για το πόσο αποτελεσματική είναι- δείχνει να δουλεύει σωστά. Είναι μία μονάδα της Speeduino -πρώτη φορά την ακούω-, που την ρύθμισε ο Ιωσήφ Παπαδόπουλος. Το κιβώτιο του Clio 16v δεν υπήρχε περίπτωση να αντέξει και έτσι τη θέση του πήρε το αντίστοιχο από το Clio Williams, που συνδυάστηκε με έναν τετράφτερο δίσκο συμπλέκτη της Sachs Performance. Ο Γιάννης έφτιαξε επίσης μία ενισχυμένη κόντρα-βάση για να μειώσει τις έντονες μετακινήσεις του μοτέρ, αφού οι εργοστασιακές βάσεις είναι ιδιαίτερα μαλακές.
Φρέσκο πράμα
Το setup ολοκληρώθηκε μερικές μέρες πριν κάνουμε το ταξίδι μας στη Θεσσαλονίκη και ο Γιάννης δεν είχε προλάβει ούτε να πάει δυναμόμετρο ούτε να το πατήσει στο δρόμο, ώστε να ξέρει τι κάνει το αυτοκίνητο. Κάναμε αρκετά πατήματα από 2α και ακόμα περισσότερα από στάση για να βρει ο Γιάννης τις ιδανικές στροφές για να ξεκινήσει σωστά. Στο θέμα αλλαγών, ήταν τόσο γρήγορος, που το λυπήθηκα το καημένο το Clio. Άλλαζε σχέση και νόμιζα ότι θα του μείνει ο λεβιές στο χέρι! Το Clio όμως δεν μάσησε μία! Αν και ο συμπλέκτης ζεστάθηκε και πατίναρε, γράψαμε 6,29sec για τα 100km/h, με ένα μέτριο 18άμετρο, στα 2,91sec. Στα 200 μέτρα είχαμε 9,66sec και στα 400, 14,13sec με μόλις 160,15km/h έξοδο. Κάτι δεν πάει καλά εδώ, όταν κατέβασα το αρχείο του V-BOX διαπίστωσα ότι είχαμε αφήσει γκάζι στα 340 μέτρα, αφού τότε ήταν που πατίναρε ο συμπλέκτης. Αν δεν είχε γίνει αυτό, θα είχαμε κάνει σίγουρα κάτω από 14sec για τα 402 μέτρα. Στις ρεπρίζ, πάντως, ο συμπλέκτης ήταν ακόμα στα καλά του και κάναμε 8,1sec για το 60-160km/h και 9,1sec για το 100-200km/h. Δυνατό ήταν και με 3η σχέση, που από τα 80km/h στα 110km/h χρειάστηκε 2,04sec και 2,51sec για το 100-140km/h. Ξεκάθαρα το turbo αγαπάει τις υψηλές στροφές.
Μπήκε σε μπελάδες!
Το Clio είναι μικρό ελαφρύ και γρήγορο και γι’ αυτό το διάλεξε για βελτίωση ο Γιάννης. Η αλλαγή του κινητήρα ήταν επιτακτική για να το κάνει turbo και να φτάσει τα άλογα που ήθελε. Τώρα που τελείωσε και είδε τι κάνει στο δρόμο, δεν αποκλείεται να το βάλει και στην πίστα με επίσημη χρονομέτρηση και σωστή πρόσφυση για να δει τι κάνει και εκεί. Να ξέρεις, Γιάννη, ότι τώρα έμπλεξες!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.764cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 82mm x 83,5mm
Σχέση Συμπίεσης: 9,0:1
Wossner πιστόνια
ZRP μπιέλες
Garrett GT3071R turbo
Speeduino ECU
Forge σκάστρα
DEI μονωτική κουβέρτα turbo
Samco Sports κολάρα σιλικόνης
Pavlidis Exhaust σύστημα εξαγωγής 70mm
Pavlidis Exhaust πολλαπλή εξαγωγής 38mm
TiAL 44mm external wastegate
Universal intercooler
Custom σωληνώσεις intercooler
Deka μπεκ 870cc/min
Walbro αντλία βενζίνης 255lt/hr
20VT ρυθμιστής πίεσης 4bar
Gemoflex φλάντζα κεφαλής
ACL μέταλλα στροφάλου
Ενισχυμένη κόντρα βάση κινητήρα
AEM wideband
GReddy πυρόμετρο
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Sachs Racing τετράφτερος δίσκος
Clio Williams κιβώτιο ταχυτήτων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
H&R coilover kit
ΑΜΑΞΩΜΑ
Εργοστασιακό
ΦΡΕΝΑ
Εργοστασιακά
ΤΡΟΧΟΙ
DVB 6Jx15in ζάντες
Toyo R888 205/50 R15 ελαστικά
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 3,60
0-80 5,18
0-100 6,29
0-120 7,96
0-140 9,23
0-160 11,15
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,91 @ 47,07
60 5,26 @ 81,63
100 6,76 @ 106,97
200 9,66 @ 146,13
400 14,13 @ 160,15
ΡΕΠΡΙΖ
3η
ΚΜ/Η SEC
80-110 2,04
100-140 2,51
Rollμε 2α
ΚΜ/Η SEC
60-120 4,54
60-160 8,1
60-200 12,47
100-200 9,1
Tuned by
CarTrack
14ο χλμ Θεσσαλονίκης Νέας Μηχανιώνας,
Θέρμη
Τηλ.: 2310 38 31 12
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το Renault Kadjar με τον 1,6lt diesel των 130Ps και την τετρακίνηση είναι ένα αυτοκίνητο για όλες τις χρήσεις και μάλιστα τα καταφέρνει πολύ καλά σε ό...