Porsche Taycan 4S 530Ps

Porsche Taycan 4S 530Ps

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αρχίσει να δημιουργούν ορισμένες «κλισέ» εκφράσεις, όπως το χαμηλό κέντρο βάρους λόγω μπαταρίας στο πάτωμα, όπως το ότι είναι γρήγορα παρά τη μεγάλη μάζα τους, αθόρυβα, ευκολοδήγητα και τα λοιπά. Δικαιολογημένα βέβαια, γιατί αναπόφευκτα μέχρι σήμερα τα συγκρίνουμε με τα «κανονικά» θερμικά μοντέλα. Αυτό όμως σιγά-σιγά πρέπει να αλλάξει, γιατί πλέον αυτές οι εκφράσεις έχουν αρχίσει να χάνουν το νόημά τους, όταν πρέπει να χρησιμοποιηθούν για να δείξουν τις διαφορές μεταξύ τους. Δεν πρέπει πλέον να τα συγκρίνουμε με όλα, αλλά μόνο μεταξύ τους, άρα σε σχέση με αυτό εδώ το έργο τέχνης, ένα ηλεκτρικό ας πούμε SUV, δεν έχει ούτε καλή οδική συμπεριφορά, ούτε χαμηλό κέντρο βάρους.

Supercar thrills

Η Porsche Taycan είναι σαν ένα μοντέρνο γλυπτό, με επιδόσεις και συμπεριφορά από άλλο πλανήτη και αν έχεις ποτέ τη δική μου τύχη να την οδηγήσεις, θα καταλάβεις ότι τα σπορ αυτοκίνητα, ευτυχώς, έχουν ακόμα μέλλον. Είναι κάπως αστείο το γεγονός ότι η ανάγκη για χαμηλότερο μέσο όρο στις εκπομπές CO2 για ολόκληρη την γκάμα της Porsche δημιούργησε ουσιαστικά την Taycan, η οποία από ένα «αναγκαίο κακό», καταλήγει σε αυτό εδώ το στολίδι. Μόνο ένας κατασκευαστής με την τέχνη και την εμπειρία της Porsche θα μπορούσε να το κάνει αυτό «με το καλημέρα». Στο σχεδιασμό της υπάρχουν στοιχεία από την 911 ώστε να μην υπάρχει αμφιβολία για τις καταβολές της, ενώ το μεγάλο αμάξωμα έχει διαστάσεις υπεραυτοκινήτου, με μήκος που φτάνει τα 4.693mm, πλάτος 1.966mm και φυσικά χαμηλό ύψος 1.379mm. Ο κορυφαίος συντελεστής οπισθέλκουσας Cd 0,22, είναι φυσικό επακόλουθο, αλλά και απαραίτητος για να μπορεί να ταξιδέψει γρήγορα χωρίς να εξαφανίσει τη μπαταρία πολύ νωρίτερα απ’ όσο περιμένεις. Βλέπετε, αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα όλων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, στα οποία, ενώ το εντός πόλης σταμάτα-ξεκίνα ανακτά σημαντικό μέρος της ενέργειας και βοηθά την αυτονομία, στο ταξίδι, η αεροδυναμική αντίσταση και το συνεχές φορτίο την εξαντλεί πολύ γρήγορα. Επειδή όμως η Taycan μόνο ως οικονομικό αυτοκίνητο πόλης δεν μπορεί να «πλασαριστεί», η Porsche έπρεπε να βρει μία λύση για το θέμα της μπαταρίας. Έτσι στην Taycan 4S, η στάνταρ μπαταρία έχει τάση από 520 έως 720V, διαθέτοντας χωρητικότητα 79,2kWh, ενώ σαν extra υπάρχει και η Performance Battery Plus των Turbo και Turbo S που λειτουργεί σε τάση από 610 έως 835V και έχει χωρητικότητα 93,4kWh. Οι δύο μπαταρίες έχουν διαφορά και στη μέγιστη ισχύ φόρτισης, με 225 και 270kW αντίστοιχα, έτσι ώστε το 80% της φόρτισης να ολοκληρώνεται σε μόλις 22,5 λεπτά, ενώ με μόλις 5 λεπτά φόρτισης κερδίζει 100km! Τόσο δυνατός φορτιστής βέβαια δεν υπάρχει πουθενά (μόνο στην αντιπροσωπεία της Porsche έχουν), αλλά ακόμα και σε ταχυφορτιστή 50kW, η φόρτιση μέχρι το 80% απαιτεί 93 λεπτά, ενώ κερδίζεις 100km σε 28 λεπτά, μία πληροφορία που θα σας χρησιμεύσει περισσότερο απ’ όλες τις άλλες αν προγραμματίζεται κάποιο ταξίδι μαζί της. Σε Wallbox 11kW, η πλήρης φόρτιση απαιτεί εννέα ώρες, ενώ διατίθεται και 22kW on-board φορτιστής που τον μειώνει στο μισό. Η αυτονομία της κυμαίνεται μεταξύ 360 και 380km, αν φυσικά δεν σε παρασύρει η δύναμη και η εθιστική της επιτάχυνση να πατάς βαθιά το γκάζι σε κάθε ευκαιρία.

Τετράπορτη, τετραθέσια βολίδα

Η Taycan μοιάζει σαν να είναι η ηλεκτρική εκδοχή μιας διασταύρωσης της 911 με την Panamera, με λίγες δόσεις από τη θηριώδη 918. Έχει άνετους χώρους για 4 ενήλικες, δύο χώρους για αποσκευές, έναν μικρό 84lt εμπρός και ένα κανονικό 407lt πίσω και είναι χαμηλή σαν την 918 παρά την μπαταρία που βρίσκεται στο πάτωμα. Έχει δύο ηλεκτροκινητήρες μόνιμου μαγνήτη, έναν σε κάθε άξονα, με τον πίσω να διαθέτει μάλιστα και κιβώτιο δύο σχέσεων μετάδοσης, το οποίο της εξασφαλίζει αμείωτη επιτάχυνση μέχρι την τελική ταχύτητα. Ενώ στα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, λοιπόν, ο ρυθμός επιτάχυνσης φθίνει όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα, στην Taycan παραμένει εντυπωσιακά αμείωτος μέχρι την τελική των 250km/h.

Στις μετρήσεις που κάναμε με 2 ευτραφή άτομα μέσα (εγώ και ο Κλιβανόπουλος), έδειξε επιτάχυνση 0-100km/h σε μόλις 3,94sec, ενώ σε άλλα 8,43sec είχε φτάσει στα 200km/h, όπου ούτε εκεί έκοψε... μέχρι να αφήσουμε εμείς το γκάζι στα 220km/h, 2,56sec μετά. Έκανε με λίγα λόγια 2,5sec από τα 200 στα 220km/h... οπότε καταλαβαίνετε τι εννοώ «δεν κόβει», θα πήγαινε 250km/h για πλάκα.

Η Taycan 4S είναι απίστευτα γρήγορη, ειδικά αν αναλογιστείς το μεγάλο της βάρος. Τα 64,2kgm ροπής δίνουν το παρόν, με την τετρακίνηση και τους τεράστιους τροχούς να την κάνουν πραγματικά να εκτοξεύεται από στάση και να προκαλεί ενθουσιασμό στους μυημένους σε δυνατά αυτοκίνητα και ζαλάδα σε αυτούς που δεν το περιμένουν ή δεν έχουν αντίστοιχες εμπειρίες. Όχι ότι δεν το περιμένει κανείς από το παρουσιαστικό της, όμως άλλο πράγμα να το φαντάζεσαι και άλλο να είσαι μέσα στη ρουκέτα. Φυσικά κατά τη διαδικασία των μετρήσεων, η κατανάλωση ενέργειας είναι η μέγιστη και φτάνει σε σημείο που, αν το κάνεις αυτό 20 φορές, θα μείνεις ακόμα και αν ξεκίνησες με γεμάτη μπαταρία. Δεν χρειάζεται όμως να το κάνεις περισσότερες από δύο φορές όσο εθιστικό κι αν είναι, γιατί δεν είναι το μόνο που έχει να σου προσφέρει αυτό το καταπληκτικό αυτοκίνητο.

Παρά το μεγάλο της βάρος, είναι τόσο απολαυστική στην οδήγηση, που η καταιγιστική επιτάχυνση μπορώ να πω ότι είναι το λιγότερο εντυπωσιακό στοιχείο της. Είναι τόσο άμεση και τόσο «κοφτερή» στις εντολές του οδηγού, που πραγματικά σε αφήνει με το στόμα ανοιχτό. Το τιμόνι έχει πλούσια αίσθηση και μεταφέρει ξεκάθαρη πληροφορία στα χέρια σου. Στα περισσότερα ηλεκτρικά, η επικοινωνία δεν γίνεται με αμφίδρομο τρόπο. Αυτό δεν ισχύει στην Taycan... Νομίζεις ότι ξέρει τι σκέφτεσαι, θέλεις να στρίψεις εδώ, στρίβει, θέλεις να φρενάρεις εκεί, φρενάρει. Ο χρόνος που μεσολαβεί από την εντολή του εγκέφαλου στα άκρα σου είναι ο ίδιος που μεσολαβεί και από αυτά στην άσφαλτο. Χρειάζεται συνήθεια να αντιληφθείς το πόσο άμεσα και με ακρίβεια εκτελεί τις εντολές σου αυτό το αυτοκίνητο, είτε θέλεις να στρίψεις είτε να επιταχύνεις είτε να επιβραδύνεις με τα τεράστια φρένα του και την αστραπιαία ηλεκτρική του απόκριση. Βλέπεις ένα κενό μπροστά αριστερά σου ανάμεσα σε δύο αυτοκίνητα μέσα στη ροή της κίνησης και είσαι εκεί πριν προλάβουν να δουν ή να ακούσουν κάτι... σαν teleport. Μόνο λίγο προσοχή στις σφήνες, γιατί με 2 μέτρα πλάτος, μπορεί να πάρεις μαζί σου κανένα μηχανάκι που δεν θα την έχει δει. Τα 2.140kg, που ζυγίζει, είναι ένα ψέμα, δεν τα νιώθεις πουθενά, με την αδράνεια να είναι πραγματικά ελάχιστη και ο μόνος τρόπος να καταλάβεις πόσο γρήγορα πηγαίνεις είναι ο ήχος που παίζουν τα ηχεία, ώστε να μην είσαι εντελώς ανυποψίαστος όταν θα σε κοιτάζει ο αστυνομικός σαν να έχεις κάνει τετραπλό φόνο. Το 4D Chassis Control, με ενεργή τετραδιεύθυνση, το χειρουργικό τιμόνι μεταβλητού λόγου και το Torque Vectoring Plus λειτουργούν επικουρικά σε ένα ήδη απίστευτο πλαίσιο, κάνοντας την Taycan 4S να αψηφά κάθε λογική για το πώς μπορεί να κινηθεί ένα αυτοκίνητο 2 τόνων. Είναι ένα ρομπότ, απόλυτο οδηγικά, απίστευτα γρήγορο και διασκεδαστικό, ενώ αν θελήσεις να κάνεις κάποια υπερβολή ή κάτι πιο θεαματικό από τη στυγνή ταχύτητα, καλύτερα να φροντίσεις να υπάρχει και ο ανάλογος χώρος, γιατί θα τον χρειαστεί. Είναι μεγάλο αυτοκίνητο και έχει υπερβολικά πολλή πρόσφυση, άρα τα «κόλπα» με την ουρά δεν θα είναι απλή υπόθεση. Φυσικά, όταν το θελήσεις, υπάρχει ο τρόπος να γίνει και άνετη και ήρεμη για μια ωραία βόλτα, με την αερανάρτηση στη ρύθμιση Comfort να φροντίζει για την άψογη απόσβεση των ανωμαλιών του δρόμου.

Οικονομία...

Καταλαβαίνω και είμαι ο πρώτος που το λέει σε συζητήσεις ότι η λέξη οικονομία με την λέξη Porsche δεν μπαίνουν στην ίδια πρόταση, αλλά, τηρουμένων των αναλογιών, πείτε μου κάτι με το χέρι στην καρδιά. Αν σας περιέγραφε κάποιος αυτό το αυτοκίνητο, δηλαδή μία Porsche με αυτά τα χαρακτηριστικά, αυτές τις επιδόσεις, αυτή την εμφάνιση και όλα τα σχετικά και σας ζητούσε να μαντέψετε την τιμή, πόσο θα την κοστολογούσατε; Εγώ πάντως θα απαντούσα τα διπλάσια χρήματα από όσο κάνει, με την «απλή» πισωκίνητη έκδοση των 408Ps, που είναι ίδια με αυτήν εδώ, με εξαίρεση τους τροχούς, να ξεκινά από 92.400 ευρώ. Ό,τι μα ό,τι αυτοκίνητο και να παρκάρεις δίπλα της σε αυτήν την τιμή, το εξαφανίζει. Δεν το βλέπεις. Αυτό από μόνο του, συν όλα αυτά που αναφέραμε πριν, την κάνουν μία πραγματική «ευκαιρία», μία ευκαιρία που εκμεταλλεύεται ένα φορολογικό καθεστώς που τιμωρεί το καλό και γρήγορο αυτοκίνητο, με την «τρίπλα» των μηδενικών ρύπων του ηλεκτρικού, που σου επιτρέπει να αποκτήσεις ένα αυτοκίνητο βγαλμένο από τα πιο τρελά σου όνειρα, σε τιμή... πολυτελούς SUV, το οποίο οδηγικά μπροστά της μπορεί να χαρακτηριστεί ως τραγελαφικό, ακόμα κι αν προέρχεται από μεγάλους premium κατασκευαστές. Μπορώ να την συγκρίνω μόνο με αντίστοιχης τιμής θερμικά σπορ μοντέλα, τα οποία επίσης «δικάζει» ερήμην, πριν καν μπούνε στην αίθουσα... Ο εξοπλισμός της είναι υπερπλήρης, η πολυτέλεια στο εσωτερικό και η ποιότητα των υλικών είναι Porsche.. άρα τι μένει στον «ανταγωνισμό»; Ένα πακέτο χαρτομάντηλα να σκουπίσει τα δάκρυα...

+

Design

Επιδόσεις

Οδική συμπεριφορά

Ποιότητα κατασκευής

Υψηλή τεχνολογία

Τιμή

-

Αυτονομία αν παρασυρθείς

Τιμή βασικής έκδοσης Taycan 408Ps: €92.400

Τιμή έκδοσης δοκιμής Taycan 4S 530Ps: €113.600

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: 2 Ηλεκτροκινητήρες AC, σύγχρονου τύπου και μόνιμου μαγνήτη

Θέση: Εμπρός και πίσω, εγκάρσια

ΜΠΑΤΑΡΙΑ

Τύπος: Συστοιχία ιόντων λιθίου

Χωρητικότητα: 79,2kWh

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Διπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική ράβδος

Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική ράβδος

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς

Κιβώτιο: 1 σχέσης εμπρός/2 σχέσεων πίσω

Διαφορικά: Ελεύθερα

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 415mm με δεκαπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Αεριζόμενοι δίσκοι 365mm με τετραπίστονες δαγκάνες

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 9Jx20in εμπρός/11Jx20in πίσω

Ελαστικά: 245/45 εμπρός - 285/40 πίσω

ΑΜΑΞΩΜΑ

Μήκος (mm): 4.693

Πλάτος (mm): 1.966

Ύψος (mm): 1.379

Μεταξόνιο (mm): 2.900

Βάρος (kg): 2.140

Χώρος αποσκευών (lt): 407 + 84

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 530

Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 64,2

0-100km/h (sec): 4,0

Τελική ταχύτητα (km/h): 250

ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ

C02 (gr/km): 0 (WLTP)

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (kWh/100km): 19,8-24kWh/100km (κατά WLTP)

Δοκιμής (kWh/100km): 27,5kWh/100km

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

Ονομαστική (km): 370-454 (κατά WLTP)

Δοκιμής (km): 360

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η SEC

0-60 2,22

0-80 3,00

0-100 3,94

0-120 5,12

0-140 6,52

0-160 8,16

0-180 10,13

0-200 12,37

0-220 14,93

AΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ SEC @ ΚΜ/Η

18 2,17 @ 58,55

60 4,03 @ 101,72

100 5,31 @ 122,82

200 7,87 @ 156,51

400 11,93 @ 196,23

 

Αρθρογράφος

 

Η Nissan συνεχίζει τις δοκιμές του Ariya

Η Nissan συνεχίζει τις δοκιμές του Ariya

Η Nissan παρουσιάζει λεπτομέρειες από το σχολαστικό πρόγραμμα δοκιμών οχημάτων της, αναδεικνύοντας τα ασυναγώνιστα επίπεδα επιδόσεων, άνεσης και ελέγχ...