Mitsubishi Lancer EVO IX 2.145Ps

Mitsubishi Lancer EVO IX 2.145Ps

Όταν το «made in Greece» αποκτά άλλο νόημα...

Βλέπετε, αγαπητοί μου φίλοι, η Extreme Tuners δεν είναι άλλος ένας βελτιωτικός οίκος, όπως οι περισσότεροι. Η εταιρεία, που ίδρυσε και διαχειρίζεται ο Σπύρος Πανόπουλος, έχει εξαντλήσει προ πολλού τα όρια του «Tuning», μέχρι που έφτασε στο σημείο να μην υπάρχουν διαθέσιμα ούτε εργοστασιακά ούτε after market εξαρτήματα για τις απαιτήσεις της. Αναγκαστικά, λοιπόν, θα έπρεπε να αρχίσει να τα κατασκευάζει και γι’ αυτό, αυτή τη στιγμή, διαθέτει ένα μηχανουργείο εξοπλισμένο με τα πιο σύγχρονα μηχανήματα, όπου κατασκευάζει custom ανταλλακτικά, πολύ υψηλών προδιαγραφών, τα οποία κυρίως εξάγει σε κάθε μεριά του πλανήτη. Πριν όμως μπορέσει να τα πουλήσει σε πελάτη, θα πρέπει φυσικά να τα δοκιμάσει πάνω σε ένα αυτοκίνητο, που δύσκολα κάποιο άλλο θα μπορέσει να ξεπεράσει τις απαιτήσεις του και αυτό δεν είναι άλλο από το γνωστό, σε όλους μας πλέον, μαύρο EVO με τα άπειρα views στο youtube. Το αξιοθαύμαστο, λοιπόν, στην όλη υπόθεση δεν είναι το αυτοκίνητο αυτό κάθε αυτό, αλλά η προσπάθεια, το πάθος, η τέχνη, οι γνώσεις, η υπομονή και η επιμονή αυτού του παιδιού, που κατάφερε να σκαρφαλώσει στην κορυφή του πλανήτη, με τα δικά του χέρια, το δικό του μυαλό και τα δικά του ανταλλακτικά. Το αυτοκίνητο αυτό είναι απλώς το αποτέλεσμα, το οποίο έχει φυσικά το ενδιαφέρον του, όχι μόνο για τις απίστευτες επιδόσεις ή τους χρόνους που γράφει, αλλά γιατί αποτελεί τον καθρέφτη αυτής της μακροχρόνιας προσπάθειας. 

The Black Beast

Δεν ξέρω πραγματικά από που να αρχίσω και πώς να σας το αναλύσω χωρίς να γίνει ακατανόητο, αλλά και χωρίς να παραλείψω κάτι. Για παράδειγμα, για να ανεβάσουμε την ισχύ, συνήθως τα μοτέρ τα υπερκυβίζουμε. Αυτό από την άλλη είναι υποκυβισμένο, από τα 2lt στα 1,8lt, φυσικά για να πάρει Ps και όχι για να χάσει και τώρα εγώ πρέπει να σας πω το γιατί... Ας κάνω μία προσπάθεια. Λοιπόν, το μυστικό κρύβεται στις στροφές ή μάλλον στη δυνατότητα του κινητήρα να γυρίζει σε περισσότερες rpm. Αν το μοτέρ αυτό προοριζόταν για χρήση δρόμου, ναι, θα ήταν καλύτερα από τα 2lt να πήγαινε στα 2,2lt και να κέρδιζε ροπή και ιπποδύναμη στο υπάρχον φάσμα λειτουργίας του. Αυτό όμως έχει και ένα όριο. Ως γνωστόν, η ιπποδύναμη είναι ροπή x rpm, άρα όταν ένα μοτέρ είναι αγωνιστικό και δεν έχουμε ανάγκη για λειτουργία και απόδοση του κινητήρα στις χαμηλές στροφές και το ρελαντί, το πράγμα αλλάζει. Εκεί, όσες περισσότερες τόσο καλύτερα και ο μόνος τρόπος να ανεβάσεις σημαντικά τις στροφές λειτουργίας (αφού έχεις εξαντλήσει τα υπόλοιπα, όπως καπάκια, εκκεντροφόροι κτλ), είναι να μειώσεις τη διαδρομή, ώστε να προλαβαίνει το έμβολο να ανεβοκατεβαίνει πιο γρήγορα. Επίσης, με τη μικρότερη διαδρομή μειώνεις και τη μέση ταχύτητα του εμβόλου, που έχει και αυτή ένα όριο. Να μην προβώ σε μεγαλύτερες αναλύσεις, γιατί και κουραστικό θα γίνει και αν κάποιος θέλει να το ψάξει, θα το βρει καλύτερα γραμμένο σε κάποιο βιβλίο. Αυτός, λοιπόν, ο υποκυβισμός έχει επιτευχθεί με τη χρήση ενός custom στρόφαλου, κατασκευασμένου από την ExtremeTuners, ο οποίος  έχει διαδρομή 77mm και επιτρέπει στον 4G63 να γυρίζει στις 13.000rpm!!! Είναι τεχνολογίας F1 και έχει βιδωτά αντίβαρα βολφραμίου για εξοικονόμηση χώρου (στην F1 έχει πλέον απαγορευτεί). Όχι μόνος του όμως. Για να μπορεί ένα μοτέρ να γυρίσει σε αυτές τις rpm πρέπει και να μπορεί να «αναπνέει» σε αυτές τις στροφές. Το μυστικό της αναπνοής, όπως πάντα, βρίσκεται στο καπάκι. Ας τα πάρουμε όμως με τη σειρά για να μη γίνει αχταρμάς. Αφού αρχίσαμε από το μπλοκ, ας πούμε και τα υπόλοιπα. Ο κορμός είναι ο εργοστασιακός του EVO, αλλά με ενισχυμένα custombillet χιτώνια με επίστρωση nicasil και οι μπιέλες είναι εξ’ ολοκλήρου κατασκευασμένες από την Extreme Tuners από ένα κράμα aerospace 970mpa. Από το ίδιο υλικό είναι και τα έμβολα, μόνο που εδώ σηκώνει πολύ μεγάλη ανάλυση. Τα έμβολα είναι κατασκευασμένα με «πατρόν» από το μέρος του θαλάμου καύσης που έχει το καπάκι. Με λίγα λόγια, το πάνω μέρος τους, αν τα τοποθετήσεις στην κυλινδροκεφαλή, εφάπτεται παντού, εκτός από ένα σκάψιμο που έχουν στη μέση για να μην σακατέψουν το μπουζί. Επίσης, είναι μελετημένα έτσι ώστε να δημιουργούν swirl και tumble (κίνηση του εισερχόμενου αέρα μέσα στον κύλινδρο, που βελτιστοποιεί την ανάμειξη και ανάφλεξη του μείγματος), αλλά και να δίνουν την απίστευτη συμπίεση του 15,88:1. Τύφλα να έχουν οι πετρελαιοκινητήρες! Φανταστείτε τι μακελειό γίνεται εκεί μέσα! Αυτά τα δύο φαινόμενα πάντως, του στροβιλισμού του εισερχόμενου αέρα μέσα στο θάλαμο καύσης κατά τη διάρκεια της εισαγωγής, αλλά και της συμπίεσης, δεν είναι εύκολο να υπολογιστούν, ούτε και να διαχειριστούν και, αν αφεθούν στην τύχη τους, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι αρνητικό. Γι’ αυτόν το λόγο, η Extreme Tuners έχει αφιερώσει άπειρες ώρες στο δυναμόμετρο και σε simulation προγράμματα, για να καταλήξει σε ένα σχέδιο που θα λειτουργεί υπέρ της δύναμης και της σωστής κατανομής του μείγματος. Εκεί, πάντως, που έχει γίνει η περισσότερη δουλειά, είναι στο καπάκι, που -όπως είπαμε και πριν- είναι και το πιο σημαντικό. Τι να την κάνεις την τεράστια τουρμπίνα, αν δεν μπορεί να περάσει ο αέρας και τα καυσαέρια από το καπάκι? Εκεί, λοιπόν, η Extreme Tuners έχει κάνει τόση πολλή δουλειά, που αποκλείεται να δει αυτό το καπάκι μηχανικός της Mitsubishi και να το αναγνωρίσει. Οι αυλοί έχουν ανοιχτεί και ξαναγεμιστεί με αλουμίνιο και κόλλα, έτσι ώστε να έχουν 8 μοίρες πιο κάθετη ροή, ενώ στο καπάκι έχει γίνει ακτινογραφία, για να βρεθεί το απόλυτο όριο που μπορεί να ανοιχτεί ο κάθε αυλός, ενώ ακόμα και οι δίοδοι του νερού σε κάποια σημεία έχουν τροποποιηθεί με σκάψιμο και γέμισμα. Ο θάλαμος καύσης έχει αλλάξει σχήμα με την ίδια τεχνική και οι έδρες των βαλβίδων είναι βηρυλλίου. Οι βαλβίδες είναι από τιτάνιο και τα ελατήρια και τα retainers είναι custom κατασκευασμένα από την Extreme Tuners. Το ίδιο και οι εκκεντροφόροι, που είναι billet με ασύμμετρα αμύγδαλα, σχεδιασμένοι σε CAD και κάπως έτσι έχουμε ένα valvetrain ικανό για περισσότερες από 12.500rpm. Και τώρα μπορούμε να του πρεσάρουμε όσο αέρα θέλουμε. Πόσο, όμως, μπορεί να μας δώσει μία τουρμπίνα, που να χωράει μέσα στο μηχανοστάσιο? Ας πούμε Χ. Δεν φτάνει, θέλουμε περισσότερο. Ε, τότε δεν θα χωράει. Δεν πειράζει, θα την βγάλουμε απ' όξω!!!, πλάκα θα είχε να κυκλοφορούσε και στο δρόμο αυτό το EVO και να βλέπει ο άλλος στον καθρέφτη μία τουρμπίνα να έρχεται να τον αρπάξει. Και τι τουρμπίνα, θηρίο! Είναι κατασκευασμένη από την ExtremeTuners, με 1,66kg/sec mass flow rate, που σημαίνει ότι κάνει άνετα και για βαπόρι...  Έχει custom billet housings από κράμα αλουμινίου για την εισαγωγή και superalloy MAR-M 247 για την εξαγωγή και η φτερωτή της εισαγωγής είναι κατασκευασμένη από carbonμε διάμετρο inducer 91mm, ενώ της εξαγωγής έχει διάμετρο 113mm! Να σημειωθεί ότι η χρήση carbon φτερωτής είναι άλλη μία παγκόσμια πρωτιά της Extreme Tuners. Το χταπόδι είναι διαιρούμενο και όχι μονοκόμματο, για να μην κόβεται από τους έντονους κραδασμούς, από Inconel που είναι ανθεκτικότερο από το ατσάλι στις υψηλές θερμοκρασίες και κυρίως στην απότομη αύξησή τους και είναι κατασκευασμένο από την NS Racing. To external είναι της Tial, διαμέτρου 60mm, όπως και οι δύο σκάστρες και με αυτήν τη μικρή παρένθεση τελειώνουν και τα ανταλλακτικά, που δεν έχει κατασκευάσει μόνη της η Extreme Tuners. Συνεχίζουμε με τη μεριά της εισαγωγής, όπου συναντάμε ένα plenum, που είναι κατασκευασμένο από ένα κομμάτι αλουμίνιο, σε CNC 5-axis (όπως και τα υπόλοιπα καλούδια), με πεταλούδα 100mm και δύο μπεκιέρες, επίσης φτιαχτές, που φιλοξενούν συνολικά 8 μπεκ της Bosch Motorsport, τα οποία δεν ψεκάζουν ταπεινή βενζίνη βέβαια, αλλά ένα εκρηκτικό cocktail από μεθανόλη και νιτρομεθάνιο. Μόνο που το ακούω, δεν θέλω να πλησιάσω ούτε στα 100 μέτρα. Η τρόμπα βενζίνης είναι της Aeromotive και είναι μηχανική, παίρνοντας κίνηση από το γρανάζι του εκκεντροφόρου εξαγωγής. Το intercooler είναι custom, με κυψέλη από την Garrett και όλα αυτά τα διαχειρίζεται ένας εγκέφαλος Tag-400, με Tagos 32bit λειτουργικό και επεξεργαστή 264Mhz, ίδιος με αυτόν που χρησιμοποιούν τα αγωνιστικά McLaren, αλλά τροποποιημένος και ρυθμισμένος από την Extreme Tuners. Φυσικά, η λίστα με τα πράγματα που φοράει αυτό το αυτοκίνητο είναι ατελείωτη, αλλά όταν έχεις να κάνεις με τέτοιου είδους εξαρτήματα, όπως μία τουρμπίνα με carbon φτερωτή ή ένα plenum κατασκευασμένο από την αρχή από έναν μεταλλικό κύβο, δεν ασχολείσαι με τα σωληνάκια, τα ρακόρ και τις γειώσεις.

Form follows function

Τα πάντα σε αυτό το αυτοκίνητο είναι εκεί για να εξυπηρετούν την απόλυτη επιτάχυνση. Πρέπει παράλληλα να την ευνοούν και να την αντέχουν. Δεν είναι εύκολο να διαχειριστείς 2.145Ps, που αποδίδει ως μέγιστη ισχύ ο κινητήρας με πίεση 3,2bar, χωρίς να έχεις τα ανάλογα εξαρτήματα. Αυτός είναι και ένας τομέας που έχει κοστίσει πάρα πολύ χρόνο και χρήμα στον Σπύρο και την ομάδα του, ο οποίος, για να καταφέρει να φτάσει στο σημείο να εξελίξει και να δοκιμάσει όλα αυτά τα εξαρτήματα, τα έχει σπάσει και τα έχει πληρώσει ξανά και ξανά και ξανά. Αυτός όμως είναι και ο μοναδικός δρόμος για την κορυφή. Δεν υπάρχει άλλος. Δεν υπάρχουν έτοιμες λύσεις για τέτοιου είδους κατασκευές, ενώ ακόμα και πολλές που αγοράστηκαν ως έτοιμες και δοκιμασμένες, στην πορεία αποδείχτηκαν ανεπαρκείς και έπρεπε να ανασχεδιαστούν από την αρχή ή να τροποποιηθούν και να ενισχυθούν για να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις αυτού εδώ του δεινοσαύρου. Ένα απλό παράδειγμα είναι η σωληνωτή πίσω γέφυρα, που αρχικά αγοράστηκε από την Αγγλία, για να αντικαταστήσει την εργοστασιακή και φυσικά κόπηκε και αυτή, με αποτέλεσμα να την ξαναφτιάξουν στην Extreme Tuners σχεδόν από την αρχή. Για τη μετάδοση ούτε λόγος φυσικά, αφού οτιδήποτε μπορεί να βρεθεί έτοιμο, είναι καταδικασμένο να γίνει γρέζια από τα αποδυτήρια. Έτσι, αναγκαστικά η Extreme Tuners έχει κατασκευάσει σχεδόν όλα τα στοιχεία της μετάδοσης, από το εξατάχυτο σειριακό σασμάν με το καβούκι από μαγνήσιο και τους φτιαχτούς άξονες με τα ίσια γρανάζια, το transfer case με το κορονοπήνιο, αλλά και τα εμπρός και πίσω διαφορικά, των οποίων το κέλυφος είναι κατασκευασμένα από ένα ενιαίο μεταλλικό κύβο, ο οποίος είναι σκαμμένος σε CNC. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τους άξονες και τα ημιαξόνια, αλλά και για το συμπλέκτη τύπου F1, που είναι πολύδισκος, με 6 ανθρακονημάτινα δισκάκια διαμέτρου 115mm και το βολάν από τιτάνιο. Όλο εξωτικά υλικά είναι αυτό το EVO, που κοντεύει να φτάσει το κόστος ενός δορυφόρου, αλλά τι να κάνεις για να περάσουν στο δρόμο αυτές οι ιπποδυνάμεις και μάλιστα από μία τουρμπίνα τέρας, που δουλεύει στα 3bar, είσαι αναγκασμένος να τα κάνεις όλα αλεξίσφαιρα. Μάλλον σχεδόν όλα, γιατί υπάρχουν και πράγματα που δεν τρώνε ζόρι και απλώς χρειάζεται να τα κάνεις ελαφρύτερα, όπως για παράδειγμα το καπό και οι προφυλακτήρες, που είναι πολυεστερικά, τα lexan τζάμια και διάφορα τέτοια. Το roll cage, που είναι απαραίτητο για την ασφάλεια του οδηγού, είναι από χρωμονικέλιο και  οι ζάντες του είναι της volk racing 15in μαγνησίου. Τα λάστιχα φυσικά και είναι μπαλόνια της Hoosier, ενώ τα φρένα είναι ένα kit με τετραπίστονες δαγκάνες και μικρούς δίσκους της Wilwood, για να χωράνε μέσα στη ζάντα και στην ουσία να βοηθούν το αυτοκίνητο να σταματήσει μαζί με το αλεξίπτωτο.

Επίλογος

Τη στιγμή αυτή που γράφονται αυτές οι γραμμές, το EVO XI της Extreme Tuners είναι ο κάτοχος του παγκόσμιου ρεκόρ γι’ αυτό το αυτοκίνητο, το οποίο το έκανε στη Μάλτα, με χρόνο 7,884sec και ταχύτητα εξόδου 298,6km/h και μάλιστα με πίεση «μόλις» 2,3bar, όπου και αποδίδει 1.380Whp, με την οποία το αυτοκίνητο μπόρεσε να ξεκινήσει, χωρίς να σπάσει το πίσω διαφορικό. Βλέπετε το Evo ήταν συνηθισμένο στις δικές μας πίστες που η ποιότητα και η πρόσφυση της ασφάλτου δεν έχει καμία σχέση με μία πίστα εξωτερικού, πολύ απλά γιατί δεν είναι πίστες και μόλις πάτησε στην ευθεία της Μάλτας, τα χρειάστηκε. Τώρα που το ξέρουνε όμως στην Extreme Tuners είμαι σίγουρος ότι θα βρεθεί η λύση για να μπορέσει την επόμενη φορά το αυτοκίνητο να χρησιμοποιήσει όλη του τη δύναμη και να ξεμπαζώσει και τα 400m της ευθείας, γράφοντας ένα 7,5-7,6sec και να κάνει τα Αμερικανάκια να πετάνε τα Evo τους από το Grand Canyon.  Όπως είπα όμως και στην αρχή, στην πραγματικότητα για εμάς εδώ στο Power Automotive Magazine, λίγη σημασία έχει το αυτοκίνητο αυτό κάθε αυτό. Όχι ότι είναι «λίγο» ή ότι έχουμε δει πολλά, αλλά γιατί δεν είναι ικανό, όσο δυνατό και να είναι, να επισκιάσει τους ανθρώπους που βρίσκονται πίσω του. O Σπύρος Πανόπουλος και η ομάδα του έχουν κάνει την απίστευτη υπέρβαση με αυτό το αυτοκίνητο και οι χρόνοι ή οι νίκες είναι αυτό που φαίνεται με την πρώτη ματιά, αλλά, στην τελική, είναι εκεί απλά και μόνο για μία ακόμα επιβράβευση των προσπαθειών της ομάδας, η οποία, όμως, στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν είναι αρκετή για να περιγράψει το μέγεθος του εγχειρήματος. Άλλη βαρύτητα έχει ένα ρεκόρ, που έκανε μία ξηλωμένη Lamborghini με 6,0lt V12, που κάποιος έφτιαξε δύο χταπόδια, βίδωσε δύο τεράστιες τουρμπίνες και 12 μπεκ και άλλη αυτό εδώ το έργο τέχνης, που πλέον είναι αποχαρακτηρισμένο από MitsubishiEVO και θα έπρεπε να ονομάζεται ExtremeTunersEVO. Ευτυχώς, που στον υπόλοιπο κόσμο -πέρα από αυτό το μεγάλο χωριό της Μεσογείου- αυτή η προσπάθεια αναγνωρίζεται και φυσικά εκτιμάται αναλόγως, γιατί όποιος δουλεύει πρέπει και να πληρώνεται. Έτσι δεν είναι?Το Evo αυτό και η ιστορία του μας κάνει πραγματικά περήφανους που υπάρχουν στη χώρα μας τόσο λαμπρά μυαλά και αντίστοιχα τόσο ικανά χέρια, που μπορούν, με επιμονή και πείσμα, να ξεπεράσουν τα όρια του φυσιολογικού ή του εφικτού και να προβούν σε ένα εξωπραγματικό επίτευγμα που κάνει όλη την υφήλιο να παραμιλάει. Και σύντομα θα παραμιλάει ακόμα περισσότερο…

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

  • Κυβισμός (cc): 1.788
  • Διάμετρος x Διαδρομή (mm): 86x77
  • Συμπίεση: 15,88:1
  • Mitsubishi 4G63 stock block
  • Extreme Tuners Stage 4 engine kit 13.000rpm - 2000hp
  • Extreme Tuners Billet χιτώνια 86mm με επίστρωση Nicasil
  • Extreme Tuners Billet έμβολα από κράμα aerospace 970mpa με πίρους τιτανίου
  • Extreme Tuners μπιέλες από κράμα aerospace 970mpa
  • Βίδες μπιελών και μπλοκ από tool steel H13
  • Extreme Tuners billet στρόφαλος tungsten με βιδωτά αντίβαρα και διαδρομή 77mm
  • Extreme Tuners stage 2 φλάντζα με ατσάλινα O-ring
  • Extreme Tuners stage 4 κυλινδροκεφαλή
  • Extreme Tuners custom βαλβίδες τιτανίου
  • Extreme Tuners billet ασύμμετρου προφίλ εκκεντροφόροι
  • Extreme Tuners custom ελατήρια βαλβίδων
  • Extreme Tuners custom retainers
  • Extreme Tuners Turbo Gen 2
  • Extreme Tuners inconel χταπόδι
  • Extreme Tuners πολλαπλή εισαγωγής με 8 μπεκ και 100mm πεταλούδα
  • Extreme Tuners TAG-400 custom 32bit ECU
  • Extreme Tuners turbo gen2
  • NS Racing χταπόδι inconel
  • Extreme Tuners custom
  • Extreme Tuners custom ECU Tag-400
  •  intercooler με Garrett κυψέλες
  • Μπεκ της Bosch 980lb/min
  • Aeromotive μηχανική τρόμπα βενζίνης
  • Tial external wastegate 60mm
  • Tial σκάστρες

 

TUNED BY

  • Extreme Tuners
  • Τατοΐου 389, 13671 Αθήνα
  • τηλ: 2102827797, fax: 2102826780
  • www.extreme-tuners.com

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

  • Extreme Tuners custom εξατάχυτο σειριακό κιβώτιο
  • Extreme Tuners custom διαφορικά
  • Extreme Tuners custom transfer case
  • Βολάν τιτανίου
  • Συμπλέκτης εξάδισκος carbon 11,5cm

ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ

  • Custom Coilovers  
  • Wilwood brake kit

ΤΡΟΧΟΙ

  • Ζάντες Volk magnesium 7x15
  • Ελαστικά Hoosier

 

 

 

ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ

  • Πολυεστερικό καπό και προφυλακτήρες
  • Τζάμια από lexan
  • Custom roll cage crmo
  • Custom πίσω γέφυρα

DYNOTEST

  • Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Dynapack της Extreme Tuners
  • Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 2145/11.500   
  • Μέγιστη ροπή (kgm/rpm):
  • Στάδιο Βελτίωσης: Stage 3
  • Ποσοστό βελτίωσης μέγιστης ισχύος: 765%

 

 

 

 

 

Αρθρογράφος